Indspark vedr. undervisning
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Indspark vedr. undervisning
Jeg skal holde 4 timers forelæsning imorgen til et nyt kursus hvor jeg har fået nogle læringsmål fra kursus-ansvarlige, og så var det ellers bare at strukturere forelæsningerne så vi kommer gennem teori og får lidt praktisk erfaring igennem øvelser.
Det er to lektioner på 2x45 minutter hver, og overordnet set skal vi dække 4 emner. Umiddelbart lød det på kursus-ansvarlige som om jeg ikke skulle gå for meget i detaljer på nogen områder, men det var ikke helt klart om det gjaldt for alle emner.
Nu har jeg så brugt ~3 dage på at forberede mig og lave de her lektioner..... Og så kommer jeg lidt i tvivl om, jeg har skudt lidt over mål.
Som uerfaren underviser tror jeg det er let at "overgøre det". Men på den anden side vil jeg også levere kvalitet; hverken jeg eller de skal føle at vi spilder vores tid. Og så igen vil jeg gerne undgå at komme i en situation med "information overload", fordi man er for ambitiøs.
Er der nogen af de med erfaring som undervisere, som har lidt tips?
Det er to lektioner på 2x45 minutter hver, og overordnet set skal vi dække 4 emner. Umiddelbart lød det på kursus-ansvarlige som om jeg ikke skulle gå for meget i detaljer på nogen områder, men det var ikke helt klart om det gjaldt for alle emner.
Nu har jeg så brugt ~3 dage på at forberede mig og lave de her lektioner..... Og så kommer jeg lidt i tvivl om, jeg har skudt lidt over mål.
Som uerfaren underviser tror jeg det er let at "overgøre det". Men på den anden side vil jeg også levere kvalitet; hverken jeg eller de skal føle at vi spilder vores tid. Og så igen vil jeg gerne undgå at komme i en situation med "information overload", fordi man er for ambitiøs.
Er der nogen af de med erfaring som undervisere, som har lidt tips?
Min erfaring er, at man som velforberedt og entusiastisk underviser i begyndelsen når ca. 50% af det planlagte pga. spørgsmål, gentagelser og sidespor.
Først efter flere års erfaring og noter er det nemmere at matche tid og planer bedre fra starten.
Let us know
Først efter flere års erfaring og noter er det nemmere at matche tid og planer bedre fra starten.
Let us know
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
2 observationer:
- Man bruger åndssvagt meget mere tid på forberedelse i de første år som underviser end man gør senere.
- Hellere have for meget materiale end for lidt. Men vær beredt på at du ikke når at gennemgå alt, hvad du har forberedt. Læg evt. en tidsplan, hvor du kan se hvornår det er på tide at skride videre til næste punkt på dagsordenen, uanset om du så lige har nået at aflevere alt materiale på det emne du var i gang med.
- Man bruger åndssvagt meget mere tid på forberedelse i de første år som underviser end man gør senere.
- Hellere have for meget materiale end for lidt. Men vær beredt på at du ikke når at gennemgå alt, hvad du har forberedt. Læg evt. en tidsplan, hvor du kan se hvornår det er på tide at skride videre til næste punkt på dagsordenen, uanset om du så lige har nået at aflevere alt materiale på det emne du var i gang med.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Det er ubetinget meget meget federe at være overforberedt end det modsatte.
Jeg har ikke holdt ret mange deciderede forelæsninger, men de første par gange kræver det virkelig meget forberedelse.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Jeg har ikke holdt ret mange deciderede forelæsninger, men de første par gange kræver det virkelig meget forberedelse.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Hvis du laver det sådan er der er spørgsmål til sidst, så sørg for at dette bliver overholdt, hvis du ikke har klæbehjerne så bed evt vedkommende om at skrive spørgsmålet ned så de kan huske det, eller vælg selv at gøre det. Det kan ødelægge ens flow hvis man har meget på programmet som man skal igennem og tiden kun lige kan indeholde det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Det gik åbenbart godt. Jeg havde følelsen af det modsatte: morgentrafikken gjorde jeg var 5 min. Forsinket, projektoren virkede ikke de første 10 minutter, og jeg hældte min danskvand ud over mig selv ved et uheld. Haha.
Men efter lektionen kom en af de studerende og sagde han syntes det havde været rigtig godt, specielt med praktiske eksempler på teorien. Der var også et par studerende som deltog aktivt med spørgsmål i løbet af begge moduler hvilket vel også er en positiv indikator.
Én ting var dog ikke så godt; jeg valgte at demonstrere noget software før jeg viste de studerende hvordan man installerer det. Egentlig med vilje, fordi de bare skulle ha et overblik over softwaren. Men efterfølgende spurgte jeg dem hvor mange der havde foretrukket modsat rækkefølge, og der havde næsten alle hånden op. Oops.
All in all var det en god oplevelse, men jeg mangler nok lidt rutine. Men siden jeg underviser ca 40% af kurset skal det vel nok komme i løbet af foråret.
Men efter lektionen kom en af de studerende og sagde han syntes det havde været rigtig godt, specielt med praktiske eksempler på teorien. Der var også et par studerende som deltog aktivt med spørgsmål i løbet af begge moduler hvilket vel også er en positiv indikator.
Én ting var dog ikke så godt; jeg valgte at demonstrere noget software før jeg viste de studerende hvordan man installerer det. Egentlig med vilje, fordi de bare skulle ha et overblik over softwaren. Men efterfølgende spurgte jeg dem hvor mange der havde foretrukket modsat rækkefølge, og der havde næsten alle hånden op. Oops.
All in all var det en god oplevelse, men jeg mangler nok lidt rutine. Men siden jeg underviser ca 40% af kurset skal det vel nok komme i løbet af foråret.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Sådan Mike
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Tommelop!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Super!
Jeg har undervist i brug af software før, og kan anbefale at man sørger for at folk følger med i det man fortæller og viser, frem for at de prøver at lege med softwaren selv. Men de skal have det at vide på forhånd. Så blev folk nervøse over at gennemgangen gik så hurtigt at de ikke kunne nå at skrive det hele ned, hvortil jeg på forhånd havde lavet en udførlig vejledning de ville få udleveret efterfølgende så de nemt selv kunne prøve det når kurset var slut. Det havde jeg stor success med, det krævede en masse forarbejde, men vejledningen fungerede fint som stikord og plan for det der skulle frem, så den havde 2 funktioner.
Jeg har undervist i brug af software før, og kan anbefale at man sørger for at folk følger med i det man fortæller og viser, frem for at de prøver at lege med softwaren selv. Men de skal have det at vide på forhånd. Så blev folk nervøse over at gennemgangen gik så hurtigt at de ikke kunne nå at skrive det hele ned, hvortil jeg på forhånd havde lavet en udførlig vejledning de ville få udleveret efterfølgende så de nemt selv kunne prøve det når kurset var slut. Det havde jeg stor success med, det krævede en masse forarbejde, men vejledningen fungerede fint som stikord og plan for det der skulle frem, så den havde 2 funktioner.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Det er et godt spørgsmål- jeg var måske lidt for stresset til at jeg kan sige det var det.Holger skrev:Var det sjovt?
Det var en god oplevelse. Det var faktisk nogle rigtigt søde mennesker som hjalp mig hver gang jeg havde lidt tekniske problemer. Det var også en god fornemmelse når der blev stillet spørgsmål under og efter lektionen.
@hald: ja, det giver mening. Jeg har lovet dem at lave en pdf med screendumps, så det burde vel løse den eventuelle hovedpine.
Idag havde vi den sidste forelæsning på kurset. I alt har jeg lavet 8 forelæsninger, hvor alt har været nyt stof der skulle bygges op fra bunden. f*ck, det er hårdt arbejde. Nogle af ugerne har været arbejde hver dag, inklusiv weekender. På det værste tidspunkt var det i seng kl 23 for at stå op klokken 4 og lave de sidste rettelser til slides inden forelæsning kl 8.15
Respekt til alle her inde der lever af at undervise
Respekt til alle her inde der lever af at undervise