Indspille akustisk guitar - ARRRGH
Re: Indspille akustisk guitar - ARRRGH
Jeg tror, du står ret alene med en opfattelse af, at det lyder bedre at have mikrofonerne tættere på, end jeg har min sE5er. En akustisk guitars lyd kommer fra hele guitaren, så den bedste mulighed for at fange det hele er at holde en god afstand til guitaren. Det stiller så igen store krav til akustikken.
Du har helt ret i, at møbler også påvirker akustikken, om det er positivt eller negativt kan være svært at sige. Dog er det jo sjældent, vi ligefrem stiller vores møber symmetrisk op. Hvis du har en kæmpe sofa, der virker som bass trap i den ene side af rummet, kan det betyde, at din stereobalance vælter lidt. (selv har jeg en stor kommode i den ene side og et stort vindue i den anden, så min balance er allerede væltet.
Du har helt ret i, at møbler også påvirker akustikken, om det er positivt eller negativt kan være svært at sige. Dog er det jo sjældent, vi ligefrem stiller vores møber symmetrisk op. Hvis du har en kæmpe sofa, der virker som bass trap i den ene side af rummet, kan det betyde, at din stereobalance vælter lidt. (selv har jeg en stor kommode i den ene side og et stort vindue i den anden, så min balance er allerede væltet.
Jeg troede alle guitarister havde en barstol de sad på når der sku indspilles
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
Jeg er kommet lidt videre.
Jeg kom i tanke om, at jeg egentlig var rimelig glad for lyden af min nylonguitar på terrassen (=ingen akustik) optaget med en shotgun-mic (sE ProMic Laser) der sidder oven på kameraet -
Så jeg ville prøve lidt i den boldgade. Jeg stillede mikrofonen en hel meter væk fra guitaren for at få mere med af hele guitarens klang - vel vidende at jeg også ville få mere rum. Jeg ville egentlig kun bruge min GAP TC1, men som en sidste indskydelse smed jeg min sE5 op også - Jeg stillede den lige ved siden af TC1 - 8-10 cm fra hinanden men ca en meter fra guitaren. Jeg sidder ude i siden af rummet, de to mikrofoner står mere midt i rummet og peger på den bagerste del af guitaren.
Her er lyden af de to mikrofoner ved siden af hinanden. 4 takter sE5, 4 takter TC1, 4 takter sE5 og 4 takter TC1. Der er ingen processering på nogen af tracksne bortset fra en diskret limiter for at få niveauet lidt op. Begge spor kunne tåle at få lidt mere bund, men det er ikke pointen her.
https://www.dropbox.com/s/kiflainnwihd8 ... 1.mp3?dl=0
Den mislyd jeg primært har kæmpet med - en 'hulhed' i den øvre mellemtone er til stede hos TC1eren men ikke rigtig ved sE5 - Jeg tænker måske, at det faktisk er noget ved TC1erens lyd, jeg ikke kan lide - måske er den defekt, måske er røret ikke længere i god form - Hvem ved. Jeg synes i hvert fald sE5 lyder væsentligt bedre. Der er stadig en lys mislyd, og jeg mistænker, at det faktisk er en raslen fra min lyse e-streng.
Således opmuntret droppede jeg TC1eren og rykkede sE5 lidt tættere på. Jeg kørte sE5 gennem min WA12, min PEX-500 pultec-style EQ (boostede både lidt top og bund) og en RNC-500 compressor i SuperNice mode med 2:1 ratio og langsomt attack og release (hhv 20 og 300 ms)
Det kom der det her ud af, som jeg faktisk synes lyder ret godt (bortset fra at guitaren ikke stemmer, og jeg ikke spiller fantastisk her) - Det er silverflame, men det er sgu ikke helt hot nok til at tænde en flamme, så jeg kalder den silver warmth. Først kommer lidt af introen, så kommer lidt af verset. På den sidste akkord i verset kan man høre en 'wah-effekt'. Der drejer jeg mig 90 grader på stolen, så mikrofonen nærmest kigger ned ad halsen på guitaren, og så prøvede jeg een gang til. Det kom der det sidste vers ud af, og det lyder (synes jeg) rigtig godt. Her kan man virkelig høre rummets klang, og det kan være rigtig uheldigt i et mix, men her hvor det står alene lyder det ret fint. Igen - ingen processering ud over, det der var på vej ind og så en diskret limiter.
https://www.dropbox.com/s/0vnm7by18p8cp ... h.mp3?dl=0
Jeg kom i tanke om, at jeg egentlig var rimelig glad for lyden af min nylonguitar på terrassen (=ingen akustik) optaget med en shotgun-mic (sE ProMic Laser) der sidder oven på kameraet -
Så jeg ville prøve lidt i den boldgade. Jeg stillede mikrofonen en hel meter væk fra guitaren for at få mere med af hele guitarens klang - vel vidende at jeg også ville få mere rum. Jeg ville egentlig kun bruge min GAP TC1, men som en sidste indskydelse smed jeg min sE5 op også - Jeg stillede den lige ved siden af TC1 - 8-10 cm fra hinanden men ca en meter fra guitaren. Jeg sidder ude i siden af rummet, de to mikrofoner står mere midt i rummet og peger på den bagerste del af guitaren.
Her er lyden af de to mikrofoner ved siden af hinanden. 4 takter sE5, 4 takter TC1, 4 takter sE5 og 4 takter TC1. Der er ingen processering på nogen af tracksne bortset fra en diskret limiter for at få niveauet lidt op. Begge spor kunne tåle at få lidt mere bund, men det er ikke pointen her.
https://www.dropbox.com/s/kiflainnwihd8 ... 1.mp3?dl=0
Den mislyd jeg primært har kæmpet med - en 'hulhed' i den øvre mellemtone er til stede hos TC1eren men ikke rigtig ved sE5 - Jeg tænker måske, at det faktisk er noget ved TC1erens lyd, jeg ikke kan lide - måske er den defekt, måske er røret ikke længere i god form - Hvem ved. Jeg synes i hvert fald sE5 lyder væsentligt bedre. Der er stadig en lys mislyd, og jeg mistænker, at det faktisk er en raslen fra min lyse e-streng.
Således opmuntret droppede jeg TC1eren og rykkede sE5 lidt tættere på. Jeg kørte sE5 gennem min WA12, min PEX-500 pultec-style EQ (boostede både lidt top og bund) og en RNC-500 compressor i SuperNice mode med 2:1 ratio og langsomt attack og release (hhv 20 og 300 ms)
Det kom der det her ud af, som jeg faktisk synes lyder ret godt (bortset fra at guitaren ikke stemmer, og jeg ikke spiller fantastisk her) - Det er silverflame, men det er sgu ikke helt hot nok til at tænde en flamme, så jeg kalder den silver warmth. Først kommer lidt af introen, så kommer lidt af verset. På den sidste akkord i verset kan man høre en 'wah-effekt'. Der drejer jeg mig 90 grader på stolen, så mikrofonen nærmest kigger ned ad halsen på guitaren, og så prøvede jeg een gang til. Det kom der det sidste vers ud af, og det lyder (synes jeg) rigtig godt. Her kan man virkelig høre rummets klang, og det kan være rigtig uheldigt i et mix, men her hvor det står alene lyder det ret fint. Igen - ingen processering ud over, det der var på vej ind og så en diskret limiter.
https://www.dropbox.com/s/0vnm7by18p8cp ... h.mp3?dl=0
Det er da blevet godt, syntes jeg.Smittefar skrev:Jeg er kommet lidt videre.
Jeg kom i tanke om, at jeg egentlig var rimelig glad for lyden af min nylonguitar på terrassen (=ingen akustik) optaget med en shotgun-mic (sE ProMic Laser) der sidder oven på kameraet -
Så jeg ville prøve lidt i den boldgade. Jeg stillede mikrofonen en hel meter væk fra guitaren for at få mere med af hele guitarens klang - vel vidende at jeg også ville få mere rum. Jeg ville egentlig kun bruge min GAP TC1, men som en sidste indskydelse smed jeg min sE5 op også - Jeg stillede den lige ved siden af TC1 - 8-10 cm fra hinanden men ca en meter fra guitaren. Jeg sidder ude i siden af rummet, de to mikrofoner står mere midt i rummet og peger på den bagerste del af guitaren.
Her er lyden af de to mikrofoner ved siden af hinanden. 4 takter sE5, 4 takter TC1, 4 takter sE5 og 4 takter TC1. Der er ingen processering på nogen af tracksne bortset fra en diskret limiter for at få niveauet lidt op. Begge spor kunne tåle at få lidt mere bund, men det er ikke pointen her.
https://www.dropbox.com/s/kiflainnwihd8 ... 1.mp3?dl=0
Den mislyd jeg primært har kæmpet med - en 'hulhed' i den øvre mellemtone er til stede hos TC1eren men ikke rigtig ved sE5 - Jeg tænker måske, at det faktisk er noget ved TC1erens lyd, jeg ikke kan lide - måske er den defekt, måske er røret ikke længere i god form - Hvem ved. Jeg synes i hvert fald sE5 lyder væsentligt bedre. Der er stadig en lys mislyd, og jeg mistænker, at det faktisk er en raslen fra min lyse e-streng.
Således opmuntret droppede jeg TC1eren og rykkede sE5 lidt tættere på. Jeg kørte sE5 gennem min WA12, min PEX-500 pultec-style EQ (boostede både lidt top og bund) og en RNC-500 compressor i SuperNice mode med 2:1 ratio og langsomt attack og release (hhv 20 og 300 ms)
Det kom der det her ud af, som jeg faktisk synes lyder ret godt (bortset fra at guitaren ikke stemmer, og jeg ikke spiller fantastisk her) - Det er silverflame, men det er sgu ikke helt hot nok til at tænde en flamme, så jeg kalder den silver warmth. Først kommer lidt af introen, så kommer lidt af verset. På den sidste akkord i verset kan man høre en 'wah-effekt'. Der drejer jeg mig 90 grader på stolen, så mikrofonen nærmest kigger ned ad halsen på guitaren, og så prøvede jeg een gang til. Det kom der det sidste vers ud af, og det lyder (synes jeg) rigtig godt. Her kan man virkelig høre rummets klang, og det kan være rigtig uheldigt i et mix, men her hvor det står alene lyder det ret fint. Igen - ingen processering ud over, det der var på vej ind og så en diskret limiter.
https://www.dropbox.com/s/0vnm7by18p8cp ... h.mp3?dl=0
- cgraugaard
- Medlem
- Indlæg: 5
- Sted: Herning
Hey
Tænker at det første du skal prøve, er at tage én mic ad gangen, og få den til at lyde godt. Det kan blive en rodet affære at skulle "kompensere" med flere mic's for at opnå den balance man ønsker.
Jeg kan rigtig godt li' den position som Warren først beskriver hér:
Håber det kan hjælpe - der ville jeg i hvert fald starte. Og det er jo en dejlig guitar og rummet burde ikke skabe problemer.
Mvh Graugaard
Tænker at det første du skal prøve, er at tage én mic ad gangen, og få den til at lyde godt. Det kan blive en rodet affære at skulle "kompensere" med flere mic's for at opnå den balance man ønsker.
Jeg kan rigtig godt li' den position som Warren først beskriver hér:
Håber det kan hjælpe - der ville jeg i hvert fald starte. Og det er jo en dejlig guitar og rummet burde ikke skabe problemer.
Mvh Graugaard
Jeg har lige hørt alle dine lyd-eksempler igennem... og jeg er nok mest fan af den der sE5.
Den virker klar men samtidigt naturlig.
Den virker klar men samtidigt naturlig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
@cgraugaard: Tak for indsparket. Jeg brugte faktisk den position i en periode (jeg har set den video et par gange :D ), og jeg tror du har ret i, jeg skal eksperimentere med den igen. Som du siger, så giver meget af kassens klang samtidig med, at det er tæt nok på til, at rummet ikke bliver det store problem.
@joachip: Tak for indsatsen. Jeg giver dig ret, den virker ret balanceret og klar. Jeg har lige investeret i en WA14, jeg glæder mig til at prøve den også.
@joachip: Tak for indsatsen. Jeg giver dig ret, den virker ret balanceret og klar. Jeg har lige investeret i en WA14, jeg glæder mig til at prøve den også.
- cgraugaard
- Medlem
- Indlæg: 5
- Sted: Herning
Bare lige for at være helt sikker, du ved. Nogle gange kan man ikke forstå, der ikke er hul igennem, for til sidst at indse at man har glemt at sætte jackstikket i sin el-spade.
Du har tjekket at phantom power er på? Kan nemlig godt høre hvad du mener med faseknald.
Du har tjekket at phantom power er på? Kan nemlig godt høre hvad du mener med faseknald.
Hæhæ, jo der er phantom power.
Jeg prøvede lige at close-mice kroppen med min nye WA14. Det lyder ret fint. Men man skal sidde meget stille, for lyden ændret sig ved hver millimeter.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jeg prøvede lige at close-mice kroppen med min nye WA14. Det lyder ret fint. Men man skal sidde meget stille, for lyden ændret sig ved hver millimeter.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Optager du med høretelefoner .Smittefar skrev:Hæhæ, jo der er phantom power.
Jeg prøvede lige at close-mice kroppen med min nye WA14. Det lyder ret fint. Men man skal sidde meget stille, for lyden ændret sig ved hver millimeter.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Det foretrækker jeg.