Folketingsvalg 5. Juni 2019

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Hvem stemmer du på?

Blankt
1
2%
Socialdemokratiet
4
9%
Radikale Venstre
6
13%
Det Konservative Folkeparti
3
6%
Nye Borgerlige
1
2%
Partiet Klaus Riskær Pedersen
4
9%
SF
5
11%
Liberal Alliance
1
2%
Kristendemokraterne
1
2%
Dansk Folkeparti
0
Ingen stemmer
Stram Kurs
1
2%
Venstre
2
4%
Enhedslisten
8
17%
Alternativet
4
9%
Jeg stemmer ikke
6
13%
 
Afgivne stemmer: 47
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Folketingsvalg 5. Juni 2019

Indlæg af Christoffer I. N. »

Trådens overskrift er ændret, og der er tilføjet en poll.



Oprindelig overskrift: Folketingsvalget kommer inden EU mødet i juni

Det var ihvertfald hvad LLR sagde for en times tid siden...

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Bout time

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I nat var det ikke til at finde en dato for det omtalte EU møde... På Wiki ligner det 20-21. Juni.

Det var bare sjovt at han sagde det så ligefrem, men når det ligger så sent i Juni, er det jo rimelig gratis for ham at sige... :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det ville være et bemærkelsesværdigt stort ressourcespild ikke at lægge det sammen med EU-valget.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Det ville være et bemærkelsesværdigt stort ressourcespild ikke at lægge det sammen med EU-valget.
Ja, sådan tror jeg mange af de danskere der ellers tænker over den slags har det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pest eller kolera. Tror det bliver blankt igen i år for mig.

I det mindste er vores politiske system ikke lige så korrupt som det amerikanske, men der er stadig intet parti, der er bare i nærheden af at repræsentere en balancegang mellem økonomisk retfærdighed og natur & mennesker.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Det ville være et bemærkelsesværdigt stort ressourcespild ikke at lægge det sammen med EU-valget.
Så kan blå blok/DF jo også få det til at handle om udlændinge/migrations politik.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Christoffer I. N. skrev:
SustainerPlayer skrev:Det ville være et bemærkelsesværdigt stort ressourcespild ikke at lægge det sammen med EU-valget.
Så kan blå blok/DF jo også få det til at handle om udlændinge/migrations politik.
Det er de jo allerede i gang med. Læg mærke til DFs facebook i disse dage. Ren skræmmekampagne, om hvor slemt alting bliver på udlændingefronten, hvis oppositionen kommer til. Heldigvis oversvømmes de af kommentarer, der modsiger dem.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)


Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev:Pest eller kolera. Tror det bliver blankt igen i år for mig.

I det mindste er vores politiske system ikke lige så korrupt som det amerikanske, men der er stadig intet parti, der er bare i nærheden af at repræsentere en balancegang mellem økonomisk retfærdighed og natur & mennesker.
Hørte en længere debat på 24/7 den anden dag hvor den ene part sagde at hvis man ikke har et system hvor politkerne lever op til deres løfter, så er det ikke et demokrati og argumentet om at hvis man kan stemme, så er det et demokrati slet ikke er rigtigt, da der findes mange steder man kan stemme som ikke er demokratiske (host *Nord Korea* host)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

...og jeg vil påstå at vores demokrati er super korrupt.

Bare et eksempel ud af SÅ mage:

https://www.24syv.dk/programmer/24syv-m ... start=2740


https://politiken.dk/indland/art6703160 ... lg-p%C3%A5

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
Christoffer I. N. skrev:
SustainerPlayer skrev:Det ville være et bemærkelsesværdigt stort ressourcespild ikke at lægge det sammen med EU-valget.
Så kan blå blok/DF jo også få det til at handle om udlændinge/migrations politik.
Det er de jo allerede i gang med. Læg mærke til DFs facebook i disse dage. Ren skræmmekampagne, om hvor slemt alting bliver på udlændingefronten, hvis oppositionen kommer til. Heldigvis oversvømmes de af kommentarer, der modsiger dem.
Venstre er vidst også godt igang. Bare se det pressemøde de holdte forleden.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/uffe- ... mekampagne

"Det var 'hvis', 'hvis' og 'hvis' fra Venstre, vurderer politisk korrespondent Uffe Tang"

Heldigvis går det helt af h til for V og DF.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:Venstre er vidst også godt igang. Bare se det pressemøde de holdte forleden.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/uffe- ... mekampagne

"Det var 'hvis', 'hvis' og 'hvis' fra Venstre, vurderer politisk korrespondent Uffe Tang"
Ja, det var helt barokt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

bredal187 skrev:Hørte en længere debat på 24/7 den anden dag hvor den ene part sagde at hvis man ikke har et system hvor politkerne lever op til deres løfter, så er det ikke et demokrati og argumentet om at hvis man kan stemme, så er det et demokrati slet ikke er rigtigt, da der findes mange steder man kan stemme som ikke er demokratiske (host *Nord Korea* host)
Demokrati er vel ikke en sort/hvis størrelse... Jeg vil sige, at der findes grader af demokrati - eller man kunne måske tale om demokratier på højere eller lavere niveau.

Stemmesedler alene er jo ikke ensbetydende med et ordentligt demokrati.

Demokrati kræver også, at folk med andre synspunkter end den siddende magthaver får mulighed for at opstille til et valg og får lov at ytre sig og bliver tildelt sendetid.

Et velfungerende demokrati kræver også en demokratisk tankegang i befolkningen. Det kræver f.eks., at mennesker kan tale åbent med hinanden og diskutere forskellige synspunkter, uden at ryge i totterne på hinanden osv. Det kræver, at folk er indstillet på at respektere og indordne sig under et flertals beslutning, selvom man ikke nødvendigvis personligt er enig.

Demokrati forudsætter en høj grad af ytringsfrihed og pressefrihed.

Alle sådanne faktorer kan forekomme i højere eller lavere grad.
Senest rettet af Mr. Soundman tors 11. apr 2019 15:57, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi har en rød regering efter valget. Spørgsmålet er, hvad det kommer til at betyde "realpolitisk"!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bredal187 skrev:
Holger skrev:Pest eller kolera. Tror det bliver blankt igen i år for mig.

I det mindste er vores politiske system ikke lige så korrupt som det amerikanske, men der er stadig intet parti, der er bare i nærheden af at repræsentere en balancegang mellem økonomisk retfærdighed og natur & mennesker.
Hørte en længere debat på 24/7 den anden dag hvor den ene part sagde at hvis man ikke har et system hvor politkerne lever op til deres løfter, så er det ikke et demokrati og argumentet om at hvis man kan stemme, så er det et demokrati slet ikke er rigtigt, da der findes mange steder man kan stemme som ikke er demokratiske (host *Nord Korea* host)
Det kan også blive for meget "aftalepoltik", som Anders Fjogh lavede det.

Hele idéen med repræsentativt demokrati er ikke vælger-micromanagement af politikerne eller at man som politiker altid følger folkestemingen. Se bare hvad det førte med sig i UK jft. Brexit clusterfucket.
bredal187 skrev:...og jeg vil påstå at vores demokrati er super korrupt.
Ja, det er korrupt. Min påstand var, at det ikke er ligeså korrupt som i USA. Der er det helt grotesk. Under 30% af lovforslagene kommer befolkningen til gode, det er 70% big business.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ved ikke hvor stort Alternativet er, men ligger de ikke i intern splid ?

Hvor stor er chancen for at A og DF går sammen ?
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bredal187 skrev:Hørte en længere debat på 24/7 den anden dag hvor den ene part sagde at hvis man ikke har et system hvor politkerne lever op til deres løfter, så er det ikke et demokrati og argumentet om at hvis man kan stemme, så er det et demokrati slet ikke er rigtigt, da der findes mange steder man kan stemme som ikke er demokratiske (host *Nord Korea* host)
I det danske demokrati er de folkevalgte udelukkende forpligtet på deres samvittighed. Det er vores opgave at stemme på dem, vi tror vil forvalte det ansvar bedst. Det er ikke vores opgave at stemme på det pæneste løftekatalog. Det synes jeg sådan set er udmærket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

david mondrup skrev: I det danske demokrati er de folkevalgte udelukkende forpligtet på deres samvittighed. Det er vores opgave at stemme på dem, vi tror vil forvalte det ansvar bedst. Det er ikke vores opgave at stemme på det pæneste løftekatalog. Det synes jeg sådan set er udmærket.
Godt formuleret! :)

Men det gør det så også væsenligt sværere at være vælger. :-P

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

david mondrup skrev:
bredal187 skrev:Hørte en længere debat på 24/7 den anden dag hvor den ene part sagde at hvis man ikke har et system hvor politkerne lever op til deres løfter, så er det ikke et demokrati og argumentet om at hvis man kan stemme, så er det et demokrati slet ikke er rigtigt, da der findes mange steder man kan stemme som ikke er demokratiske (host *Nord Korea* host)
I det danske demokrati er de folkevalgte udelukkende forpligtet på deres samvittighed. Det er vores opgave at stemme på dem, vi tror vil forvalte det ansvar bedst. Det er ikke vores opgave at stemme på det pæneste løftekatalog. Det synes jeg sådan set er udmærket.
Problemet er at de alle sammen kender hinanden fra deres teenage-år som ungdomsrepræsentanter og derfor er det hele fandens korrupt. Desuden er den ikke den bedste fra hvert parti der er partiformand men derimod den næste i rækken. Endnu et eksempel på hvor ringe vores "demokrati" er.

Hvor mange løftet fingre, røfler, undersøgende kommissioner og "sager" har der været de sidste 10 år uden nogen som helst form for konsekvens? Skal jeg lave en liste? det er så indspist og korrupt at Fidel Castro hellere ville dø på Cuba end at blive indlagt på Rigshospitalet.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er langt fra et perfekt system. På den måde afspejler det så fint, at det handler om langt fra perfekte mennesker. Om det så er vælgerne eller politikerne, vi taler om.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Nej, du kan ikke sno dig uden om med floskler.... Det er bare korrupt. Alle andre argumenter er fjollet.

Handler ikke om mennesker er perfekte eller ej, men om de er korrupte (Kriminelle endda)

Hvis du mener at det er okay at værre kriminel for så afspejler det at man ikke er perfekt, så ved jeg ikke hvad jeg skal sige. Det er bare for dumt.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Glasset er virkelig halvt tomt, hva? Men ved du hvad - "systemet er korrupt" er også en floskel. En floskel, som i det store og hele kan oversættes til "det er nogle andres skyld end min når der er noget galt". Selv i et demokrati, som ellers er den styreform der giver borgerne (= deltagerne) mest muligt indflydelse på den politiske proces.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Som politisk aktiv - og embedsmand - gennem mange år bliver jeg simpelthen nødt til at kaste mine 25 øre i denne revne... :)

Altså, for det første, så skyldes meldingen om, hvornår valget kommer, formentlig DRs politiske spåkones analyse i forgårs (https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-va ... s-i-aermet), som forudsagde at Lars Løkke har en chance for at score en toppost på EU-mødet i juni, hvor han kan deltage som fungerende statsminister, hvis han trækker valget ud. Problemet med den strategi er, at Lars ikke kan sige, at han er kandidat endnu - så går forhandlingerne igang i EU-maskineriet, og han er er en død mand som frontfigur i det danske valg (så kan han ligeså godt slippe tøjlerne i Venstre med det samme!). Derfor styrter han ud med et bestemt dementi med det samme. Hans påstand om, hvornår valget så bliver, er ren varm luft.

Den anden diskussion, der er igang - om folkestyrets korruption mm - bygger efter min mening på en misforståelse: det er slet ikke meningen, at folketinget skal bestemme i Danmark (i hvert fald ikke alene). Prøv at læse grundloven: det står meget tydeligt, at det er “kongen”, der nedsætter regeringen. Det praktiske indhold er IKKE, at det er Lange Grethe, der styrer butikken, men at folketinget (@: befolkningen) kun er een af flere væsentlige interessenter. De andre er vores alliance- og handelspartnere, dvs først og fremmest EU, Tyskland, Sverige, USA, Frankrig mm. Når der skal dannes en regering, er det vigtigt at regeringsgrundlaget ikke er til væsentlig gene for dem (fx bliver ejere af danske statsobligationer skidesure, hvis man vil lave en ekspansiv finanspolitik og devaluere - og det bliver de osse i EU og i de andre lande i finanspagten). Først derefter kan man så checke, om folketinget vil bakke regeringen op. En masse af de ting, “folket” gerne vil have (lukkede grænser, mere velfærd, flere jobs) kan bare ikke lade sig gøre uden at vores samarbejdspartnere/kreditorer bliver sure.

Så jobbet som politiker er ikke kun at give folk, hvad de vil have - det er også at forklare dem, hvorfor de skal acceptere det, de ikke vil have. En vigtig komponent i det er at skabe et rum for politiske samtaler (prøv at grunde over, hvad ordet “parlament” egentlig betyder!). Så efter min mening er de ikke korrupte, men jobbet er et andet end folk tror... :-D
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ThomasRiem skrev:Som politisk aktiv - og embedsmand - gennem mange år bliver jeg simpelthen nødt til at kaste mine 25 øre i denne revne... :)

Altså, for det første, så skyldes meldingen om, hvornår valget kommer, formentlig DRs politiske spåkones analyse i forgårs (https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-va ... s-i-aermet), som forudsagde at Lars Løkke har en chance for at score en toppost på EU-mødet i juni, hvor han kan deltage som fungerende statsminister, hvis han trækker valget ud. Problemet med den strategi er, at Lars ikke kan sige, at han er kandidat endnu - så går forhandlingerne igang i EU-maskineriet, og han er er en død mand som frontfigur i det danske valg (så kan han ligeså godt slippe tøjlerne i Venstre med det samme!). Derfor styrter han ud med et bestemt dementi med det samme. Hans påstand om, hvornår valget så bliver, er ren varm luft.
Meget interessant! :-D

Nyt svar