Jule-hymne for klaver, violin og kor

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Jule-hymne for klaver, violin og kor

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Et hurtigt-komponeret nummer. Har ikke lavet noget fancy stuff eller andet, bare holdt det simpelt. Vil meget gerne vide hvad i tænker om det, særligt ang. harmoniseringen (som nok kunne være bedre, men igen jeg har holdt mig til det simple).

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er i hvert fald meget julet. Lidt for simpelt måske? Selvom det er et kort stykke, så føles opbygningen meget langsom. Der mangler spændning - lidt for "forudseligt".
Som underlægning fungerer det sikkert fint - i en udsendelse eller lign. Som stand alone stykke skal der noget mere til. Hvad med noget sang?

Jeg synes, at det lyder som om, at rumklangen er forskellig på klaver, violin og kor, at det føles som om, det er optaget i hvert sit rum/lokale. Der skal arbejdes noget mere med produktionen for at få til at lyde sammenhængende.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Det er i hvert fald meget julet. Lidt for simpelt måske? Selvom det er et kort stykke, så føles opbygningen meget langsom. Der mangler spændning - lidt for "forudseligt".
Som underlægning fungerer det sikkert fint - i en udsendelse eller lign. Som stand alone stykke skal der noget mere til. Hvad med noget sang?

Jeg synes, at det lyder som om, at rumklangen er forskellig på klaver, violin og kor, at det føles som om, det er optaget i hvert sit rum/lokale. Der skal arbejdes noget mere med produktionen for at få til at lyde sammenhængende.
Jeg havde store problemer med at rumklagen, som jeg ikke kunne løse. Har forsøgt med både Reverb, Stereo Enhancer osv. Uden held.

Hvordan kan jeg skabe spænding i et nummer som dette? Nogle foreslog mig kontrapunkt, dvs. modsvarende stemmer i f.eks. violinen. Men jeg mangler noget konkret referencemateriale evt. fra soundcloud eller youtube med noget lignende salme-agtig musik, som gør brug af det, for at jeg kan inspireres.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev: Jeg havde store problemer med at rumklagen, som jeg ikke kunne løse. Har forsøgt med både Reverb, Stereo Enhancer osv. Uden held.
Opret en bus - eller hvad din DAW vælger at kalde det, hvor du indsætter din rumklang med 100% wet. Indsæt en EQ foran rumklangen, hvis rumklangen ikke har EQ indbygget.

Leg med at low-cutte rumklangen f.eks omkring 300hz - og high-cutte omkring 5000hz. Men det er vigtigt at lege med det i forhold til den musik, der bliver sendt ind i rumklangen.

Send de andre spor til bussen, så de sender ligemeget til rumklangsbussen. Skru så ned for rumklangen til det lyder ca. rigtigt. Send evt. lidt mindre fra f.eks violinsporet, så den står en anelse mere frem i lydbilledet.
mediumaevum skrev: Hvordan kan jeg skabe spænding i et nummer som dette? Nogle foreslog mig kontrapunkt, dvs. modsvarende stemmer i f.eks. violinen. Men jeg mangler noget konkret referencemateriale evt. fra soundcloud eller youtube med noget lignende salme-agtig musik, som gør brug af det, for at jeg kan inspireres.
Jeg kan nok ikke komme overens med så en akademisk tilgang til at lave musik. Jeg ville "jamme" en masse stykker violin over klaverstykket og udvælge/compe det bedste - alt under 10 takes er dovenskab :wink:

Og så ville jeg se på inversioner af de klaverakkorder - og se hvordan de kan udbygges ... der skal leges - ikke studeres.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev: Opret en bus - eller hvad din DAW vælger at kalde det, hvor du indsætter din rumklang med 100% wet. Indsæt en EQ foran rumklangen, hvis rumklangen ikke har EQ indbygget.

Leg med at low-cutte rumklangen f.eks omkring 300hz - og high-cutte omkring 5000hz. Men det er vigtigt at lege med det i forhold til den musik, der bliver sendt ind i rumklangen.

Send de andre spor til bussen, så de sender ligemeget til rumklangsbussen. Skru så ned for rumklangen til det lyder ca. rigtigt. Send evt. lidt mindre fra f.eks violinsporet, så den står en anelse mere frem i lydbilledet.

Jeg kan nok ikke komme overens med så en akademisk tilgang til at lave musik. Jeg ville "jamme" en masse stykker violin over klaverstykket og udvælge/compe det bedste - alt under 10 takes er dovenskab :wink:

Og så ville jeg se på inversioner af de klaverakkorder - og se hvordan de kan udbygges ... der skal leges - ikke studeres.
What he said! :)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Jeg kan nok ikke komme overens med så en akademisk tilgang til at lave musik. Jeg ville "jamme" en masse stykker violin over klaverstykket og udvælge/compe det bedste - alt under 10 takes er dovenskab :wink:
Det jeg mener er, om ikke der findes nogle lignende numre ala' det jeg har lavet, hvor violinen spiller en kontrapunktisk understemme, som jeg kan høre som inspiration?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev: Det jeg mener er, om ikke der findes nogle lignende numre ala' det jeg har lavet, hvor violinen spiller en kontrapunktisk understemme, som jeg kan høre som inspiration?
Det er jeg klar over, at du mente. :)

Jeg mente, du skulle igang med at improvisere og finde ny melodistemmer på den måde. Og så det med akkorderne ... :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

med fare for at deraile tråden, også nu hvor jeg ellers ikke har bidraget med noget, kan det være at du kan blive inspireret af den her tråd:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77650

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:med fare for at deraile tråden, også nu hvor jeg ellers ikke har bidraget med noget, kan det være at du kan blive inspireret af den her tråd:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77650
Ja - det er et prima eksempel på at brainstorme imens man spiller.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den hymne kender jeg godt ,.. den hedder "Blomstre som en Rosengård" når den ikke er afkogt

/Dub

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er sjovt, jeg tænker det er 'Nærmere Gud Til Dig'.
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:Det er sjovt, jeg tænker det er 'Nærmere Gud Til Dig'.
Ja, den synes jeg også der er et mere umiddelbart slægtskab med. Især den første frase, og selve melodiens struktur. Men nu ikke i en grad så jeg tænker at det er værre end at den blot er kraftigt inspireret, hvilket jeg ikke har det store problem med.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
bryla skrev:Det er sjovt, jeg tænker det er 'Nærmere Gud Til Dig'.
Ja, den synes jeg også der er et mere umiddelbart slægtskab med. Især den første frase, og selve melodiens struktur. Men nu ikke i en grad så jeg tænker at det er værre end at den blot er kraftigt inspireret, hvilket jeg ikke har det store problem med.
Jeg var i dette nummer inspireret af hhv. Nærmere Gud Til Dig samt forskellige Geneve-psaltere.

Måske det er derfor det lyder genkendeligt? Geneve-psalterne er ret kendte.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Groft simplificeret: Hvis du kun lytter til ét stykke, imiterer du igen og igen det ene stykke. Hvis du kun lytter til 10 stykker, har du lige pludselig 10 gange så mange inspirationer (og eksponentielt mange sammensætninger melodisk/harmonisk). Hvis du kun lytter til 100 stykker, uanset hvor meget du så imiterer vil hver kombination være unik. Med andre ord: Lyt til noget mere musik og imiter noget mere forskelligt musik. Du snakker meget om de samme 3-4 værker og det skinner tydeligt igennem i din musik.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Groft simplificeret: Hvis du kun lytter til ét stykke, imiterer du igen og igen det ene stykke. Hvis du kun lytter til 10 stykker, har du lige pludselig 10 gange så mange inspirationer (og eksponentielt mange sammensætninger melodisk/harmonisk). Hvis du kun lytter til 100 stykker, uanset hvor meget du så imiterer vil hver kombination være unik. Med andre ord: Lyt til noget mere musik og imiter noget mere forskelligt musik. Du snakker meget om de samme 3-4 værker og det skinner tydeligt igennem i din musik.
Jeg kan ikke helt se problemet i, at lave musik, som minder om noget der er lavet før, dvs. i samme stil og tonalitet (uden dog at være identisk).

Eksempelvis er Geneve-psalterne på mange måder ens i stil og tonalitet eller hvad man kalder det, uden at være identiske.

Selv synes jeg det er beklageligt, at det er så svært at finde lignende værker inden for bestemte numre, som jeg godt kan lide, uden at det er det samme nummer, men noget som "lyder som om", dvs. i samme stil/genre/toneart mv.

Det er det jeg forsøger at råde bod på, ved at lave noget, som minder om noget af det jeg godt kan lide, men dog alligevel snige andre toner ind, eller en anden afslutning eller på anden vis gøre det til mit eget værk. 100 % imitation giver ingen mening, da det så vil være samme nummer.

Jeg har ikke en særlig bred musiksmag iøvrigt.

Mine musikpræferencer er delt op i følgende kategorier:

* Middelalder-renæssance (autentisk).
- med undergenre: Verdslig og hellig.

* Filmmusik/Trailermusik. Eks. Two Steps From Hell mfl. Foretrækker filmmusik med middelaldertema.

Ola Gjeilo og Eric Whitacre placerer jeg så, trods deres moderne kompositionsteknikker og udbredte brug af dissonanser, i Renæssance-delen.

Derudover klassisk musik, hvis det vel at mærke er lavet over ældre værker. F.eks. Fantasia on a Theme By Thomas Tallis af Vaughan Williams.

En smule barok kan det godt blive til i ny og næ. Og ellers, hvis jeg skal blive meget moderne:

1800-tals-salmer/hymner.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg snakker om værker, ikke genrer eller kunstnere.
skriver noder

Nyt svar