Nodeark-nybegynder. Hvad gør jeg med pausetegnene?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Nodeark-nybegynder. Hvad gør jeg med pausetegnene?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg øver mig i at lære at læse og skrive noder, men vigtigst af alt vil jeg lave en youtubevideo med nodeark for et klaverstykke jeg har skrevet.

Jeg har eksporteret en kvantiseret version af mit klaverstykke til MIDI, derefter indlæst i MuseScore 2, og lavet få rettelser (linjernes placering i forhold til hinanden, så melodien står øverst, brudte akkorder i midten og bas nederst).

Jeg undrer mig dog i nogen grad over hvor alle de pausetegn kommer fra. Jeg synes det ser forvirrende ud, men vil lige spørge jer musikkyndige, om I kan læse dette nodeark, og få det samme ud af det som stykket her?

[soundcloud][/soundcloud]
Vedhæftede filer
fantasyworld1.jpg
fantasyworld1.jpg (227.29 KiB) Vist 421 gange
fantasyworld2.jpg
fantasyworld2.jpg (237.66 KiB) Vist 421 gange
fantasyworld3.jpg
fantasyworld3.jpg (79.44 KiB) Vist 421 gange

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Som udgangspunkt går din melodi i 3/4 og den er noteret i 4/4. Det skal laves om.
Man noterer klaver i to systemer og man kan se, at det ikke er skrevet for klaver, men lagt oveni hinanden. Det kan ikke bruges til at spille efter, men man kan godt følge med - det skal gøres spilbart - altså muligt for hænderne at spille.
Pauserne skyldes nok, at du har individuelle midikanaler på tonerne - det skal du sætte op i dine preferencer. Ja - du skal gøre noget selv.....

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Som udgangspunkt går din melodi i 3/4 og den er noteret i 4/4. Det skal laves om.
Man noterer klaver i to systemer og man kan se, at det ikke er skrevet for klaver, men lagt oveni hinanden. Det kan ikke bruges til at spille efter, men man kan godt følge med - det skal gøres spilbart - altså muligt for hænderne at spille.
Pauserne skyldes nok, at du har individuelle midikanaler på tonerne - det skal du sætte op i dine preferencer. Ja - du skal gøre noget selv.....
Ok, det vil jeg arbejde videre med. Hvordan vurderer man takten?

Men denne her:
gs-dk skrev:Ja - du skal gøre noget selv.....
Hvad ville du sige med den sætning?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du kan høre, hvor ét-slaget er i rytmen - og så tæller man indtil, du hører et nyt ét-slag (meget simpelt sat op.

At du ikke bruger megen tid med manualer.....

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

På imslp.org kan du se hvordan klavernoder ser ud i henhold til hvad gs siger. Søg fx på Beethoven sonata
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, må nok hellere læse lidt mere op på teori før jeg giver mig i kast med sådan noget her...

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det hjælper, hvis du selv spiller efter noder. Så får man hurtigt en fornemmelse for, hvordan det burde se ud.
skriver noder

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

mediumaevum skrev:Ok, må nok hellere læse lidt mere op på teori før jeg giver mig i kast med sådan noget her...
Det lader lidt til at være konklusionen på ca alle tråde, du har startet her... ;-)

Nyt svar