Mac Mini, 3,0 6 core i5 vs 3,2 6-core i7

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Mac Mini, 3,0 6 core i5 vs 3,2 6-core i7

Indlæg af mongo »

Hej Lydnørder.

Jeg skal have en ny Mac og valget er faldet på Mac Mini 2018.

Jeg sidder nu og forsøger at vælge model. 3,0 6 core i5 vs 3,2 6-core i7. Hvor meget mere power får man med top modellen.

Jeg tror mine projekter er medium krævende, 10-14 vst samt 14-16 audio spor i 44,1 khz. Arbejder ikke med video.

Kan det betale sig at bruge 1600,- mere ?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvor finder du den? Jeg fandt kun den her, som har i3 eller i5

https://www.humac.dk/produkter/mac/mac- ... space-grey

Jeg selv ville gå efter den vildeste såfremt jeg alligevel akkumulerede penge (hvilket jeg ikke gør pt.). 1600 er for nogen 1 til 2 byture, et par nye sko, en enkelt måneds madbudget.

i7 og ssd harddisk som minimum og så meget ram som muligt, men det er jo bare mig.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Hej.

i7 er tilvalg.

https://www.apple.com/dk/mac-mini/specs/

Det med RAM er en ting jeg aldrig har følt forbedre mit system. Altså, jeg gik fra 4 GB til 12 og mærkede ingen forskel i min Imac 2011, 64 bit. Jeg har aldrig set system performance max out på RAM altid cpu, Logic/Live. Det er muligt jeg misforstår det hele ?

Forskelle på i5 og i7 kunne også være at i nogle test er de meget tæt på hinanden. Hvor i5 har været i production længere og er ret stabil, udvikler i7 en del varme og man mister lidt power

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har skiftet fra 2 til 3... der var en mærkbar forskel, men på en noget ældre iMac. Det kan osse være, at hd-drivet har trukket alt ned i det tilfælde? Et fyldt hdd gjorde ihvertfald min imac meget langsom og hdd er ikke noget jeg tror jeg vender tilbage til.

Jeg har ikke noget bud på det der med i5 eller i7, ved for lidt om det.

Måske nogen indlæg på gearslutz kan svare på det ift musik eller nogen her der har købt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Tak for dit svar

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg valgte en i7 2018 Mac mini.

Jeg har også altid oplevet, at min DAW brug er 100% afhængig af CPU brug. Så min filosofi er at få så meget CPU som muligt.
Nu bruger jeg Studio One, der muligvis også udnytter multicore bedre end Logic ...

Jeg skiftede fra en i7 2012 Mac mini - til sammenligning så er den nye i3(!) ca. 40% hurtigere end den gamle i7. Så næsten uanset hvad man skifter til, så får man et performancespark i r*ven :-D

RAM har jeg holdt mig til 16 GB - med plan om at skifte senere, hvis det bliver nødvendigt. Kan se at mine nuværende projekter maks bruger en 8 - 9 GB!

Og Apples SSD er absurd hurtige - hvilket jo bare et fedt. Men jeg har aldrig set mere end to streger i Studio Ones diskforbrug på den gamle Mac. Og det var altså gammeldags 5400 diske, der sad i den.

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Sejt. Hvordan med hyper threading, varme udvikling og støj på din i7 ?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sidder lige og arbejder på, hvad der for mig er omkring et standard mixprojekt - 37 spor pt i Studio One:
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.30.10.png
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.30.10.png (572.29 KiB) Vist 422 gange
Her kan du se, hvordan de 6+6 kerner fordeler sig:
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.30.17.png
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.30.17.png (47.28 KiB) Vist 422 gange
RAM forbruget:
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.30.27.png
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.30.27.png (203.66 KiB) Vist 422 gange
Og i Studio Ones performance monitor:
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.34.29.png
Skærmbillede 2019-02-06 kl. 11.34.29.png (245.54 KiB) Vist 422 gange
Projektet ligger mellem 32% til 38% ifølge performance monitor. Modsat min gamle Mac kommer der ingen spike-lignende udslag. Det er nok både forskel i kerner og rå power, der gør forskellen.

Temperaturen på toppen af Mac'en siger cirka 42 grader i følge mit infrarøde termometer. Jeg har ikke installeret nogle overvågningsprogrammer, der kan fortælle temperatur i maskinen, da jeg prøver kun at have vigtige programmer installeret og ikke en masse anden "gøgl".

Jeg hører kun blæserne, når jeg eksporterer musik eller renderer video.

Mit hjemmestudio er ikke verdens mest stille i forhold til baggrundsstøj, da det er på førstesalen af et hus, der ligger tæt på en motorvej.
Et gennemsnit af baggrundsstøjen på sådan en dag som i dag, hvor regnen også slår mod ruden ligger på ca. 42 dB ved min lytteposition. Når blæserne kører på fuld kraft, så stiger det til ca. 44 dB.

De kan høres der. Men da det kun sker i disse situationer, så gør det mig ikke noget. Ellers er den stille.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det giver nok ikke så meget mening :-D Men jeg lavede også en video af støjniveauet ved eksport:

Mac mini 2018 i7 - noise floor while exporting from Studio One Pro 4


Se mere i videoteksten!

Medlemsavatar
mongo
Medlem
Indlæg: 136

Indlæg af mongo »

Wow.. Tak for dit indlæg, super professionelt.

Jeg tror sku det bliver i7 så, 1600,- er jo en slat men den går nok lige.


Btw, det der Studio 0ne ser ret tjekket ud, ved første øjekast ligner det Logic en del. Tjekker det ud så snart ny Mac kommer.

Takker

Nyt svar