Cubase 6.0 - importere video, synkronisere lyd til video - Generelt nogle tips?

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Cubase 6.0 - importere video, synkronisere lyd til video - Generelt nogle tips?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu antager jeg bare, at Cubase kan åbne og afspille video-filer. Hvis ikke det er tilfældet, så gør mig gerne opmærksom på det.

Har ikke prøvet at arbejde med video i Cubase før. Og med arbejde mener jeg at lave lyd til videoklippet, ikke redigere i videoen.

Kommer det helt af sig selv og fungerer bare som et separat spor?
Som det nok fremgår, har jeg ikke kigget på hvad jeg har af muligheder for importering af videofiler.


Da det skal ende ud i 1080p 24 frames, regner jeg med at lave en nedskaleret version med Handbrake, som jeg loader i Cubase, for at spare computeren for unødig ekstra load fra full hd afspilning.


Nogle generelle tips til at arbejde med lyd og musik, der skal synkroniseres til et færdigt videoklip?
Foretrækker du at arbejde i et tempo som så automatiseres med tempo track?
Foretrækker du at arbejde med minutter/sekunder/millisekunder i transport?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Hele video codec / afspilnings delen er re-programmeret ret voldsomt i en af de senere version, til det bedre. Så jeg forstår ikke du roder med v6, når du har v9.5?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er en vanesag. Jeg kommer ikke til at downloade og lære v9.5 at kende til det her projekt.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. hvad de til gengæld ikke har fået med i den nye video-engine, er "Replace audio in video file" funktionen, som jeg bruger hele tiden og så igen! Du kan bounce dit audio ud så det passer med video-filen, og så replace streamen direkte i video-filen uden at noget bliver reencoded! Se det er da smart .. hvis altså ikke det skal videre til en klipper eller lign ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan ikke få Cubase 6.0, 6.5 og 8.5 til at åbne de videofiler jeg har lavet med Handbrake.
Cubase skriver "Invalid or not supported file!" i bjælken under valgte filnavn og filtype.
Den oprindelige fil er .m4v som ikke genkendes i listen i Cubase, derudover har jeg lavet 3 forskellige filer i Handbrake. Dem fra Handbrake er alle .mp4, som kan ses af Cubase i oversigten..

Hvad programmer bruger I til evt. at konvertere filer til brug i Cubase?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du skal nok finde ud af hvilke videoformater Cubase understøtter. Du skal huske på at filer som fx .m4v og .mp4 kun er containere og kan indeholde alle mulige former for video.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

benjisan skrev:Du skal nok finde ud af hvilke videoformater Cubase understøtter. Du skal huske på at filer som fx .m4v og .mp4 kun er containere og kan indeholde alle mulige former for video.
Tak for svar, det gav mig en idé til at prøve mere i Handbrake. Jeg har nu prøvet både MPEG4 og H264.
Desværre uden brugbart resultat i Cubase.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Så bliver du nødt til at finde ud af præcist hvad Cubase understøtter.
Nu er Cubase 6 også ved at være en halvgammel svend, så det er nok derfor at det ikke understøtter sådan nogle "nye" og "moderne" formater som H264 :wink:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

benjisan skrev:Så bliver du nødt til at finde ud af præcist hvad Cubase understøtter.
Nu er Cubase 6 også ved at være en halvgammel svend, så det er nok derfor at det ikke understøtter sådan nogle "nye" og "moderne" formater som H264 :wink:
Cubase 8.5 understøtter heller ikke mine H264 filer

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der var en i kommentar-feltet hos 8DIO's konkurrence der skrev at han havde installeret VLC, og så kunne hans program åbne filerne.
Det hjalp dog heller ikke for mig, hverken i "ny" eller gammel Cubase.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for linket, Steen!
Jeg prøver at installere Quicktime. (jævnfør dette link omhandlende ældre versioner: https://helpcenter.steinberg.de/hc/en-u ... /206103524)
Det kan altid blive afinstalleret efter projektet, eller hvis det ikke løser problemet.
Og hvis Quicktime ikke løser problemet, overvejer jeg download af C9.5, eller Reaper.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det virker med Quicktime installeret. :banan:

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Der skal selvfølgelig et Apple produkt til for at løse problemet :dollargrin:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

benjisan skrev:Der skal selvfølgelig et Apple produkt til for at løse problemet :dollargrin:
Ja selvfølgelig... :-D

Nyt svar