Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Holgers Blog

Indlæg af Christoffer I. N. »

[EDIT]Tillader mig lige at quote, nu der var sideskift.
Christoffer I. N. skrev:Jeg kom lige på en idé, Holger.

Ofte sørger man for at bund/sub er i mono. Du har tidligere anbefalet Sonalksis Stereo Tools, jeg bruger selv den gratis Tone Projects TP Basslane, eller mono-knappen i BX Saturator. Oftest sørger jeg bare for at mine elementer forbliver i mono fra jeg skaber dem og indtil slut, ved ikke at proppe stereoprocessering på.
Min idé består i, at man konverterer sit signal til MS, eller bruger en EQ med MS mulighed, og så lowcutter Side signalet. Er det det samme der gøres i de her "mono bund" plugins? Ofte skriver de jo at de summer signalet, hvilket kunne betyde det samme som Mid signalet.
Smittefar skrev:Det er så vidt jeg har forstået præcist det man gør. Jeg har både Waves F6 og TDR Nova - Begge giver mulighed for processering af side signalet separat, og jeg har læst mig til, at det er god latin at low-cutte side signalet.

Men jeg tænker lidt videre. I nogle af de her stereo plugins kan man styre mængden af stereo/mono, fra 100% til 0% stereo, eller evt. over 100%. Det må være en forkert betegnelse, hvis det bare handler om at skrue gradvist ned eller op for Side signalet.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er nogle vrøvleprocenter. Måske skal de ses i relation til dB, dvs. 200% svarer til en (opfattet?) fordobling af S-signalet fx.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan jo give anledning til alle mulige sjove artefakter (det kan al M/S processering), men specielt hvis man tyrer S signalet op over 100%, er der god chance for at de to sider så småt kommer i modfase - Men det giver til gengæld en nogen gange fed og meget bred stereoeffekt, der til gengæld kollapser, hvis man summer signalet til mono. (Det er et ret almindeligt trick at lade venstre og højre side i en stereodelay være i modfase. Det giver en virkelig fed effekt, men delayet forsvinder fuldstændig, hvis der summes til mono)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Havde du ventet nogle måneder med din vokal pep-up efterspørgsel var denne måske også interessant:
https://www.sonnox.com/toolbox/voxdoubler

Dog er Little plugins'ne fra Soundtoys måske stadig billigere.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har været lidt stille i bloggen, men har ikke ligget på den lade side i studiet.

Ligger nr. 1 i Tyskland på iTunes lige nu med Måns Zelmerlöw - Happyland. Den blev brugt i en Kinder(æg) reklame og det har fået folk til at få øjnene op for nummeret.

Derudover har jeg bl.a. haft Nause + TooManyLeftHands, Infernal, Barbara Moleko, Shorta Kigger, Rhys, Alfen, Humørekspressen, Moses:Andreas, Jeppe Loftager, Mads Langer, Saara Alto (nr. 1 i Finland), Alcazar, Alexander Brown, Khalidi, Luke Potter samt hele melodunse grand prixet gennem maskinen i det sidste stykke tid. Også to i det engelsk samt en i det rumænske Eurovision.

I går og i dag har jeg til gengæld taget den med ro og fået sendt en helvedes masse rykkere ud... sidder for engangs skyld og piller mig i navlen, mens jeg venter på en masse filer fra Sony. Så får jeg ordnet nogle småjobs og et par singler.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Holger skrev:Har været lidt stille i bloggen, men har ikke ligget på den lade side i studiet.

Ligger nr. 1 i Tyskland på iTunes lige nu med Måns Zelmerlöw - Happyland. Den blev brugt i en Kinder(æg) reklame og det har fået folk til at få øjnene op for nummeret.

Derudover har jeg bl.a. haft Nause + TooManyLeftHands, Infernal, Barbara Moleko, Shorta Kigger, Rhys, Alfen, Humørekspressen, Moses:Andreas, Jeppe Loftager, Mads Langer, Saara Alto (nr. 1 i Finland), Alcazar, Alexander Brown, Khalidi, Luke Potter samt hele melodunse grand prixet gennem maskinen i det sidste stykke tid. Også to i det engelsk samt en i det rumænske Eurovision.

I går og i dag har jeg til gengæld taget den med ro og fået sendt en helvedes masse rykkere ud... sidder for engangs skyld og piller mig i navlen, mens jeg venter på en masse filer fra Sony. Så får jeg ordnet nogle småjobs og et par singler.
Det var ellers ikke så lidt :shock: :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Plus mange flere ;) F.eks. en lang række upcoming artister, bl.a Eirene som er ret fedt.

Og Manila, som har en monsterfed single på vej. Hold kæft jeg har groovet i studiet til den kommende EP. Det er den slags jeg nogle gange er heldig at få ind og hvor jeg sender det videre (med forlov) til en A&R.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Hvad er en A&R ?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

kandersen skrev:Hvad er en A&R ?
Kan man ikke kalde A&R'er for pladeselskabernes talentspottere?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

De fleste a&r er vel erstattet af en mail adresse nu om dage?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev:
kandersen skrev:Hvad er en A&R ?
Kan man ikke kalde A&R'er for pladeselskabernes talentspottere?
Nånej - penge-potentiale-spottere :wink:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kandersen skrev:Hvad er en A&R ?
Artist & Repertoire.

Finder sange og artister, blander sig lidt i produktion og mix osv. :-D

Det er forståeligt at mange er lidt kyniske i forhold til A&Rs, men der faktisk nogle A&Rs der gør et stykke udviklingsarbejde og gerne vil kunsten også. Meget er money grabbing metervare, men det gælder jo stort set alle brancher.
MrBacon skrev:De fleste a&r er vel erstattet af en mail adresse nu om dage?
I sidste uge talte jeg med 7 forskellige A&Rs fra hhv. Sony (2 forskellige endda), Universal, disco:wax, Big Fish og NMS. Det var sgu over telefonen! :-P

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Holger skrev:
kandersen skrev:Hvad er en A&R ?
Artist & Repertoire.

Finder sange og artister, blander sig lidt i produktion og mix osv. :-D
:thumbup:

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Christoffer I. N. skrev:Havde du ventet nogle måneder med din vokal pep-up efterspørgsel var denne måske også interessant:
https://www.sonnox.com/toolbox/voxdoubler

Dog er Little plugins'ne fra Soundtoys måske stadig billigere.
Jeg plejer at bruge Logics sample delay til det der
Deaktiveret

Default avatar
Simon Guttermann
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Østerbro

Indlæg af Simon Guttermann »

Hej Lydmaskinen, jeg ved ikke helt hvordan det hele fungerer herinde og hvor man slår de forskellige ting op, så nu prøver jeg bare. Jeg har for nyligt fundet en gammel mikrofon i min kælder, jeg har prøvet at undersøge den, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det egentligt er for en mikrofon. Jeg tror at det enten er en Sennheiser eller en Telefunken. Der står SLET ikke noget brand på. Jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig, både med hvad det egentligt er for en mikrofon jeg har, og om sådan en er noget værd. Min ven har loddet et din-stik til mig, jeg har testet den, og den virker 100%
Jeg har vedhæftet billeder herunder.
Hjælp!

https://ibb.co/bQp47c

https://ibb.co/kCpRLx

https://ibb.co/jKa0fx

https://ibb.co/m0foYH

https://ibb.co/jCQcSc

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Simon Guttermann skrev:Hej Lydmaskinen, jeg ved ikke helt hvordan det hele fungerer herinde og hvor man slår de forskellige ting op, så nu prøver jeg bare. Jeg har for nyligt fundet en gammel mikrofon i min kælder, jeg har prøvet at undersøge den, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad det egentligt er for en mikrofon. Jeg tror at det enten er en Sennheiser eller en Telefunken. Der står SLET ikke noget brand på. Jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig, både med hvad det egentligt er for en mikrofon jeg har, og om sådan en er noget værd. Min ven har loddet et din-stik til mig, jeg har testet den, og den virker 100%
Jeg har vedhæftet billeder herunder.
Hjælp!
Ja det er postet lidt forkert, så tænker at en Admin måske flytter opslaget.
Men din mikrofon er en Sennheiser MD21
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Simon Guttermann
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Østerbro

Indlæg af Simon Guttermann »

Åh tusind tak! Hvor skal jeg poste opslaget? og hvordan kan du se at det er en Sennheiser?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Simon Guttermann skrev:Åh tusind tak! Hvor skal jeg poste opslaget? og hvordan kan du se at det er en Sennheiser?
LM01.PNG
LM01.PNG (14.89 KiB) Vist 989 gange
Hvis man googler modellen MD21, kommer Sennheiser frem. (og jeg kendte den på forhånd) :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Simon Guttermann
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Østerbro

Indlæg af Simon Guttermann »

Mange tak. Jeg har set at de koster 3700 fra ny, er de gamle noget værd?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er nok nemmest at tage den færdig her dog, gider ikke skrælle indlægene ud i en ny tråd. :)

Default avatar
Simon Guttermann
Medlem
Indlæg: 4
Sted: Østerbro

Indlæg af Simon Guttermann »

Hej Holger, hvor skal jeg så ligge den op henne?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er lige meget nu, men en anden gang, så bør det oprettes i sit eget indlæg i et passende forum. Du burde kunne se forumbeskrivelser under hvert forum på forsiden.

Hald postede en beskrivelse et par posts oppe.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg vil bare spørge hvordan det går Holger ?
Du er mere og mere væk, er du blevet far til 15 ? :)
Eller er du bare begravet i kunder ? :D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du ved, gården kalder med dyreholder og haveprojekter og så lidt for mange gin & tonic hver aften... ;-)

Er i gang med at lave ny hjemmeside hvilket også tager lidt tid. Derudover har vi arbejdet på en ny version af Lydmaskinen, en rimelig heftig opgradering af forummet.

Nyt svar