Hvilken del af Danmarks klasse tilhører du? (læs venligst første post inden du stemmer!)

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Hvilken klasse tilhører du?

Overklassen
0
Ingen stemmer
Højere middelklasse
15
43%
Middelklassen
10
29%
Arbejderklassen
5
14%
Underklassen
4
11%
Det rager ikke nogen!
0
Ingen stemmer
Jeg forstår ikke spørgsmålet?
1
3%
 
Afgivne stemmer: 35
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Hvilken del af Danmarks klasse tilhører du? (læs venligst første post inden du stemmer!)

Indlæg af SustainerPlayer »

I tråd med den aktuelle debat her på forum og den dertilhørende politiske poll, skal vi så ikke lige se, hvordan vi er fordelt på klasseskel?

Ta' testen her: https://klassesamfund.dk

Og indfør evt. resultatet i ovenstående afstemning, hvis du har lyst.

Det hele er så anonymt som google, facebook, NSA, den kinesiske stat, diverse øst-mafier, de flinke mennesker nede på borgerservice og naboens søn, du tror spiller online spil, gør det til.

Læs lidt om baggrunden for definitionerne her: https://da.wikipedia.org/wiki/Middelklasse
Senest rettet af SustainerPlayer søn 11. nov 2018 09:15, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Til sammenligning er her 2012 tallene:

Overklassen 3%
Højere middelklasse 13%
Middelklassen 29%
Arbejderklassen 40%
Underklassen 15%

Så pt. er den højere middelklasse overrepræsenteret og arbejderklassen underrepræsenteret på Lydmaskinen.
Middelklassen er spot on.
Senest rettet af SustainerPlayer lør 10. nov 2018 10:02, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det var en meget kort test.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg synes du skal fjerne de to sidste muligheder, så procenterne er nemmest at forstå.

Man kan jo bare lade være med at stemme.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Testen burde være husstandsbestemt på indkomsten.

En kone som er gift med en mand der tilhører overklassen vil stadig være at betragte som tilhørende overklassen, selvom hendes egen indtægt er under 1.1 mio om året (og vice versa i disse M/K tider).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev: Så pt. er den højere middelklasse overrepræsenteret og arbejderklassen underrepræsenteret på Lydmaskinen.
Middelklassen er spot on.
Det undrer mig ikke.

Musikproduktion er en relativt dyr hobby på det plan som mange dyrker det her.

Samtidig er der helt klart en del med høj uddannelse her. Det tæller ofte en klasse op, selvom indtægten ikke altid følger proportionalt med.

Siden er til vidensdeling/informationssøgning om til tider ret tekniske/engelske ting.

Alt i alt ville jeg også forvente ca. den fordeling.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Hvad med den kreative klasse? Og folkeskoleklassen :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:Jeg synes du skal fjerne de to sidste muligheder, så procenterne er nemmest at forstå.

Man kan jo bare lade være med at stemme.
Der står "Hvis du sletter eller tilføjer muligheder, nulstilles alle afgivne stemmer." - så det vil jeg helst ikke. Hvis din administrator-fu kan gøre det uden at slette stemmer, så gør du bare det :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Åndssvagt at definere sig selv ud fra en klasse..
I stedet for kvalifikationer. Og min erfaring med musik er at der bestemt ikke sammenhæng mellem kvalifikationer og den såkaldte samfundsklasse.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:
Holger skrev:Jeg synes du skal fjerne de to sidste muligheder, så procenterne er nemmest at forstå.

Man kan jo bare lade være med at stemme.
Der står "Hvis du sletter eller tilføjer muligheder, nulstilles alle afgivne stemmer." - så det vil jeg helst ikke. Hvis din administrator-fu kan gøre det uden at slette stemmer, så gør du bare det :)
Hm.. det synes jeg ikke plejer at ske hvis der ikke er stemt noget på dem man fjerner.

Men lad hellere være så, for nogen har stemt i den nederste mulighed nu.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev: Hm.. det synes jeg ikke plejer at ske hvis der ikke er stemt noget på dem man fjerner.

Men lad hellere være så, for nogen har stemt i den nederste mulighed nu.
Måske har du andre muligheder som admin på sitet.

Men bare til reference:
Skærmbillede 2018-11-10 kl. 18.57.54.png
Skærmbillede 2018-11-10 kl. 18.57.54.png (19.74 KiB) Vist 1149 gange

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvad er forskellen på middelklassen og arbejderklassen. ?

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Kimex skrev:Åndssvagt at definere sig selv ud fra en klasse..
I stedet for kvalifikationer. Og min erfaring med musik er at der bestemt ikke sammenhæng mellem kvalifikationer og den såkaldte samfundsklasse.
Er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? .. Er vel ingen der regner med at der nødvendigvis er sammenhæng imellem samfunds klasse og hvor kvalificeret man er til noget som helst? .. Er jo ikke alle evner der er lige nemme at konvertere til penge og ikke alle evner der anses for lige meget værd på det frie marked. Og så er der klart nogen der mestre det at sælge sig selv og sine evner meget meget bedre end andre.. Plus som nogen siger så kan man gifte sig ind i en overklasse uden selv at bidrage på nogen måde.. eller omvendt kan man f.eks arbejde som luder og tjene kassen uden at nogen ville anse en som særlig overklasse ... eller den nylig afdøde millionær kim larsen var der vel heller ingen der rigtig kaldte overklasse fyr.

Personligt ser jeg mig selv som arbejde klasse. .. Jeg har ikke en karriere som sådan, jeg har et arbejde jeg gå på 4 dage om ugen. Jeg har en lille 2 værelses lejlighed, ingen bil og er ikke specielt rig. Men har lave faste udgifter og et lille bolig lån der gir mig en mental frihed og ikke for mange økonomiske bekymringer :)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mik_c skrev:
Kimex skrev:Åndssvagt at definere sig selv ud fra en klasse..
I stedet for kvalifikationer. Og min erfaring med musik er at der bestemt ikke sammenhæng mellem kvalifikationer og den såkaldte samfundsklasse.
Er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? .. Er vel ingen der regner med at der nødvendigvis er sammenhæng imellem samfunds klasse og hvor kvalificeret man er til noget som helst? .. Er jo ikke alle evner der er lige nemme at konvertere til penge og ikke alle evner der anses for lige meget værd på det frie marked. Og så er der klart nogen der mestre det at sælge sig selv og sine evner meget meget bedre end andre.. Plus som nogen siger så kan man gifte sig ind i en overklasse uden selv at bidrage på nogen måde.. eller omvendt kan man f.eks arbejde som luder og tjene kassen uden at nogen ville anse en som særlig overklasse ... eller den nylig afdøde millionær kim larsen var der vel heller ingen der rigtig kaldte overklasse fyr.
Jamen det var også mig som stemte . At jeg ikke forstod spørgsmålet.

Kunne man bare få en definition på hvem som tilhører hvilke klasser.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Undrer mig for øvrigt at så mange betegner sig som højere middelklasse. Er i ikke musikere ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev:
Kunne man bare få en definition på hvem som tilhører hvilke klasser.
Har du taget testen og kigget de links, der er i første indlæg?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LOL ,.. "højere middelklasse" ,.. defineret på en for mig ukendt side ,.. hvis lødighed og agenda jeg ikke ved om jeg anerkender

Anyway nok et godt stykke fra den typiske LM-bruger ,.. (har truffet en del) :-)
Vedhæftede filer
c2.JPG
c2.JPG (107.59 KiB) Vist 1105 gange
c1.JPG
c1.JPG (61.45 KiB) Vist 1105 gange
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:
Kimex skrev:
Kunne man bare få en definition på hvem som tilhører hvilke klasser.
Har du taget testen og kigget de links, der er i første indlæg?
Nu har jeg og jeg falder udenfor definition.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Så det er indkomst og uddannelse som afgør jeres valg af hvilke klasse i tilhører.
Da jeg var barn og ung, var det udelukkende afgjort hvad din far lavede Havde din far en direktør titel. så var det lige meget om du var dum som en spade og arbejdede som skraldemand. Så var du overklasse og fik særbehandling .Alle børn, som af en eller anden grund, blev stoppet af politiet. Fik dette standard spørgsmål. Hvad laver din far Og det var helt vilkårligt i f.eks arbejderkvarterer, når politiet antastede børn. De skulle vide hvad din far lavede så de vidste om de skulle vise sær hensyn .
I dag er det anderledes. Nu er det vigtigt at man signalerer at man tilhører middelklassen. Du er simpelthen dødens pølse, white trash, eller en indavlet analfabet hvis du ikke har uddannelse. Jeg læste i en avis. om en ingeniør. som skrev at Aarhus Sporveje sejlede.
Han havde været ude for at måtte vente til næste bus, da den første var overfyldt. Hans bil har nok været itu. og man kan jo ikke spørge disse lavt uddannede kvajpander som køre med bus hver dag. De ved ikke hvad som er bedst for dem selv.
En udsat hjemløs borger lå i en tilstand , som en muselmand, på gaden i København. Havde nogen fra middelklassen ikke påtalt at han burde have den førtidspension han kæmpede for, havde han nok lagt på gaden endnu eller været død.
Nå man i forskellige debatforums støder på højreradikale, som ytrer at jøder og muslimer er en pest, at sorte og brune er dumme. Og hvis vi bygger et hegn om Danmark og smider alle "fremmede " i lejre. Pynter de sig ofte med en titel som kræver høj uddannelse.
For ligesom at understrege , at de, som vi fleste tænker- er dumme som dørstoppere , ikke passer.
Den danske jantelov går den modsatte vej. Folk bliver især negative og utilpasse , hvis personer fra "samfundslag" som de betragter som under deres eget, viser evner ud over deres egne.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex - det er jo ikke "vores valg" - men hvor testen placerer "os". Og for at vise, hvor overfladisk det rent faktisk gøres/defineres.

Jeg tvivler nu på, at en særlig stor del af befolkningen dagligt bruger disse klasser i deres definition og omgang med andre mennesker.

Musikere er klart i toppen af min personlige statusinddeling.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

hov havde slet ikke set testen.. hmph .. så tilhører jeg middelklassen.. :/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tilhører højere middelklasse men bor på 43 kvadratmeter og kører med offentlig transport. Hehe :-D

Puff! Der røg den teori om klasse i vejret.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ok - det så ligeså meget blevet til en test om folk rent faktisk læser den første post i tråden - eller bare stemmer/kommenterer uden sammmenhæng :-D

Lesson learned til næste gang.

Jeg har prøvet at rette overskrift og første post, så det fremgår mere tydeligt. :)

EDIT: Det er nu også muligt at ændre sin stemme. :idea:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har læst både din post, wikipedia linket samt skimtet hvem klassesamfund.dk er. Min forrige post var indrekte kritik af det her klasse paradigme.

Der eksisterer uden tvivl sociale grupperinger i det danske samfund som er nogenlunde homogene, men det vil gi nogle spuriøse resulater at begrænse sig til indkomst, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarked. Specielt fordi interaktionen mellem de her variable er lidt mere komplekse idag. Og det var det jeg indirekte mente med mit svar.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg læste også alt, men nævnte bare noget der virkede umiddelbart helt skævt i konceptet, samt anfægtede den gængse klasse-tænkning og definition.

Har nu kikket lidt mere, og den relaterede bog har helt klart et politisk motiv mere end et ønske om neutralitet og videnskabelig redelighed, men sådan er det jo med mange ting
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 11. nov 2018 10:03, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Nyt svar