Musik fra reformationen

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Musik fra reformationen

Indlæg af mediumaevum »

Hvad tænker I om mit arrangement og orkestrering af denne gamle salme, oprindeligt skrevet af Claude Goudimel (1514-1572)?

Jeg valgte denne salme, da det er min favorit blandt alle de kirkesalmer som findes. Selv for en ikke-kirkegænger som mig.

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

nydeligt. synes dog at bastonerne er for korte

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:nydeligt. synes dog at bastonerne er for korte
Tak for din feedback. Efterlyser du mere drone-agtige bastoner?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

bare nogle længere toner..

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:bare nogle længere toner..
Ok, det vil jeg arbejde videre med.

Er der iøvrigt ingen andre som har kommentarer til min musik? Eller er folk helt stoppet med at høre mit musik, eller...?

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

nej, men du spørger om det samme altid.
din musik er glimrende, og du vrøvler om kontrapunkt du ikke forstår: hør nu her, du laver det allerede. problemet er åbenbart at du ikke forstår noget du læser. jeg synes du skal glemme det, og koncentrere dig om at lave andre former for musik, fordi så lærer du nye ting og får nye ideer. hvis du bliver ved med at lave 1000 middelalderviser, så begrænser du dig selv

jeg kan lave alt fordi jeg bare siger: jeg vil lave reggaejazz techo, og så på amige var der 4 kanaler, så lavde jeg bare reaggae i kanal 1, jazz i kanal 2, techno i kanal 3, og fik det til at passe sammen.

begyndt at OPFINDE noget!!!!! opfind noget musik der ikke findes :) du kan det gylle her, og tror noget forkert om dig selv

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:nej, men du spørger om det samme altid.
din musik er glimrende, og du vrøvler om kontrapunkt du ikke forstår: hør nu her, du laver det allerede. problemet er åbenbart at du ikke forstår noget du læser. jeg synes du skal glemme det, og koncentrere dig om at lave andre former for musik, fordi så lærer du nye ting og får nye ideer. hvis du bliver ved med at lave 1000 middelalderviser, så begrænser du dig selv

jeg kan lave alt fordi jeg bare siger: jeg vil lave reggaejazz techo, og så på amige var der 4 kanaler, så lavde jeg bare reaggae i kanal 1, jazz i kanal 2, techno i kanal 3, og fik det til at passe sammen.

begyndt at OPFINDE noget!!!!! opfind noget musik der ikke findes :) du kan det gylle her, og tror noget forkert om dig selv
Tak, SIDwave.

Men dette nummer, ligesom mange andre numre, har intet med middelalderviser at gøre. Det her er mere i 1600-tals salmestil, ellers 1800-tals salmestil, med de andre numre jeg har lavet.

Så jeg er jo begyndt at bevæge mig uden for min horizont.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Lidt som hvis ens mor har sagt at man ikke skal sidde inde på ens værelse hele dagen, og man så sætter sig i dørkarmen...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:Lidt som hvis ens mor har sagt at man ikke skal sidde inde på ens værelse hele dagen, og man så sætter sig i dørkarmen...
Kan du uddybe?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg lytter måske til starten og konstaterer, at det lyder som det plejer og derfor er der ikke nogen grund til at kommentere. Gentagelsen vil igen opstå i tråden som talrige gange før. Måske er der flere, der har det på samme måde.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

+1
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Jeg lytter måske til starten og konstaterer, at det lyder som det plejer og derfor er der ikke nogen grund til at kommentere. Gentagelsen vil igen opstå i tråden som talrige gange før. Måske er der flere, der har det på samme måde.
Nu tror jeg, jeg har zoomet mig ind på problemet:

Det er salmemelodierne I ikke kan lide?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det har ikke med "at kunne lide" at gøre. Jeg har skrevet, hvorfor jeg ikke lytter Og kommenterer i min tråd. Læs den lige igen, tak.

PS. Men dit spørgsmål er egentlig et meget godt eksempel på, hvorfor jeg ikke svarer - det kører rundt og rundt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Det har ikke med "at kunne lide" at gøre. Jeg har skrevet, hvorfor jeg ikke lytter Og kommenterer i min tråd. Læs den lige igen, tak.

PS. Men dit spørgsmål er egentlig et meget godt eksempel på, hvorfor jeg ikke svarer - det kører rundt og rundt.
Men det er jo netop det, jeg har taget en kendt salmemelodi fra 15-1600-tallet og orkestreret den. Den lyder "som det plejer", fordi jeg mangler idéer og inspiration til hvordan jeg kan gøre den bedre. Det er det jeg efterlyser i min trådstart:

Idéer til hvordan den kan gøres mere interessant og varieret, inspirationskilder fra andre lignende salmemelodier orkestreret.

Jeg kan ikke selv finde dem på f.eks. youtube, for jeg ved ikke hvad jeg skal søge efter. Søger jeg på "Genevan psalter orchestrated"-agtig, er det eneste som kommer frem... kormusik. Ingen orkesterværker over geneve-psalterne.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

De svar får du ikke på et skriftligt forum - det vil kræve en helt anderledes indgangsvinkel. Desuden har du fået massivt mange råd - bl.a. fra Bryla i enormt mange tråde.....men du opretter bare en ny og kører videre derfra. Du er låst fast i en stiløvelse og det bliver altså bare kedeligt at finde stavefejl. Det er DIN musik og ikke andres - det er DIG, der skal lave musikken og gøre den personlig. Hvis du vil lyde som de store mestre, så hører vi dem i stedet for. Vejen er ikke at gå i andres fodspor for længe - man er nødt til at gå nye veje. Desuden tror jeg ikke, at der er ret mange herinde på dette forum, som bare er i nærheden af at kunne rådgive om orkestreringer, notation og musik fra 1500-tallet. Jeg tror, du stiller spørgsmålene til en forkert målgruppe - det er imponerende så mange svar, du får - men kompetencen blandt forummets medlemmer ligger (tror jeg) et helt andet sted.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev:
Hald skrev:Lidt som hvis ens mor har sagt at man ikke skal sidde inde på ens værelse hele dagen, og man så sætter sig i dørkarmen...
Kan du uddybe?
For de fleste af os er det nok samme kategori om det er stenaldermusik eller fra 1600-tallet, min pointe er at du ikke bevæger dig langt nok væk fra det du plejer at lave. Hvis du lærte at spille popmusik eller andet, ville de egenskaber det giver dig, kunne bruges som værktøjer til det du egentlig gerne vil lave, men du har så meget fokus på den meget smalle genre som ingen ved noget om, og som de færreste magter at sætte sig ind i da det ikke interesserer dem.

Mit bud er at du spørger det forkerte sted. Måske en person der spiller musik i et klokketårn eller kirkeorgel vil have bedre kendskab til de gamle traditioner inden for musik.

Hvis jeg kæmpede med noget og folk sagde at jeg skulle stoppe med at lave musik der lyder som år 1990, giver det jo ikke mening at lave musik der lyder som år 1989 i stedet, det er nok lidt det vi føler at du gør.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev:
mediumaevum skrev:
Hald skrev:Lidt som hvis ens mor har sagt at man ikke skal sidde inde på ens værelse hele dagen, og man så sætter sig i dørkarmen...
Kan du uddybe?
For de fleste af os er det nok samme kategori om det er stenaldermusik eller fra 1600-tallet, min pointe er at du ikke bevæger dig langt nok væk fra det du plejer at lave. Hvis du lærte at spille popmusik eller andet, ville de egenskaber det giver dig, kunne bruges som værktøjer til det du egentlig gerne vil lave, men du har så meget fokus på den meget smalle genre som ingen ved noget om, og som de færreste magter at sætte sig ind i da det ikke interesserer dem.

Mit bud er at du spørger det forkerte sted. Måske en person der spiller musik i et klokketårn eller kirkeorgel vil have bedre kendskab til de gamle traditioner inden for musik.

Hvis jeg kæmpede med noget og folk sagde at jeg skulle stoppe med at lave musik der lyder som år 1990, giver det jo ikke mening at lave musik der lyder som år 1989 i stedet, det er nok lidt det vi føler at du gør.
Der er meget, meget stor forskel på om det er "stenaldermusik" (Hurrian Hymn, er nok det tætteste du kommer på stenaldermusik, kan findes på youtube), antik græsk/romersk, middelalder (her er der 2 forskellige genre: verdslig og hellig - eksempelvis er middelalderens folkemusik meget forskellig fra det gregorianske kor), renæssance, barok, og det orkestermusik som blev spillet i 18- og 1900-tallet.

Nu nævner du popmusik som noget, burde udforske. Problemet er, at jeg faktisk ikke kan lide popmusik. Som lille fik jeg decideret kvalme af lyden af popmusik, det er "gået over" med årene, men i mine ører lyder det stadig som støj, unødvendig støj skal det siges.

Det samme gælder alle andet og beslægtet musik - rock, jazz mm. - det er støj i mine ører.

Det eneste moderne musik jeg kan lide er er filmmusik, dvs. i James Horner-stil, Hans Zimmer mfl.
Senest rettet af mediumaevum tirs 16. apr 2019 19:31, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Lad være med at tale udenom og forsvar men læs hvad der bliver skrevet.

Det er i hvert fald derfor jeg har holdt mig fra dine tråde som ellers ligger præcis inden for min ekspertise.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Lad være med at tale udenom og forsvar men læs hvad der bliver skrevet.
Så må du lige hjælpe mig - jeg forstår åbenbart ikke hvad der bliver skrevet.

Hald nævner at jeg bør udforske populærmusik, en genre jeg ikke kan lide. Jeg forstår ikke hvorfor jeg bør udforske populærmusik, og skrive egne populærmusikalske numre, når det ligger langt væk fra min egen musiksmag?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:jeg forstår åbenbart ikke hvad der bliver skrevet.
Tror vi har været omkring din manglende evne til at "læse mellem linierne" - eller i det mindste læse videre fra det du ikke bryder dig om i det du læser...

Hvis jeg nu erstatter popmusik med X så skriver Hald flg.
Hald skrev:Hvis du lærte at spille X [eller andet], ville de egenskaber det giver dig, kunne bruges som værktøjer til det du egentlig gerne vil lave...
Det du skal tage med her er at du skal udvide din horisont!
Det du lærer ved at tilegne dig viden og færdigheder ved andre musikgenrer (og vælg gerne nogle genrer hvor flertallet herinde kan forholde sig til og dermed bidrage til... hvis der stadig er nogle der vil begive sig i kast med opgaven i at være mentor for dig)... den nye viden og det at du lærte den - vil du kunne tage med videre...

Husk på at for ikke så lang tid siden så bekendtgjorde du at dissonanser var noget "djævlen havde skabt" (overdrivelse!) og det hørte ingen sted hjemme - men det kom du forholdsvis hurtigt efter igen og benyttede det i din musik.

Vær åben og prøv om ikke andet at tage det som en intellektuel/"teknisk" opgave at analyserer sig frem til hvorfor der i musikgenre X bliver brugt hint eller andet virkemiddel. - Evnen til at analyserer (og praktisere det du kommer frem til) også inden for genrer der ikke lige ligger til højrebenet, vil rent faktisk kunne hjælpe dig også inden for de genrer du føler dig mere hjemme i.

Du bliver kun rigere af det... tro det eller lad være...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak, dormin. Så forstår jeg det bedre.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Det er umærket. Men jeg tror en af grundende til at du ikke rammer målgruppen, her på LM , er at musikken falder lidt til jorden når den ikke spilles, som den er tænkt til. Live i en katedral. Jeg tror meget kirke musik har lydt storslået når det blev spillet i kirkerummene.
Spillet med de midler vi , idag bruger, står der kun tilbage, nogle meget enkle harmonier, som stort set kun bruger de 7 toner i en Cdur skala . Og de fleste bliver ret hurtigt trætte af musik med meget enkle harmonier.
Mhst. bastonernes længe. Så er det nok sådan at de nogle steder burde holdes længere. Og andre burde måske kortes af. Eller med andre ord. Spilles med mere indlevelse. Og det er nok ikke let med computer skabte instrumentlyde.
Jeg tror jeg ville elske at høre den slags musik spillet ,live, under de rette omgivelser, men det store indtryk som den musik må have gjort.
Vil du aldrig kunne gengive med de midler du, nu, bruger.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:Det er umærket. Men jeg tror en af grundende til at du ikke rammer målgruppen, her på LM , er at musikken falder lidt til jorden når den ikke spilles, som den er tænkt til. Live i en katedral. Jeg tror meget kirke musik har lydt storslået når det blev spillet i kirkerummene.
Spillet med de midler vi , idag bruger, står der kun tilbage, nogle meget enkle harmonier, som stort set kun bruger de 7 toner i en Cdur skala . Og de fleste bliver ret hurtigt trætte af musik med meget enkle harmonier.
Mhst. bastonernes længe. Så er det nok sådan at de nogle steder burde holdes længere. Og andre burde måske kortes af. Eller med andre ord. Spilles med mere indlevelse. Og det er nok ikke let med computer skabte instrumentlyde.
Jeg tror jeg ville elske at høre den slags musik spillet ,live, under de rette omgivelser, men det store indtryk som den musik må have gjort.
Vil du aldrig kunne gengive med de midler du, nu, bruger.
Jeg har aldrig været i en kirke og hørt rigtig kirkekors-musik el. lign. Kun i en mindre kirke med en enkel violinist eller to.

Men det jeg har hørt på youtube lyder jo helt fantastisk, især når de synger eksempelvis Palestrina's værker.

Jeg ville ønske jeg havde evnerne til at komponere musik som Ola Gjeilo - vor tids Palestrina - og få det nedfældet i nodeark og sunget/spillet i en domkirke.

Dertil har jeg desværre ikke evnerne, hverken de kompositoriske eller sociale. Det er noget jeg ærger mig over næsten hver dag.

Så derfor må jeg nøjes med det jeg kan lave med computerinstrumenter.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev:
Kimex skrev:Det er umærket. Men jeg tror en af grundende til at du ikke rammer målgruppen, her på LM , er at musikken falder lidt til jorden når den ikke spilles, som den er tænkt til. Live i en katedral. Jeg tror meget kirke musik har lydt storslået når det blev spillet i kirkerummene.
Spillet med de midler vi , idag bruger, står der kun tilbage, nogle meget enkle harmonier, som stort set kun bruger de 7 toner i en Cdur skala . Og de fleste bliver ret hurtigt trætte af musik med meget enkle harmonier.
Mhst. bastonernes længe. Så er det nok sådan at de nogle steder burde holdes længere. Og andre burde måske kortes af. Eller med andre ord. Spilles med mere indlevelse. Og det er nok ikke let med computer skabte instrumentlyde.
Jeg tror jeg ville elske at høre den slags musik spillet ,live, under de rette omgivelser, men det store indtryk som den musik må have gjort.
Vil du aldrig kunne gengive med de midler du, nu, bruger.
Jeg har aldrig været i en kirke og hørt rigtig kirkekors-musik el. lign. Kun i en mindre kirke med en enkel violinist eller to.

Men det jeg har hørt på youtube lyder jo helt fantastisk, især når de synger eksempelvis Palestrina's værker.

Jeg ville ønske jeg havde evnerne til at komponere musik som Ola Gjeilo - vor tids Palestrina - og få det nedfældet i nodeark og sunget/spillet i en domkirke.

Dertil har jeg desværre ikke evnerne, hverken de kompositoriske eller sociale. Det er noget jeg ærger mig over næsten hver dag.

Så derfor må jeg nøjes med det jeg kan lave med computerinstrumenter.
Det er jeg ked af at høre . Det ville være fantastisk hvis du kunne få kontakt til de som spiller den slags musik i kirkerne. Måske kan du få lov til at se dem øve og spørge orkester lederen til råds.Og se hvordan han arbejder. Høre deres koncerter . Man behøver nok ikke at være religiøs. Men måske er kirke musik uden religion lidt som Aretha Franklin uden soul. Og jeg tror du brænder nok for det og kender musikken nok til at de vil tage dig seriøst.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Først og fremmest er jeg ked af at høre om dit handicap; det må været hårdt at blive fysisk syg af at lytte til musik der ikke falder i ens smag.

Hvis du virkelig vil dygtiggøre dig, kan du overveje den håndværksmæssige vej. Tag et værk du elsker, og kopier det ned til detajlen. Når du har styr på dit håndværk kan du derefter bruge dette til at lave dit eget.

(Og jeg kender intet til genren ud arbejder indenfor)
A fancy tagline goes here...

Nyt svar