Hvad ville du personligt foretrække?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Låst
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hvad ville du personligt foretrække?

Indlæg af mediumaevum »

Hvis du skulle se på en digital rekonstruktion af historiske bygninger (eks. middelalderborge), foretrække du så historisk korrekthed selvom det går på kompromis med detaljegraden og et "cool" udtryk?

Nærmere betegnet:

Ville du foretrække at en middelalderborg er hvidkalket - eller med de rå sten? Hvidkalkning går jo i dén grad på kompromis med detaljegraden, modsat varierede textures af forskelligartede sten.

Jeg er i noget af et dilemma for tiden, da jeg ikke aner hvad folk foretrækker. Personligt foretrækker jeg at se borgen med de rå sten, med slitage og vindebroen med rustne kæder osv. selvom det (måske) er historisk ukorrekt, omvendt har jeg tidligere fået kritik for at rekonstruere noget, uden at hvidkalke det.

Men hvis jeg skal kunne gengive noget, som min video får likes/delinger på (pga. youtubes algoritmer favoriserer videoer med mest aktivitet), bliver jeg nødt til at tage højde for ihvertfald en del af flertallet.

Selvom jeg primært gør det for egen fornøjelses skyld.
Senest rettet af mediumaevum ons 6. mar 2019 09:43, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

100% realistisk og "kedeligt" frem for Hollywood!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bredal187 skrev:100% realistisk og "kedeligt" frem for Hollywood!
Tak for svar :)

Og hvad hvis hvidkalkningen er omdiskuteret? Dvs. hvis der ikke er fundet spor af kalk (udvendigt) på den nævnte borg (Hammershus), men dog kalkovne, og vi kun ved om det var hvidkalket indenfor, men at vi ingen anelse har, om det også var udenfor?

Til hvilken side vil du så vægte - Hollywood eller historisk plausibilitet med en væsentlig grad af usikkerhed?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er skadet af museumsverdenen. Så tæt på det, man aktuelt antager er det rigtige.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Jeg er skadet af museumsverdenen. Så tæt på det, man aktuelt antager er det rigtige.
Ja, men der skal jo også være nogle beviser (eller indikationer) som peger i retning af, at det højst sansynligt har været sådan, f.eks. hvidkalket udvendigt. Hvis ikke der er stærke beviser/indikationer på at det var kedeligt hvidkalket, vil det næsten være synd at gå glip af "Hollywood"-detaljerne.

Synes du ikke?

Jeg rekonstruerede engang Spøttrup Borg i 3D, og sidst i filmen vises borgen hvidkalket. Man ved, at den engang var hvidkalket, men man ved ikke, om den også var det i 1500-tallet. Så mit kompromis blev, at jeg ihvertfald viste en rekonstruktion af den hvidkalket i 1600-tallet.



På Hammershus er der ikke fundet kalkrester, men man antager ihvertfald at det indvendige var kalket, ihvertfald på nogle af bygningerne (til beboelse). Der er fundet kalkovne, men ellers er der ingen spor.

Måske man bare skulle nøjes med at kalke det indvendige på rekonstruktionen, og så skrive i en forklarende tekst i videobeskrivelsen "Kan have været hvidkalket udvendigt, men vi ved det ikke". Kunne det fungere?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Kan du evt. fortsætte i denne tråd http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... on#p675778 eller en af de andre meget lignende du har oprettet?

Flytter denne her til AV subforum.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Så flot produceret som muligt - og så det sædvanlige spørgsmål....hvorfor laver du ikke bare det, du foretrækker? Hvad får du ud af "likes" i modsætning til den tilfredsstillelse det er at være oprigtig over for sig selv.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Så flot produceret som muligt - og så det sædvanlige spørgsmål....hvorfor laver du ikke bare det, du foretrækker? Hvad får du ud af "likes" i modsætning til den tilfredsstillelse det er at være oprigtig over for sig selv.
Youtubes algoritmer favoriserer videoer med flest likes/delinger/aktivitet.

Når man uploader til youtube, er det jo fordi man gerne vil vise det til andre. Så nytter det jo ikke noget, at det drukner i mængden af alt det andet ragelse som er på youtube.

Men ellers har du ret i, at man bør lave sådan noget for hyggens skyld. Jeg gør det mest af alt fordi jeg har en interesse inden for feltet, men jeg vil også gerne vise det for omverdenen. Og det bliver ikke vist, hvis det drukner i mængden.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og inden trådene begynder at køre i ring, fortsættes den her: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... on#p675778

OP: Hold venligst samme emne på én tråd i stedet for at starte flere tråde.
skriver noder

Låst