Keltisk-inspireret folkemusik

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Keltisk-inspireret folkemusik

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Hvordan kan jeg udvikle dette stykke videre? Jeg kunne godt tænke mig at få idéer/inspiration til at lave et storslået nummer ud af stykket her.

Nogen forslag?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:[soundcloud][/soundcloud]

Hvordan kan jeg udvikle dette stykke videre? Jeg kunne godt tænke mig at få idéer/inspiration til at lave et storslået nummer ud af stykket her.

Nogen forslag?

Skønheden ligger langt hen ad vejen i det "simple", samt et feel, og noget mellem linierne,.. som er modsat det pompøse

Det er noget fragilt man skal værne om og ikke ødelægge vd at puste det op, det vil også fremstå fuldstændig forfejlet

Mit bedste råd er at du åbner dig lidt op genre-mæssigt, som er vejen frem til inspiration, og et tilbagevendende tema i dine tråde med netop det råd


For det første tror jeg du skal tage en form for time-out, og tillade dig selv bare at LYTTE til en masse god folkemusik, keltisk såvel som mere nordisk


Hvis dette lykkedes for dig, så måske du får den "udefinerbare" del af musikken ind under huden, tror dette er den eneste vej hen mod inspiration


Når, og hvis, du føler dig klar til dette er vi sikkert nogle der vil finde nogle links frem til aflytning, men jeg syntes vi skal vente til det er aktuelt
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: Skønheden ligger langt hen ad vejen i det "simple", samt et feel, og noget mellem linierne,.. som er modsat det pompøse

Det er noget fragilt man skal værne om og ikke ødelægge vd at puste det op, det vil også fremstå fuldstændig forfejlet

Mit bedste råd er at du åbner dig lidt op genre-mæssigt, som er vejen frem til inspiration, og et tilbagevendende tema i dine tråde med netop det råd


For det første tror jeg du skal tage en form for time-out, og tillade dig selv bare at LYTTE til en masse god folkemusik, keltisk såvel som mere nordisk


Hvis dette lykkedes for dig, så måske du får den "udefinerbare" del af musikken ind under huden, tror dette er den eneste vej hen mod inspiration


Når, og hvis, du føler dig klar til dette er vi sikkert nogle der vil finde nogle links frem til aflytning, men jeg syntes vi skal vente til det er aktuelt
Jeg har lyttet til en masse keltisk og nordisk folkemusik igennem mange år, og dette er resultatet af min inspiration.

Hvad mener du om mit stykke? Er det godt eller skidt eller noget helt tredje, og hvad kan forbedres ved det?

EDIT:

Når du siger at skønheden er det simple, så kan du da umuligt hentyde til min tidligere musik for 5-7 år siden??

For den var da lige lovlig simpel:



- kun en melodi og en meget simpel arpeggio. Det er derfor jeg laver mere "pompøs" musik de senere år, for netop at udvikle mig væk fra det simple.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:[soundcloud][/soundcloud]

Hvordan kan jeg udvikle dette stykke videre? Jeg kunne godt tænke mig at få idéer/inspiration til at lave et storslået nummer ud af stykket her.

Nogen forslag?
Jeg er på ingen måde ekspert i Keltisk folkemusik. Men umiddelbart får jeg associationer til en stærk vokal - typisk kvindelig - med masser af følelse og indlevelse. Det samme gælder f.eks fraseringen af violiner ol. Jeg savner begge dele her.

Nå man ser bort fra den manglende vokal, så virker dette stykke stadig ret tamt. Det er nogenlunde ligeud af landevejen uden dynamik eller betoninger. Og det er ret langt fra det indtryk, jeg har af Keltisk musik.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev: Jeg er på ingen måde ekspert i Keltisk folkemusik. Men umiddelbart får jeg associationer til en stærk vokal - typisk kvindelig - med masser af følelse og indlevelse. Det samme gælder f.eks fraseringen af violiner ol. Jeg savner begge dele her.

Nå man ser bort fra den manglende vokal, så virker dette stykke stadig ret tamt. Det er nogenlunde ligeud af landevejen uden dynamik eller betoninger. Og det er ret langt fra det indtryk, jeg har af Keltisk musik.
Ok, det skal jeg have kigget på. Måske melodien istedet kunne fungere som arpeggio i et midterstykke af et større orkestreret værk?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SustainerPlayer skrev: Nå man ser bort fra den manglende vokal, så virker dette stykke stadig ret tamt. Det er nogenlunde ligeud af landevejen uden dynamik eller betoninger. Og det er ret langt fra det indtryk, jeg har af Keltisk musik.
Det er fordi den musik er 100 procent akustisk - spillet af levende mennesker og alle de muligheder det giver. Samples og diverse biblioteker kan slet ikke give det liv, der er i den originale musik. Som af få vekao istedet for rigtig chokolade. Det er fint at lave skitser med virtuelle instrumenter for egen fornøjelse, men som slutprodukt er det bare "no go" - da skal der mere til. Den keltiske musik lever jo også af ornamenter, små improvisationer i et fællesskab - derfor lever det også af inspiration fra musikere, der kan deres håndværk og tradition.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

gs-dk skrev: Det er fordi den musik er 100 procent akustisk - spillet af levende mennesker og alle de muligheder det giver. Samples og diverse biblioteker kan slet ikke give det liv, der er i den originale musik. Som af få vekao istedet for rigtig chokolade. Det er fint at lave skitser med virtuelle instrumenter for egen fornøjelse, men som slutprodukt er det bare "no go" - da skal der mere til. Den keltiske musik lever jo også af ornamenter, små improvisationer i et fællesskab - derfor lever det også af inspiration fra musikere, der kan deres håndværk og tradition.
Den er jeg med på. Og hvis det er en skitse, så er det også fint nok.

Men hvis det er ment som mere, så kan man altså godt give den meget mere gas - også selvom det er virtuelle instrumenter.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Enig - der skal "jammes" noget mere - og give den musikalsk liv og gas.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Jeg vil være lidt fræk og sige at den video du har postet fra 2013 der faktisk er noget af det bedre vi har hørt fra dig. Selvom lyden er lidt skrabet har fløjten nogle klare, forståelige melodier som faktisk gøre det til et fint lille stykke.


ps. du behøver ikke skrive 'copyright' i dine videoer (det står der også i din nye). copyright er noget du har uanset, og iøvrigt meget sjældent noget at bekymre sig om.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev:Jeg vil være lidt fræk og sige at den video du har postet fra 2013 der faktisk er noget af det bedre vi har hørt fra dig. Selvom lyden er lidt skrabet har fløjten nogle klare, forståelige melodier som faktisk gøre det til et fint lille stykke.


ps. du behøver ikke skrive 'copyright' i dine videoer (det står der også i din nye). copyright er noget du har uanset, og iøvrigt meget sjældent noget at bekymre sig om.
Hvor ser du at der står copyright i den nye (er det Hammershus-videoen du tænker på? Der står intet copyright. Der står bare credits)?

Ang. melodien i den fra 2013... ja, melodien er god nok, men den mangler harmonisering, kontrapunkt og orkestrering.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Ja, beklager, det kan jeg godt se :) Det var selvfølgelig et youtube link i en youtube video - pointen er nu egentlig den samme tror jeg ;)

Ang. det andet: Ikke alle melodier behøver et kontrapunkt, ikke alle toner kræver en harmoni, og ikke alle temaer kræver en orkestrering. Tricket er så at beslutte sig for hvornår, og hvornår ikke :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev:Ja, beklager, det kan jeg godt se :) Det var selvfølgelig et youtube link i en youtube video - pointen er nu egentlig den samme tror jeg ;)

Ang. det andet: Ikke alle melodier behøver et kontrapunkt, ikke alle toner kræver en harmoni, og ikke alle temaer kræver en orkestrering. Tricket er så at beslutte sig for hvornår, og hvornår ikke :)
Et youtube-link (link til min kanal) som intro/afslutning er min måde at gøre uopmærksomme brugere opmærksomme på hvor de kan se flere lignende videoer. Et "catchy" link så man ved hvor man skal søge, hvis de ikke vil abonnere eller måske få flere abonnenter.

Ang. kontrapunkt/harmoni, så synes jeg det er mere interessant at lege med harmonisering, og derfor laver jeg flere orkester-værker.
Men jeg har taget det til efterretning at melodierne skal være mere interessante, som i "de gode gamle dage" på min kanal.

Nyt svar