Ny iMac Pro eller "den gamle" iMac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Ny iMac Pro eller "den gamle" iMac

Indlæg af Kapello »

Den sidste tid har jeg et par gange oplevet med 5 år gamle iMac 27 går lidt kold - specielt når jeg har siddet med video-ting.
Det har fået mit til at kigge lidt - og i rædsel over priserne - fundere på HVIS der skulle investeres i nyt, hvad jeg så skulle gøre.
Jeg kan se på noget af det promo materiale der er på den nye iMac pro, at (i mine ikke super nørdede komputer øjne) at den ikke virker vildt meget hurtigere "i grund versionen" end den "gamle iMac model" i deres web-store, og at det virker som at man skal ofre den helt store boks og op i mange mange flere kerner, for at der virkelig er forskel ... men er det mon rigtigt?
Hvis jeg fylder noget mere ram i en ny iMac 27 og opgraderer til større SSD disk er der ca. 10.000 forskel til hvor iMac pro starter ... kan det mon mærkes at smide de 10 klik efter den???
Det skal lige siges at det video jeg laver er i Final Cut - 3 ... måske med tiden 4 cameraer/film og en lyd fil ... ikke den vilde animation og fancie ting. Når jeg arbejde i Logic har jeg mange audiospor oppe at køre, men ikke hundredvis af virtuelle instrumenter - men en del comps, eq,s og 5-6 klange.
De 2 iMac jeg sammenligner er:

iMac Pro (ca. 50.000,-)
3,2 GHz 8-core Intel Xeon W-processor, Turbo Boost op til 4,2 GHz
64 GB 2666 MHz DDR4 ECC-hukommelse
1 TB SSD
Radeon Pro Vega 56 med 8 GB HBM2-hukommelse

og så denne:

27" iMac med Retina 5K‑skærm (knapt 40.000,-)
4,2 GHz quad-core Intel Core i7-processor (7. generation), Turbo Boost op til 4,5 GHz
64 GB 2400 MHz DDR4
1 TB SSD
Radeon Pro 580 med 8 GB videohukommelse

Hvad tænker I???

Mange mange tak for Jeres ekspertise
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Umiddelbar har den valgte Pro-model 1/3 del mere kapacitet CPU-mæssigt, når man kigger på geekbench-scoren. Det er også en 8 core imod en 4-core.

https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Der har også været en masse snak om, at de almindelige iMacs har et varmeproblem, når de bliver kørt hårdt.

Så udfra det, ville jeg klart gå efter Pro-modellen. Men føj for en pris for en alt-i-et maskine :shock:

Men hvis du kan stalle indkøbet, så er der WWDC 5 juni. Selvom det hovedsagligt drejer sig om styresystemer og software til WWDC, så har Apple af og til også brugt lejligheden til at introducere nyt hardware. Og der bliver fablet om opdaterede iMacs på rygtebørsen - men ingen ved jo med sikkerhed før WWDC er afholdt.

Og i det prisleje ville det være rart med en ny modular Mac Pro, men de er først annonceret til at komme i 2019. :(
Men der er stadigvæk trash can-udgaven, hvis den tiltaler en?

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Den almindelige iMac er en anelse hurtigere end iMac Pro ved single core benchmarks, men hvis man kigger på multicore, så tørrer iMac Pro røv i den almindelige iMac. Den er helt sikkert markant hurtigere.

Hvis du ikke har travlt, så har Apple annoceret at der kommer en modulær Mac Pro igen, men det bliver først engang i 2019. Der er dog ingen info om hvilket prisleje den bliver i, eller hvad deres fortolkning af modulær er.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Tak for gode svar - Lyder som de 10 klik er givet godt ud på pro’en, men skulle der komme en ny version af den til Juni?? Er den ikke nærmest lige kommet?
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kapello skrev:Tak for gode svar - Lyder som de 10 klik er givet godt ud på pro’en, men skulle der komme en ny version af den til Juni?? Er den ikke nærmest lige kommet?
Det er "ikke-pro" iMac'en, der _måske_ kommer i en opdateret udgave til juni.

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

SustainerPlayer skrev:
Det er "ikke-pro" iMac'en, der _måske_ kommer i en opdateret udgave til juni.

Spændende om prisen på den alm iMac så også opdateres ... synes 50 af de tunge er dyrt :-(
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kapello skrev:
SustainerPlayer skrev:
Det er "ikke-pro" iMac'en, der _måske_ kommer i en opdateret udgave til juni.

Spændende om prisen på den alm iMac så også opdateres ... synes 50 af de tunge er dyrt :-(
"ikke-pro" = alm iMac :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. der er også en anden vinkel:

du kan potentielt få en rigtig giftig eGPU for de ekstra 10k som sagtens kunne tænkes at gøre mere for video-rendering og andre opgaver som er gpu-tunge end forskellen mellem en pro/std imac. Synes i øvrigt også 50k virker heftigt ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Hippo skrev:.. der er også en anden vinkel:

du kan potentielt få en rigtig giftig eGPU for de ekstra 10k som sagtens kunne tænkes at gøre mere for video-rendering og andre opgaver som er gpu-tunge end forskellen mellem en pro/std imac. Synes i øvrigt også 50k virker heftigt ..
Tak - Man skulle tro der må være en væsentlig mærkbar forskel med den prisforskel, men 50k svier. Sad forleden med en entusiastisk fyr som nævnte specs og priser, der var interessant i.f.t. pc - men når jeg nu laver så meget i Logic, og jeg kiggede på alternativer og hvad der skrives om disse programmer, tror jeg at jeg bare bliver på Mac, selvom det liiiiiiige fristede lidt :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kapello skrev:
Hippo skrev:.. der er også en anden vinkel:

du kan potentielt få en rigtig giftig eGPU for de ekstra 10k som sagtens kunne tænkes at gøre mere for video-rendering og andre opgaver som er gpu-tunge end forskellen mellem en pro/std imac. Synes i øvrigt også 50k virker heftigt ..
Tak - Man skulle tro der må være en væsentlig mærkbar forskel med den prisforskel, men 50k svier. Sad forleden med en entusiastisk fyr som nævnte specs og priser, der var interessant i.f.t. pc - men når jeg nu laver så meget i Logic, og jeg kiggede på alternativer og hvad der skrives om disse programmer, tror jeg at jeg bare bliver på Mac, selvom det liiiiiiige fristede lidt :-)
Jeg skal ikke skifte nu - men har også tænkt over Mac/PC situationen. Var hos Cyberfarm for lidt tid siden og fik lige en PC snak - og det er godt nok vildt, hvad man kan få for pengene der. Men om jeg gør det på sigt......tvivler:).

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Samme hardware, anden software ... burde ikke være 35k dyrere end en PC i min optik.

Men hvis man ønsker Logic og OSX er det desværre prisen. Pro'en er væsentligt hurtigere end den alm. Imac. Medmindre du kører programmer/spil, der ikke understøtter multicore (typisk kun et issue for gamere), er det ikke værd at kigge på single core performance.

Medlemsavatar
cardiac
Medlem
Indlæg: 174
Sted: København

Indlæg af cardiac »

Jeg arbejder til dagligt på begge maskiner, både den nyeste iMac Pro med de samme specs som du skriver (dog "kun" 32gb ram) og den nyeste iMac i7 5k. Jeg laver en del musikproduktioner, mixer større og mindre projekter, redigerer billeder og laver video og animationer.

Til dagligt brug, vil du ikke opleve nogen som helst forskel. Måske er iMac Pro'en en smule langsommere, da den som Keen også skriver, er hurtigere ved single core. Men det er ikke noget særligt. Det er dog værd at bemærke, at der stadig er ret mange programmer (fx Adobe) som slet ikke udnytter alle de ekstra cores, hvilket er lidt underligt...

Til musikproduktion er iMac Pro'en IMHO totalt overkill. Jeg har endnu ikke kunne køre den alm. iMac i sænk, hvilket jeg selvfølgelig heller ikke har med iMac Pro'en. Der er masser af power i de alm. iMacs, og der er tilligemed rygter om, at de nye modeller måske vil få i9-processorer.

Til video produktion er sagen en lidt anden. Ved editering og redigering af større multicam-projekter, vinder iMac Pro hands-down. Specielt hvis projektet består af 4k-klip. Selv med base-modellen (som du ønsker) kan du uden problemer afspille en timeline med 4-6 4K-klip, hvor imod den alm. iMac brokker sig lidt.
Ved rendering af projektet vil du imidlertig (pt) opleve, at den alm iMac er hurtigere pga. Quick Sink i i7-processorerne. Samtidig udnytter hverken Final Cut eller Premiere Pro alle kernerne i iMac Pro'en, hvilket er en smule underligt. Men jeg tænker at de med fremtidige opdateringer finder en løsningning.

Blot mine oplevelser med begge maskiner..

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

cardiac skrev:Jeg arbejder til dagligt på begge maskiner, både den nyeste iMac Pro med de samme specs som du skriver (dog "kun" 32gb ram) og den nyeste iMac i7 5k. Jeg laver en del musikproduktioner, mixer større og mindre projekter, redigerer billeder og laver video og animationer.

Til dagligt brug, vil du ikke opleve nogen som helst forskel. Måske er iMac Pro'en en smule langsommere, da den som Keen også skriver, er hurtigere ved single core. Men det er ikke noget særligt. Det er dog værd at bemærke, at der stadig er ret mange programmer (fx Adobe) som slet ikke udnytter alle de ekstra cores, hvilket er lidt underligt...

Til musikproduktion er iMac Pro'en IMHO totalt overkill. Jeg har endnu ikke kunne køre den alm. iMac i sænk, hvilket jeg selvfølgelig heller ikke har med iMac Pro'en. Der er masser af power i de alm. iMacs, og der er tilligemed rygter om, at de nye modeller måske vil få i9-processorer.

Til video produktion er sagen en lidt anden. Ved editering og redigering af større multicam-projekter, vinder iMac Pro hands-down. Specielt hvis projektet består af 4k-klip. Selv med base-modellen (som du ønsker) kan du uden problemer afspille en timeline med 4-6 4K-klip, hvor imod den alm. iMac brokker sig lidt.
Ved rendering af projektet vil du imidlertig (pt) opleve, at den alm iMac er hurtigere pga. Quick Sink i i7-processorerne. Samtidig udnytter hverken Final Cut eller Premiere Pro alle kernerne i iMac Pro'en, hvilket er en smule underligt. Men jeg tænker at de med fremtidige opdateringer finder en løsningning.

Blot mine oplevelser med begge maskiner..
Super fedt med dine erfaringer så detaljeret beskrevet, giver stof til eftertanke. Det er heller ikke musik pro, jeg virkelig oplever store probs med, og jeg har måske max 4 angles oppe at køre i mine videoer. Mon ikke FC pro inden alt for længe vil begynde at bruge flere kerner? Ville være underlig andet, når de prøver at sælge dyre maskiner der lige præcis har en force der.

Tak for inputs :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

MrBacon skrev:Samme hardware, anden software ... burde ikke være 35k dyrere end en PC i min optik.

Men hvis man ønsker Logic og OSX er det desværre prisen. Pro'en er væsentligt hurtigere end den alm. Imac. Medmindre du kører programmer/spil, der ikke understøtter multicore (typisk kun et issue for gamere), er det ikke værd at kigge på single core performance.
Ja det er surt ... men efter noget software research, tror jeg at jeg bliver ... orker ikke bytte og de problemer der kommer med .. og endda ikke til noget som virker federe.
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Nyt svar