folk/singer song writer-ish

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

folk/singer song writer-ish

Indlæg af the green 9 »

Hej

I må meget gerne noget feedback på mix/lyd her.. musikken behøver i ikke at kommentere, den er simpel, uoriginal og ordinær :D

til denne optagelse brugte jeg en md421 til både guitar og vokal, 1176 (klon)og La2a (klon) til begge lydkilder, en ELK em5 og noget software reverb.
guitaren er en noname "børne" guitar fra 60/70´erne, som jeg ikke kan få til det at stemme :)

Jeg er begyndt at fokuser på at lave færdige mix, istedet for bare "hjemmedemoer", og jeg har derfor set mig nødsaget til at tilføje/bibeholde top og tilføre reverb, hvilket er noget jeg ellers aldrig har arbejdet med... og derfor lyder det som om, in mine ører, at der er al al al al for meget klang og top på... men hvad synes i?

nummeret er sat til private, så linket dør nok en dag .

https://soundcloud.com/nordlys/en-svaer ... 01/s-xEYc2


___________________________________________________




edit :::::

den "nye" sang ligger her :



og den "gamle" med et andet mix, er her :

Senest rettet af the green 9 tors 26. dec 2019 14:31, rettet i alt 1 gang.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det lyder fedt!

Kan børneguitaren, eller parloren eller hvad det er, lide under den lave fugtighed i øjeblikket så den ikke stemmer? Har du en kasse, evt. med humidifier, kan det måske rette sig ind, men en justering ville måske være nødvendig, så man kan spille både i e-dur og G-dur uden at skulle stemme tilnærmelsesvist om.

Kraftfuld med de høje strenge. Gad godt se et billede af den.

Umiddelbart tror jeg guitarens lyd maskerer vokalen af og til, så det er svært at fange teksten. Singersongwriter/folk æstetikken fordrer vel for det meste at vokalen er vigtig.

Jeg lytter på ret ok laptophøjttalere, så kan være meget anderledes på andre medier.

Indspiller du i lag eller både vokal og guitar? Det er et ret godt resultat, men nogengange henter man mere med det ene end det andet, eks. dynamik i sangen og bleed i rummet som giver lidt mere lim ved one-take. Der er osse ottetals-mikrofon-tricks som gør, at instrumenterne vokal og guitar er udlignet.

iZotope har osse lavet et eller andet 'fjern instrumentet i baggrunden' hvis du har masser af penge.

Der er knald på preampen, man kan høre metronomen i Logic X (?) og det er nok osse der hisset kommer fra. Men det giver sku osse et ægte vibe.
Senest rettet af Graceville lør 2. feb 2019 15:21, rettet i alt 1 gang.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Graceville skrev:Det lyder fedt!


Umiddelbart tror jeg guitarens lyd maskerer vokalen af og til, så det er svært at fange teksten. Singersongwriter/folk æstetikken fordrer vel for det meste at vokalen er vigtig.
- måske en let side chain compressor og lidt automation på guitarens volumen vil kunne klare det. Med mindre det der hizz osse kommer og går i en hørbar grad.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Guitarspillet lidt lavere i forhold til sangen. Eller kompres guitarlyden lidt. Er mit foreslag.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Graceville skrev:Det lyder fedt!

Kan børneguitaren, eller parloren eller hvad det er, lide under den lave fugtighed i øjeblikket så den ikke stemmer? Har du en kasse, evt. med humidifier, kan det måske rette sig ind, men en justering ville måske være nødvendig, så man kan spille både i e-dur og G-dur uden at skulle stemme tilnærmelsesvist om.

Kraftfuld med de høje strenge. Gad godt se et billede af den.

Umiddelbart tror jeg guitarens lyd maskerer vokalen af og til, så det er svært at fange teksten. Singersongwriter/folk æstetikken fordrer vel for det meste at vokalen er vigtig.

Jeg lytter på ret ok laptophøjttalere, så kan være meget anderledes på andre medier.

Indspiller du i lag eller både vokal og guitar? Det er et ret godt resultat, men nogengange henter man mere med det ene end det andet, eks. dynamik i sangen og bleed i rummet som giver lidt mere lim ved one-take. Der er osse ottetals-tricks som gør, at instrumenterne vokal og guitar er udlignet.

iZotope har osse lavet et eller andet 'fjern instrumentet i baggrunden' hvis du har masser af penge.

Der er knald på preampen, man kan høre metronomen i Logic X (?) og det er nok osse der hisset kommer fra. Men det giver sku osse et ægte vibe.
tusind tak :) .. da du ikke nævner en træls top eller forfærdeligt rum, så tænker jeg at det lyder ok? ;)

nej, det er desværre ikke tiden som er skyld i at den ikke stemmer, det er desværre bare guitaren som er en røv.
ja, de høje toner som jeg slider skinner tydeligt igennem, meget meget kraftigere end jeg regnede med, og det er hverken preamp eller kompressors skyld

jeg har indspillet i lag, og det er hovedsageligt pga at når jeg bliver inspireret til en sang, så er jeg for utålmodig ift at skulle øve den til den sidder i skabet, så vil jeg hellere lave en optagelse som bibolder noget improviseret og levende, og så lide under at det er spillet dårligt.

ja, det er der desværre, hvilket er ret fjollet, da jeg jo ikke havde planer om at der skulle dubbes noget henover, det var simpelthen bare en tanketorsk fra min side, at jeg indspillede med klik... og ja, for tiden er jeg kæmpe fan af at gaine min Pre73 helt ad helvedes til :D

sidechain har jeg faktisk aldrig arbejdet med, måske jeg skulle prøve det en dag til sådan noget som dette, tak :)

Her er "ustemmelige Bjarne", han er tunet til vestapol tuning :)
https://www.dropbox.com/s/zc2nnrce1v11l ... n.jpg?dl=0
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Kimex skrev:Guitarspillet lidt lavere i forhold til sangen. Eller kompres guitarlyden lidt. Er mit foreslag.
altså, at guitaren er for høj pt?
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Guitar lyden er god
Er der delay på? eller er det din verb, jeg ville nok skrue lidt ned for den

skru lidt op for vokalen, eller som før nævnt sidechain eller Trackspacer
Og så cutte lidt i bunden af voc med eq
:-)

lyttet med headphones BD DT 990 Pro

Edit: det er reverb/delay på voc jeg synes du skal skrue lidt ned for

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

ja, den bemærkning ventede jeg godt på ;)

ligeså akavet et forhold jeg har til rumklang, ligeså højt elsker jeg delay :D
ja, det er mit tape ekko som rumsterer i baggrunden... jeg burde i virkeligheden bare slette det eksisterende delay spor, og lave en ny hvor det kun er guitar som får delay, for da lagde man ikke så meget mærke til den.

og tak, Kris :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg syntes heller ikke det lyder helt tosset - guitarlyden er helt fin på mit anlæg, hvis man ser bort fra tuningen. Vokalen derimod virker en anelse kedelig i forhold til det ret kompetente guitarspil. Det er måske mere performancen end selve mixet, syntes egentlig at selve lyden af vokalen ligger ganske fint. Det kan også være tilføjelse af et ekstra instrument, måske noget keys eller lign. i baggrunden, kan løfte det hele lidt - når du nu alligevel indspiller i lag. Men hvis guitaren ikke stemmer, er det selfølgelig ikke helt nemt :-) Men dejligt støvet nummer ellers.

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

tak, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har fået ros for mit guitar spil :D
ja vokalen er måske lidt tam i det, men jeg er virkelig ikke sanger, og jeg har svært ved at forholde mig til min vokal som andet end en metode til at få mine numre til at være færdige. Jeg øver mig aldrig på at synge, og jeg bruger sjældent mere end et par takes til at få min ide i kassen, og så efterlader jeg den ofte der.

det er helt bevidst at jeg ikke ligger flere instrumenter på, for jeg er bange for at havne i min sædvanlige trummerum med at mine numre aldrig bliver færdige, de havner på min hd som en bunke ufærdige demoer som alle lige "mangler det sidste"... jeg har simpelthen valgt at fokusere på at lave numrene færdige og få dem ud, i modsætning til at lave dem perfekte og aldrig få dem ud.

tak skal du have :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

the green 9 skrev:
Kimex skrev:Guitarspillet lidt lavere i forhold til sangen. Eller kompres guitarlyden lidt. Er mit foreslag.
altså, at guitaren er for høj pt?
Jeg har nu hørt det med studie monitors. Og der syntes jeg faktisk det fungerer udmærket. Så jeg var nok lidt for tidligt ude. Beklager.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mht. sangen - så synes jeg bare, du skal synge med mere overbevisning.
Jeg kender problematikken med at synes, at man ikke synger godt nok - så gør man ikke en indsats.
Det kan blive meget bedre alene af det. Det skal jo alligevel ikke være Pavarotti, der skal synge den her slags numre.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg kan godt li' Stings eller var det Bono's filosofi om at give den 100% hver gang (uden at slide på stemmen self.). Aldrig tænke, det her er et cue eller jeg spiller jo på den her lortecafé gratis, så hvorfor gøre mig umage. Det kan gå hen at blive en vane at underpræstere, hvilket jeg kender fra mig selv. I nogen situationer kan det give mening at lave en skitse og man skal osse varme stemmen op evt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Kimex skrev:
the green 9 skrev:
Kimex skrev:Guitarspillet lidt lavere i forhold til sangen. Eller kompres guitarlyden lidt. Er mit foreslag.
altså, at guitaren er for høj pt?
Jeg har nu hørt det med studie monitors. Og der syntes jeg faktisk det fungerer udmærket. Så jeg var nok lidt for tidligt ude. Beklager.
Dejligt, tak skal du have :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Graceville skrev:Jeg kan godt li' Stings eller var det Bono's filosofi om at give den 100% hver gang (uden at slide på stemmen self.). Aldrig tænke, det her er et cue eller jeg spiller jo på den her lortecafé gratis, så hvorfor gøre mig umage. Det kan gå hen at blive en vane at underpræstere, hvilket jeg kender fra mig selv. I nogen situationer kan det give mening at lave en skitse og man skal osse varme stemmen op evt.
Du har helt ret.
Som guitarist/sanger sammen med band, da har jeg absolut intet problem med at bræge alt hvad jeg kan. Når jeg indspiller hjemme, så har jeg faktisk fået den vane at jeg underpræsterer.... Det vil jeg i den grad tage til mig, tak.

Ved lejlighed vil jeg prøve at rette al jeres kritik punkter, for at se om resultatet osse er noget jeg bedre bryder mig om.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvilken mikrofon bruger du på vokalen iøvrigt?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Graceville skrev:Hvilken mikrofon bruger du på vokalen iøvrigt?
Står i toppen :-)

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

I dovenskabens navn valgte jeg at bruge samme mic til både guitar og vokal... Desuden havde jeg lige fået den, og den virkede så dejlig "klar" og lækker i forhold til den md421 jeg havde i forvejen, så jeg tænkte "skidt pyt" og brugte den.

Edit : og tak, jeg tænker at du spørger da du kan lide min vokal lyd :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

lakris skrev:
Graceville skrev:Hvilken mikrofon bruger du på vokalen iøvrigt?
Står i toppen :-)
Endnu et modelnummer jeg må have memoriseret for at kunne orientere mig i tekster :-)
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Man må aldrig glemme en md421 :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

nå, tak for al jeres feedback. konklusionen af det hele blev, at jeg ikke indspiller noget om... ikke fordi at jeg ikke vil, men fordi at jeg er meget forhippet på at lave mit muzak FÆRDIGT, jeg har spildt nok tid på at lave musik som jeg ikke får "ud".
jeg vil rette mine klange på denne optagelse.... og MÅSKE indspille vokalen om, men jeg vil tage al jeres kritik til mig når de andre sange skal indspilles, særligt det ved at indspille vokalen så performance delen bliver god, og det er osse derfor at jeg overvejer at indspille den om, evt bare give den et forsøg mere. Grunden til at jeg højest sandsynligt ikke indspiller det om er, at jeg er træt af at have sange liggende som allesammen liiiiige mangler det sidste før man er tilfreds, og det gider jeg ikke længere...Jeg er nemlig tilfreds nok, og jeres kritik punkter bliver der taget hånd på fremover :)
tak for rådene allesammen <3
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Da denne er indspillet på samme måde, med samme guitar osv. Så smider jeg den lige her.

[soundcloud][/soundcloud]
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

private soundcloud links kan desværre ikke embeddes. :)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Vokalen er for lav - jeg syntes ikke der skal efekt på - sidder faktisk lige nu og hører gui og sang album - det står helt klart og rent

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

tak ... jeg har lige svært ved at skrue op for min vokal da . ja, det er min... jeg vil overveje det med effekt når jeg tager mig sammen og får det mixet færdigt.

Jeg har rettet mit første indlæg, så nu ligger begge sange der :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Nyt svar