SSD Hard Disk

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

SSD Hard Disk

Indlæg af Henrikstigaard »

Hej. Lige et par spm vedr. SSD HD

1. Nøjes i med at have programmer (Incl. styresystemet :) ) på jeres SSD, eller bruger i også HD'en som lager for større filer

2. Eller er den bedste løsning at have større filer på alm. ekstern HD?

Hvis ja, hvad så med fx samplebiblioteker - det kunne være lyde jeg afspiller via min exs24 (har Logic Pro X). De bør vel ligge på SSD'en? De samme gælder vel de lyde/filer, jeg bruger i aktuelle arrangementer?

3. Har fået Mac Mini (2012) med SSD og er lidt i tvivl om bedste løsning. Kunne evt købe ekstern HD til større filer.

I øvrigt - har i TRIM aktiveret på Mac, aht SSD?

TAK FOR SVAR

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har mit styresystem på SSD (1 TB) - dertil to eksterne SSD (500 og 600 GB) og 3 interne alm. diske (6 TB hver).

Jeg bruger de to eksterne SSD til arbejdsprojekter - både lyd og video. Lydbiblioteker har jeg på de interne, som jeg gerne ville have som SSD, men de størrelser er stadig for pebrede i pris. Backup på andre diske og i skyen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har lige bestilt en 2TB ekstern USB harddisk. Planen er at flytte alle samplebiblioteker og lyd/videoprojekter over på den og køre dem derfra og – især samples – køre mindre på RAM.
skriver noder

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

gs-sk - Du har ellers rigelig med HD-plads :). Jeg har ikke brug for plads til Video-stuff, men lyd/samplingsbibliotekerne + arr.filer kan godt fylde en del. Er bange for, at der ikke er plads til ekstra intern HD i min Mac Mini - tjekker lige. Må hellere købe en ekstern SSD til aflastning.

Bryla - er det ok at have samples på eksterne i afviklingsøjeblikket - fx når du bruger exs24 eller anden sampler med tilknyttede lyde (hvor lydende er på ekstern)?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har en Mac mini 2018 med intern 512GB SSD til styresystem, programmer mm.
Dertil en ekstern 1TB SSD USB-C disk til samples, projekter mm.

Og så en 5TB USB-C spinner til Time Machine backups.

Og ja - på (andre) Macs, hvor jeg selv har skiftet til SSD har jeg slået TRIM til.

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

Sustainerplayer - Ok, det er altså fint at have samples på eksterne og afvikle dem derfra i software-sampleren i fx Logic (real-time). Hvad har du på den interne udover styresystem og programmer - eller er det det vigtigste?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Alle samples kører fra ekstern. I øjeblikket har jeg det på en HD Thunderbolt, men skal over på SSD for hastighedens skyld.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Henrikstigaard skrev:Sustainerplayer - Ok, det er altså fint at have samples på eksterne og afvikle dem derfra i software-sampleren i fx Logic (real-time).
Ja. Absolut. Det er løsning rigtigt mange bruger.
Henrikstigaard skrev:Hvad har du på den interne udover styresystem og programmer - eller er det det vigtigste?
De fleste plugins skal køre fra systemdisken. Ellers er det vist pretty much det. :)

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Bare til info, jeg bruger en ekstern ikke-ssd disc med usb 3 til alle samples og alt audio. Dvs optager på den og afvikler fra den uden problemer. Jeg har også en late 2012 mac mini. Nu er ssd nok ikke så dyrt længere som dengang... og det er måske et fjollet sted at spare. Men det er i hvert fald en mulighed :)

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

Meget brugbart. Tak for det. Jfv. det I siger, må jeg hellere afvikle alle programmer og plugins fra systemdisken .. fx Melodyne, Helion, Kontakt osv - uanset om det er stand alone eller som plugs. Så kan de lyde mv. softwaren anvender ligge på ekstern. Vil også lægge fx vokalspor, trommer osv (i et sang.arrangement) på ekstern .. Med mindre i fraråder det :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ift. hvad man skal/bør/ikke skal/ikke bør, så er der mig bekendt ikke andre argumenter end det økonomiske for ikke bare at køre hele lortet fra en stor nok SSD systemdisk. Økonomien kan så bestemt også være vigtig nok. Da jeg selv skiftede mac sidste år, valgte jeg en konfiguration med 1 tb SSD (og kiggede et andet sted hen end på prissedlen mens jeg satte flueben ved den :-P ), og afvikler nu alt derfra. Som sikkerhed mod følgerne af evt systemnedbrud bruger jeg dels time machine backup, dels cloud backup.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg gør det at jeg afvikler logic og plugs fra min systemSSD. Derudover har jeg en SSD til "lyde" dvs. en dedikeret SSD til at lagre lyde mv. til Plug ins. Så har jeg også en SSD til mine projekter, dvs. mine logic filer og projekter osv. Afslutningsvist har jeg en gammel HDD til samples som f.eks. mit trommebibliotek osv.

Jeg ved godt det er overkill, men da jeg har arbejdet en del med video ved jeg hvor meget det kan gøre ikke at læse, skrive og rendere til/fra samme disk. Derudover har jeg nok også en snert af OCD, så jeg vil gerne have en lidt stram styring af hvor al min data lagres:)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nvme superdisk til system og programmer, almindelige SSD til de mest brugte lyde, og så nogle store diske på 4-10 gb stykket til kæmpe-bibliotekerne såsom East West tingene,... hvis man har en stor samling så kan SSD godt løbe op
/Dub

Medlemsavatar
docone
Medlem
Indlæg: 414
Sted: Århus

Indlæg af docone »

Jeg troede faktisk at samples blev indlæst fra HD til ram og så afspilles derfra og når der ikke var ram nok så blev det lagt i en temp file på systemharddiskwn.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Min mening:

SSD til styresystem
drop externe disks til noget så vigtigt som biblioteker, smid istedet en 8TB hdd i din computer

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

docone skrev:Jeg troede faktisk at samples blev indlæst fra HD til ram og så afspilles derfra og når der ikke var ram nok så blev det lagt i en temp file på systemharddiskwn.
Det gør det også normalt. Men samples skal jo stadig opbevares et eller andet sted. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

docone skrev:Jeg troede faktisk at samples blev indlæst fra HD til ram og så afspilles derfra og når der ikke var ram nok så blev det lagt i en temp file på systemharddiskwn.
Der bliver kun lagt en buffer i RAM. Resten af samples bliver hentet under triggering.
skriver noder

Default avatar
Henrikstigaard
Medlem
Indlæg: 99

Indlæg af Henrikstigaard »

SIDwave - har bare ikke plads til en HD af den størrelse internt (Mac Mini 2012)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Har en ekstern SSD kørende med alle mine kontakt lib. kørende USB 3.0 kører uden problemer
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SSD til alt på computere, og NAS med harddiske til arkiverede projekter og backup.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har lige brugt dagen på at flytte alle samples over på en LaCie 2TB SSD med USB 3 tilslutning.

Dette screengrab er under afspilning af et nummer, jeg ikke har kunne arbejde videre på fordi min 4TB HD Thunderbolt ikke kunne klare mosten (ca 100 tracks under afspilning)
Skærmbillede 2019-04-25 16.46.49.png
Skærmbillede 2019-04-25 16.46.49.png (43.02 KiB) Vist 583 gange
Projektet ligger også på ekstern SSD.

Siger bare: SSD fra nu af :D
skriver noder

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hvad kom du af med i kroner?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

4k
skriver noder

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Henrikstigaard skrev:SIDwave - har bare ikke plads til en HD af den størrelse internt (Mac Mini 2012)
Er du egentlig godt klar over at man kan sætte en ekstra intern disk i?
https://www.ifixit.com/Guide/Installing ... +Kit/11713

Edit: kan se at den største de refererer til er en 1tb. Ved ikke om en større disk også er fysisk større..?

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

En 4TB 2,5” harddisk kan fås for ca. 1.200 kr. Det vil dog være en 5400 RPM disk som måske ikke er så velegnet til samples/virtuelle instrumenter pga. den lavere hastighed/søgetid.
En 4TB 2,5” SSD vil koste ca. 4.000 mere - f.eks. en Samsung 860 EVO disk.

Nyt svar