Dansevise lyder skidt

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Dansevise lyder skidt

Indlæg af Graceville »

https://itunes.apple.com/dk/album/danse ... 65749&l=da


Hvorfor lyder det så skidt. Masterering? Format? Andet?

Det ville lyde bedre på rejsegrammofon.

Så flot en sang men ærgerligt at lytte til.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Masteringen gætter jeg på. Lyder til at kunne gøres meget bedre og det fortjener en klassiker.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Prøv at høre "Jeg Snakker Med Mig Selv" bagefter. Den lyder som om den er inde i en lukket æske.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har lige lyttet til Gynge og karrusel-sangen og Mandalay fra et Otto Leisner show på Youtube, selv dét lød bedre. Wow.

Ja det er sku skidt.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Gør noget, Holger!
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha

Jeg tror det er Warner der har både Grethe & Jørgen Ingemann + Gitte Hænning nu (under Parlophone). Begge kunne virkelig trænger til en re-master eller fix af hvad der end er gået galt, men i hver sin retning.

Det ene nummer er lidt forvrænget og skarpt med for høj sibilans, mens det andet er ekstremt indelukket.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Snakker med mig selv lyder dog bedre. Ved omkring 22 sek. sker der noget vildt fra venstre til høje i stereobilledet.

Dansevisen er mest i skoven.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og du lytter til den originale "Jeg Snakker Med Mig Selv" med Grethe & Jørgen? Den lyder jo som den er lagt under en dyne.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Hvad havde i forventet ? Dansevisen er fra 1962.
Men ja, Jeg syntes violinerne lyder rædselsfuldt . Og for mig lyder det som om at sangen hurtigt ville clippe, hvis man skruer bare en smule op for mixet.
Jeg er klar over at det er remasteret, men måske har man også ønsket at være tro mod tidsånden

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bare lidt pænere EQ i øvre mellemtone og lidt restaurering diverse steder ville have give et pænere resultat.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kimex skrev:Hvad havde i forventet ? Dansevisen er fra 1962.
Man havde også ører i 1962. :ears:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Holger skrev:Og du lytter til den originale "Jeg Snakker Med Mig Selv" med Grethe & Jørgen? Den lyder jo som den er lagt under en dyne.
Ah, nej det var med Gitte H.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kimex skrev:Hvad havde i forventet ? Dansevisen er fra 1962.
Men ja, Jeg syntes violinerne lyder rædselsfuldt . Og for mig lyder det som om at sangen hurtigt ville clippe, hvis man skruer bare en smule op for mixet.
Jeg er klar over at det er remasteret, men måske har man også ønsket at være tro mod tidsånden
Lyder markant bedre på en rejsegrammofon, så jo, havde forventet en bedre oplevelse.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Graceville skrev:
Holger skrev:Og du lytter til den originale "Jeg Snakker Med Mig Selv" med Grethe & Jørgen? Den lyder jo som den er lagt under en dyne.
Ah, nej det var med Gitte H.
Jeg vrøvler.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Graceville skrev:
Kimex skrev:Hvad havde i forventet ? Dansevisen er fra 1962.
Men ja, Jeg syntes violinerne lyder rædselsfuldt . Og for mig lyder det som om at sangen hurtigt ville clippe, hvis man skruer bare en smule op for mixet.
Jeg er klar over at det er remasteret, men måske har man også ønsket at være tro mod tidsånden
Lyder markant bedre på en rejsegrammofon, så jo, havde forventet en bedre oplevelse.
jeg ved ikke om du har set Krønikken. Og de gamle radioer på den tid. De fleste havde ikke bedre lyd end en rejsegramofon.. Lyden kunne da være bedre, men dengang havde de fleste, eller næsten alle , ikke , mulighed for at vurdere det.
Det bør i tage højde for når i bedømmer lyden på musik fra den tid.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hørte den osse med Jacob Haugaard. Orkesteret er udmærket.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Kimex skrev:
Graceville skrev:
Kimex skrev:Hvad havde i forventet ? Dansevisen er fra 1962.
Men ja, Jeg syntes violinerne lyder rædselsfuldt . Og for mig lyder det som om at sangen hurtigt ville clippe, hvis man skruer bare en smule op for mixet.
Jeg er klar over at det er remasteret, men måske har man også ønsket at være tro mod tidsånden
Lyder markant bedre på en rejsegrammofon, så jo, havde forventet en bedre oplevelse.
jeg ved ikke om du har set Krønikken. Og de gamle radioer på den tid. De fleste havde ikke bedre lyd end en rejsegramofon.. Lyden kunne da være bedre, men dengang havde de fleste, eller næsten alle , ikke , mulighed for at vurdere det.
Det bør i tage højde for når i bedømmer lyden på musik fra den tid.
Jeg har vurderet det via en rejsegramofon i 2018, ikke igennem en TV-serie. På et B&O-anlæg ville det sikkert være endnu bedre. Ligemeget med støj osv. det er fint, men det lyder kvalitetsmæssigt skidt og ukoncist. Det kunne sagtens restaureres bedre. Alle Sømænd... med Otto Brandenborg lyder betydeligt bedre, men jeg ved selvfølgelig ikke, hvad udgangspunktet (råbånd hvis man er heldig) har været.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Kimex skrev:
Graceville skrev:
Kimex skrev:Hvad havde i forventet ? Dansevisen er fra 1962.
Men ja, Jeg syntes violinerne lyder rædselsfuldt . Og for mig lyder det som om at sangen hurtigt ville clippe, hvis man skruer bare en smule op for mixet.
Jeg er klar over at det er remasteret, men måske har man også ønsket at være tro mod tidsånden
Lyder markant bedre på en rejsegrammofon, så jo, havde forventet en bedre oplevelse.
jeg ved ikke om du har set Krønikken. Og de gamle radioer på den tid. De fleste havde ikke bedre lyd end en rejsegramofon.. Lyden kunne da være bedre, men dengang havde de fleste, eller næsten alle , ikke , mulighed for at vurdere det.
Det bør i tage højde for når i bedømmer lyden på musik fra den tid.
Jeg har ikke set eller hørt ovennævnte.
Men jeg tror og håber da på at deres udstyr hvor de har produceret og mixest var rimeligt godt og over den gængse kvalitet der senere skulle spyttes ud til menigmand via radio og grammofon - og så også kan leve nogenlunde op til vores tids kvalitet

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg tænker grundlæggende, at jeg ikke gider sætte den på via steamingtjenesterne og at det er ærgerligt fordi det er en super fed sang og hun synger afsindigt godt.

Jeg er altså overbevist om, at jeg har hørt den i noget bedre udgaver, både i dokumentarer, på plade og i radioen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

liveudgaven lyder bedre på ut

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ja, det er vist den eneste udgave der egentlig er og den lyder endda bedre.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

Jeg Snakker Med Mig Selv er da med Gitte Henning

Nyt svar