Tactile feedback: Hardware vs. plugins

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Tactile feedback: Hardware vs. plugins

Indlæg af Joachip »

Okay en løs tanke slog mig lige...
Jeg tror tactile feedback (at man kan røre ved knapper fysisk) spiller en rolle i den evige krig mellem folk der sværger til hardware vs. folk der synes at plugins er lige så godt. Jeg tror helt klart jeg selv lader mig påvirke af den slags i en eller anden udstrækning. Og for musikere er det ihvertifald åbenlyst at forskellige instrumenter ligger forskelligt i hånden, og at det gør noget for hvordan man performer.

Selv kan jeg godt lide at stirre huller i luften eller lukke øjnene, når jeg justerer på små fine nuancer, for bedre at koncentrere mig om lyden i stedet for det jeg ser. Det er meget lettere med en fysisk drejeknap end med en mus.

Så her er en skør idé: Ville EQ- og kompressor-plugins måske føles mere lækkert at betjene hvis man assignede skidtet til en MIDI controller? Kan det mon betale sig at sætte op? Er der nogen der arbejder sådan allerede?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg er slet ikke i tvivl om at du har ret.

Jeg legede selv på et tidspunkt med ideen om at bygge en controller til et EQ plugin, men jo mere jeg tænkte over det, jo mere håbløst blev det. Jeg vil gerne have en boks som reflekterer funktionerne på EQ'en 1:1, men hvilken EQ skulle det være. Og hvad med updates osv.? Og hvad når man springer fra kanal til kanal, hvordan skal den så reagere? Jump, catchup eller hvorledes? Synes ikke nogen af de muligheder er tiltalende.

Alternativt skulle den bygges med encodere, men det er heller ikke optimalt til at give følelsen af hardware.

Der findes jo løsninger allerede som f.eks. Console 1 fra Softube, der virker ret gennemtænkt, men igen er der tale om encodere (med click går jeg ud fra), og det giver bare en følelse af distance til det egentlige resultat, i hvert fald som jeg oplever det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Okay en løs tanke slog mig lige...
Jeg tror tactile feedback (at man kan røre ved knapper fysisk) spiller en rolle i den evige krig mellem folk der sværger til hardware vs. folk der synes at plugins er lige så godt. Jeg tror helt klart jeg selv lader mig påvirke af den slags i en eller anden udstrækning. Og for musikere er det ihvertifald åbenlyst at forskellige instrumenter ligger forskelligt i hånden, og at det gør noget for hvordan man performer.

Selv kan jeg godt lide at stirre huller i luften eller lukke øjnene, når jeg justerer på små fine nuancer, for bedre at koncentrere mig om lyden i stedet for det jeg ser. Det er meget lettere med en fysisk drejeknap end med en mus.

Så her er en skør idé: Ville EQ- og kompressor-plugins måske føles mere lækkert at betjene hvis man assignede skidtet til en MIDI controller? Kan det mon betale sig at sætte op? Er der nogen der arbejder sådan allerede?
Er vist almindeligt, og set i mange sammenhænge, derfor også dedikerede kontrollere, den her har vist så også en dongle-funktion, men den fysiske side er bestemt det bærende i hele ideen
Vedhæftede filer
tc-electronic-tc2290-dt-x600-y500.png
tc-electronic-tc2290-dt-x600-y500.png (287.96 KiB) Vist 378 gange
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Encodere sutter røv. De stopper ikke når de skal, og mangler derfor en meget vigtig ting ved tactile feedback. Så der ryger hele pointen for mig. Mange encodere går også for hurtigt i stykker (hej yamaha-mixere!)

Jeg kan godt høre det måske var en lidt forhastet idé. Det med kanalerne i DAW'en er et problem. Og min midi-controller ligner ikke en EQ særligt meget, men den der softube (tak for links!) er godt nok noget af et sats - ovenstående kommentarer taget i betragtning.

Og den skal naturligvis virke til mere end én plugin!

Nu vil jeg tage i 4sound og hente min Zoom H5 ...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Encoders force er totalt recall

Købte selv en håndfuld BCR/BCF2000 ,... men gik så i stå med projektet grundet tvivl om især opsætningen af BCR modulerne

Jeg taber simpelthen overblikket

Ikke helt forskelligt fra Mortens beskrivelsr

Og vil hellere bruge tid med min "nye" A&H mixer plus diverse hardware, når det kommer til stykket :-)
/Dub

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Joachip skrev:Encodere sutter røv. De stopper ikke når de skal, og mangler derfor en meget vigtig ting ved tactile feedback. Så der ryger hele pointen for mig. Mange encodere går også for hurtigt i stykker (hej yamaha-mixere!)
Hvilke mixere har du oplevet det på?
Jeg har brugt utallige timer med alt fra 01v96 og 03d, til QL5 og CL5, og har aldrig haft en encoder der fejler...
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Der er jo pulte der mapper plugins mere eller mindre successfuldt, så det findes allerede.
Den bedste implementation jeg har arbejdet med var på min Avid S6, hvor næsten alle plugins kunne mappe ned på et "panel" med 4 encodere.

Men, selvom alle eqs og compressors, mere eller mindre mapper på samme måde, indenfor de parametre de understøtter, så synes jeg tit at jeg lige kiggede op på skærmen for at se om jeg nu drejede på den rigtige knap.

Nu har jeg jo fået Slate Raven, og hvis jeg sætter fingeren på en "knap" på en plugin, så kan jeg sagtens lukke øjnene, eller stirre ud i intetheden, når jeg "skruer på den".
Jeg kan selvfølgelig ikke mærke at nu kan den ikke komme længere, da den allerede er oppe på 11, men bortset fra det synes jeg lidt det er det bedste fra begge verdner.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

amolin skrev:Hvilke mixere har du oplevet det på?
Yamaha 01 og 03D. De havde begge slags på et spillested hvor jeg var løst tilknyttet, og der var tit bulder med det. En af mine venner havde også en promix 01, og den drillede også. Typisk kan de bedst lide at dreje den ene vej, og ikke den anden, når de først er begyndt at gå i kludder. Men yamaha er ikke det eneste sted hvor man ser at encodere tit fejler, så jeg burde nok ikke have nævnt dem ved navn.

Men et andet problem med encodere er, at man ikke kan mærke når man rammer "start" og "stop". - Netop fordi encodere jo kan dreje rundt uendeligt. Der mangler netop tactile feedback når man rammer 0% eller 100%, og derfor rammer encodere ved siden af mine pointe med den her tråd.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg har længer pønset på at bygge en egen controller også.
Mit drømmescenarie er en ipad agtig skærm, som afspejler GUI på pluginnet. Bare generelle farver og tekst.
På “ipaden” er der også 8 controllere og 8 knapper. Controllerne er ikke encodere men alm potmetre. De har soft take over.
Alle disse er fysiske og stikker ud fra ipaden.

Når man åbner et plugin i sin daw bliver det afspejlet på ipaden. Og det pågældende plugin wrapper rundt om knapper/potmetre og har tekst med funktionsbeskrivelse (feks High Shelf) under hver fysiske controller.
Når man så går ud af plugin mode, agerer den som mixer/sends/pan eller lign.

Sådan en ville jeg være interreseret i tror jeg.

Pro tools har dog det lorte problem at de pt kun understøtter 8 samtidige controllere til plugin manipulering. Jeg gider ikke banke mig igennem banks af 8. Men i andre daws kunne det virke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

the19thbear skrev: Pro tools har dog det lorte problem at de pt kun understøtter 8 samtidige controllere til plugin manipulering. Jeg gider ikke banke mig igennem banks af 8. Men i andre daws kunne det virke.
Er det via HUI? Så burde alle andre DAW's da have samme problem.

I øvrigt understøtter Pro Tools mange flere, men der er så via Eucon.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Kan du manipulere med over 8 samtidige plugin parametre med eucon i pro tools? Mener også eucon kun kan 8 ad gangen i pro tools nemlig.
Tror aldrig jeg har set en artistmix eller lign hvor alle 8 fadere og 8 pots *samtidigt* kontrollerede et enkelt plugin.
Senest rettet af the19thbear fre 26. apr 2019 12:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

På en S6 mapper plugins ned på et knob module med 40 knobs. Så der kan være op til 40 parametre man nemt kan tilgå.
Jeg har dog ikke prøvet om man kan dreje på mere end 8 på samme tid, så skulle jeg have nogle flere hænder ;)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

hehe... nej jeg behøver ikke at kunne dreje mere end 8, men vil gerne kunne se mere end 8. 40 kanaler er nok;) Tak for svar! Det lader til at det kan lade sig gøre så.

Nyt svar