Finde tone sang går i?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Finde tone sang går i?

Indlæg af Briannielsen79 »

Er der nogle steder, man kan få hjælp til at definere hvilken akkord en sang går i? Jeg tænker om der findes et program/app hvor kan skrive akkorder ind. Jeg bruger tit akkorder, der ikke blot er dur/mol uden helt at vide, hvad de hedder. Der bruger jeg så app på iPhone til at finde navnet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg bruger selv app, der finder enkelte akkorder. Det er ikke mit problem. Mit problem er, at jeg ikke ved, hvilken tone min sang går i. Dvs jeg står med en masse allerede navngivede akkorder og tænker, at der må være en løsning derude, der kan hjælpe. F.eks. hvis man skal lave vokalarrangementer.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Altså der findes en gammel analog 'app', der hedder kvintcirklen

Billede

Print ud, sæt cirkel om de akkorder, du bruger i sangen. Så er der en god chance for, at din grundtoneakkord står i midten af det område, hvor du har lavet cirkler.

Men hvis du har valgt akkorderne uden at have bestemt dig for en toneart i forvejen er der en god chance for, at tonearten skifter undervejs, og du vil næsten helt sikkert ikke kunne finde én skala, du kan bruge til korarrangementer hen over alle akkordskift.

Du har allerede fundet akkorderne og melodien med øret. Vil det ikke give mening at finde korarrangementet med øret også?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Ja, det er en fed app :lol:

Hvis man har 4 akkorder med ringe omkring. Hvilken én er så den i midten?

Jeg er ikke verdens bedste sanger ift ....ja....alt :lol: , men det kunne osse være til at definere hvilken skala, man skulle bruge til en solo. Og ja....det vil sikkert skifte undervejs. Og da jeg er metalhoved, så vil det sikkert være noget være rod set med teoretiske øjne.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er jo lige - Det kan man ikke svare på, uden at vide, hvilke fire akkorder det er :)

Igen er øret måske vejen frem - prøv at spille alle toner henover akkorderne. Der er helt sikkert toner, der lyder som om de hører hjemme, og toner der lyder 'out'. Når du har lavet den øvelse har du din skala. (og måske skifter skalaen undervejs)

Men altså - metal kan jo godt lide dissonans, så måske skal du bare vælge en heltoneskala, og så køre derudaf - Det gode ved heltoneskalaer er, at der kun er to at vælge i mellem :P
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Når du har fundet de akkorder, der bliver brugt, er der en chance for, de ikke passer 'pænt' ind i kvintcirklen. Så må du bruge øret for at lytte til hvilken akkord, der føles afsluttende for sangen. Derfra kan de resterende akkorder måske passe ind eller de kan få en teoretisk mening.

Men som Smittefar siger, kan du komme med nogle eksempler, så kan vi snakke konkret om dem.

Hvis du ikke har haft held med at søge på det ellers, er det fordi begrebet hedder toneart. Tone referer – i musikteori – kun til den enkeltstående tone. Toneart er hvordan akkorderne relaterer sig til en fælles grundtone.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis man slipper Melodyne løs på et spor, så gætter den tonearten rigtig - i mange tilfælde. Men den kan ikke finde ud af det, når der skiftes toneart i sporet. Så kan man klippe det op ... Men det er ikke en metode (at bruge Melodyne) jeg vil anbefale.

Det er nu rart med lidt basal viden om musikteori - så går det hele hele nemmere - og man får hele tiden bygget lidt mere på, når man støder på "ting" man ikke lige vidste (det gør jeg tit).

Nyt svar