Opstart af virksomhed

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Opstart af virksomhed

Indlæg af kalen »

I forbindelse med, at jeg til Januar 2019 er færdig med min uddannelse på Sonic College, vil jeg gerne forberede mig bedst muligt på arbejdslivet.

Først lidt info om mig:
- Jeg er født i 1993 og jeg har produceret elektronisk musik i ca. 13 år. De første 5 år brugte jeg FL Studio og har siden da brugt Logic Pro (Både 9 og X).
- Jeg har deltaget i flere musik relateret kurser, gået på flere højskoler og PT går jeg som sagt på Sonic College for at forbedre mig selv.
- Jeg er tålmodig og god til at forstå og sætte mig ind i opbygningen af musik, så jeg er god til at lave musik i genre, jeg ikke har prøvet før.
- I et praktik forløb underviste jeg på en produktionsskole i 6 måneder, hvor jeg fik meget ros af eleverne for min måde at gøre det på.

Jeg kan godt lide at hjælpe folk og følge deres udvikling, så jeg vil gerne i gang med at undervise. Der er dog ikke garanti for, at jeg bliver ansat på en skole, så jeg vil gerne have mulighed for at kunne undervise privat også. Jeg er efterhånden også blevet okay til at mixe, så det vil jeg også prøve at tjene lidt mønter på.

Der skal være styr på: Løn, skat, moms, forsikring, kontrakter osv. osv. men jeg aner ikke hvor jeg skal starte henne.
Jeg er blevet anbefalet bogen Music Cookbook og regnskabsprogrammerne Dinero og Billys Billing, men hvis i har links til andre gode (lyd)bøger/blogs/film/programmer må i gerne komme med dem. I må også meget gerne dele jeres erfaring med opstart af enkeltmandsvirksomheder.

Som sagt har jeg brugt Logic Pro i mange år efterhånden, så jeg har tænkt på, om det vil være godt for mit CV, at blive certificeret Logic Pro bruger? Hvis i har noget som helst erfaring med det og links til hvordan man kommer i gang, vil jeg meget gerne høre mere om det også.

Udover at producere musik har jeg også styrketrænet i mange år og kunne godt se mig selv undervise i det på lige fod med musikken. Vil det være bedst at holde de 2 ting adskilt eller samlet?

Mit sidste spørgsmål går på, om i har nogle links til gode (lyd)bøger/film/blogs der omhandler det med at sælge sig selv og sine kreative ydelser? Jeg bruger ikke de sociale medier ret meget, men jeg kunne godt tænke mig at blive bedre til det, da jeg tror mange af mine potentielle kunder vil være der.

Hvis der er andet jeg skal være opmærksom på og tage højde for, må i meget gerne skrive om det også.
Jeg tror jeg har været inde og suge viden på alle de andre post der er på lydmaskinen omkring opstart af virksomhed, men det kan være jeg har overset noget.

Jeg bor i Valby og har mulighed for at deltage i kurser, foredrag og hvad der ellers måtte være af arrangementer i Københavnsområdet.

Tak på forhånd og god dag.

Kevin

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kalen skrev: Der skal være styr på: Løn, skat, moms, forsikring, kontrakter osv. osv. men jeg aner ikke hvor jeg skal starte henne.
Jeg er blevet anbefalet bogen Music Cookbook og regnskabsprogrammerne Dinero og Billys Billing, men hvis i har links til andre gode (lyd)bøger/blogs/film/programmer må i gerne komme med dem. I må også meget gerne dele jeres erfaring med opstart af enkeltmandsvirksomheder.
Det er ikke sikkert du har brug for at oprette en virksomhed eller bliver momsregistreret til at begynde med. Når du omsætning stiger over 50k om året, så er det til gengæld et krav.

Du kan lægge ud med gratisudgaven af Dinero (Starter). Jeg bruger selv Billys Billing, men de to systemer kan ca. det samme, dog synes jeg fakturalayoutet er bedre i BB. Til gengæld er BB ikke så godt, når man har mange udlandske kunder.

Fakturering er din mindst bekymring i starten dog... ;-) Men husk at gemme alle dine kvitteringer og få dig en revisor, det vil jeg til gengæld kraftigt anbefale dig fra starten. Husk at du kan trække ældre indkøbt udstyr ind i din virksomhed årevis efter, dvs. med tilbagevirkende kraft kan man sige.

Lav bogføringen selv, det er ikke så svært. Så sparer du lidt penge på den konto.
Som sagt har jeg brugt Logic Pro i mange år efterhånden, så jeg har tænkt på, om det vil være godt for mit CV, at blive certificeret Logic Pro bruger? Hvis i har noget som helst erfaring med det og links til hvordan man kommer i gang, vil jeg meget gerne høre mere om det også.
Spild af tid og penge. Certificeringer har ikke den store værdi i Danmark i de kreative brancher.

Jeg var selv LPX certificeret, men det er spild af din energi og den skal holdes opdateret + der er visse idiotiske krav fra Apple til dine kurser, som begrænser din frihed og mulighed for undervisningskvalitet.
Udover at producere musik har jeg også styrketrænet i mange år og kunne godt se mig selv undervise i det på lige fod med musikken. Vil det være bedst at holde de 2 ting adskilt eller samlet?
Du kan sagtens samle det i 1 virksomghed rent skatte- og regnskabsmæssigt. Brug evt. et binavn. Rent markedsføringsmæssgigt bør du adskiller de to ting vandtæt.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Tak for svar Holger.
I min research omkring at blive LPX certificeret fandt jeg ellers et meget gammelt opslag på logicprohelp.com, hvor du kun kommenterede positivt omkring det. Ærgerligt det har ændret sig. Det virker ellers som en god mulighed for at skille sig lidt ud.

Hvad skal jeg så i stedet for, hvis ikke jeg skal oprette en virksomhed? Jeg tænker ellers det er bedst at få det "overstået" med det samme og lære hele systemet at kende i opstartsfasen. Hvis nu forretningen pludselig skulle begynde at gå godt, så er der ikke noget der kommer bag på mig. Det er jo noget jeg gerne vil gøre til en levevej.

Jeg havde forestillet mig at jeg ville adskille de 2 forretninger rent markedsføringsmæssigt. Det fik jeg bare ikke lige nævnt, men det vil selvfølgelig være det smarteste, da de som sådan ikke har noget med hinanden at gøre.

Har du læst nogle gode bøger omkring disse emner som du kan anbefale?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

kalen skrev:Tak for svar Holger.
I min research omkring at blive LPX certificeret fandt jeg ellers et meget gammelt opslag på logicprohelp.com, hvor du kun kommenterede positivt omkring det. Ærgerligt det har ændret sig. Det virker ellers som en god mulighed for at skille sig lidt ud.
Nu ved jeg ikke om det var amerikanere du læste om på LPH, men i Danmark (som jeg også specifikt skrev) er der ikke så meget at hente ved en certificering i en kreativ branche. Det vægtes ikke særlig højt.

Dine brancherelevante referencer/hits/guldplader, din almene fremtoning, dine kommunikationsevner og pædagogiske evner, din kundeservice osv. er til gengæld relevante.
Hvad skal jeg så i stedet for, hvis ikke jeg skal oprette en virksomhed? Jeg tænker ellers det er bedst at få det "overstået" med det samme og lære hele systemet at kende i opstartsfasen. Hvis nu forretningen pludselig skulle begynde at gå godt, så er der ikke noget der kommer bag på mig. Det er jo noget jeg gerne vil gøre til en levevej.
Hvis din omsætning ikke er til det, så er en virksomhed bare ekstra administration og omkostning. Får du ikke nok indjening og er det bare et bierhverv, så kan SKAT vurdere det som hobbyvirksomhed og kræve fradrag og moms tilbagebetalt.

Så hvis du kører på fra starten og opretter virksomhed, så sørg for at gå all in.

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Det var skrevet på engelsk, så det er nok derfor. Jeg dropper det i hvert fald og bruger min energi andre steder.

Jeg kan se jeg skal læse op på de forskellige former for virksomheder, det vil jeg gøre så.

Tak for hjælpen. Hvis andre har noget at byde ind med, må i stadig meget gerne gøre det.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev:Når du omsætning stiger over 50k om året, så er det til gengæld et krav.
Vel at mærke momspligtig omsætning. I en virksomhed med broget indtægt, (Jeg tjener fx både honorar som udøvende musiker og momspligtig indtægt ved produktionsarbejde. Det lyder også til, at din vil bestå af forskellige former for indtægt.) skelner man mellem den momsfri indtjening – som musikerhonorarer er – og momspligtig.

Jeg kan på det kraftigste anbefale at starte virksomheden sammen med en revisor, som kan gennemgå det sammen med dig.
skriver noder

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bryla skrev:
Holger skrev:Når du omsætning stiger over 50k om året, så er det til gengæld et krav.
Vel at mærke momspligtig omsætning. I en virksomhed med broget indtægt, (Jeg tjener fx både honorar som udøvende musiker og momspligtig indtægt ved produktionsarbejde. Det lyder også til, at din vil bestå af forskellige former for indtægt.) skelner man mellem den momsfri indtjening – som musikerhonorarer er – og momspligtig.

Jeg kan på det kraftigste anbefale at starte virksomheden sammen med en revisor, som kan gennemgå det sammen med dig.
DMF er også gode til at hjælpe med det (jeg har lavet et interview med en derfra omkring beskatning af musikere), så det kunne være en god første indikator hvis man ikke har råd til rocknroll revisor.

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

jeg tror du vil få suplerende dagpenge

Medlemsavatar
kalen
Medlem
Indlæg: 159
Sted: København NV

Indlæg af kalen »

Hvis jeg starter med en hobbyvirksomhed, lærer regnskabsprogrammet Dinero at kende f.eks., deltager i diverse netværks/iværksætter kurser og læser bøger og ser videoer omkring emnet, vil i så stadig anbefale en revisor?
Hvis ja, hvad kan han som jeg ikke selv kan? Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig og uvidende, ikke fordi jeg tror jeg kan det hele selv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er MANGE regler og undtagelser. Min revisor stiller bl.a. spørgsmål som:

Har du udekatte?

Hvor stor er din gårdsplads?

Har du et separat rum/venteværelse til dine kunder?

Hvordan vil du helst beskattes hvis du sælger dit hus med studiet i?

Ting jeg aldrig ville have anset for relevante i forhold til bl.a. fradragsmuligheder.

Hvert år tjener han de 7-8k jeg betaler ind mange gange. Du vil nok slippe med halvdelen.

At lære at bruge Dinero eller Billy handler mere om bogføring end at lave regnskab og årsopgørelse. Og bogføring bør du klart lære at lave og gøre selv.

Men overlad regnskab og årsopgørelse til din revisor.

Nyt svar