Cubase 10 - ctrl styrer snap

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Cubase 10 - ctrl styrer snap

Indlæg af dr_tolle »

Naar jeg holder ctrl nede og flytter en part saa slaar Cubase snap fra.

Er der nogen der ved hvordan man undgaar dette. Da jeg gerne vil bruge Ctrl til noget andet.
Jeg har proevet at rode rundt inde i preferences under -editing Tool modifier- men synes ikke jeg stoedte paa det.

Venligst Tolle

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »


Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Tak for traaden.

Jeg vil bruge ctrl til at copiere. Faktisk ligesom ham der skriver i den traad du linkede til.

Desvaerre var der ikke noget svar i den traad.

Venligst Dr Tolle

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Prøv at finde Cubase kanalen på Youtube, der har CB eksperten Greg Ondo(mener jeg han hedder) 3 timers google hangout 1 gang om måneden, hvor han besvarer stort set alle spg der kommer ind live eller sendt via mail inden “showet”

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Nu er jeg på Cubase 9, så ved ikke om det er anderledes i 10.

Når jeg skal kopiere, så holder jeg som regel "alt" nede, hvis jeg vil trække og kopiere. Der er snap aktiveret.
Ellers bruger jeg "command" og "d"
Og ellers er det muligt at bare trække bagerst på filen. Der kommer en lille prik frem bagerst på midten af filen.

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Lakrid : Kunne vaere jeg skulle proeve det. Bare sjovt der ikke er nogen der ved det. Men tak for svaret. ;)

Peter : Jeg er helt med paa ctrl+d. Og ogsaa hvad alt goer. Jeg vil som jeg skriver ovenfor bare gerne bruge ctrl til at copiere. saa derfor har jeg sat ctrl til at styre copiering under 'editing tool modifiers' under preferences.

Venligst Dr Tolle

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Er det snap der slår fra, ligesom når du trykker “J” tænder og slukker snapikonet i toppen af skærmen?
Eller ser det bare sådan ud pga adaptive zoom?

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Nej det teander og slukker ikke naar jeg trykker ctrl (samtiddigt med drag and drop).
paa samme maade som naar jeg forleanger og forkorter en event saa slaar snap ogsaa fra hvis jeg holder ctrl nede men det vises ikke paa 'snap iconet'
Disse to ting er standard i Cubase 10 om ikke andet. Jeg ved ikke om det er i 9'eren


Hvad sker der naar du goer det? Altsaa holder ctrl nede plus dragger og dropper en event. Slaar den ikke snap fra saa ?
Og proev ogsaa at forkort/forleang en event og se hvad der sker.

Dr Tolle ;)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. altså - så længe jeg kan huske har 'Ctrl' (på PC) været modifier for to ting: 1) ~ at låse positionen over flere spor; altså - hvis du f.eks. dragger en part fra et spor til et andet, og vil være sikker på det lander samme sted rent time-wize, kan du holde ctrl nede *efter* du har trukket din part til et nyt spor. Og 2) ~ *midlertidigt* grid-disable ved at holde ctrl nede efter du har dragget på samme spor. Hvis du gerne vil kopiere en part, kan du gøre det med 'alt' modifieren. De to modifiers kan i øvrigt kombineres!

Før i tiden havde jeg ændret mange hotkeys i Cubase til hvad jeg selv fandt fedest, men på mine gamle dage er jeg begyndt holde dem default så meget som muligt, og så blot extende tingene der hvor jeg har brug for det (f.eks. hotkeys til grid-underdelinger, swtich mellem grid / grid-relative, osv).

ps:

events forkorter / forlænger jeg altid med hotkeys. alt+left/right for at rette starten og alt+shit+left/right for at rette slutningen. hvis du kombinerer det med nogle (nye) hotkeys til underdelinger (jeg bruger ctrl+alt+1/2/4/8/6/3 på det nummeriske tastetur som 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32) kan det gå rigtig stærkt. Du kan også bruge 'alt' som modifier på pil-værktøjet for midlertidigt at toggle saksen, og så trimme dine ting på den måde ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Snap slår midlertidigt fra når jeg bruger ctrl, jeg har sjovt nok aldrig brugt det :-)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

dr_tolle skrev:ping!
Thomas - hvad med at du kigger forbi mit studie ved lejlighed? Så skal jeg nok øse ud af alle de Cubase-fifs jeg gemmer på .. en passende betaling for alle de JV-1080 patches jeg fik af dig i sin tid! Ringer der en klokke .. ?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Hippo. damn jeg kan altsaa ikke huske dig.Var du forbi mit studie dengang eller hvordan ? Det maa vaere mange aar siden. Jeg ville gerne kigge forbi for det er altid sjovt at udveaksle tips og tricks det er bare det at jeg bor i og arbejder i Thailand nu saa det bliver lidt langt haha.

mht til ctrl. Jeg ville gerne bytte om paa funktionerne. Det gjorde jeg nemlig i Cubase 5 og der vat det ikke noget problem. Men nu slaar ctrl snap midlertiddigt fra og det lader til at man ikke kan modificere dette. Det kunne godt vaere jeg bare skulle give op og bruge alt og control som de er sat op fra start. Det maa jeg lige overveje.

Venligst Dr Tolle

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

dr_tolle skrev:Hippo. damn jeg kan altsaa ikke huske dig.
.. frontsession, pianist på det andet jazzhold ;)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Indlæg: 206
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Boede du i Beder ?. synes der er noget ringer nu ...

Nyt svar