Anbefal et lydløst PC kabinet

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Anbefal et lydløst PC kabinet

Indlæg af Klaja »

Hej eksperter

Jeg byggede ny PC for ikke så forfærdelig længe siden. Maskinen fungere perfekt, men jeg begik en fejl i forhold til kabinettet (NZXT S340 Elite). Den larmer simpelthen for meget...

Kan I anbefale et lydløst kabinet?

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvad er det præcist der larmer? Man kan godt få lydisolerede kabinetter, men jeg tænker, det ville være bedre at gå efter kilden til støjen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Du spørger "forkert" :-) det kan ikke besvares entydigt :-)

Nogen gange følger en billig fan med et kabinet, men den kan jo udskiftes eller udelades om muligt

Men ellers er det ikke kabinettet der støjer

Og regulær støjdæmpning af kabinet er et tveæget sværd da det giver varme-problemer i stedet

Du skal tage fat om roden i stedet

Støjen er summen af de dele man SELV putter i kabinettet

Der findes low-noise udgaver mod en merpris inden for alle katagorierne

Ikke noget der sådan bare kan svares entydigt på i en hurtig forum tråd :-)

Det kommer til at kræve lang personlig research samt forståelse, ellers er det noget man betaler sig fra, eller lever med støjen

Additionelle PWM fans af høj kvalitet kan f.eks. sættes i kabinettet, samt på CPU, men kræver så igen et rigtig godt MB hvor dette understøttes af bios, samt viljen, værktøjet, og talentet til at indjustere systemet og måle temps IRL

Vandkøling, især custom, kan opnå lavere støj hvad CPU, GFX,. og evt chipset og VR angår, men der er derudover ikke længere de helt store gevinster ved det rå køle-potentiale ift. en god stor luftkøler

Hvad der gør det komplekst er det er hele tæt forbundet til ydelse og dermed varme-udvikling for det samlede system
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 26. apr 2019 12:43, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ligesom begge ovenstående, ville jeg kigge på hvad der larmer, og højst sandsynligt nok kigge på nye kabinet blæsere (kig på noctua), evt. ny processor køler, eller bare ny blæser dertil.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Det er modtaget! Tak for de hurtige svar... :-)
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I min seneste stationære (flere år tilbage), havde jeg købt relativt støjsvage blæsere til både kabinet og CPU. Desværre var blæseren på grafikkortet en hidsig satan.

Men det er noget jeg kigger ret meget på for tiden. Jeg skal snart have en ny stationær (primært fordi min laptop larmer så man er ved at blive sindsyg, men også fordi jeg efterhånden gerne ville have lidt mere ydelse), så jeg glæder mig til at høre, hvad du finder ud af.

Det eneste, der kan være med selve kabinettet, er hvis samlingerne ikke er dæmpet. Så kan man komme ud for, at kabinettet synger med, når blæseren kører. Alternativt er der jo altid muligheden for at stille den stationære computer i et andet rum.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det er efter min overbevisning rimelig nemt at lave støjsvage maskiner idag, hvis man er opmærksom på det inden og køber de rigtige ting ind...

Jeg har lige bygget en til mig selv i et Ghost S1 kabinet, hvor det selvfølgelig er sværere pga. den lille formfaktor...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Smittefar skrev:I min seneste stationære (flere år tilbage), havde jeg købt relativt støjsvage blæsere til både kabinet og CPU. Desværre var blæseren på grafikkortet en hidsig satan.

Men det er noget jeg kigger ret meget på for tiden. Jeg skal snart have en ny stationær (primært fordi min laptop larmer så man er ved at blive sindsyg, men også fordi jeg efterhånden gerne ville have lidt mere ydelse), så jeg glæder mig til at høre, hvad du finder ud af.

Det eneste, der kan være med selve kabinettet, er hvis samlingerne ikke er dæmpet. Så kan man komme ud for, at kabinettet synger med, når blæseren kører. Alternativt er der jo altid muligheden for at stille den stationære computer i et andet rum.
Ja den kender jeg godt. Jeg købte et relativt vildt grafikkort, og det virker faktisk som om at den er så kraftig at den aldrig går grasat, da den kan klare de fleste opgaver uden at vågne.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis du ikke har behov for at spille, eller ekstreme krav til skærme og opløsninger, så findes der også grafikkort med passiv køling.

NVIDIA GT 710 fås for små penge og kan så vidt jeg kan læse klare opløsninger op til 2560x1600.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Man kan jo altid få en totalt tavs maskine, helt uden bevægelige dele, hvis man vil gå ned i ydelse,..

Problemet er, til lyd og video, at den både skal være tavs som graven, helst intet fylde, men samtidig ikke kan blive stærk og rummelig nok :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Med dagens gængse 4K skærme, kørt ved 60 hz, kan de fleste former for intel-grafik, samt jævne kort som f.eks. GTX950 også godt sorteres fra, selv til alm brystsvag 2D

Måske kan de på papiret, men IRL så brækker de sig

Og så kommer CPU :-)
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Fractal kabinet og støjsvag køler til CPU

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Klaja, nu kikkede jeg i din forum profil, og så du havde et Asus prime z270, ved ikke om det stadig er gældende?
Men, du har mulighed for, at lave en blæser profil i dit motherboards BIOS, og derved styrer hvor mange omdrejninger blæserne kører med. Det kan være du allerede benytter det i BIOS, men ellers tjek det ud.

Du skal så lige være opmærksom på varme i kabinettet. Eventuelt installerer programmet -> https://openhardwaremonitor.org/ (hardware monitor), og se hvor varme dine cpu cores / chipset / harddiske, SSDs / gfx bliver. Hvis dine temps ligger i området 25 til 35-40 grader, så kan du godt skrue ned for blæser hastighederne i BIOS (til 400-700 rpms), lave en blæser profil.

Jeg har en fractal design R6 kabinet (som jeg i øvrigt er utrolig glad for), hvor der sidder et Asus prime Z370-A mobo i. Har så valgt at overdimensionerer min cpu køler, til en Noctua D15S, som holder temps nede på 25 grader på min i7 8700 cpu, ved laveste omdrejning på blæseren. Benytter medfølgende R6 kabinet blæsere, som heller ikke siger noget ved lave omdrejninger. Dertil benytter onboard gfx, hvilke betyder ingen støj fra gfx.

Som der nævnes i tråden her, skal du gå efter kilden til støjen, dine blæsere, og følge op på hvor varmt der i virkeligheden bliver i dit kabinet. Måske du bare kan dreje ned for blæser omdrejningerne, hvis det da ikke allerede er gjort?!

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg købte et vision black silent, og kan anbefale det. Super fint bygget, let at komme til og installere komponenter i, og god airflow og isolering. https://www.mm-vision.dk/visiongaming/V ... nt-kabinet

En anden erfaring hos mig, som måske går lidt mod strømmen, er at købe en overkill silent strømforsyning så blæserne ikke går igang så hurtigt. En stor strømforsyning (fx corsair RM1000 80+) gør at der er godt headroom til komponenterne, hvilket i høj grad bidrager til at holde pc’en stille. Ofte tror vi at der skal en større køler til, men den bruger strøm og bidrager i stedet til at belaste systemet mere, og øge støjen. Så hellere mere power, og køre med køler med lavt træk på strømmen. Vigtigere på blæserne er kvaliteten af fanerne og at de går smooth.

Ofte siger de i butikken at du slet ikke har brug for det, men i en musik pc har du.

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Hey

Tak for alle jeres gode råde, tips og tricks! Alt er læst og jeg arbejder videre med sagen...

Jeg overvejer dog også en anden løsning, da støjen egentlig kun er et problem (selv om det stadig er irriterende) når jeg laver mine demovideoer og skal optage mig selv mens jeg taler...
Måske kunne jeg skærme kabinettet af med et eller andet lyddæmpende materiale, mens jeg optager. Computeren laver ikke noget under optagelserne, så det burde ikke være et problem med varme. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig, at pakke den ind i tæpper, men måske en eller anden pladekonstruktion kunne være en løsning.
Det bliver for bøvlet at tænde og slukke den hele tiden, da jeg overfører video løbende...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Hvis den ikke laver noget der giver varme, så burde det alt andet lige være relativt nemt at løse.

Jeg ville stadig tage fat om roden istedet for at symptom behandle...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

AnotherDan skrev:Hvis den ikke laver noget der giver varme, så burde det alt andet lige være relativt nemt at løse.

Jeg ville stadig tage fat om roden istedet for at symptom behandle...
Bevares, men maskinen er forholdsvis ny så det bliver for stor en udskrivning, hvis jeg skal udskifte for mange dele...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Kan du ikke tage et billede af maskinen's indmad? så man kan se? Mit umiddelbare bud er det ikke nødvendigvis vil være en stor udskrivning, specielt når du har problemmet selv når maskinen ikke er under load.

Og så vil det hjælpe hvis du kan vurdere hvad det er der larmer når den er i idle, selvom det nok er stor sandsynlighed det er kabinet eller cpu blæsere...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Du har jo et Asus Prime Z270-A bundkort.
BIOS til dette bundkort har en Silent-indstilling af alle blæsere.
Hvis den står i standardindstillingen, så kan du godt høre blæserne.
Sætter du den til Silent-indstilling, gætter jeg på, at du ikke kan høre dem.
Du kan også lave din egen manuelle indstilling, men Silent vil gå op i omdrejninger, når der er brug for det, så prøv den.

Har du ikke lige din (rigtig gode) Asus-manual til bundkortet, så har jeg kopieret de tre relevante sider og lagt dem her i min dropbox: https://www.dropbox.com/s/c7l7vx09dltl7 ... n.pdf?dl=0

Det er supernemt. Tryk [Delete] næste gang, du starter maskinen for at komme ind i BIOS.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis du endelig er ude i symptombehandling, så vil jeg anbefale Izotope RX elements. Dens noise reduction er out of this world. Min Laptop larmer som en jetmotor, og man skulle tro speak var fuldstændig uanvendeligt, men når først lyden har været en tur gennem RX, så er støjen væk - helt væk.

Jeg kan godt se, om jeg kan finde (eller lave) en før efter demo.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Smittefar skrev:Hvis du endelig er ude i symptombehandling, så vil jeg anbefale Izotope RX elements. Dens noise reduction er out of this world. Min Laptop larmer som en jetmotor, og man skulle tro speak var fuldstændig uanvendeligt, men når først lyden har været en tur gennem RX, så er støjen væk - helt væk.

Jeg kan godt se, om jeg kan finde (eller lave) en før efter demo.
Fedt! Det vil jeg lige kigge nærmere på...
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

A thousand apologies for mit lange fravær!!

Jeg fik lavet indstillingerne som Indigo2 foreslog og det fungere helt perfekt. Så jeg tillader mig lige, at spørge hvilke blæsere I vil anbefale jeg installerer i kabinettet for lige at tage det sidste... :-)

Mvh. Martin
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Hvad er det specifikt for nogle blæsere, der stadig larmer, efter indstilling til Silent i BIOS?
Kunne det være strømforsyningen?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Noctua plejer at være meget lydsvage.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nu har jeg macbook & der er sikkert ikke så meget at gøre ved at den larmer ved mere krævende opgaver.

Så jeg spørger sikkert dumt, men hvorfor stiller flere ikke deres stationære et helt andet sted i huset? I fyrkælderen, på loftet, pulterkammeret, walkin-closet & trækker ledninger til studiet?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar