Træbeton oven på terrænbatts?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Træbeton oven på terrænbatts?

Indlæg af SustainerPlayer »

Spørger lige, selvom jeg ikke tror, det er problematisk.

Hvis jeg gerne vil lave en cloud - der ikke ligner en f*cking madres, der er lofthængt, er det så ok - at bruge loftsplader af træbeton (Troldtekt, Rockfon, Ecophon ol.) under terrænbatts? Eller vil det stjæle noget, af det terrænbatts'ne giver?

I øvrigt overvejer jeg også det samme i forbindelse med vægabsorbenter ...?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

"under" mener du bagved?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:"under" mener du bagved?
Nej - under (på clouden) - dvs. lyden rammer træbeton først, derefter terrænbatts.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, foran. Troldtekt foran vil helt klart hindre terrænbattens effektivitet en del.

Nu skriver du også Rockfon/Echofon, men det er da ikke træbeton, det er glasuld. Laver de også træbeton?

Jeg bruger Rockfon foran terrænbatts, det fungerer perfekt og er pænt. Monolitisk sat op uden synlige skinner. I loftet har jeg 4 cm Rockfon Sonar Activity (som er det bedste) foran 2 x 10 cm Terrænbatts Erhverv. I alt 24 cm glasuld. Derefter flere meter op til hårdt loft i hallen.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tak for info!

Jeg er bare interesseret i, at skulle se på noget andet end "stof" i loftet.

Jeg vil kigge på glasuldsprodukterne og glemme træbetonen.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå - sidder alligevel og kigger videre. Synes ikke denne konstruktion virker dårlig absorberende:
Skærmbillede 2018-03-24 kl. 13.34.54.png
Skærmbillede 2018-03-24 kl. 13.35.17.png
http://www.troldtekt.dk/~/media/Files/S ... %20pdf.pdf

Men vil lige se, om jeg kan finde målinger på en tilsvarende konstruktion bare med glasuldprodukterne.
Senest rettet af SustainerPlayer lør 24. mar 2018 14:20, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Absolut ikke dårlig! Men spørgsmålet var om den var værre eller bedre end en tilsvarende med fx Rockfon + Terrænbatts.

Det interessante er den lavfrekvente absorption. Husk at en sammenlignende måling skal have samme luftmængde over sig før hård flade.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Troldtekt har jo en anden egenskab end at lukke lyd igennem til noget dæmpende bagved, det er i bund og grund en hullet diffuser, det vil sige at den ikke æder alt lyden, men spreder det så hårdt i alle retninger at energien ikke kommer så kraftig tilbage i én retning, men nogle frekvenser kommer igennem det og bliver forhåbentlig spist af det isolering man har bagved. Men hvis terrænbats er pænt meget tæt på lineær dæmpning, er det jo svært at slå ved at sætte noget op der diffuser lyden lige foran.

Dog tror jeg også du bliver glad for resultatet med Troldtekt som nederste materiale, det er også nemmere at montere spot's i en Cloud så :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

(svar til Holgers seneste post)

Absolut - bliver nok svært at finde en tilsvarende måling på f.eks Rockfon Sonar Activity.

De angiver materialets egen absorptionskoefficient ved "nedhængt montage". Dvs. man ved ikke konstruktionshøjden er - og slet ikke hvad 2 x 50mm batts bagved vil give ekstra.

Men målene alene er da pæne:

αp 125hz= 0,5

αp 250hz= 0,8

αp 500hz= 0,95

αp 1000hz= 1,0

αp 2000hz= 1,0

αp 4000hz= 1,0

http://www.rockfon.dk/værktøjer+og+down ... ktøj#-1_-1

(bruger nu tråden her til at samle data).
Senest rettet af SustainerPlayer lør 24. mar 2018 16:12, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:Troldtekt har jo en anden egenskab end at lukke lyd igennem til noget dæmpende bagved, det er i bund og grund en hullet diffuser, det vil sige at den ikke æder alt lyden, men spreder det så hårdt i alle retninger at energien ikke kommer så kraftig tilbage i én retning, men nogle frekvenser kommer igennem det og bliver forhåbentlig spist af det isolering man har bagved. Men hvis terrænbats er pænt meget tæt på lineær dæmpning, er det jo svært at slå ved at sætte noget op der diffuser lyden lige foran.

Dog tror jeg også du bliver glad for resultatet med Troldtekt som nederste materiale, det er også nemmere at montere spot's i en Cloud så :)
Tak.

Jeg regner med, at belysningen kommer til at være ved siden af clouden. Men jeg er stadig mest varm på Troldtekt-looket af ren kosmetiske årsager.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fortæl om dine erfaringer når du er færdig :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev: Men jeg er stadig mest varm på Troldtekt-looket af ren kosmetiske årsager.
Af kosmetiske årsager kan jeg så sige at Troldtekt flere steder i jylland bliver kald svinestaldloft... såååååh... :)
Jeg er også spændt på at se og hører om resultatet :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh og det klør af helvedes til hvis man kommer til at kradse i det

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:-D Al info bliver taget i betragtning. :-P

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Du vil sagtens kunne implementere din ide.

Jeg har gjort det i legeværelset til ungerne.
Lægter på højkant = 74mm med 50mm terrænbat imellem, stof som støvspærre og til sidst troldtekt.

Fungerer rigtigt fint, når det skal laves om bliver det med nogle rockfonagtige plade pga udseenet.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Jeg bruger Rockfon foran terrænbatts, det fungerer perfekt og er pænt. Monolitisk sat op uden synlige skinner. I loftet har jeg 4 cm Rockfon Sonar Activity (som er det bedste) foran 2 x 10 cm Terrænbatts Erhverv. I alt 24 cm glasuld. Derefter flere meter op til hårdt loft i hallen.
Jeg synes ikke jeg finder noget på nettet om priser på Rockfon Sonar Activity... Hvad er ca. m2-pris på den slags loft?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dang... det kan jeg simpelthen ikke huske. Til trods for at jeg har brugt Rockfon Activity nu to gange i studier.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Dang... det kan jeg simpelthen ikke huske. Til trods for at jeg har brugt Rockfon Activity nu to gange i studier.
Hvem købte du det igennem? Det er godt nok ikke meget man finder, når man googler de der Rockfon Sonar Activity...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kan købes gennem de fleste byggemarkeder, med CVR og i lidt større mængder.

Ved ikke som privatperson.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Jeg bruger Rockfon foran terrænbatts, det fungerer perfekt og er pænt. Monolitisk sat op uden synlige skinner. I loftet har jeg 4 cm Rockfon Sonar Activity (som er det bedste) foran 2 x 10 cm Terrænbatts Erhverv. I alt 24 cm glasuld. Derefter flere meter op til hårdt loft i hallen.
Hvordan har du hængt terrænbattene op? Ligger de bare direkte ovenpå Rockfonpladerne, eller hvad...?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja mere eller mindre. De sidder klemt mellem spærrene men skinnesystemet til Rockfon kan sagtens bære nogle batts.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kan man skære sådan nogle Rockfon Sonar Activity-paneler til, hvis de ikke passer præcis på et rums længde / bredde?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Normal" rockfon kan man ihvertfald sagtens skære i.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev:Kan man skære sådan nogle Rockfon Sonar Activity-paneler til, hvis de ikke passer præcis på et rums længde / bredde?
Nemt.

Du kan bruge en alm. fukssvans eller en stiksav. Afhængig af hvor fin bladet er og hvor forsigtigt du gør det, så kan du risikere lidt flossede kanter.

Hvis du ikke vil risikere slid på dit værktøj (det er trods alt stenuld), så findes der rigtige isoleringsknive.

Rockfon Sonar Activity er ret kompakt og det er Terrænbatts i den grad også. Så de komprimeres stort set ikke under tilskæring.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger hvordan er Rockfon Sonar Activity med rockwool bagved sammenlignet med dine masonitplader med rockwool bagved? Er der forskel på de lydmæssige egenskaber? Er der en grund til, at du ikke har brugt Rockfon som inderbeklædning på dine vægge i stedet for masonitplader?

Nyt svar