Skærm størrelse vs. Skærm opløsning t. gaming/musik

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Skærm størrelse vs. Skærm opløsning t. gaming/musik

Indlæg af SLL »

Hvordan er jeres skærmstørrelse og skærm opløsning, den mest optimale kombination?!
Skærmen jeg skal ud og have skal bruges både til gaming og musik prod. Mit gfx kort bliver muligvis et GTX 1080 el. hvis den nyere 1170/80 serie når at kommer, så måske sådan et.

Min gamle Dell U2410 24" skræm, m. en opløsning på 1920 x 1200 skal opgraderes. 4K UHD kunne være fedt, men så bliver tekst osv. i bl.a. Cubase ultra småt på en 28-30" skærm. SÅ er QHD sandsynligvis bedre, nemmere at se tekst, samtidig med man få en større arbejdsflade i ens sequencer.
Jeg tænker, at 27-32" til 4K er for småt til de fleste, medmindre man har ultra syn :-) Den jeg har læst om skriver, at du skal op i 37-40 tommer minimum til 4K. Men så bliver skærmen for står til at skrivebord.

Man hvilke opstilling sidder i med derude? Er der noget PC gameres i mellem jer, med nyere skærme/gfxkort.

Glemte at skrive, ingen scaling i windows. Vi snakker 1:1 - 100%.


SLL

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kører QHD på en Samsung 31,5" - og jeg synes opløsning/betragtningsafstand virker super til DAW-brug.

Gamer ikke - heldigvis/desværre.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg kører 3840x2160 på en 28” med 125% (tror jeg) scalering i Windows, jeg synes det er fint, også i Cubase Pro 9.5.
Og så har jeg en ekstra skærm på 23” med 1920x1080 sat til - den bruger jeg også når jeg gamer, for der skal øjnene ikke flytte sig så meget :-D

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tak for svaret. Har kikker en del billeder/videoer af forskellige skærme og opløsninger. Det er bare svært at danne sig et godt billede af hvad der passer sammen - skærm & opløsning.

31 tommer var måske lige i overkanten til mig tænker jeg. Er det er ikke et problem, at man skal dreje hovedet en del fra venstre til højre side. Er det et IPS el. VA panel der sidderi den skærm? Jeg tænker, at hvis det er TN panel, at der måske så også vil være farve problemer i sidderne, hvis skærmen er bedre?

Jeg kunne dog godt forstille mig, at 31" ville være ok til sequencer/work. Dog er jeg interesseret i hvor langt ned man kan gå i skærm størrelse, og så køre 4k el. 1440p.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

lakris skrev:Jeg kører 3840x2160 på en 28” med 125% (tror jeg) scalering i Windows, jeg synes det er fint, også i Cubase Pro 9.5.
Og så har jeg en ekstra skærm på 23” med 1920x1080 sat til - den bruger jeg også når jeg gamer, for der skal øjnene ikke flytte sig så meget :-D
Bliver billedet ikke mere uskarpt når du bruger windows 10 skalering til 125%. Det er i hvert fald min observering i mit arbejde, at diverse programmer bliver "blurret" / grumset at se på, når man scaler i windows 10.

Windows 7's skalering gjorde det bedre efter min mening. Så jeg vil helst køre 1:1 på pixel siden, så billedet er 100% så skarpt som det kan blive. Så tænker jeg 4k bliver for småt på en 28" skærm, i hvert fejl til mine gamle øjne :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ikke nævneværdigt sløret, måske lidt - det er ikke noget jeg lægger mærke til, men hellere det end slet ikke at kunne se hvad der står :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Nu tjekkede jeg lige.
Jeg har faktisk 150% (anbefales) - som Windows skriver

Det er min 15” laptop der har 125%

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SLL skrev:Tak for svaret. Har kikker en del billeder/videoer af forskellige skærme og opløsninger. Det er bare svært at danne sig et godt billede af hvad der passer sammen - skærm & opløsning.

31 tommer var måske lige i overkanten til mig tænker jeg. Er det er ikke et problem, at man skal dreje hovedet en del fra venstre til højre side. Er det et IPS el. VA panel der sidderi den skærm? Jeg tænker, at hvis det er TN panel, at der måske så også vil være farve problemer i sidderne, hvis skærmen er bedre?

Jeg kunne dog godt forstille mig, at 31" ville være ok til sequencer/work. Dog er jeg interesseret i hvor langt ned man kan gå i skærm størrelse, og så køre 4k el. 1440p.
Det er denne, nu udgåede skærm:

https://www.samsung.com/uk/business/bus ... d85ktsren/

Jeg sidder med en betragtningsafstand på 90 - 100 c. Det er minimalt drej med hovedet. Egenligt vil jeg mene, det bare er mine øjne, der "panner" rundt. Men lidt svært at sige, når man pludselig skal tænke over, hvad man normalt ubevidst gør.

Jeg observerer ikke nogle farveforskelle. Jeg har tidligere arbejdet med Photoshop i mange år. Dette er dog ikke en skærm, jeg ville lave kritisk farvekorrigering på.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Predator x34p fungerer for mig, men så skal du være til buet skærm. Fin opløsning til både gaming og daw brug.

Edit: gå efter skærm med gsync til nvidia kort
Senest rettet af MrBacon tirs 17. jul 2018 22:59, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Processen er den samme for computerskærme som for fjernsynsskærme. Den virker kæmpestor når man får den ind af døren, men før eller siden finder man ud af at den alligevel godt kunne have været lidt større... (jaaa smid den da bare direkte i den store...)

Min primære skærm er en Acer XB270HU - 27" ́ med et Nvidia GTX 1080.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Tak for jeres svar. Jeg har besluttet mig for de faste parameter, som er:
- pris, ikke mere 6000 kr.
- størrelse, ikke over 32" (Hvis > 28", så skal det være 21:9 format, ellers bliver den for høj)
- G-sync (144-165 hz refres rate)
- IPS el. VA panel (bedre farver, kontrast, syns vinkler, da den også skal bruges til musik arbejde)
- skal bruges sammen med et -> Asus rog strix 1080 gfx kort, el. hvis deres nye nvidia 2000 serie kommer til august, og priserne er fornuftige..så)

Opløsning og størrelse er stadig problemet. Men jeg tænker stadig, at 4K i native 1:1 opløsning er for voldsomt til <32 tommer skærme for de fleste. SÅ QHD tiltaler mig mere. Grafikortet vil sikkert også bedre kunne håndterer FPs når vi snakker QHD.
-------------------------------------------
De skærme jeg har kikkert på:
- Den skærm KTAS nævnte -> Acer XB270HU (den er udgået af prod, den havde nogle gode specs)
- Samsung S32D850T, som SustainPlayer nævner er også ret lækker, men mangler G-sync

Så har jeg selv fundet disse:
- ASUS Rog Swift PG279Q, 27 tomme. Den har det hele, G-sync, QHD, IPS panel, 165 hz refresh rate. Er der noget af jer som kender til denne skærm?
- Acer XB271HU 27 tommer, som har samme specs som ovenstående Asus skærm. Er Asus bedre kvalitet?
- AOC AG271QG 27 tommer, samme specs som de andre. God vide om de bliver lavet på samme fabrik :-)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvilke spil spiller du? Hvis du spiller FPS, så er 144 hz skærme et kæmpe plus, hvor 24" typisk er det mest passende til den type spil.

Det kan være 27" er et sweet spot, hvor du stadig kan få 144 hz med IPS panel uden at prisen stikker helt af.

Edit: Du er nået til cirka samme konklusion. De muligheder du har fundet ser rigtig fornuftigt ud. Jeg var nok hoppet på ROG-modellen, hvis budgettet tillader det.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg tror 27" er et sweet spot som du siger til QHD opløsningen. De spil jeg kommer til at spille er FPS spil, så som Battlefield, Farcry titlerne, Crysis titlerne. Det første gamle Crysis, Crysis Warhead spil var flotte, men også mega krævende. Jeg glæder mig til at tjekke, om de kan køre m. ultra details på et 1080 gfx kort el. højere.

Bil spil, project Cars, F1 2017/18 står også på listen.

Jeg er allerede solgt til Asus' rog strix 1080 gfx kort, pga. den dejlige køler. Så hvis skærmen er kvalitet, kunne det være den vej man skulle gå. Det er noget af det eneste som finder, der har de parameter jeg ønsker. Som sagt har jeg været i tvivl omkring opløsningen, størrelsen på skærmen, om man kunne læse tekst osv. på en 4K 27" skærm. Det kan man i følge lakrids, men man er nød til at scale billedet, hvilke jeg ikke havde tænkt mig. Og så rammer vi måske QHD til 27-30", som maks opløsning.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

Du kan sagtens køre de spil på ultra. Det gør jeg selv i 1440p på en 27" med et GTX 1080 + i7 8700k.

Synes det er et godt sweetspot hvis man vil bruge det både til spil og musik produktion. Jeg er dog nød til at scale Ableton Live en smule, for ikke at anstrenge mig mht. til tekst osv.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg har skiftet begge mine skærme ud med 21:9 skærme. den ene er en 29" den anden en 34"
Det er det bedste der sket i studiet i lang tid, ultra wide er alt for fedt. Jeg køre ikke en gang særligt høj opløsning 2000x1000 på den ene og 2500 x 1400 på den anden jeg sider op til 1,5 meter fra skærmen.
Den brede horisont passer perfekt til world og warships som jeg spiller.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er blevet nærsynet, så afstanden er ikke noget jeg kan eksperimentere med. Hvis jeg kan nå det, kan jeg se det.

Så er de tilbageblivende to parametre skærmstørrelse og pixelstørrelse. Jeg er ganske glad for min 27" Dell med IPS-panel (2560 x 1440). På arbejdet har jeg to skærme ved siden af hinanden som vistnok er 21" (1920 x 1200). Begge setup fungerer ret fedt. Det med to skærme er specielt fedt til programmering. Derhjemme er én stor bedre pga. film.

PS: Naturligvis 1:1 pixel native opløsning. Alt andet ville gøre mig arrig. Og nej, jeg er ikke gamer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Sidste to indlæg +1

Div rescallering via windows eller skærmdriver som OP nævner skal man ikke forlade sig på som en lappeløsning

Vedr opløsning kan jeg kun henvise til hvad jeg allerede har skrevet, om mit 4K setup,

Kører med 43", og ville aldrig et sekund overveje 4K På noget under 40"

Ud over mine tråde har opløsning vesus size vist også været nævnt en del andre steder, så tror den ged er barberet forlængst :-)
/Dub

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Kunne jeg vælge en 1440p Dell skærm m. G-sync 144/165hz, IPS panel i 27-30 tommer størrelsen, opg så til 5-6 kilo, så havde jeg gjort det. Jeg har altid godt kunne lide Dell's design og kvalitet. Men når man snakker gaming, så er vi over i noget Asus, AOC, Acer m. de specs jeg nævner. Jeg er som sagt også kommet til den konklusion udfra jeres meldinger, at 4K på noget der er mindre en 30-32" er for småt på skærmen i 1:1 uden resize. De videoer jeg har set m. 4K på 27" skærme, det ser mega småt ud. Måske skarpt, men stadig for småt.

I min dagligdag arbejder jeg meget med bærebar windows computere. Vi nogle MS surface computere, m. 12,3" skærm og en opl. der ligner QHD. Det er sq også for småt til mine gamle øjne. Også er jeg ikke vild med en tablet + tastatur på primær arbejdsplads.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Ud over de langskærme jeg nu har, er de 2 gamle 22" kommet i tjeneste som skærm nummer 2. de kan placeres alle mulige steder og tjene som DAW aflægsbord. Var det muligt med flere skærme i win XP så havde jeg alle dem der kunne sættes på.
En DAW er stadigvæk et komplet lydstudie pakket ned på 15-27" for de fleste.
Helt og fuldstændigt uaceptable arbejds betingelser :lol:

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg vil bare have en OLED skærm på 25-30".

Men de kan kun laves i to størrelser: cirka 10" og nedefter eller cirka 50" og opefter, og det bliver altså for stort.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

OLED har helt sikkert nogle fordele. Jeg tænker dog mest TV skærme på => 55 tommer. Til computer brug ser jeg ikke helt den samme udnyttelses potential. Dog vil OLED panelets strømforbrug, synsvinkler (sikkert endnu bedre end IPS), ingen IPS glow i siderne el. backlight bleed, og måske noget refresh rate være hurtigere, dog uden at vide det præsis.

Til priserne i dag, som jeg syntes er ganske høje for en god allround skærm, der har jeg ikke behov for OLED. Så bliver jeg bare ruineret fuldstændig økonomisk :-) Næste 5000 kr. for et Asus Rog strix 1080 + en Asus skærm til 5800 kr., så syntes jeg vi stopper hehe.

Nyt svar