Effekt/trick til stereo bredt kick/percussions?
Effekt/trick til stereo bredt kick/percussions?
Hej lydmaskinen,
Jeg sidder og lytter til dette track:
og lægger mærke til sammensætningen af percussions/snare/kick som henholdsvis er enten midt i stereobilledet (eks. hihat), og så kick/snare der er meget bredt. Det er nemmest at høre på hovedtelefoner.
Jeg tænker ikke det bare en delay eller stereo spread effekt. Er der nogen, der ved hvordan man kan opnå noget lignende?
Jeg sidder og lytter til dette track:
og lægger mærke til sammensætningen af percussions/snare/kick som henholdsvis er enten midt i stereobilledet (eks. hihat), og så kick/snare der er meget bredt. Det er nemmest at høre på hovedtelefoner.
Jeg tænker ikke det bare en delay eller stereo spread effekt. Er der nogen, der ved hvordan man kan opnå noget lignende?
Bunden skal være mono. Toppen kan være en perkussiv stereolyd. Så lyder det som om lyden samlet set er stereo, men den lyder stadig fokuseret i bunden.
Personligt synes jeg den "regel" er misvisende, og har altid tænkt over hvorfor folk altid siger dette?Holger skrev:Bunden skal være mono. Toppen kan være en perkussiv stereolyd. Så lyder det som om lyden samlet set er stereo, men den lyder stadig fokuseret i bunden.
Bunden kan sagtens være stereo og lyde ekstremt fed i headphones, ja man mister noget på et monoanlæg (live f.eks) men synes sommetider man taber mere end man vinder ved at summe bunden. Der er så mange moderne mixes der har ultra bred stereobund.
Mura Masa:
Sam Gellaitry
Det handler bare om at styre stereo effekten uden at den phaser helt ud i mono. Hvis man bruger en spreader kan man time millisekunds forskellen mellem venstre og højre signal helt perfekt og finde det sweetspot hvor den vil lyde fedt både i mono og i stereo (samt detune det ene signal den rette mængde).
Synes helt klart at stereo er hørbart under 100 hz. Helt tydeligt.
Mange Diskoteker o.lign har stadigvæk kun mono lyd
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
Lyder utroligt ringe og basfattigt meget af tiden.Identity skrev: Personligt synes jeg den "regel" er misvisende, og har altid tænkt over hvorfor folk altid siger dette?
Bunden kan sagtens være stereo og lyde ekstremt fed i headphones, ja man mister noget på et monoanlæg (live f.eks) men synes sommetider man taber mere end man vinder ved at summe bunden. Der er så mange moderne mixes der har ultra bred stereobund.
Mura Masa:
De steder hvor bunden faktisk har ok bas, ja der er den netop ikke i modfase i ovenstående nummer
Det kan det sagtens være, ja.Synes helt klart at stereo er hørbart under 100 hz. Helt tydeligt.
Og jo bedre og mere præcise højttalerne og akustikken er, jo bedre kan man høre hvor ringe bas i modfase lyder.
Sidder man på et prutanlæg i et skodrum, så kan man alligevel ikke høre hvad der foregår.
Modfase i bassen giver også problemer på de fleste telefoners højttalere og ikke mindst on air, dvs. hvis man spiller det i FM-radio. De kaskaderede faserotatorer komme på overarbejde og det lyder helt af h.t.
Folk kan jo gøre som de vil og man behøver heller ikke at være religøs omkring det (hvis man ved hvad man laver), men generelt er det et godt råd at have styr på sin bund.
Sidder man på et prutanlæg i et skodrum, så kan man alligevel ikke høre hvad der foregår.
Modfase i bassen giver også problemer på de fleste telefoners højttalere og ikke mindst on air, dvs. hvis man spiller det i FM-radio. De kaskaderede faserotatorer komme på overarbejde og det lyder helt af h.t.
Folk kan jo gøre som de vil og man behøver heller ikke at være religøs omkring det (hvis man ved hvad man laver), men generelt er det et godt råd at have styr på sin bund.
Jeg tænker at hvis man spiller live er man interesseret i at få alt bas i alle subs og ikke kun i den ene side af scenen eller i halvdelen af subs'ne.
Jeg er klar over at delefilteret sørger for den del, men hvis man har mixet det i modfase er man selv ude om at det lyder ringe på store systemer.
Jeg er klar over at delefilteret sørger for den del, men hvis man har mixet det i modfase er man selv ude om at det lyder ringe på store systemer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Det må jo være en smagssag så. Der er rigtig mange der gør det for tiden f.eks. op's eksempel, så det er da en tendens jeg ser som ikke kun jeg er enig i. Og har selv tidligere været overrasket over hvor mange af mine yndlingsnumre havde stereo sub information til trods for at det strider i mod hvad der var blevet plantet i mit hoved omkring stereosub fra forskellige forums og lignende.Holger skrev:Lyder utroligt ringe og basfattigt meget af tiden.Identity skrev: Personligt synes jeg den "regel" er misvisende, og har altid tænkt over hvorfor folk altid siger dette?
Bunden kan sagtens være stereo og lyde ekstremt fed i headphones, ja man mister noget på et monoanlæg (live f.eks) men synes sommetider man taber mere end man vinder ved at summe bunden. Der er så mange moderne mixes der har ultra bred stereobund.
Mura Masa:
De steder hvor bunden faktisk har ok bas, ja der er den netop ikke i modfase i ovenstående nummer
Det kan det sagtens være, ja.Synes helt klart at stereo er hørbart under 100 hz. Helt tydeligt.
Jeg siger ikke at det skal lyde ringe i mono. Men jeg siger at alt skal gøres med en tanke bag og ved at a-b forskellen for at høre om det rent faktisk gavner mixet. Og ikke bare ved at følge en regel. Og i de eksempler jeg har nævnt giver stereo bunden en del ekstra vægt imo.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Bare fordi at man i dag ikke nødvendigvis skærer vinyl plader, så er vi desværre ikke ude over at ting meget ofte aflyttes i mono ... Hald er inde på at man i livesammenhæng jo opererer med bølgelængder på oppe omkring 4 meter og hvor man ikke altid kan være sikker på at man får sine bunkasser fri af vægge og gulvs gensvar.
Man vil derfor give sig en kilde til fejl i sit mix, ved at satse på at alle i lokalet hører alle højttalere lige meget - det er faktisk sådan at kun omkring 10% af tilhørerne der kan finde lyd bidrag fra alle lydkilder i rummet. Bundkasser stråler heldigvis næsten endt 360 grader rundt, men de er så typisk så tætte på vægge og den anden side at de direkte udfaser og på andre steder fordobler lydtrykket. Som jeg ser det vil jeg som oftes samle samtlige bundkasser inden midt for scenen hvis muligheden foreligger.
Derimod kan jeg godt finde på fordi forvrængningen faktisk er ret høj i bunden uden det opfattes sådan, finde på at sende henholdsvis bas og stortromme i hvert sit subkasse system ... men de bliver stablet oven på hinanden midt i salen, og specielt stortrommen fordi den ikke indeholder særligt kraftige overtoner i området 160 hz til 800 kan sgu ikke tåle at ligge ude i siden, så der opstår spejling med væggene, hvorimod bassen faktisk kan gøre brug af "missing" fundamental, som betyder at grundet overtone strukturen så udregnes grundtonen, hvis den skulle mangle.
--sd
Man vil derfor give sig en kilde til fejl i sit mix, ved at satse på at alle i lokalet hører alle højttalere lige meget - det er faktisk sådan at kun omkring 10% af tilhørerne der kan finde lyd bidrag fra alle lydkilder i rummet. Bundkasser stråler heldigvis næsten endt 360 grader rundt, men de er så typisk så tætte på vægge og den anden side at de direkte udfaser og på andre steder fordobler lydtrykket. Som jeg ser det vil jeg som oftes samle samtlige bundkasser inden midt for scenen hvis muligheden foreligger.
Derimod kan jeg godt finde på fordi forvrængningen faktisk er ret høj i bunden uden det opfattes sådan, finde på at sende henholdsvis bas og stortromme i hvert sit subkasse system ... men de bliver stablet oven på hinanden midt i salen, og specielt stortrommen fordi den ikke indeholder særligt kraftige overtoner i området 160 hz til 800 kan sgu ikke tåle at ligge ude i siden, så der opstår spejling med væggene, hvorimod bassen faktisk kan gøre brug af "missing" fundamental, som betyder at grundet overtone strukturen så udregnes grundtonen, hvis den skulle mangle.
--sd
Vil lige bring den her på banen igen.
En god portion podcast med samtaler med folk som Dave Stewart, Mark Ronson, Susan Rogers og også Mura Masa. Så hvis man vil vide hvorfor Mura Musa har så dårlig/god lyd bliver det afsløret i podcasten. Episode 4.
https://soundcloud.com/user-113139207
En god portion podcast med samtaler med folk som Dave Stewart, Mark Ronson, Susan Rogers og også Mura Masa. Så hvis man vil vide hvorfor Mura Musa har så dårlig/god lyd bliver det afsløret i podcasten. Episode 4.
https://soundcloud.com/user-113139207
Tak for feedback, men jeg ved ikke om jeg er blevet klogere :D
Hvad er "tricket" bag at have eks. snare, der lyder meget bred? Er det alene et spørgsmål om delay mellem højre/venstre kanal? Boost a side-signal? Nogen der kan komme med en mere teknisk forklaring?
Hvad er "tricket" bag at have eks. snare, der lyder meget bred? Er det alene et spørgsmål om delay mellem højre/venstre kanal? Boost a side-signal? Nogen der kan komme med en mere teknisk forklaring?
Den er optaget i stereo med to mikrofoner, som er pannet ud. Dertil evt. rum(klang), som også er i stereo.
Nogle snare samples er dubbed med et clap. Ckappet består fx af adskillige pannede dubs, som giver meget stereoeffekt.
Mange snares primært mono, men dubbed med en perkussiv stereolyd.
Nogle snare samples er dubbed med et clap. Ckappet består fx af adskillige pannede dubs, som giver meget stereoeffekt.
Mange snares primært mono, men dubbed med en perkussiv stereolyd.
+1Holger skrev:Den er optaget i stereo med to mikrofoner, som er pannet ud. Dertil evt. rum(klang), som også er i stereo.
Nogle snare samples er dubbed med et clap. Ckappet består fx af adskillige pannede dubs, som giver meget stereoeffekt.
Mange snares primært mono, men dubbed med en perkussiv stereolyd.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Jeg kan sgu godt forstå hvis du har svært ved at tolke forklaringen på hvodan du gør det her..Du skal have et kursus i nørd først
Prøv at lave nogle forsøg ved at gøre følgende:
1. lave et tomt projekt i dit DAW
2. Opret et group track (et spor du kan sende dit kick, snare osv til) i Mono
3. Opret et group track i stereo
Nu kan du lege lidt med at få overblik over hvad du syntes lyder godt i Mono og stereo. Du kan mixe de group tracks.
Benyt noget saturation (2nd og 3nd harmonics) for at opnå et bredere lydbillede, det er ofte bedre end eq!
En trancient shaper kan hjælpe på mere bid så det bliver lettere at skelne instrument dele fra hinanden!
Undgå at benytte filer med både kick og perc. Lav et spor til kick, et til snare, osv. Med en combined panner hvis dit Daw understøtter dette, kan du med held ændre breden på lydbilledet for hvert instrument del.
Hertil kommer så delay, track delay reverbs, m.v. Og husk:
Ikke alt må være i stereo, ellers kan du ikke høre hvad der er i stereo. Mono gør det let at skelne
Prøv at lave nogle forsøg ved at gøre følgende:
1. lave et tomt projekt i dit DAW
2. Opret et group track (et spor du kan sende dit kick, snare osv til) i Mono
3. Opret et group track i stereo
Nu kan du lege lidt med at få overblik over hvad du syntes lyder godt i Mono og stereo. Du kan mixe de group tracks.
Benyt noget saturation (2nd og 3nd harmonics) for at opnå et bredere lydbillede, det er ofte bedre end eq!
En trancient shaper kan hjælpe på mere bid så det bliver lettere at skelne instrument dele fra hinanden!
Undgå at benytte filer med både kick og perc. Lav et spor til kick, et til snare, osv. Med en combined panner hvis dit Daw understøtter dette, kan du med held ændre breden på lydbilledet for hvert instrument del.
Hertil kommer så delay, track delay reverbs, m.v. Og husk:
Ikke alt må være i stereo, ellers kan du ikke høre hvad der er i stereo. Mono gør det let at skelne
Cubase 11 pro
Den korte lyd er der vel grænser for hvor "bred" kan blive , man må vel forlænge lyden , med f.eks rumklang som så kan bredes ud.
På et tidspunkt rodede vi meget med "omvendt" rum , der lå før lyden. Altså arbejde med det der er før og efter selve anslaget eller lægge lyde der kan bredes ud , nede under.
På et tidspunkt rodede vi meget med "omvendt" rum , der lå før lyden. Altså arbejde med det der er før og efter selve anslaget eller lægge lyde der kan bredes ud , nede under.
facebook : Jørn Pedersen
Det er ikke helt rigtigt, Meget ofte er det blot et spørgsmål om hvordan vi opfatter lyd. Korte lyde kan sagtens gøres brede hvis du giver dem plads i et bestemt område. Det er jo tilladt at duplikere den samme lyd og panne den forskelligt i højre og venstre side, eller blot til en side hvis du har flere.bodtbody skrev:Den korte lyd er der vel grænser for hvor "bred" kan blive , man må vel forlænge lyden , med f.eks rumklang som så kan bredes ud.
På et tidspunkt rodede vi meget med "omvendt" rum , der lå før lyden. Altså arbejde med det der er før og efter selve anslaget eller lægge lyde der kan bredes ud , nede under.
Men jeg tror at debatten om bred lyd som for mange er svær at opnå. strander i andet end teknik om panning, delay, reverb m.v. For der er andre faktorer der spiller ind, før du rigtig kan høre resultatet af hvad det er du laver i denne sammenhæng. Saturation er bestemt en vigtig del af det og understreger egentlig min pointe. Det er ikke det første man tænker på når man vil lave et bredere lyd billede. Det samme gælder for en compressor.
Dog er der stor forskel på hvilke du benytter til den opgave. Selv benytter jeg Vengence multiband compressoren til den opgave, men andre kan også bruges.
Cubase 11 pro
Tak for svarene
Her er endnu et eksempel, læg mærke til kick og snare:
Her er endnu et eksempel, læg mærke til kick og snare:
Jo det er rigtigt hvad jeg skriver , i øvrigt skriver du jo det sammestralner skrev:Det er ikke helt rigtigt, Meget ofte er det blot et spørgsmål om hvordan vi opfatter lyd. Korte lyde kan sagtens gøres brede hvis du giver dem plads i et bestemt område. Det er jo tilladt at duplikere den samme lyd og panne den forskelligt i højre og venstre side, eller blot til en side hvis du har flere.bodtbody skrev:Den korte lyd er der vel grænser for hvor "bred" kan blive , man må vel forlænge lyden , med f.eks rumklang som så kan bredes ud.
På et tidspunkt rodede vi meget med "omvendt" rum , der lå før lyden. Altså arbejde med det der er før og efter selve anslaget eller lægge lyde der kan bredes ud , nede under.
Men jeg tror at debatten om bred lyd som for mange er svær at opnå. strander i andet end teknik om panning, delay, reverb m.v. For der er andre faktorer der spiller ind, før du rigtig kan høre resultatet af hvad det er du laver i denne sammenhæng. Saturation er bestemt en vigtig del af det og understreger egentlig min pointe. Det er ikke det første man tænker på når man vil lave et bredere lyd billede. Det samme gælder for en compressor.
Dog er der stor forskel på hvilke du benytter til den opgave. Selv benytter jeg Vengence multiband compressoren til den opgave, men andre kan også bruges.
facebook : Jørn Pedersen