Stormembran mikrofon

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Stormembran mikrofon

Indlæg af Kimex »

Jeg har et spørgsmål, da jeg overvejer at opgradere mikrofon. jeg har nu en SE elektronics E2200. Som egentligt er udemærket. Jeg kan forstå at det er en stormembran kondensator mikrofon. Jeg bruger mikrofon, først og fremmest til at optage akustisk guitar, men SE E2200 funger også fint foran en lille rørforstærker. Jeg ville også gerne optage fra basforstærker, men uanset hvilken mikrofon jeg bruger, til bas, , syntes jeg det lyder som lort. Jeg har også en Shure beta 58 og Shure sm57.
Mit spørgsmål er . Skal jeg holde mig til en stormembran mikrofon eller vil jeg med fordel kunne bruge en lille membran mikrofon. Og hvad er forskellen mhst. hvor man bruger det ene og det andet. ?
Jeg vil sige at jeg syntes akustikken i min stue er udmærket. Den er tilpas proppet med møbler og rod. Og desuden har jeg en reflektor skærm som kan fjerne rumklang. Men jeg bruger den næsten aldrig. Jeg syntes min Se Electronics E2200 lyder klart bedre end de to andre, næsten til alt. Så jeg formoder at jeg vil have størst glæde af en kondensor mikrofon . Jeg har kigget på Warm Audio og Neumann i 5-6000 kr. klassen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du burde nu altså godt kunne optage bas med den mikrofon, du har. Jeg ville nok aktivere Paden (sætte knappen på -10 dB), og så skal high pass filteret selvfølgelig ikke være aktivt. Jeg tror ikke, du vil opleve en gigantisk forbedring med en anden stormembranmikrofon. Eksperimenter med, hvor du placerer mikrofonen.

Det er vist rimelig standard at bruge en stortrommemikrofon (F.eks. denne https://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and- ... eslag/18Z9) til at optage en basforstærker - evt. kombineret med en stormembran.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Når du optager bas så vil man typisk have lidt af bassens fylde og noget af luften som forstærkeren giver. Prøv evt med lidt mere afstand til højttaleren end når du optager en guitar forstærker. Og kombiner så bas tracket med et DI spor. På den måde kan du få cut og definition via DI sporet, og luft og fylde via forstærker sporet, og mixe dem sammen efter smag så det passer i tracket.

Så hver for sig kan DI og forstærker lyde utilstrækkelig, men lyde rigtig godt sammen når du får mixet det.

Jeg vil tro at alle dine mikrofoner kunne fungere, så prøv nogle forskellige ting af mht placering, og sammen med et DI spor.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Du burde nu altså godt kunne optage bas med den mikrofon, du har. Jeg ville nok aktivere Paden (sætte knappen på -10 dB), og så skal high pass filteret selvfølgelig ikke være aktivt. Jeg tror ikke, du vil opleve en gigantisk forbedring med en anden stormembranmikrofon. Eksperimenter med, hvor du placerer mikrofonen.

Det er vist rimelig standard at bruge en stortrommemikrofon (F.eks. denne https://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and- ... eslag/18Z9) til at optage en basforstærker - evt. kombineret med en stormembran.
Mange tak for rådet.
Mhst. til akustiske optagelser af guitar. Tror jeg egentligt ikke at jeg kan komme meget længere ved at flytte rundt på mikrofonen. Jeg har simpelthen prøvet meget, og er heller ikke utilfreds med lyden. Men jeg kan høre en kæmpe forskel fra min dynamiske Shure sm58 beta til
SE Electronics E2200. Jeg overvejede om jeg ville opleve lignende fra en min SE Electronic til en dyere Warm Audio eller Neumann mikrofon.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

the songcabinet skrev:Når du optager bas så vil man typisk have lidt af bassens fylde og noget af luften som forstærkeren giver. Prøv evt med lidt mere afstand til højttaleren end når du optager en guitar forstærker. Og kombiner så bas tracket med et DI spor. På den måde kan du få cut og definition via DI sporet, og luft og fylde via forstærker sporet, og mixe dem sammen efter smag så det passer i tracket.

Så hver for sig kan DI og forstærker lyde utilstrækkelig, men lyde rigtig godt sammen når du får mixet det.

Jeg vil tro at alle dine mikrofoner kunne fungere, så prøv nogle forskellige ting af mht placering, og sammen med et DI spor.
Tak for råd.
Jeg har en splitbox, som måske kan bruges. Er det ikke det du mener ? To track. Et fra basforstærker og et fra lydkortets D.I indgang

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Pointen er vel at mixe den direkte lyd fra bassen med det som kommer fra mikrofonen, skyder jeg på.

Netop det med at bruge den direkte lyd fra bassen kan godt nogen gange være fedt. (Afhængigt af hvilken stil man godt kan lide.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror forskellen mellem en dynamisk mikrofon og en kondensator er større end forskellen fra den billigste kondensator på markedet til den dyreste.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du overvejet bare at køre din bas gennem din AX8 - Det lyder altså temmeligt godt. Jeg foretrækker som regel bare at køre min bas ind i min Warm Audio WA12-500 MkII preamp og en kompressor. Det giver mig den baslyd, jeg ønsker.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Kimex skrev:
the songcabinet skrev:Når du optager bas så vil man typisk have lidt af bassens fylde og noget af luften som forstærkeren giver. Prøv evt med lidt mere afstand til højttaleren end når du optager en guitar forstærker. Og kombiner så bas tracket med et DI spor. På den måde kan du få cut og definition via DI sporet, og luft og fylde via forstærker sporet, og mixe dem sammen efter smag så det passer i tracket.

Så hver for sig kan DI og forstærker lyde utilstrækkelig, men lyde rigtig godt sammen når du får mixet det.

Jeg vil tro at alle dine mikrofoner kunne fungere, så prøv nogle forskellige ting af mht placering, og sammen med et DI spor.
Tak for råd.
Jeg har en splitbox, som måske kan bruges. Er det ikke det du mener ? To track. Et fra basforstærker og et fra lydkortets D.I indgang
Jo, det vil nok fungere med en aktiv bas, men hvis det er en passiv bas bør du køre igennem en aktiv DI boks før lydkortet, for at få et solidt signal med ordentlig definition af tonen. (en pedal med buffer kan også gøre det)

mht om du skal bruge en stormembran mikrofon eller dynamisk, så handler det også om hvilken sammenhæng den tone skal ind i. Skal tonen være stor eller fylde mindre, skal den passe ind bag en stortromme, skal den ligge foran osv. "god" lyd handler også om sammenhæng, så tonen passer til ideen med mixet. Så selvom en stormembran oftest lyder bedst isoleret, så kan det spor blive vanskeligere at mixe, hvis det mix som bassen skal fungere i, er tæt befolket, og fx stortrommen skal dominere.
Senest rettet af the songcabinet lør 26. jan 2019 14:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Har du overvejet bare at køre din bas gennem din AX8 - Det lyder altså temmeligt godt. Jeg foretrækker som regel bare at køre min bas ind i min Warm Audio WA12-500 MkII preamp og en kompressor. Det giver mig den baslyd, jeg ønsker.
Ja for øjeblikket er AX8 den bedste løsning til bas, for mig. Og vil også den bedste til el-guitar.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

the songcabinet skrev:
Kimex skrev:
the songcabinet skrev:Når du optager bas så vil man typisk have lidt af bassens fylde og noget af luften som forstærkeren giver. Prøv evt med lidt mere afstand til højttaleren end når du optager en guitar forstærker. Og kombiner så bas tracket med et DI spor. På den måde kan du få cut og definition via DI sporet, og luft og fylde via forstærker sporet, og mixe dem sammen efter smag så det passer i tracket.

Så hver for sig kan DI og forstærker lyde utilstrækkelig, men lyde rigtig godt sammen når du får mixet det.

Jeg vil tro at alle dine mikrofoner kunne fungere, så prøv nogle forskellige ting af mht placering, og sammen med et DI spor.
Tak for råd.
Jeg har en splitbox, som måske kan bruges. Er det ikke det du mener ? To track. Et fra basforstærker og et fra lydkortets D.I indgang
Jo, det vil nok fungere med en aktiv bas, men hvis det er en passiv bas bør du køre igennem en aktiv DI boks før lydkortet, for at få et solidt signal med ordentlig definition af tonen. (en pedal med buffer kan også gøre det)
Tak. Det var jeg ikke klar over. Jeg har faktisk en aktiv bas, men den er båndløs. Men det er en super lækker Ibanez.
Jeg spiller dog mest på en Fender Jazzbas. Fordi den er et godt og alsidigt
værktøj.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev:Pointen er vel at mixe den direkte lyd fra bassen med det som kommer fra mikrofonen, skyder jeg på.

Netop det med at bruge den direkte lyd fra bassen kan godt nogen gange være fedt. (Afhængigt af hvilken stil man godt kan lide.)
Ja Direkte i D.I syntes jeg også kan lyde godt. Men som jeg husker det kæmpede jeg lidt med at lyden clippede .
Men jeg må prøve igen.
Men faktisk er mine bas optagelser, mest ment som et loop , sammen flere track.

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg hæfter mig ved at du er tilfreds med din SE mikrofon til guitar og andre ting , altså det er kun bassen du ikke kan få på plads.
Først vil jeg sige om mikrofoner at " hvad mener man med at lyde godt ? " For mig er det at det lyder så tæt på det man hører som muligt, når man står foran lydkilden (der hvor man har stillet sin mikrofon,,, at man kan optage det man hører.
Det kan knibe for en SE og mange andre mikrofoner. Derfor gør mange også det at de prøver det de nu har og det sker ofte at en måske billige mikrofon lige netop klæder det man optager. Det blir lidt dyrt at købe en rigtig god mikrofon. Men god båndmikrofon kan også optage sådan noget.
Men lyder din basforstærker godt ? er du tilfreds med den lyd du hører , hvis den ikke gør det kan det jo blive svært

Jeg syntes det er et godt forslag at inspille din bas Line (di box) og netop en Fender Jazz er super til direkte.
Som det omtales kan du ikke sætte den direkte i mixer eller lydkort , men der skal et eller andet i mellem der har en indgang beregnet til guitar/bas pickups eller man kan være heldig der er et udtag på forstærkeren.
Det skal helst være en box med en ordentlig transformator i , hvis det skal lyde rigtigt godt.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

bodtbody skrev:Jeg hæfter mig ved at du er tilfreds med din SE mikrofon til guitar og andre ting , altså det er kun bassen du ikke kan få på plads.
Først vil jeg sige om mikrofoner at " hvad mener man med at lyde godt ? " For mig er det at det lyder så tæt på det man hører som muligt, når man står foran lydkilden (der hvor man har stillet sin mikrofon,,, at man kan optage det man hører.
Det kan knibe for en SE og mange andre mikrofoner. Derfor gør mange også det at de prøver det de nu har og det sker ofte at en måske billige mikrofon lige netop klæder det man optager. Det blir lidt dyrt at købe en rigtig god mikrofon. Men god båndmikrofon kan også optage sådan noget.
Men lyder din basforstærker godt ? er du tilfreds med den lyd du hører , hvis den ikke gør det kan det jo blive svært

Jeg syntes det er et godt forslag at inspille din bas Line (di box) og netop en Fender Jazz er super til direkte.
Som det omtales kan du ikke sætte den direkte i mixer eller lydkort , men der skal et eller andet i mellem der har en indgang beregnet til guitar/bas pickups eller man kan være heldig der er et udtag på forstærkeren.
Det skal helst være en box med en ordentlig transformator i , hvis det skal lyde rigtigt godt.
Ja måske jeg skal bruge penge på noget andet en en dyere mikrofon. Indtil videre.
Tak for input.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg huske en bas-optagelses diskussion, hvor de fleste hævdede, at man i langt de fleste tilfælde alligevel kun tracker DI eller kun ender med at bruge DI-sporet.

Anyways - min personlige erfaring er, at Axe gør arbejdet supergodt.

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

Er der fuzz på bassen? Hvis ikke er personligt fan af DI bas. Det var godt nok til Motown og er sgu også godt nok til mig.
Men ellers er Sennheiser MD421 lækker til bas samt meget andet. Det ikke en kondensatormikrofon, men er en klassisk dynamisk. Ingen grund til at købe noget fancy bare til bas, i det hele taget er det en misforståelse at det absolut skal være kondensatormics for at fungere i studiet. Er sgu ikke stor fan af SE 2002, den forekommer lidt harsk i toppen og for cirka samme pris kan du ud over 421 finde andre klassiske dynamiske mics som M201 og M88. Af billige kondensatormics kan jeg anbefale Oktava MK319.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det vil være forholdsvist simpelt at prøve at sætte en kondensator-mic lidt off-axis på basforstærkeren, jeg ville nok ofte tage en dynamisk mikrofon og finde hvor på enheden jeg får den ønskede lyd, og så mixe den sammen med et DI signal. Men som Bodtbody skriver er en båndmikrofon helt sikkert også værd at prøve til bas hvis du har chance for det, (det vil jeg dog være forsigtig med i en Live situation).
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mange tak for jeres råd. Jeg tror at det problem jeg har med at optage bas, er at , jeg ikke syntes at jeg kan gengive den autentiske lyd fra forstærkeren. Bas pickupper, har jeg hørt,har et output, som ligefrem kan springe højtaleren i almindelige forstærkere. Om jeg laver 2 spor med D.I og forstærker eller med AX8. Må jeg nok indstille mig på at jeg skal tilpasse mig en anden lyd.
Jeg skal prøve, lidt senere, at uploade en akustisk optagelse med SE 2200 . Jeg har , dog, bemærket at det gør en kæmpe forskel, hvilken guitar jeg benytter. Så jeg overvejede om ikke også jeg kunne få bedre lyd ved at opgradere mikrofon.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her kan du jo i hvert fald høre hvilken forskel mikrofoner gør i forhold til guitaren.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=78335

Jeg skal endnu engang beklage, at guitarerne ikke stemmer

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev:Her kan du jo i hvert fald høre hvilken forskel mikrofoner gør i forhold til guitaren.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=78335

Jeg skal endnu engang beklage, at guitarerne ikke stemmer

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Mange tak. Jeg syntes Warm Audio lød bedst. Hvad hedder den anden mikrofon ?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Begge er warm audio. Den sorte er en WA14 og den sølvfarvede er en WA87

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://www.dropbox.com/s/6kf4jr7yrzx4v ... 2.wav?dl=0

Her er noget i kan forholde jer til.
Her har jeg brugt SE 2200 kondensentator. Og jeg har brugt meget lidt kompressor i Studio One, men det er meget tæt på den uredigerede lyd.
Jeg spiller på en håndbygget spansk guitar. Jeg tror hals,bund og sider er en ceder art og dæk af gran.
Jeg er klar over at guitarspillet ikke er ført helt til døren. Jeg syntes mit rum er udmærket og jeg har brugt en reflektorskærm, da jeg ikke har lavet nogen lydbearbejdning af rummet. Jeg har planer om at lave en Sound Cloud playliste med nogle numre af den type. Derfor vil jeg genne vide om jeg med fordel kunne investerer i en bedre stormembran mikrofon. F.eks Warm Audio eller Neumann mikrofon i 5-6000 kr klassen.
Mhst bassen har jeres råd været en stor hjælp og det skal der også eksperimenteres med , her i weekenden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes faktisk, det lyder som en helt sund optagelse. Jeg kunne godt tænke mig, du spillede bastonerne (eller betonede dem mere), så der kommer lidt mere fylde og dimension.

Når det står så nøgent, som det gør her, så ville jeg nok overveje at optage i stereo, o evt. smække en meget stor rumklang på
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Du kan hente meget på at udvikle dit spil og dine optagelser , vent bare med andre mikrofoner du kan godt få mere ud af den du har. Det forstyrrer optagelsen at din compressor fremhæver din vejrtrækning. Prøv at arbejde uden compressor. jeg vil gætte på at mikrofonen lidt længere væk vil være godt , gøre det lidt blødere. Hvor placerer du mikrofonen ? Prøv at lave en optagelse hvor guitaren lyder så tæt på det du hører når du spiller , det er en god øvelse og et godt udgangspunkt.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

Jeg lægger lige link til en optagelse jeg har lavet , et eksemple på en meget enkel optagelse. der er ingen eq , kompression eller andet , en mikrofon på hver guitar og en omhyggelig mikrofonplacering. der er en smule rum på vocalen.

facebook : Jørn Pedersen

Nyt svar