Lidt anderledes

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Lidt anderledes

Indlæg af gs-dk »

Jeg deler normalt aldrig den musik, jeg laver, da det ofte ikke er specielt orienteret mod et godt forum som dette. Nu vil jeg for engangs skyld gøre en undtagelse, da det er tilstrækkelig anderledes end meget af den musik, der postes herinde.

Historien er kort, at jeg blev spurgt af Danmarks Radio om jeg ville lave musikken til en lille informationsvideo om EU Parlamentet i Strasbourg, en video som er blevet lavet i forbindelse med det kommende EU valg. Som altid er sådan noget med en meget stram deadline og ikke specielt megen tid, men jeg havde lidt tid i kalenderen og sagde ja.

Jeg fik en video udleveret blottet for lyd - ikke en eneste lydsnas eller reallyd - dertil var videoen klippet uden maskemusik....men det jeg fik rigeligt af var tillid (og ingen indblanding overhovedet - meget usædvanligt for DR) og et "god arbejdslyst". Det er så endt med nedenstående video, hvor jeg har lavet alt lyd fra foley til musik - med et par enkelte citater udefra i sagens ånd. Det har moret mig at lave og jeg er glad for slutresultatet, som nu ligger på alle DR's platforme. Håber I vil bruge 5 minutter på rejsen.


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har lige beundret dit arbejde ,... måske er der en grund til at de ikke blandede sig ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det var fedt at se og høre!
Noget af et arbejde.
Må du sige hvor lang eller kort deadline du fik til opgaven?

Selve musikken er ikke lige mig, men det er sync'et rigtig godt op mod videoen.

Medlemsavatar
MarkBass
Forum Donator
Indlæg: 358
Sted: Nyborg

Indlæg af MarkBass »

Fed video og super fed lyd side!

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Indlæg: 137
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Godt gået ,passer fantastisktil videon,syntes jeg

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

- og så slutter lydsiden lige af med Ode to joy.
Selvfølgelig. Godt gået!

Lydsiden passer rigtig godt til videoen. Det er ikke musik i mine ører (bortset fra afslutningen, Europa-hymnen/"Ode to joy" fra Beethoven), men det skal det jo heller ikke være til en video som denne. Du adskiller fint tingene her. Ret professionelt (hvilket du jo også er).

Jeg ved dog ikke om man på en måde kunne lave en klassisk om-orkestrering af sidste akt af Beethovens 9. Symfoni til en video som denne? Evt. med en violin og meget simpel stemmeføring for de andre strygere, eller om sådan noget overhovedet ville kunne passe ind i sådanne videoer?

Ved ikke om du kan følge mig her, eller hvordan jeg skal forklare det...

Det kunne være interessant at prøve, medmindre det er afprøvet i forvejen, naturligvis.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Christoffer I. N. skrev: Må du sige hvor lang eller kort deadline du fik til opgaven?
Nu flyder det jo lidt med en reel start, da man først får en briefing - dernæst ser man lige en ikke færdig redigeret video - men fra færdig video ind af døren og til aflevering, så taler vi vel om en uges tid. Jeg lavede det på en 4 dage i påskeferien - plus minus.

Og i øvrigt 1000 tak for den fine respons ovenover fra gode mennesker.

Udfordringen lå meget i det faktum, at der ingen lyd var med overhovedet - samt at den var klippet "frit" altså uden timing fra musik - men det gav selvfølgelig også en frihed til at prøve noget af. Det værste er når film/tv har klippet til maskemusik gennem lang tid og så får noget andet ind af døren.....de har vænnet sig så meget til masken, at det godt kan være svært at komme med andre idéer. Men som sagt - her var der fine modtagere uden fastlagte holdninger - men jeg må indrømme, at de blev lidt overraskede.

Hvis man interesserer sig lidt for det - så kan jeg fortælle, at den stammende vokal er sammensat af vejrudsigter fra hele EU (det eneste vi stort set har tilfælles) - den italienske snak er fra den hurtigste afstemning nogensinde i EU - 16 lovforslag stemt igennem på ét minut. Damen, der taler er Connie Hedegård og det er taget fra en samtale med Ole Ryborg, som sidder i billedet. Den sidste sprogcollage er faktisk tolke, som oversætter den debat, der bliver sat i gang.....så jeg har været lidt i EU-arkiverne og rode også. Det lille James Bond Tema er selvfølglig en Brexit hilsen - og skal gerne dramatisere den del af EU og repræsentere den måske mest kendte engelske figur. Derud så optræder EU-hymnen (eller rettere sagt temaet fra Beethovens 9. Symfoni et par gange som en kærlig hilsen til EU). Og så er der i øvrigt fyldt godt op med Tati inspirerede lyd bidder. Her meget i papir, printere mm - alt sammen i musisk kontekst.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:- og så slutter lydsiden lige af med Ode to joy.
Selvfølgelig. Godt gået!

Lydsiden passer rigtig godt til videoen. Det er ikke musik i mine ører (bortset fra afslutningen, Europa-hymnen/"Ode to joy" fra Beethoven), men det skal det jo heller ikke være til en video som denne. Du adskiller fint tingene her. Ret professionelt (hvilket du jo også er).

Jeg ved dog ikke om man på en måde kunne lave en klassisk om-orkestrering af sidste akt af Beethovens 9. Symfoni til en video som denne? Evt. med en violin og meget simpel stemmeføring for de andre strygere, eller om sådan noget overhovedet ville kunne passe ind i sådanne videoer?

Ved ikke om du kan følge mig her, eller hvordan jeg skal forklare det...

Det kunne være interessant at prøve, medmindre det er afprøvet i forvejen, naturligvis.
Det er jo selvfølgelig den mest indlysende tanke og derfor ikke interessant for mig. Og med det minus budget man har og den satte tidsramme, så er det ikke mig, der går den vej. Jeg bryder mig iøvrigt ikke den symfoni - og jeg har spillet den mange gange:)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

gs-dk skrev:Jeg bryder mig iøvrigt ikke den symfoni
Troede ikke jeg skulle møde en ligesindet!

Som sagt er det super godt og havde selvfølgelig ikke tænkt over at snakken var så velovervejet. Jeg er vild med hvordan foley spiller sammen med musikken, men netop den fordel har du, når du har lavet det samlet.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:
gs-dk skrev:Jeg bryder mig iøvrigt ikke den symfoni
Troede ikke jeg skulle møde en ligesindet!

Som sagt er det super godt og havde selvfølgelig ikke tænkt over at snakken var så velovervejet. Jeg er vild med hvordan foley spiller sammen med musikken, men netop den fordel har du, når du har lavet det samlet.
Det er nemlige præcis den fordel, man har - jeg har lavet meget teater og tidligere meget Radioteater og der får man en fornemmelse af at orkestrere med "livet". Jeg har altid mere set mig selv som en klanglig scenograf, hvor det bliver lidt mere holistisk musik - hvis man nu må bruge "fine" ord:)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er virkeligt fedt. Og jeg får sådan en Art Of Noise-følelse - hvilket er toppen i min verden. :)

Og tak for at fortælle lidt om processen mm. Det må være stof til eftertanke, når folk efterlyser måder at komme ud af kreative stilstande på. Vær kreativ på kommando og med deadline - bum.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SustainerPlayer skrev:Det er virkeligt fedt. Og jeg får sådan en Art Of Noise-følelse - hvilket er toppen i min verden. :)

Og tak for at fortælle lidt om processen mm. Det må være stof til eftertanke, når folk efterlyser måder at komme ud af kreative stilstande på. Vær kreativ på kommando og med deadline - bum.
Jeg kan huske, at jeg læste et interview med de to ABBA fyre - Björn og Benny - og de fortalte, at de var i studiet hver dag fra 9 til 1700, for man var nødt til at være der, når det skete:).
Og så har jeg kendt mange komponister - partiturkomponister - og en af de største (jeg vil ikke nævne navn) var en dag super glad ved et af vores møder, for han havde lige fået et elektrisk viskelæder, som gjorde det langt lettere at viske ud....for han skrev hver dag for at holde kreativiteten i kog - kender alle ikke det, at det kommer ved at gøre det - men han var også godt klar over, at meget ikke ville komme med i den endelige version. Men for mig er det klart deadlinen, der motiverer - og heldigvis kan jeg gå ind i en "no-sleep" mode i meget lang tid. Nogen gange er jeg nødt til at forcere træthed, fordi det er når jeg er mest træt, at jeg slipper kontrollen og lader fornemmelsen få overtaget. Til gengæld - når jeg føler, at jeg har fundet den fejl (tror meget på happy accidents og Serendipity), der kan drive mig videre, så stopper jeg og lader fejlen indlagre sig som en positiv erindring - det er for skrøbeligt at tage fat på med det samme - men det stimulerer selvtilliden, at føle man har gang i noget (selv om det ofte ender et andet sted alligevel.. Og man kan hurtigt ødelægge det nylagte æg....håber det giver mening:).

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som Steven Pressfield siger: Inspiration is for amateurs.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og hvis det går helt galt, så har vi jo mesterens ord for dette:

Igor Stravinsky: "A good composer does not imitate; he steals".

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er superfedt, Gert. Thumbs up!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gert og Thomas, når I nævner maskemusik, er det så det samme som temp, eller er der forskelle?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jep. Maskemusik er bare det danske ord.
skriver noder

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Herlig musikvideo.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Og jeg synes det giver et godt boost til billedsiden at du har lagt de der forskellige lydeffekter på, f.eks. kasseapparatet og raslelyden på ham der havde en guldkæde på. Det giver sådan en slags karikeret glimt i øjet der gør det mindre kedeligt.

De der opklippede stemmer er herlige.

Nogen af niveau'erne i musikken havde jeg måske lagt lidt anderledes, men det er jo en smagssag. Og så har du åbenbart ikke haft lang tid.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak igen! Uden at gå i detaljer, så er der da også ting jeg nok ville lave lidt anderledes - men som de sagde i TV-Avisen i gamle dage: "Dette er, hvad vi valgte at bringe i dag". Det kan måske være en meget god "finish" linje for meget af det, man laver......og så tage erfaringen med sig videre. Jeg er startet med at arbejde lidt dogme-agtigt med forskellige projekter, så når jeg har et midi-track, så bouncer jeg til audio og SMIDER miditracket ud....som i HELT ud. På den måde bliver det for mig meget mere som at have en musiker i studiet, der har afleveret et bidrag og så må jeg "leve med det". Når jeg forbliver i midi så stopper det aldrig og det er en kæmpe hindring i at færdiggøre noget - for mig.
Med hensyn til lydeffekterne, så var det et forsøg på en lidt "tati-agtig" komedie tilgang - og derfor er de også på den overdrevne side - som man hører det i Tati-film. Men tak for kommentarer fra alle!

Nyt svar