Abstrakt kunst

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Abstrakt kunst

Indlæg af mediumaevum »

Set i lyset af den anden tråd omkring kunst, feedback mm. kunne jeg rigtig godt tænke mig at kende jeres meninger om denne video:
Jeg tænkte, for ikke at blande for mange ting sammen, er det bedre med en ny tråd.



Videoen her formulerer det bedre end jeg kan, hvorfor moderne kunst ikke giver mening.

Jeg vil derfor lade videoen tale for mig, men jeg vil rigtig gerne kende de modargumenter som måtte være imod det. Indtil videre har jeg præsenteret videoen for andre, og de siger alle "de er dybt uenige" - men uden at argumentere for hvorfor de er uenige. Og det kommer man ikke langt med. Men speakeren her forklarer meget godt, hvad der er problemet med moderne kunst, og argumenterer for hans standpunkt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Her er et godt svar....

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Har du ikke haft den her oppe at vende før?

Jeg synes det er en snæversynet, højrøvet gang kværulering fra en forsmået mand.

Tag eksemplet med stenen ved Los Angeles Museum of art. Han misser jo fuldstændig pointen. Den sten giver bl.a. beskueren mulighed for at forholde sig til den natur som vi bevæger os længere og længere væk fra.

Han fokuserer kun på kunsthåndværket, ikke på oplevelsen for beskueren. Det er hele videoen gennemsyret af. Uden beskuer, ingen kunst.

Og at postulere at der ikke findes kunst i høj kvalitet (læs: høj kunsthånværksmæssig kvalitet) er direkte at pisse op og ned ad ryggen på de tusindvis af meget dygtige kunstnere rundt om i verden som beskæftiger sig med f.eks. realisme.
Hurtigt eksempel fra google: https://steemit.com/til/@jerremie/today ... e-accuracy

At kunstverdenen på visse niveauer er rygklapperi og idol dyrkning, det har han helt ret i men han har da, kva sin stilling, i allerhøjeste grad et ansvar for at dykke ned i vækstlagenes ulmende miljøer og orientere sig.

Han siger på et tidspunkt: "If it won't sell, it won't get made" - Bullshit!

Når alt det her er sagt, så har jeg ikke selv noget tilovers for visse koncept værker a'la "White painting" osv., men den slags går jeg bare udenom. Hvis man lader sig forblænde og forarge over den slags, så finder man jo aldrig hen i de bagvedliggende rum hvor alt det nye spændende kunst fra unge talenter befinder sig.

Sur gammel mand, han burde tage et LSD trip og komme lidt ud.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Morten B skrev:Har du ikke haft den her oppe at vende før?
Jo ... jeg forstår heller ikke pointen med at slå det op igen?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er rystende dumt at høre på - og de her talrige tråde får mig til at tænke på et billede af Escher.
Debat.jpg
Debat.jpg (117.19 KiB) Vist 1130 gange

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

gs-dk skrev:Det er rystende dumt at høre på - og de her talrige tråde får mig til at tænke på et billede af Escher.
Debat.jpg
... ja, "et billede siger mere end 1.000 ord" :-D

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:Har du ikke haft den her oppe at vende før?
Tag eksemplet med stenen ved Los Angeles Museum of art. Han misser jo fuldstændig pointen. Den sten giver bl.a. beskueren mulighed for at forholde sig til den natur som vi bevæger os længere og længere væk fra.

Han fokuserer kun på kunsthåndværket, ikke på oplevelsen for beskueren. Det er hele videoen gennemsyret af. Uden beskuer, ingen kunst.
Jeg vil nu mene, at oplevelsen hos beskueren kan gøres bedre ved at gøre noget ud af det. Hvis man vil have kunstig skabt natur, så skal der mere til end bare en sten... der skal en have til, og dem er der masser af. Eller plantager, dyrehaver mm.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev:Jeg vil nu mene, at oplevelsen hos beskueren kan gøres bedre ved at gøre noget ud af det. Hvis man vil have kunstig skabt natur, så skal der mere til end bare en sten... der skal en have til, og dem er der masser af. Eller plantager, dyrehaver mm.
Hvorfor er en have større kunst en en 350 ton sten?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:
mediumaevum skrev:Jeg vil nu mene, at oplevelsen hos beskueren kan gøres bedre ved at gøre noget ud af det. Hvis man vil have kunstig skabt natur, så skal der mere til end bare en sten... der skal en have til, og dem er der masser af. Eller plantager, dyrehaver mm.
Hvorfor er en have større kunst en en 350 ton sten?
Nu er jeg ikke selv til natur, haver og den slags. MEN en have ala' parken til f.eks. Frederiksborg Slot har jo gjort noget ud af deres sten: Der er skulpturer. Der er arbejdet på det. Der er lagt fordybelse i det, fra kunstnernes side.

Jeg ved ikke hvordan man skal definiere kunst, men jeg vil gerne prøve:

Kunst er processeret natur, så at sige, med henblik på at fremme et budskab. Jo mere det er processeret med henblik på at fremme et bestemt budskab, jo mere kunst er det.

En sten er bare rå natur - og er derfor ikke kunst.
En sten, med indridsede eller malede figurer er kunst - i grov form.
En sten, som er møjsommeligt udhugget til en nærmest "livagtig" figur ala' græske statuer, er kunst af høj kvalitet.

Hvis du overlader din "kunst" til at være op til beskueren at tolke budskabet, mister du den vigtige ingrediens der definerer kunst. Du skal have et klart budskab. Det kan godt være flertydigt, men så skal det være tydeligt at der er tale om flertydighed i budskabet.

Ligner det en ko eller en høne og du enten havde tænkt dig det skulle være en hest - eller ingenting - så er det tilbage til tegnebordet! Så skal der arbejdes videre på projektet. Det er ikke gjort godt nok.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Når du skriver sådan en omgang - så er det vel bare for at bekræfte dig selv i at dine forsøg og jagt på regler skal overholdes. For ud af regler og forordninger opstår kunst - og intet kan være mere forkert. Har du nogensinde hørt om "happy accidents" eller serendipity - måder der kan skabes det uventede, som hvis hesten forvandlede sig til en ko eller høne i den kreative proces. Så er det ikke et udtryk for dårlig kunst men at alt er i spil, når man arbejder med kreation. Det VIL du ikke forstå for så vælter dit verdensbillede og de regler, du har sat op for rigtigt/forkert. Du taler om håndværk - kunsthåndværk måske - men du er ikke i nærheden af den virkelige skabelsesproces. Der skal man turde bryde alle "regler" og lytte efter det som ikke kan beskrives - men mærkes og sanses. Og det gælder i al slags kunst - også den som du smider ud med badevandet.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Når du skriver sådan en omgang - så er det vel bare for at bekræfte dig selv i at dine forsøg og jagt på regler skal overholdes. For ud af regler og forordninger opstår kunst - og intet kan være mere forkert. Har du nogensinde hørt om "happy accidents" eller serendipity - måder der kan skabes det uventede, som hvis hesten forvandlede sig til en ko eller høne i den kreative proces. Så er det ikke et udtryk for dårlig kunst men at alt er i spil, når man arbejder med kreation. Det VIL du ikke forstå for så vælter dit verdensbillede og de regler, du har sat op for rigtigt/forkert. Du taler om håndværk - kunsthåndværk måske - men du er ikke i nærheden af den virkelige skabelsesproces. Der skal man turde bryde alle "regler" og lytte efter det som ikke kan beskrives - men mærkes og sanses. Og det gælder i al slags kunst - også den som du smider ud med badevandet.
Endelig en forklaring, jeg forstår.
Tak, gs-dk!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

gs-dk skrev:Når du skriver sådan en omgang - så er det vel bare for at bekræfte dig selv i at dine forsøg og jagt på regler skal overholdes. For ud af regler og forordninger opstår kunst - og intet kan være mere forkert. Har du nogensinde hørt om "happy accidents" eller serendipity - måder der kan skabes det uventede, som hvis hesten forvandlede sig til en ko eller høne i den kreative proces. Så er det ikke et udtryk for dårlig kunst men at alt er i spil, når man arbejder med kreation. Det VIL du ikke forstå for så vælter dit verdensbillede og de regler, du har sat op for rigtigt/forkert. Du taler om håndværk - kunsthåndværk måske - men du er ikke i nærheden af den virkelige skabelsesproces. Der skal man turde bryde alle "regler" og lytte efter det som ikke kan beskrives - men mærkes og sanses. Og det gælder i al slags kunst - også den som du smider ud med badevandet.
Rigtig godt formuleret. Det var alt det jeg gerne ville sige, men ikke formåede.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Han siger han kommer fra Prager University, og lyder jo vældigt flot at sige man kommer fra et universitet. Hvis det så bare var et rigtigt universitet...

Hans kurve over "kvaliteten" af kunst over tid fik mig godt nok til at skraldgrine. Hvem hulen skal være dommer? I det mindste forklarer han, at han synes de gamle traditionelle regler bør være gældende. Kunst skal åbenbart ikke udvikle sig, og nye genrer som har en anden pointe end klassisk æstetik er åbenbart ikke gyldige.

Hvis jeg skal følge hans råd, skal jeg holde op med at udforske grænser når jeg laver musik, men nøjes med at lave eksisterende stilarter, og holde mig indenfor disse genrers rammer. Han ønsker kunsten skal stå stille. Det ønsker jeg ikke.

Jeg kan godt forstå hvorfor konceptkunst og provokerende kunst kan være svært at sluge (det meste keder mig faktisk), men abstrakt kunst sætter faktisk pris på. Ikke det hele. Faktisk kun små dele af det. Men jeg synes det er lige så vigtigt som alle andre slags kunst.

Den fyr trænger virkeligt til at få udvidet sin horisont.

Edit: Abstrakt kunst er måske også lidt som whisky: Ingen kan lide det første gang. Det tager mange forsøg, før man lærer at holde af det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Joachip skrev:Han siger han kommer fra Prager University, og lyder jo vældigt flot at sige man kommer fra et universitet. Hvis det så bare var et rigtigt universitet...

Hans kurve over "kvaliteten" af kunst over tid fik mig godt nok til at skraldgrine. Hvem hulen skal være dommer? I det mindste forklarer han, at han synes de gamle traditionelle regler bør være gældende. Kunst skal åbenbart ikke udvikle sig, og nye genrer som har en anden pointe end klassisk æstetik er åbenbart ikke gyldige.

Hvis jeg skal følge hans råd, skal jeg holde op med at udforske grænser når jeg laver musik, men nøjes med at lave eksisterende stilarter, og holde mig indenfor disse genrers rammer. Han ønsker kunsten skal stå stille. Det ønsker jeg ikke.

Jeg kan godt forstå hvorfor konceptkunst og provokerende kunst kan være svært at sluge (det meste keder mig faktisk), men abstrakt kunst sætter faktisk pris på. Ikke det hele. Faktisk kun små dele af det. Men jeg synes det er lige så vigtigt som alle andre slags kunst.

Den fyr trænger virkeligt til at få udvidet sin horisont.

Edit: Abstrakt kunst er måske også lidt som whisky: Ingen kan lide det første gang. Det tager mange forsøg, før man lærer at holde af det.
Først: Rigtig godt indlæg! Det satte virkelig tanker igang hos mig.

PragerU er højrekonservativ på alle områder. Jeg er kun konservativ når det gælder kunst.

Nu kan jeg ikke tale for PragerU men min egen mening om kunst er, at det gerne må være abstrakt og nytænkende - men det skal give mening.

Hvad der giver mening er helt og holdent subjektivt, men hvis hjernen skal begribe noget nyt, skal det ske i små etaper. Det nytter ikke noget at du i f.eks. musik springer direkte til det vildt og voldsomme. Du skal jo have introen med (noget Mike Verta's Masterclass Composition 1 uddyber meget bedre end jeg).

Meget abstrakt kunst er så abstrakt og så "voldsomt" at det hægter de fleste af, er min påstand. Tilbage er der kun dem, som har set kunstnerens forrige værker, og det er så de eneste som udtaler sig og giver kritik og stjerner. Dermed bliver bedømmelsen også forvansket.

Det er fair nok med noget abstrakt kunst, hvis man introduceres til idéen lidt ad gangen som en slags film. Du går heller ikke direkte til [indsæt filmtitel] 3 hvis du ikke har set de 2 første.

Ola Gjeilo er et eksempel på abstrakt kunst i musikform som jeg godt kan lide. Det er den måde jeg selv er blevet introduceret til de moderne harmonier. Uden Ola Gjeilo ville jeg aldrig have lyttet til moderne harmonier. Det skyldes den måde Gjeilo vælger at kombinere klassisk korsats og klassiske instrumenter og klassisk-lydende temaer på en moderne måde.

Du finder også meget moderne kunst, som ikke er abstrakt andet end fantasivæsner f.eks. drager.

Concept Art er et eksempel herpå. Jeg kan godt lide concept art. Men det er netop fordi det forestiller noget. Jeg kan se hvad billedet skal forestille - f.eks. et dragehovede.

Man kunne også lave mere "vild" abstrakt kunst, f.eks. noget som på finurlig vis illustrerer kvantemekanikken. Jeg ved ikke hvordan det skal gøres, men der er sikkert nogle dygtige abstrakte kunstere som kan lave et godt stykke kunstværk som illustrerer det - eller sågar Kurt Gödel's ufuldstændighedssætning, jeg gad godt se dén illustreret i abstrakt kunst!

Fandt noget her:

Billede

- det er abstrakt kunst, men det er god abstrakt kunst fordi du kan se hvad det skal forestille! Det sætter ydermere tanker igang, netop fordi man som beskuer kan se hvad det skal forestille, så der er noget både for nybegynderen og den, som er kommet skridtet videre.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det billede du viser er vel surrealisme

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeps, det er ikke abstrakt, det er surrealisme - som jeg iøvrigt også er stor fan af.

Se kunstnere som Dali og Magritte for mere af den slags.
Og eventuelt også Hieronymus Bosch som lavede noget der ligner surrealisme lang tid før den stil blev opfundet.

Jeg lavede et lille fjollet eksperiment som laver et nyt abstrakt billede hver dag. Her er et eksempel:
fractal_2019-01-22.jpg
fractal_2019-01-22.jpg (193.39 KiB) Vist 961 gange
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:Det billede du viser er vel surrealisme
Sad ellers og overbeviste mig selv om at det netop IKKE var surrealism :)

Det er jo egentligt ret naturalistisk, i modsætning til f.eks. Dali der vrider alting incl tiden :-)
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev:Jeps, det er ikke abstrakt, det er surrealisme - som jeg iøvrigt også er stor fan af.

Se kunstnere som Dali og Magritte for mere af den slags.
Og eventuelt også Hieronymus Bosch som lavede noget der ligner surrealisme lang tid før den stil blev opfundet.

Jeg lavede et lille fjollet eksperiment som laver et nyt abstrakt billede hver dag. Her er et eksempel:
fractal_2019-01-22.jpg
Smukt foto. Som jeg formoder det er.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er ikke et foto. Det er nærmere en form for screensaver-agtig algoritme som laver syret kunst. Der er flere her:
http://www.robotplanet.dk/graphics/abstract_03/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Joachip skrev:Det er ikke et foto. Det er nærmere en form for screensaver-agtig algoritme som laver syret kunst. Der er flere her:
http://www.robotplanet.dk/graphics/abstract_03/
Spændende det ligner en fotopanorering. Altså hvor man bevæger kameraet i en retning under optagelse og bruger en passende lukketid.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg mener det var Claude Monet, som sagde , da han blev spurgt om den forvrængede virkelighed i hans billeder- Jeg maler nøjagtigt det jeg ser.

Jeg Elsker abstrakt, bla. fordi det kan vise den virkelighed, som vi ser , men ikke lægger mærke til.
Jeg mener det meget konkret.
Jeg kan lide at fotografere . Og jeg kan bla. lide at pille de små abstrakte motiver ud af vores hverdag.
vandløb 2 (1 of 1).jpg
Skygger Paa Reklame.jpg
Maelkeboette.jpg
Lamps.jpg
Glasskur SH.jpg
Der er et pannoreret billede med, men det er ikke manipuleret. Jeg har bare bevæget kameraet lodret i optagelsen. Men det sidste med fuglene er det eneste som ikke viser virkeligheden. Det er fuldstændigt manipuleret.
Det jeg vil påpege, er at abstrakt ikke nødvendigvis er noget som ikke ligner og tilfældige klatter.
Det er i høj grad også realisme.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fede billeder!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Christoffer I. N. skrev:Fede billeder!
Mange tak.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, totalt fede, tak for kikket Kimex, min favorit nr 3, (dandelion, eller hvad det er),.. :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mange tak.

Nyt svar