Michael Jackson banned from BBC

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Michael Jackson banned from BBC

Indlæg af SustainerPlayer »

LarsRøv skrev: Hvis du betaler flere millioner dollars i forlig for at undgå en retssag, er der mere end rimelig grund til at antage at der er et eller flere beviser samt påstande mod dig, du selv tror at retten godtager.
Hvis du modtager flere millioner dollars i forlig i stedet for at tage retssagen, er der mere end rimelig grund til at antage, at der er et eller flere beviser samt påstande fra dig, du selv tror, at retten ikke godtager.

:-P

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Min mor arbejdede sammen med en mandelig pædagog der blev anklaget for overgreb af et barns forældre. Efter barnet havde samtale med børnepsykolog og man havde hørt forældrenes bekymring blev han frikendt, da de bare havde overreageret. Han kom aldrig til at arbejde med børn igen og fik aldrig et normalt liv bagefter fordi "hvad nu hvis" hang i luften omkring ham.

Sand historie. Man skal passe på med at dømme mennesker.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Min nærmeste kolega i mit forrige job, dræbte en pige på 10 år, skændede liget, og spillede derefter uskyldig, samt totalt upåvirket, selv da jeg talte med ham få timer senere,...

Alle på arbejdspladsen var involveret i sagen, blev kalt til forhør, fik taget fingeraftryk, samt blev løbende udspurgt,..

Jeg er glad for at han er buret inde, forhåbentligt for altid, også selv om vi var mange der i længe ikke troede på han var skyldig, samt at "beviset" aldrig bliver højere end 99.99,.. eller noget

Man skal også passe på med IKKE at dømme ,... selv om det kan være mest belejligt

Det tog mig lang tid
Vedhæftede filer
Captures.JPG
Captures.JPG (54.77 KiB) Vist 1080 gange
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

True, det kan gå begge veje, men jeg fortrækker at skyldige går fri frem for at uskyldige ryger ind.
Thomas Jefferson skrev:I prefer dangerous freedom over peaceful slavery
Hellere for lidt kontrol end for meget.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Amanda Knox dokumentaren er et godt eksempel på hvordan du kan blive dømt i medierne frem for faktuelle beviser.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bredal187 skrev:Amanda Knox dokumentaren er et godt eksempel på hvordan du kan blive dømt i medierne frem for faktuelle beviser.
Den er i hvert fald et skræmmende eksempel på, at hvis man udviser bare selv en grad af "afvigende adfærd", så er der "profesionelle" politifolk, der synes, det alene er nok til at udelukke, at der kan være andre forklaringer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men nu kan vi jo grave eksempler op i hobetal på sager der endt i den ene eller anden retning.

Det ændrer ikke på den besynderlige form for domstol, der er i trådens emne.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Enig. Det var nu også mere for at tage den tilbage på sporet om at vi bliver nødt til at dømme folk via den process vi har valgt i vores retssystem og ikke gennem medierne og meninger :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Helt enig.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev: Det ændrer ikke på den besynderlige form for domstol, der er i trådens emne.
Der er ingen "domstol" i trådens emne, medmindre det fremme ens agenda at fremstille det på den måde

Kernen er stadig om f.eks. BBC, skal have lov at bedømme og udvælge selv, eller i princippet skal påtvinges andres ønsker for deres sendeflade


Ham jeg nævnte, var lidt af en særling, jeg kan ofte godt lidt folk det stikker lidt ud, og underlige eller atypiske var vi nok alle sammen,..

Men absolut INTET ved ham tydede på at han var potentielt farlig i den retning, (modsat MJ),..

Han kørte lidt et spil med politiet, både før og efter sin anholdelse, ret typsik, jeg tænkte bare "hold nu kæft din idiot, og se så at blive løsladt"

I længe troede jeg at det danske politi var igang med et justits-mord, men den endelige DNA-analyse kom fra Scotland Yard såvidt jeg husker

Der er folk tilbage den dag i dag der tror han er uskyldig

Der har jo været mindst en sag fra USA hvor DNA blev placeret på den mistænkte af politiet selv, så det kunne principielt også ske med MJ

Så at være "dømt" i juridisk forstand er en ting, vores egen "dom" er en anden, herudover står personlig etik, og bedømmelse, nok højere end "dom i systemet", for de fleste af os, (heldigvis),...

Hvis MJ ikke havde "købt" sig fri, og måske oven i købet var blevet fældet på DNA ,... så ville der stadig være en kæmpe gruppe der ville bedyre hans uskyld
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 5. mar 2019 11:02, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

I bund og grund minder det en del om den sag der kørte nogle år tilbage, hvor en gruppe mennesker mente man ikke skulle benytte vacciner og medicin der blev opdaget / opfundet ved udnyttelse af jøder i koncentrationslejrer.

Musikken er lavet og folk har nydt den og hvis MJ har gjort hvad han er anklaget for, så ændrer det jo ikke på at musikken er god?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:
SustainerPlayer skrev: Det ændrer ikke på den besynderlige form for domstol, der er i trådens emne.
Der er ingen "domstol" i trådens emne, medmindre det fremme ens agenda at fremstille det på den måde
Ikke mere end det er din agenda at gøre det modsatte.

Jeg synes netop dit eget personlige eksempel - er et slående eksempel på, at retten (den officielle) skal gå sin gang.

De fleste dømte har slægtningene og nære venner, der har gået i uvidenhed om sagens rette sammenhæng.
Og mange særlinge har en besynderlig og ejendommelig adfærd, der ikke er ensbetydende med, at de er kriminelle.
Det er jo noget vi alle ved.

At der er fejl i retssystemet - og at det amerikanske ikke på nogen måde virker imponerende - kan stadig ikke retfærdiggøre at "dommen" bliver eksekveret af medier og facebookstemninger.

Jeg vil til en hver tid hellere have en evt sag i mod mig prøvet ved domstolene - end at skulle dømmes af en radiostation, facebook eller nogle random mennesker på et forum.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jammen vi er da næsten enige, for mig bliver det frie valg for BBC bare aldrig en dom, uanset hvad de vælger

Og hvad bliver det næste trin i rækken af valg de ikke har lov til selv at træffe ? ligger der ikke en glidebane der ?
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bredal187 skrev:I bund og grund minder det en del om den sag der kørte nogle år tilbage, hvor en gruppe mennesker mente man ikke skulle benytte vacciner og medicin der blev opdaget / opfundet ved udnyttelse af jøder i koncentrationslejrer.

Musikken er lavet og folk har nydt den og hvis MJ har gjort hvad han er anklaget for, så ændrer det jo ikke på at musikken er god?
Ja - personligt mener jeg stadig, at præcis den debat er det mest interessante her.

Hvis bare holder os til kunst/musik og ikke medtager videnskab og andet, så implicerer det jo også, at man ud over musikkens kvalitet, skal tage stilling til menneskene bag.

Og hvor sætter vi så grænsen der? Kunstneren der udøver - studiemusikeren, produceren osv. Skal hele kæden være "ren"?
Skal Spotify levere en straffeattest med hver kunstner? (ja - det er med et glimt i øjet :wink: )

Medmindre holdningerne er udtrykt i kunsten/musikken - så skal det deles op IMO.

Sagen med Lukas Graham og XXXTentacion-coveret er et godt eksempel der. De laver coveret fordi de synes sangen er god. Men så synes facebookstemningen så, at de skal tage stilling til org. kunstnerens kriminalitet. Og de dropper nummeret pga. shitstormen.

Hvad nu hvis nummeret ikke er skrevet af den kriminelle kunstner? (har ikke tjekket op på det).

Jeg synes det bare er et udtryk for den meget kedelige tendens til, at pøblen får lov til at bestemme, at deres øjebliksbillede af rigtigt og forkert skal være gældende.

Og når jeg bruger ordet pøblen i nedladende grad så er det med vilje. For det er ikke eftertænksomhed og nuancer der kendetegner dens adfærd.
Senest rettet af SustainerPlayer tirs 5. mar 2019 11:24, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:Jammen vi er da næsten enige, for mig bliver det frie valg for BBC bare aldrig en dom, uanset hvad de vælger

Og hvad bliver det næste trin i rækken af valg de ikke har lov til selv at træffe ? ligger der ikke en glidebane der ?
Som jeg skrev i en tidligere post, så kunne de jo fint have taget den beslutning stille på et redaktionsmøde. Når de går ud med, så er det jo netop "en agenda".

Jeg vil tror at de tager masser af den slags beslutninger om, hvad der skal/må spilles, hver dag - uden at de proklamerer det.
Så alene der er "retfærdigheden" tippet til den forkerte side.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »


Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Privat personer kan dømme alt det de vil i dagligdagen (og gør det også som vi kan se intråden), men hvis en offentlig institution som NRK og BBC på den måde systematisk må fravælge artister uden et formelt retsgrundlag til at bakke op om det, så mener jeg at vi er ude på et sidespor fordi der må gælde de samme regler for alle institutioner. Hvis BBC kan beslutte at MJ ikke må spilles, så kan PRS så også beslutte at de ikke vil opkræve royalties fra musikken til arvingerne? Hvorfor ikke, når BBC kan beslutte et systematisk fravalg uden formel evidens? Kan KODA så sige at de ikke vil opkræve for en MJ cover til en dansk artist? Osv. Det skaber bare uklarhed og tvivl om så mange andre ting som ikke er direkte relateret, hvis ikke principperne hævdes.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der er forskellige diskurser i spil

folkedomstol
dømmende magt
og sø og handelsretten

Det sidste tror jeg næppe man kan sætte ud af spil i et demokratisk samfund. Ikke engang overfor Gary Glitter og forsangeren i Lost Prophets som vitterligt er dømt skyldige og fængslede mange år frem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er godt nok meget vrøvl i tråden her :-)

Men der er også mange guldkorn, og gode betragtninger, en rigtig god LM tråd, holdt i en god tone, så tak til ALLE der har bidraget :thumbup:
/Dub


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Her er nogle af de punkter, jeg henviste til tidligere i tråden:

https://www.forbes.com/sites/joevogel/2 ... cumentary/

Ingen beviser, men heller ingen modbeviser. Bare indicier fra begge sider. Men man bør vel være uskyldig indtil man er dømt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:Her er nogle af de punkter, jeg henviste til tidligere i tråden:

https://www.forbes.com/sites/joevogel/2 ... cumentary/

Ingen beviser, men heller ingen modbeviser. Bare indicier fra begge sider. Men man bør vel være uskyldig indtil man er dømt.
Og Keen havde allerede postet det link.
keen skrev:https://www.forbes.com/sites/joevogel/2 ... cumentary/

Ovenstående artikel giver en baggrundshistorie omkring de to der er centrale i den nye dokumentar omkring ham.
Men ja - mere stof til eftertanke.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Er der nogen her, der har set filmen?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

mikkels skrev:Er der nogen her, der har set filmen?
Nej, men her er den: https://www.dr.dk/tv/se/leaving-neverla ... -eps-1-2-2

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg tænker at se den, med mine store forbeholds-briller på.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar