TRS 1/4" til XLR - kabel eller DI box?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 29

TRS 1/4" til XLR - kabel eller DI box?

Indlæg af betamax »

Hej alle. Jeg spiller til tider live og afvikler nogle backing tracks via et lydkort (Focusrite 2i4) med to mono balanceret 1/4" jack output:

Billede

Min erfaring er, at der på scenen som regel er en boks med tilslutning for XLR-stik til fx mikrofoner, og for at få mit lydkort sluttet til, skal jeg altså have konverteret mit 1/4" jack til XLR. Det skulle ikke være svært at finde kabler, der kan bruges til formålet (omend jeg er lidt i tvivl om jeg skal bruge mono eller stereo kabler når der er TRS output på lydkortet):

Billede

Men i går spillede jeg et sted hvor de havde sådan en lille DI boks, en slags converter, med jack indgang og xlr udgang - den kunne jeg koble lydkortet til med 1/4" kabler og så konverterede den til XLR:

Billede

Fik at vide det var en bedre løsning, og hvis det er, vil jeg da købe sådan en. Hvad tænker I?

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hvis dit lydkort har balanceret udgang, så er der ingen grund til at bruge en DI-Box. Det den gør er at ændre impedans fra instrument signal, og konverterer det til balanceret. (kort udgave)
Så det signal der kommer ud fra en DI-box, og der der kommer fra dit lydkort, vil være det samme.

Så i dit tilfælde, brug TRS til XLR kabler (dem du har postet et billede af) :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
metrum
Medlem
Indlæg: 95
Sted: Viborg

Indlæg af metrum »

Hvordan er det med Phantom power så? Hvis man bruger et balanceret xlr til jack kan ens lydkort så tage skade af at få Phantom power?

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af betamax »

amolin skrev:Hvis dit lydkort har balanceret udgang, så er der ingen grund til at bruge en DI-Box. Det den gør er at ændre impedans fra instrument signal, og konverterer det til balanceret. (kort udgave)
Så det signal der kommer ud fra en DI-box, og der der kommer fra dit lydkort, vil være det samme.

Så i dit tilfælde, brug TRS til XLR kabler (dem du har postet et billede af) :)
Super, mange tak! :-)

Og så lige et - måske dumt - bonusspørgsmål: Når der er to balancerede outputs på mit lydkort (højre og venstre kanal), så er de vel i mono - men et TRS til XLR kabel er... stereo?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Balancerede jack stik ligner stereo (med den ekstra ring på stikket), men leverer et mono signal. Et balanceret signal kræver to ledere for hvert mono signal - derfor ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
betamax
Medlem
Indlæg: 29

Indlæg af betamax »

Modtaget - takker!

Nyt svar