Peter Lyngdorf har ordet :-)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg forestiller mig at eksempelvis de her numre figurerer ofte på hans favorit playliste:




Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu er der kun klokkeslet på artiklen, men jeg forestiller mig, den er tudsegammel. Lyngdorf har da i hvert fald sagt det samme, de sidste 4-5 hvis ikke ti år.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den popper op øverst i teknologi-sektionen her, som om den lige er offentliggjort, så måske nyt på DR, kun klokkeslet kan også betyde "samme dag"

Men ja, intet nyt under solen, hvad topic angår,..

Og mange af os er vel helt eller delvist enige med ham

Man ku også godt have ønsket en lidt bredere artikkel med så stor en skikkelse inden for lydbranchen i DK, når man nu alligevel havde fat i ham

Forstiller mig der høres mange gamle skiver samt materiale der ikke er mishandlet alt for meget hjemme hos PL, herunder meget klassisk hvor problemet vel ikke er lige så stort :-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er og vil altid kun være delvist enig i hans betragtninger.
Streaming i alt andet end tabsfri kvalitet er noget lort.
Lytning af musik i dårlige højtalere er noget lort.

Om kunstnere vælger at voldsmadre deres numre, fordi det passer ind i et lydunivers, det er kunstnerisk frihed. Ligesom de 3 eksempler jeg postede.
Jeg fatter heller ikke at dyr moderne male-kunst kan bestå af 3 røde maler-stænk på et hvidt lærred, men det er smag og behag.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Folk må også gerne voldsmadre deres musik med en Limiter for min skyld. Men det skal være fordi det er det kunstneriske udtryk de ønsker og ikke fordi pladeselskabet vil have det, eller fordi det forventes.

Men han har ret i, at man ser mere og mere musik, hvor tromme roller overtages af enormt udynamiske samples, hvor stortrommen siger Uhhhmmmm og lilletrommen siger Sssssshhhhhh. Det er det fandeme ikke meget smæk over, og jeg synes også det lyder trist.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Smittefar skrev:Nu er der kun klokkeslet på artiklen, men jeg forestiller mig, den er tudsegammel. Lyngdorf har da i hvert fald sagt det samme, de sidste 4-5 hvis ikke ti år.
Jeg tænkte også at han er da mindst et halvt årti for sent ude.

Sjovt at han nævner Daft Punk. Hvis han mener Random Access Memory, hvilket jeg er ret sikker på at han gør, så tror jeg ikke jeg er enig med ham i hvad god lyd er. Det er det mest kedelig lydende album i nyere tid. Ja det er dynamisk, men det meste lyder som en demoindspilning og især bunden er helt ude at skide på flere numre. Buldrede og ude af kontrol med dertil bløde og super svampede kicks.
Jeg synes også det er fjollet, og gammeldags, at sige at hårdt komprimeret lyd altid er dårlig og uønsket. Det kan give en slags energi, og tilføje et element af stress og intensitet, som godt kan være ønskværdigt - men måske ikke hvis man er en gammel prut selvfølglig. :twisted:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

På de store platforme er der jo indført rimeligt velfungerende regler for at kontrollere loudness. Og så roder artiklen også lidt i begreberne "dynamisk kompression" og "data komprimering". Der er jo i praksis intet til hinder for at lave en mp3 fil med store dynamiske udsving. Rimelig amatøragtig journalistik, hvis man spørger mig.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, alt i alt, temmelig sølle, shame on DR,..

Burde egentlig slet ikke have postet, må indrømme jeg ikke havde læst artiklen minutiøst igennem først, men kun skimmet den

Retfærdigvis citeres PL dog for at MP3 ikke nødvendigvis behøver at være dårlig, hvis ikke musikken allerede VAR mollestreret allerede før encoding
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det skal også lige nævnes at der samtidig, i går, blev lancheret en "søster-artikkel", og der selvfølgelig sigtes på " breden" med disse, hvorfor de deler det i to ved jeg ikke

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknolo ... -streaming

De er begge dateret nu
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

AvS skrev: Jeg synes også det er fjollet, og gammeldags, at sige at hårdt komprimeret lyd altid er dårlig og uønsket. Det kan give en slags energi, og tilføje et element af stress og intensitet, som godt kan være ønskværdigt - men måske ikke hvis man er en gammel prut selvfølglig. :twisted:
Det er jo fint nok som en effekt, men du ønsker vel ikke stress og intensitet gennem et helt album? Så bliver det jo bare trættende og ensformigt.

Brokken går vel også mest på pop-genren, hvor selve arrangementet, valget af samples og mixet ofte alt sammen bliver rettet ind mod et så udynamisk (og dermed højt) lydbillede som muligt. Jeg mister i hvert fald hurtigt interessen og musikken bliver til et lydtapet frem for noget jeg lytter til. Selv med musikere, som jeg ellers rigtig godt kan lide.

Folk hører ikke hele albums længere Nej, det er fandeme svært at holde interessen, når det hele lyder som een lang pølse
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det er så trættende at lytte på.

Og jo - folk - og unge hører stadig album. Men de er så produceret før det hele væltede ...

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Det ville være dejligt, hvis DR ikke blot bragte en artikel om Peter Lyngdorf, men også fulgte hans råd. Deres DAB kanaler lyder jo som noget, man tror er løgn.

Nyt svar