Behringer FCB1010 Midi foot controller ekspert!!!

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
ToniMartin
Medlem
Indlæg: 7
Sted: København

Behringer FCB1010 Midi foot controller ekspert!!!

Indlæg af ToniMartin »

Hej!

Jeg har købt en Behringer FCB1010 midi foot controller, som har rigtig masse muligheder for at styre et live setup, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, at programmere den ordentligt.

Har downloadet tredjeparts plugin FCB10101 Editor, som gav rigtig god mening at bruge, men så snart man havde programmeret controlleren via en PC, så gav den ingen midi input til mit live setup på min Macbook. Så blev nødt til at lave factory reset. Har prøvet at programmere den som beskrevet nogle steder på nettet, direkte via pedalerne, men det virker åbenbart heller ikke eller rettere, jeg kan ikke gøre det ordentligt...

Jeg vil gerne kunne indstille hver pedal til at sende en CC meddelelse, så jeg kan mappe hver pedal i Ableton til at være start/stop for den indbyggede Loop pedal derinde. Så tænker at hver pedal bare skal kunne sende en CC command uden noget andet.

Er der nogen derude, der har helt styr på, hvordan den skal programmeres?
Toni Martin Dobrzanski | Komponist
Marius Mainframe (MacPro 3,1) 12 X 4 GHz, 64 GB RAM, RME Fireface 800, UAD Plugins, Alt for mange samples

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jeg har også sådan en, men jeg har ikke brugt den i laaang tid.

Jeg kan bare huske, at der var en Yahoo Group med nørder, der vidste alt om den controller. Den kan alting, men man skal programmere det først. Jeg kan også huske, jeg downloade enelleranden sysex-ting, der kunne gøre det hele fra computeren og overføre indstillingerne til fcb1010.

Medlemsavatar
ToniMartin
Medlem
Indlæg: 7
Sted: København

Indlæg af ToniMartin »

Ja, præcis. Tror det er den samme editor, som jeg downloadede. Men den fik bare hele boardet til at ikke sende noget som helst efter den havde sendt alt til boardet...

Jeg prøver at finde Yahoo Gruppen. Men ville være fedt med en her i DK som eventuelt kunne kommer forbi studiet og vise det til en! :) Du kan ikke huske hvordan man gør, vel?
Toni Martin Dobrzanski | Komponist
Marius Mainframe (MacPro 3,1) 12 X 4 GHz, 64 GB RAM, RME Fireface 800, UAD Plugins, Alt for mange samples

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Nej, desværre.

Medlemsavatar
mj
Medlem
Indlæg: 678
Sted: København

Indlæg af mj »

Hvis du har noget iOS så kan jeg anbefale: https://itunes.apple.com/kh/app/fcbff-y ... 10133?mt=8

Det gav først mening for mig da jeg fandt den app. :)
Bring out the gimp

Medlemsavatar
ToniMartin
Medlem
Indlæg: 7
Sted: København

Indlæg af ToniMartin »

Tak @mj! Ja, en app er nødvendig for den tingest.

Jeg fandt dog et program til mac osx, som virker fortræffeligt (koster lige 20 dollar men det hele værd).

Og Mel, der har lavet programmet, er super til at svare med det samme på spørgsmål og sende masser af info på mail ;)

Hvis nogen andre skulle have samme problemer som mig, så kommer den her, hvad man skal gøre, hvis man vil bruge FCB1010 for at styre looperen og andre ting i Ableton Live :)

--------------------------------------------------------

Behringer FCB1010 og Ableton Live (Looper etc.)

Køb iFCB programmet fra Mel:
http://www.wabbitwanch.com/iFCB.html

Brug et MIDI interface, som er egnet til at sende SYSEX via midi-kabler (iConnectivitys midi interfaces virker bedst, siger Mel som har testet en del forskellige, og har laveste midi latency samtidigt, da de selv udvikler deres firmware in-house og gør det godt). Jeg brugte oceaner af tid, fordi min Miditech4X4 midi interface på mit live setup ødelægger sysex dataen som den sender til controlleren, og det fattede jeg ikke. Efter nogle emails frem og tilbage med Mel ville jeg prøve mit RME Fireface 800 fra mit stationære studie-setup, som heldigvis virkede. Fireface 800 skulle dog efter sigende holde op med at virke til formålet, når man laver når en vis opdatering af drivere og OSX (hurra for ikke at opgradere mit setup!!!). Man kan dog altid teste sit MIDI interface, om det virker til at programmere FCB1010'eren, ved at bruge LOOPBACK TEST (menuen HELP) i iFCB softwaren.

Dernæst skal man programmere sin FCB1010 til kun at sende NOTE på hver pedal (programmet giver sig selv, når man åbner det). Ableton f*cker dog op og laver random ting med Looperen, hvis man sender CC values, hvilket lige tog mig nogle dage at finde ud af ved at søge lidt på nogle fora. Så man skal sende NOTE value. Sluk for alt andet på hver pedal udover forskellige NOTE values på hver pedal og sæt mid channel til noget andet end 1 under GLOBAL settings for CC1 og CC2, da pedalen ellers sender en CC command ved release af pedalen i stedet for NOTE OFF (en indbygget Tap tempo funktion man ikke kan slå fra).

BUM, nu kan du klikke på MIDI map knappen i Ableton og assigne din FCB til hvad du vil. Det fede er med Looperen, at du har 10 pedaler til at assigne til alt på Looperen, fra stop, clear, undo til reverse og speed.

Se også her, hvor andre har skrevet og lavet video om det:

https://forum.ableton.com/viewtopic.php?f=4&t=197421


For en gangs skyld noget Behringer har lavet man kan bruge til noget ;) Med lidt hjælp fra dygtige folk ude i verden, som skriver et program der kan det, som Behringer ikke kunne gøre enkelt :D
Toni Martin Dobrzanski | Komponist
Marius Mainframe (MacPro 3,1) 12 X 4 GHz, 64 GB RAM, RME Fireface 800, UAD Plugins, Alt for mange samples

Nyt svar