Mikrofoner til trommesæt
Mikrofoner til trommesæt
Jeg har besluttet mig for at indspille noget mere trommesæt hjemme så hvad skal jeg kigge på af mics - gerne clip on. Jeg har 4 tom tom's - lilletromme, der skal mixes op. Jeg har faktisk en SM 57, så måske er det nok med Tom mikrofoner. Overhead, hihat og stortromme har jeg i super kvalitet allerede. Alt skal køres i mixer som sender signal til mit recording setup.
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Jeg har indtil nu kørt med 4 mikrofoner. Stortromme, lilletromme, overhead stereopar. Det virker fortrinligt. Fik at vide af en rigtig trommeslager, at flere mics bare vil give mig problemer (det var sikkert fase og bleed der mentes), tidsspilde og ikke noget bedre mix som sådan. Det giver det bleed det skal og ligger rigtig fint i mixet som en samlet enhed. Jeg har et stereopar sE5 som overhead jeg købte til 2000,- og har set dem endnu billigere. De lyder super fedt. Ellers ville jeg gå med sm57 på det hele, bare for begrænsningens kunst, helhedsbilledet og fordi de kan bruges til alt muligt andet. Man tror tit der skal mere til, men sidder overheadsne rigtigt, giver det den fede lyd med det samme.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Og så har jeg kig på at bruge noget saturation, evt. rewire fra klewgrand (til at betale) for at farveladesmadre det hele tilbage til 1971, og så kan mikrofonernes kvalitet (sm57 og opad) næsten være ligemeget, går jeg ud fra, kun hvordan man sætter dem op.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Har rettet teksten med en lille - betydningsfuld fejl:). Jeg har en idé om at de 4 toms - evt. lilletromme koster under 5K - resten har jeg i super kvalitet. F.eks. RE 20/27 på stortromme - noget KM184 - evt. SE Ribbon - med mulighed for at supplere op. Så skal der noget god kabelføring til - men det virker realistisk at holde den deromkring
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Ribbon <3 !
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg vil sige at 3-4 styk 604 (Sennheiser) koster ikke alverden ... men hvis du har pengene så sæt Audix D6 på tammerne. Pointen er at den er equalizeret til en klang der vil spare dig for meget fedteri i dit mix. Men dit valg af stortromme er jeg ikke vild med, den vil lave noget højtliggende klikkeri a la Levon Helm, altså americana folk rock, en ny ting som A-55 fra MXL, kan man bedre lægge Saturation på senere.
Men ellers er jeg enig i at jo flere mikrofoner, man smider på et sæt jo flere problemer skaber man for sig selv. Ligesom jo flere kondensator mikrofoner jo mere arbejde giver man sig selv.
For tiden kører jeg selv med en 4 mikrofons løsning. En Heil Pr30 pegende ind på tammer og ride bækken spændt på gulvtammen, en AE3000 på lilletromme og highhat. En Beyer 201 på de to tammer oppe og endelig en Audix D6 i hullet på stortrommen.
Jeg for equalizerer med earthworks kickpad på stortromme.
—sd
Men ellers er jeg enig i at jo flere mikrofoner, man smider på et sæt jo flere problemer skaber man for sig selv. Ligesom jo flere kondensator mikrofoner jo mere arbejde giver man sig selv.
For tiden kører jeg selv med en 4 mikrofons løsning. En Heil Pr30 pegende ind på tammer og ride bækken spændt på gulvtammen, en AE3000 på lilletromme og highhat. En Beyer 201 på de to tammer oppe og endelig en Audix D6 i hullet på stortrommen.
Jeg for equalizerer med earthworks kickpad på stortromme.
—sd
Tak - så du vil anbefale Audix D6 på stortromme. Hvis jeg gerne vil undgå stativer - er der så en clipsløsning til dette setup (tomtoms og lilletromme). Måske en mikrofon til de to top tommer og en mikrofon til de to på gulv tommer? Jeg har faktisk også to to rototoms, som jeg nok tager fra bunden for at få hele dybden.
Jeg tror, at jeg vil prøve 604 - det virker også æstetisk godt for mig:)
Jeg tror, at jeg vil prøve 604 - det virker også æstetisk godt for mig:)
Der findes masser af clamps til trommemikrofoner. Fx denne her. Den kan godt sættes på en stortrommereife.
https://m.thomann.de/dk/audix_d_clamp.htm
https://m.thomann.de/dk/audix_d_clamp.htm
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg bruger LP-Claw fra højre ben af stortrommen, fra nederste reife på den midterste tam og endelig en fra gulvtam. Lilletrommen derimod ændrer klang hvis man hænger noget på den så der bruger jeg et kort stativ.
Og ja bruger D6 til stortromme ... men den er lidt ensidigt 2000 stortromme lyd, så jeg hænger i nogle tilfælde en AT2050 i 8-tals konfiguration ind i mellem køllen på stortrommen og sidingen ... toppen skal så væk fra D6’eren og polariteten skal passe hele vejen fra toppen af lilletrommen om til forsiden af stortrommen. Den der 8-tals ting skal lowcuttes meget højt oppe, og så komprimeres 2:1 med noget auto - så man lige får hevet 6 dB af på de kraftigste slag.
Roto’er ville jeg tage med en MXL 606 pegende op nede/udefra 10 cm fra ophænget, da det er en kondensator nemt fanger begge to (håber der blot er to?)
—sd
Og ja bruger D6 til stortromme ... men den er lidt ensidigt 2000 stortromme lyd, så jeg hænger i nogle tilfælde en AT2050 i 8-tals konfiguration ind i mellem køllen på stortrommen og sidingen ... toppen skal så væk fra D6’eren og polariteten skal passe hele vejen fra toppen af lilletrommen om til forsiden af stortrommen. Den der 8-tals ting skal lowcuttes meget højt oppe, og så komprimeres 2:1 med noget auto - så man lige får hevet 6 dB af på de kraftigste slag.
Roto’er ville jeg tage med en MXL 606 pegende op nede/udefra 10 cm fra ophænget, da det er en kondensator nemt fanger begge to (håber der blot er to?)
—sd