Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Re: Holgers Blog

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Christoffer I. N. skrev:Giver det her noget økonomisk for dig, Holger?

Joh, jeg har betydelig andel ;-) Tak

Nu mangler jeg bare at de får rettet credits og staver mit navn rigtigt...
Det manglede da lige at de fik dig til at mastere det.. :-D

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjovt nok ikke, men jeg har mine procenter, som er væsentligt højere end de nye co-writers’ ;)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan bedre lide originalen :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Smittefar skrev:Jeg kan bedre lide originalen :)
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Meget stor blæredag i min karriere:

Har masteret den nye Martin Jensen x James Arthur single: Nobody.

James Arthur en af de 20 mest streamede artister - nogensinde i Spotifys historie med over 1 milliard plays af alene Say You Won't Let Go. Derudover har han også lavet den mest sælgende UK The X-Factor vindersingle nogensinde. Kæmpe stjerne i UK.

Ikke noget de danske (musik)medier måske samler op på, men sjovt for os/dem er er involveret alligevel. Lidt af et scoop på mit internationale CV.

Det har nok også være den dyreste single jeg nogensinde har masteret fordi alle, især i UK, var superperfektionistiske og jeg var oppe på at modtage 7 eller 8 mixes/mix revisioner undervejs i masteringen og periodisk stems.

Til sidst endte jeg med at krydsklippe mellem mix 7 & 8 og efter lidt level matching og M/S kørte jeg stereo mastering på resultatet. Det blev final version, som man altså kan høre på bl.a. Spotify fra i dag.

EDIT: Nu med fulde credits for nørderne

Produktion: Mads Dyhrberg (Anoki) og Martin Jensen
Mix: Mads Dyhrberg
Mastering: Holger Lagerfeldt
Sangskrivning: Mads Dyhrberg, Martin Jensen, Philip Plested, Scott Harris, Thom Bridges
A&R: Alexander Ash Pedersen, Janus Barnewitz
Label: Universal Music/Virgin/disco:wax

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Indlæg: 137
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Godt gået

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tillykke :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt! Tillykke :thumbup:
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tillykke!


Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Fedt man, stort tillykke :-D

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak :)

Så dukkede der sgu lige et Rita Ora remix op også i dag.

Hun skulle vist også være noget ved musikken, har jeg hørt.

Bare ærgerligt hun ikke kommer forbi studiet, hun skulle ikke løbe mange gange rundt om min pult...

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:Tak :)

Så dukkede der sgu lige et Rita Ora remix op også i dag.

Hun skulle vist også være noget ved musikken, har jeg hørt.

Bare ærgerligt hun ikke kommer forbi studiet, hun skulle ikke løbe mange gange rundt om min pult...
Pas nu på der ikke er nogen der bliver krænket over den udmelding :lol:

Tillykke !

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jenkins skrev:
Holger skrev:Tak :)

Så dukkede der sgu lige et Rita Ora remix op også i dag.

Hun skulle vist også være noget ved musikken, har jeg hørt.

Bare ærgerligt hun ikke kommer forbi studiet, hun skulle ikke løbe mange gange rundt om min pult...
Pas nu på der ikke er nogen der bliver krænket over den udmelding :lol:

Tillykke !
Sandt, i disse tider.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten B skrev:Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?
Nu tør jeg ikke svare pga. en mulig krænkelsessag.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Holger skrev:
Morten B skrev:Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?
Nu tør jeg ikke svare pga. en mulig krænkelsessag.
:lol:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Morten B skrev:Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?
Jeg er ret sikker på, det er noget alle skal. Jeg løb 22 gange sidst, men der stod pulten også ude på vejen.
skriver noder

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:
Morten B skrev:Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?
Nu tør jeg ikke svare pga. en mulig krænkelsessag.
Dangerous times we live in.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

bryla skrev:
Morten B skrev:Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?
Jeg er ret sikker på, det er noget alle skal. Jeg løb 22 gange sidst, men der stod pulten også ude på vejen.
hehehehe :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:... hun skulle ikke løbe mange gange rundt om min pult...
Ja - kondien ryger, når man bliver ældre ...

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så vandt John Lundvik - Too Late For Love masteret af Hr. Holger von Lagerfeldt sgu hele svineriet i Sverige. #1 på Spotify igen og altså vinderen af Melodifestivalen, som går videre til den international ESC.

Det betyder at jeg nu har masteret både den svenske, danske og moldaviske vinder (som i øvrigt er co-skrevet/produceret af danskere).

Hvis vi lige skal tale business (og det skal vi), så er det her også en rigtig god niche at have i min biks. Vi taler hvert år, med mange bud og mange lande, det er steady work og skidesjovt.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

#1 på alle lister i Sverige, inkl. Spotify, iTunes, Apple Music, singlelisten og radiolisten (i sidste uge glemte at opdatere) ;-)

Nå mindre blær, mere masteringteknik:

De forskellige styles i FabFilter Pro-L 2 har jeg generelt ikke switchet så meget mellem.

Det skyldes, at når limiteren bruges alene, dvs. uden anden før-limitering/clipping, så kan de forskellige styles nemlig være for "kreative". Det er især tydeligt med Punchy og Dynamic.

De giver mening under visse omstændigheder til alm. limiting, især når man tweaker dem til hver styles' egen styrke og ikke presser dem for hårdt (fx ≤3 dB).

Til gengæld bliver de forskellige styles mere interessante til mit behov, når jeg skal bruge limiteren på udvalgte steder i musikken, hvor hårdere limiting eller soft clipping bliver for hård og forvrænger.

Så soft clipper jeg og evt. kombinerer med lidt limiting i store dele af sangen som kan tåle det, men skifter (via et nyt spor) over til en blødere indstillet Pro-L 2 på udvalgte steder.

Jeg begynder med at tweake den så hårdt som muligt, dvs. min. lookahead, max. attack og min. release, hvorefter jeg gradvist justerer alle tre parametre indtil distortion reduceres nok.

Herefter tweaker jeg runde to, hvor jeg forsøger at tweake endnu mere for at få max punch uden distortion ved at tweake især lookahead og attacks indbyrdes forhold.

Den blødere limiting kan dog efterlade et problem med manglende overtoner, som nu også reduceres. I den normalt hårdt clippede/limiterede del af filen træder overtonerne mere tydeligt frem pga. den øgede harmoniske forvrængning.

Til dette formål giver Pro-L 2 "Transparent"* style den fordel, at den lader mere top igennem eller kompensere for toppen, hvilket igen kompensere for overtonetabet.

Typisk er det på enkelte udvalgte slag eller små segmenter at jeg foretager den processering. Det kan også ske, at det er et helt vers eller bro, men generelt så lidt som muligt.

Gøres på et enkelt slag, så benytter jeg nogle gange muligheden for at 100% unlinke releasen lige på det slag. Transienterne er altid 100% linket. Fuldt unlinket release på en generelt aktiv limiter kan give et noget fluktuerende stereobillede. Det fungerer typisk kun hvis man laver under 1-2 dB GR. Over 2-3 dB bør man have mindst 50% linket i de fleste tilfælde.

*Transparent er ironisk nok under normale omstændigheder ikke transparent, men kan blive for skarp i toppen og er direkte ubrugeligt hvis den sættes efter soft clipping.

Det var dagens tip :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev:
Morten B skrev:Hvor mange gange præcis skulle hun løbe rundt? Og er det altid noget du beder folk om?
Nu tør jeg ikke svare pga. en mulig krænkelsessag.
Rolig, der går altid 20-30 år før det dukker op i igen, men måske du skal begynde at sparer op. :lol: :-P
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:... styles i FabFilter Pro-L 2 ...
...
...

Når du ikke skifter så meget imellem dem, hvilken mode/style er så dit normale udgangspunkt?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Allround. Jeg bruger sjældent mere end et par dB GR. Den er mest neutrale valg efter soft clipping.

Nyt svar