Valg af mikrofon til kamera

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Valg af mikrofon til kamera

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har et Canon kamera (DSLR) som jeg overvejer at købe en mikrofon til.

Det som jeg ønsker at kunne gøre er at filme en talende person (stillestående objekt) fra ikke mere end 1-2 meters afstand med stillestående stativmonteret kamera i et rum uden betydelig støj.

Jeg har lavet en prøveindspilning af nævnte situation med kameraets indbyggede mikrofon, og jeg var ikke tilfreds med resultatet. Der kommer for meget støj med i forhold til tale-niveauet.

Jeg prøvede så at tilslutte en stereo electret mikrofon der hedder Monacor ECM-600 ST som jeg tilfældigvis havde liggende... Resultatet var ca. det samme (også selvom jeg havde mulighed for at placere denne mic tættere på lydkilden). Jeg har ikke andre mikrofoner, der passer til kameraets mic-indgang. Det skal være med mini-jack-stik, ikke dynamisk mic og ikke phantomkrævende mic.

Jeg overvejer nu en række muligheder:

A) At købe en mikrofon med super-nyrekarakteristik til montering på selve kameraet.

B) At købe en mikrofon til placering på stativ tættere på lydkilden end kameraet men stadig forbundet til kameraets mic-indgang.

C) At købe en lille mikrofon til at sætte på vedkommende som så forbindes direkte til kameraets mikrofonindgang.

D) Ikke at købe noget, men istedet indspille lyden separat med eksisterende mic > preamp > lydkort > PC og så synkronisere lyd og billede efterfølgende.

Løsning D er omstændig og giver ekstra bøvl.
Løsning A er den mest enkle og elegante - men er den god nok?

Jeg overvejer at prøve løsning A og købe en Røde VideoMic Pro VMP:
http://www.4sound.dk/shop/studiemikrofo ... o-vmp.html

Mon dette vil være et godt valg til formålet?

Hvad ville I andre have valgt?

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Selve konverterne i sådant et kamera kommer aldrig til at lyde vildt godt.

Jeg ville teste med

1 - Batteridrevet Shotgun på stativ så tæt på personen som muligt, feks. Rode NTG2 -> Kameraet
2 - Lavalie i en Zoom H1 eller Iphone, og så må der synces, men det er ikke så svært enda.
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jan Holm skrev: 2 - Lavalie i en Zoom H1 eller Iphone, og så må der synces, men det er ikke så svært enda.
+1
http://www.thomann.de/dk/rode_smartlav.htm + en iPhone med Rødes recorder software på.
Det giver frihed til evt bevægelse mens man filmer.

Men ellers skal du have fat i en lille lavalie mic med kabel til kameraet. http://www.thomann.de/dk/audio_technica_atr_3350.htm
Det her er filmet med et Nikon D7000 og denne Audio technica mikrofon.
https://www.youtube.com/watch?v=l1Quhu_XoAw
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev: Det her er filmet med et Nikon D7000 og denne Audio technica mikrofon.
https://www.youtube.com/watch?v=l1Quhu_XoAw
Gælder det både optagelserne hvor du går rundt på messen og snakker og optagelserne i studiet?
Senest rettet af Mr. Soundman ons 18. jun 2014 13:38, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Ja tyskere er generelt forbløffende dårlige til engelsk... :wink:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev: Gælder det både optagelserne hvor du går rundt på messen og snakker og optagelserne i studiet?
Ja det er samme mic.. De eneste dårlige ting jeg kan sige om mikrofonen er følgende:
  • 1. Der er lidt støj på lyden
  • 2. Man kan ikke se nogen steder når batterierne er ved at være flade
  • 3. Kan ikke bruges direkte i en iPhone
  • 4. Kablet fjerner noget mobilitet
  • 5. Man kan nemt komme til at lade den være tændt hvor strømmen så bliver spildt.
Dog er den billig og nem, og som du kan hører på videoen giver den betydelig bedre tale-lyd end kamera-mic'en.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jamen tak for forslagene... Jeg tror jeg vil prøve med en Audio Technica ATR 3350 i første omgang. :)

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem
Indlæg: 1229
Sted: København

Indlæg af Kasper. »

Men overvej seriøst den eksterne optager. Min erfaring er at der altid vil være for meget støj, når du kører det direkte i dit kamera.

Default avatar
VideoMichael
Forum Donator
Indlæg: 97
Sted: Odsherred

Indlæg af VideoMichael »

Jeg svarer denne tråd, selv om den er gammel, men spm maa vere konstant opdukkende hos mange begyndere. Jeg har Audio Technica ATR 3350 og som skrevet her http://maardt.dk/av - den er meget fin til prisen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har lavet noget video på min arbejdsplads, dertil købte vi et sæt Røde Rødelink Filmmaker Kit, så er man trådløs. Eneste ulempe i forhold til det Audio Technica trådløse jeg selv bruger, er at man har lidt svært ved at lave medhør så man kan sikre at optagelsen lydmæssigt også kommer i skabet. Der var et output på det Canon 5D MK3, men jeg kunne ikke finde ud af at skrue højt nok op til at jeg var tilfreds. Slutresultatet blev dog ganske fint og "kunden" var yderst tilfreds.

Sættet var meget nemt at betjene, men på ingen måde lille, både sender og modtager fylder en del.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
VideoMichael
Forum Donator
Indlæg: 97
Sted: Odsherred

Indlæg af VideoMichael »

Rødelink Filmmaker Kit: overvejede jeg. Jeg ringede til Zoom i Japan og Roede i Australien og fik god hjelp. Jeg endte med Zoom F1-LP. Jeg havde en Roede Pinmic i forvejen, men det er lidt anstrengende at sætte den på tøjet hele tiden. Jeg overvejede også en Roede Lavalier, men blev fristet af flere Zoom ting, der kunne bruges sammen, klik min signatur.

Jeg er MEGET tilfreds med F1. Den optager fint i AUTO rec. level og også på "HI". Vejer ikke meget, fylder ikke meget, går let i lommen. Jeg bruger den ogsaa uden for og nogle gange til voice over. Mine erfaringer med mics og stemmer: mikrofonen skal så tæt på munden som muligt, altså ikke ind i munden, men 10-15 cm. Der skal eksperimenteres lidt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har aldrig set sådan en Zoom F1-LP før, den er da mega fed! Hvis behovet er lidt mindre, kan man også købe Rødes SmartLav+ til 350-400 kr og smide den på sin smartphone som man har i lommen med Rødes optager app.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
VideoMichael
Forum Donator
Indlæg: 97
Sted: Odsherred

Indlæg af VideoMichael »

ja, den er meget praktisk, jeg kan løbe rundt med den og optage i timevis. Jeg optager - endnu - ikke med min mobil. Jeg kender SmartLav+. Jeg spurgte Thomann om de handlede med den tilhør. mic LP alene. T svarede "Vi har ikke udsigt til at føre LMF2 produktet. Dertil udbyder vi et godt alternativ til produktet: the t.bone BodymiKe - Black EW", som jeg sikkert køber - på et tidspunkt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ser sgu ret fedt ud - Jeg har en Zoom H1 liggende. Jeg har aldrig tænkt på, at jeg bare kunne bruge den som optager sammen med en Lavalier mikrofon. Zoom F1-LP ser dog også ud til at være en rigtig lækker integreret løsning. Den må jeg prøve, hvis jeg bliver rigtig træt af H1 på et tidspunkt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
VideoMichael
Forum Donator
Indlæg: 97
Sted: Odsherred

Indlæg af VideoMichael »

Zoom H1 - den nyeste hedder H1n, som jeg har. Ikke den store funktionelle forskel mellem disse. Den har dog 'kun' mini jack input til mic, men sikkert fin lyd alligevel du kan lave. Jeg googlede https://www.google.dk/search?q=zoom+h1+lavalier. Der er vist mange muligheder

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det er vist den helt gamle jeg har liggende. Jeg bruger den meget sjældent, da jeg også har H4n liggende, men H1 ville være helt perfekt sammen med en Lavalier. Enten den billige Audio-Technica eller en t.bone.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
VideoMichael
Forum Donator
Indlæg: 97
Sted: Odsherred

Indlæg af VideoMichael »

lad os se og høre din erfaring, hvis du gør det, lyder som et fint billigt altenativ

Nyt svar