High Definition Vinyl

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Uhh "high definition" står der. Så må det jo være godt. Så det bliver spændende at se om det også holder i virkeligheden når der engang kommer noget konkret info. Salgstalen lyder ihvertifald selvsikker, og laser-teknologi kan jo nogen gange godt gøre underværker.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Seriøst. Der er intet HD over vinyl.
Vinyl har så høj en rumlen/grundstøj.
Begrænset frekvensgang.
Fasedrej indygget pga RIAA kurven
HELT enorm stor variation alt efter hvilken afspiller/nål/RIAA forstærker man bruger. Jeg fatter ikke man gider for lydkvalitetens skyld.
Til gengæld er hyggen ved vinyl MEEEEGET større end ved at streame noget, og det gør at man sætter sig i en sindsstemning så alting lyder bedre, fordi man rent faktisk lytter efter.

Hvis man går HD kan man lige så godt køre ren wav filer. Jeg fatter ikke HD vinyl indtil videre ihverfalt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det eneste fede ved vinyl er jo at album ofte bliver masteret med meget større dynamik. Er min Apple Music stream støjfri, ja det må man sige, og betydelig nemmere at betjene. Men på LP'en giver man lige volumen x 2, og så oplever man det på en anden måde end det ofte sammenpressede fra en streaming... Det skal dog siges at det også kan lade sig gøre på stream at hører dynamisk musik, men stakkels de ører og højttalere der lader de næste nummer gå i gang, for det har måske ikke samme headroom.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Fuldstændigt korrekt. Det er ikke vinyl mediet der gør bedre lyd, men at tingene ikke er klemt helt i stykker.

Håber en eller anden dag at vi bliver enige om et gennemsnits lydniveau på musik. R128??

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Lyder også lidt fjollet i mine ører. Vælger bestemt heller ikke vinylen for den objektive lydkvalitet, men derimod netop for hyggen og det fysiske i at sætte en plade på og høre et fuldt album.

Ift. et gennemsnitsniveau, så tror jeg faktisk ikke, at vi er så langt fra. Der er jo normalisering på de fleste streaming services, så nu handler det vel mest om, at de bliver enige om en fælles standard. Når det sker, så er der vel ikke rigtigt flere incitamenter for at lave -5 dB RMS masters længere - og er tendensen ikke også småt ved at vende i den retning?
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

adgangfolmer skrev:......... så er der vel ikke rigtigt flere incitamenter for at lave -5 dB RMS masters længere - og er tendensen ikke også småt ved at vende i den retning?
Det kommer vist an på genren.

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Grundfejlen i det her projekt er at det aldrig var skæringen af masteren der var flaskehalsen.

Ikke engang på top-5

Jakob E.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeps. Jeg synes vinyl er mega hyggeligt og så dejligt. Jeg elsker at sætte en plade på og høre. Det er en oplevelse. Men det er simpelthen verdens mest useriøse format mht lydgengivelse.
Hvor slidt er din nål? Hvilken nål bruger du? Hvordan er din arm indstillet?, hvilken pladespiller har du? Hvilken RIAA forstærker? Hvor slidt er din plade?

Skæringen af pladen, som du siger, er ikke problemet. Det er alle de andre variabler der er.

Nyt svar