Reaper tråden

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Reaper tråden

Indlæg af Morten B »

Det virker til der efterhånden kommer flere Reaper brugere til, så jeg tænker det er tid til en officiel tråd hvor vi kan samle al kommunikation.

Fyr løs :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

1) Kan man integrere hardware på samme måde som i fx Logic Pro, dvs. med et simpelt I/O plug-in i kæden med manuel ping?

2) Kan man åbne en audiofil i en ekstern editor via key command? Dvs. f.eks. vælge en region og åbne filen i RX7? Det er noget fx Cubase desværre ikke kan nemt.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Holger skrev:2) Kan man åbne en audiofil i en ekstern editor via key command? Dvs. f.eks. vælge en region og åbne filen i RX7? Det er noget fx Cubase desværre ikke kan nemt.
https://www.izotope.com/en/support/know ... eaper.html
Reaper Shortcut: Open items in external editor -> Ctrl+Alt+E

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Holger skrev:1) Kan man integrere hardware på samme måde som i fx Logic Pro, dvs. med et simpelt I/O plug-in i kæden med manuel ping?

2) Kan man åbne en audiofil i en ekstern editor via key command? Dvs. f.eks. vælge en region og åbne filen i RX7? Det er noget fx Cubase desværre ikke kan nemt.
Jeg er ikke klar over hvordan Logic eller CB fungerer mht. dette, men ja til begge dele.

Hardware kan indsættes med roundtrip via ReaInsert, som kan placeres i kæde og på forskellige punkter (channel, item, monitor). Fungerer med auto kompensering eller manuel ping.

Som @mik_c er inde på, kan man under prefs definere både en primær og en sekundær External Editor og tilknytte key command(s) eller tilføje contextual mouse-menu, så emnet automatisk åbner i editoren.

Hvis du med ‘region’ mener et udsnit af et take, så er det ligetil. Hvis du mener en region som inkluderer flere spor, så vil man typisk ‘render time selection to stem’, og editere det.

Har lagt et screenshot hvor man kan se 'Action' listen og redigere shortcut for at åbne et emne direkte i primary (f.eks. RX) og uden kopi. Jeg kunne også have valgt at redigere i en kopi. Overskriver man filen, opdaterer Reaper automatisk i arrangementet og i projektets resourcer.

I øvrigt mht. udseendet af Reaper så benytter jeg her et tweaked HiDPI forsøgs-tema som giver lidt skarpere tekst og elementer end standard. Reaper’s built-in effects kan man ikke umiddelbart ændre på, så de fremstår lidt EDB-agtige:)

Billede
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Reaper er netop blevet opdateret til version 5.975

Download og release notes:
https://www.reaper.fm/download.php
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"


Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Fedt...

Hvordan er de medfølgende effekter/plugins?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvis man kun kigger i Cockos plugins (dem der starter med rea), så er de meget digitale. Eksempelvis er kompressoren meget fleksibel og kan virkelig mange ting, men den har ikke meget karakter at byde ind med.

Kigger man i skuffen med JS plugins er der stor variation. Der er også nogen karakterplugins. Jeg må sige, at det eneste indbyggede plugin jeg bruger jævnligt er reagate - den er virkelig god synes jeg.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har lige installeret det... Det fandt alle mine instrumenter fra min ukampdygtige logic installation, så de er tilgængelige med det samme...

Men hold da op, en installation af software der fylder under 100mb - det er jo helt unaturligt i disse dage... Installation download 17mb...

Kan se MIDI delen er meget bedre end da jeg prøvede det sidst... Nu skal jeg lige finde ud af hvordan multi output instrument (trommer) fungerer...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Højreklik et tomt sted i tracklisten - vælg "Insert Virtual Instrument on New track" - så spørger den dig, om den automatisk skal tilføje alle outputsporene

Så er der stadig lidt house keeping med at få sendt til de rigtige spor og navngivning - og derefter kan det være smart at gemme som en track template, så man ikke skal gøre det hele igen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ja jeg fandt lige hurtig en video på youtube, og det spiller bare... Funktionaliteterne er ikke helt ligeså polerede som i Logic, men det fungerer indtil videre ret fint med de behov jeg har...

Vil prøve at få et af mine projekter overført fra logic...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Super ide med sådan en tråd!
ReaEq kan snildt bruges som en low-cut, og Reacomp er super til de-ess. Den har et filter nederst i pluginnet.
Der er også convolution reverb - Reaverb der virker fint og kan det den skal. Men der er ikke nogen fancy UI.
Der er mange nifty JS-plugins - har bla brug ReaJs wav-to-midi til at trigge trommer med på 1 spor. Den har gate, velocity, note number, you-name-it indbygget. I Ableton ville det kræve 2 så vidt jeg husker, eller en konvertering af sporet.
Og så mener jeg der er en JS-compressor der hedder "Dirtpressor" el lign, og den siger også fedt.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Her er et par tip hvis du skal splitte audio :
Brug TAB-tasten til at hoppe fra transient til transient, brug "s" til at splitte med. Brug Shift+TAB til at hoppe tilbage, mener jeg
Du kan også splitte et helt spor på 1 gang med "Dynamic Split" - Alt D, tror jeg det er.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev:Fedt...

Hvordan er de medfølgende effekter/plugins?
Det er ikke pga. de medfølgende plugins man skal vælge reaper, men der er et par guldkorn.

Jeg benytter selv flittigt ReaEQ, primært til at cutte ubehagelige frekvenser. ReaCOMP bruger jeg også tit, hvis jeg vil sidechaine. ReaGATE er også rigtig fin.

Ellers har jeg ikke dykket så meget ned i de medfølgende, men der er sådan set hvad man skal bruge. Hele JS folderen som følger med synes jeg er lidt uoverskuelig, men der er nogle sjove og brugbare ting imellem.

Ja, det er lidt vildt at installationen fylder 17mb. Jeg synes godt man kan mærke at det er et "let" program, men det kan godt være det er noget jeg bilder mig ind.

I forhold til instrument spor der har jeg, som Smittefar nævner, gået igennem de få VSTi'er jeg bruger og har sat sporet op som jeg foretrækker, og så gemt en template ved at højreklikke på sporet og vælge "Save track as template". Derefter kan du så højreklikke i track lane og loade dine instrumenter via "Insert track from template".
Fordelen her er at du kan gemme routing, plugins osv. i templaten hvilket gør det meget nemt at hente dem ind i et projekt. Jeg har også sat mine forskellige hardware instrumenter op på den måde, så jeg via den menu har hurtig adgang til de synths jeg benytter.

Midi delen er blevet bedre, ja, men det er stadig lidt en akilleshæl vil jeg mene.

Noget man skal vænne sig til ved Reaper er at man næsten kan customize alt. Hvis du tænker at "det ville være federe hvis programmet reagerede på den eller den måde", så kan det højest sandsynligt lade sig gøre. Det kan tage lidt tid at sætte det hele op som man vil, men jeg tager det bare hen ad vejen når der opstår en situation hvor jeg føler jeg kan optimere noget.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det tog mig også lang tid, før jeg vænnede mig til at bruge action list. Reaper har mange flere funktioner end dem du kan finde i menuerne. Hvis man søger i action list, dukker der virkelig mange brugbare funktioner op (som man jo så kan vælge at bruge een gang eller gemme i en toolbar eller tastekombination)

Jeg vil også på det varmeste anbefale at installere SWS extentions (gratis). Det giver lige flere funktioner, som er meget brugbare (Offline loudness and peak analysis, flere muligheder for at sætte tracks op med farver og ikoner og alt den slags)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dan Worrall har netop lagt en guide op til at lave en 3 bånds linear phase crossover i Reaper:


Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Christoffer I. N. skrev:Dan Worrall har netop lagt en guide op til at lave en 3 bånds linear phase crossover i Reaper:
Det er sørme snedigt lavet, og fedt man så kan krydre båndene med hvad man har lyst til.

Reapers I/O fleksibilitet på inserts, tilsammen med channel send og receive giver gode muligheder for at dirigere lyden rundt. Desværre er send levels (metre) ikke direkte synlige på hverken Mix- eller Track panel, det kan jeg godt savne i nogle situationer, og det kommer forhåbentlig.

Det er efterhånden kendetegnende for Dan Worrall når han jonglerer med fase kansellering. Tænker på om hans idé til at konstruere den her multi-band effekt processor udspringer af Wavesfactory's Spectre, som han netop har lavet video til.

Off topic; Den synes jeg også ser interessant ud, pt. er der -40% intro rabat!

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Reaper opdateret til v5.979

På Cockos Incorporated Forums er der links til topics og tråde der omhandler ændringer og nye features:
https://forum.cockos.com/showthread.php?t=222106

Kan være ganske nyttigt hvis ikke man er helt med på hvad visse ændringer indebærer.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Nu har jeg fået eksperimenteret lidt videre med Reaper.

Jeg syntes godt jeg kan få et resultat, men jeg er ikke konverteret endnu...

Det ypperste formål for mig ville være jeg kunne køre hele min musik produktion native på linux, og der kommer vi virkelig til kort med plugin understøttelse. Ja der er wrappers og wine, men det er ikke det jeg søger efter... Det er et område hvor hele økosystemet skal tage Linux alvorligt, jeg ville ønske at de små udviklere som valhalla, stillwell osv ville gå forrest og vise vejen og leverer deres plugin til linux også...

Hvis jeg alligvel skal tilbage på OSX, så er Logic altså bare mere tiltalende med alt det fede der er med ud af "boksen", og ikke mindst mine rutiner der sidder på "rygraden"...

Jeg har ikke endelig bestemt mig endnu, men det ligner jeg opgraderer til seneste Logic...

Det sagt er Reaper på virkelig mange fronter et imponerende stykke software...
A fancy tagline goes here...

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

I denne video forklarer jeg hvordan mit workflow har udviklet sig fra at lave små projekter med mastering i Logic til at lave større og mere komplekse projekter og albums i Reaper.
Jeg går ikke i detaljer omkring hvorfor jeg har valgt de settings jeg bruger men jeg gennemgår arbejdsgangen og grundene til at jeg synes at Reaper er federe til mastering end Logic.
God fornøjelse!

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hyggelig video!

Når ikke det er stem-mastering, så kan godt følge det horisontale approach med ItemFx osv, det er der vist mange som benytter. Der er jo også en stribe actions til at distribuere selve items, definere mellemrum, varighed, fade outs, tails osv.

Andre foretrækker at have emner på hvert sit spor og gerne som Folder tracks. Det kan være en fordel mht. selve overblikket af inserts og åbne plug-ins, som man visuelt har bedre mulighed for at styre via commands, end når de ligger som ItemFx.

Mht. effektivisering, og hvis ikke du allerede har kigget på Reapers ‘Region Render Matrix’, så vil jeg varmt anbefale at se nærmere på det. Tilsammen med Render-modulet giver det unik mulighed for at eksportere flere emner, med automatisk navngivning, fortløbende numre, multi-render via flere spor osv. Især smart ved hyppige justeringer på mange items, eller hvis man swapper inserts via Project Bay, og vil eksportere et nyt sæt masters med et klik.

Hvad gør du egentlig mht. ISRC og UPC koder, er det så i et andet program eller andet steds? Der findes et Python-script ‘Prepare DDP’ som giver mulighed for at indskrive ISRC og UPC koder til render, måske det kan have interesse for dig:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Videoen kom på et meget passende tidspunkt.

Jeg er i gang med at mixe en EP, og det skal vist ende på både vinyl og streaming - måske også CD.

Det ender vist med, at jeg også skal lave master. Jeg har tænkt lidt over hvordan jeg skal sætte Reaper op til formålet. Om det er ItemFX eller TrackFX gør nok ikke det store. Jeg vil jo nok have effekt vinduet åbent, ind til jeg er færdig med et nummer.

Men i hvert fald kommet de enkelte numre til at sende til forskellige busser (vinyl, CD, stream), og på de busser vil der nok kun være Limiter 6 GE.

Jeg er lidt spændt på Fabians tilgang med Render Matrix og alle de der koder. Det er jeg lidt spændt på, om jeg kan finde ud af


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Smittefar skrev:Jeg er lidt spændt på Fabians tilgang med Render Matrix og alle de der koder. Det er jeg lidt spændt på, om jeg kan finde ud af
Lyder spændende med den EP!

Altså, nu taler jeg mest om Reapers muligheder, det kan jo også blive en smule FOR teknisk og raket-videnskabeligt det hele -man skal jo gøre tingene i det tempo og på den måde man hygger sig med, men kan være godt hvis ‘time is money‘ (!)


Mht. Region Render Matrix, så start med at lave en Region for hvert emne, og så i Render-modulet kan man vælge Region Render Matrix og krydse af hvad man vil eksportere i samme hug.

Det med ‘Wildcards’ og auto-naming af filer fattede jeg ikke selv hat af, mest pga. navnet, men prøv evt. indsætte et par kommandoer fra wildcard drop-down listen, og render, så tror jeg hurtigt det giver mening:)


Lige en feature mere, som er ny i 5.982: Item Ruler
– genialt, netop til mastering eller sync til video.

Find den i actions, eller (dybt begravet) under Items top-menu.
Vedhæftede filer
Screenshot of REAPER.jpg
Screenshot of REAPER.jpg (236.85 KiB) Vist 2496 gange
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt, jeg er sådan rimeligt med med wild cards. Jeg har tidligere brugt det sammen med regioner til at eksportere de enkelte sange fra en 3 timer lang live optagelse.

Men hvis man nu har et spor til vinyl output, et andet til streaming etc, kan man så lange en rutine, så man får eksporteret hele matricen af spor og regioner hvert for sig (det er vel egentlig stem output)

Hvordan bruger du den der item ruler? Jeg har godt set det er kommet, men jeg har ikke helt forstået pointen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
kas_lar
Medlem
Indlæg: 297
Sted: Holbæk

Indlæg af kas_lar »

Tak for kommentarerne:-)

Ja jeg laver kun stemmastering i Reaper når jeg får tilsendt at lavt antal stems. Ellers bruger jeg Logic som er mit hoved program udover Reaper.

Render Matrix er en af de vigtigeste grunde til at jeg bruger Reaper - det er det vildeste værktøj når jeg exporterer store projekter! Jeg sparer simpelthen så meget tid og selvom det tog over 7 måneder at integrere Reaper som masterings-DAW så har jeg helt sikkert sparet tiden ind igen. Det har Region Render Matrix været med til :-)

Mht. koder så bruger jeg et andet program - DSP Quattro. Det er ikke optimalt men jeg laver så få DDP projekter efterhånden, så det gør mig. Jeg prøvede at få DDP ind i Reaper men det trak tænder ud og DSP Quattro virkede fra første 1minut. Udover det så har jeg fundet ud af at mine ører og øjne har godt af at skifte program - specielt når jeg skriver koder og tjekker dem igennem 8-)

Fabian skrev:Hyggelig video!

Når ikke det er stem-mastering, så kan godt følge det horisontale approach med ItemFx osv, det er der vist mange som benytter. Der er jo også en stribe actions til at distribuere selve items, definere mellemrum, varighed, fade outs, tails osv.

Andre foretrækker at have emner på hvert sit spor og gerne som Folder tracks. Det kan være en fordel mht. selve overblikket af inserts og åbne plug-ins, som man visuelt har bedre mulighed for at styre via commands, end når de ligger som ItemFx.

Mht. effektivisering, og hvis ikke du allerede har kigget på Reapers ‘Region Render Matrix’, så vil jeg varmt anbefale at se nærmere på det. Tilsammen med Render-modulet giver det unik mulighed for at eksportere flere emner, med automatisk navngivning, fortløbende numre, multi-render via flere spor osv. Især smart ved hyppige justeringer på mange items, eller hvis man swapper inserts via Project Bay, og vil eksportere et nyt sæt masters med et klik.

Hvad gør du egentlig mht. ISRC og UPC koder, er det så i et andet program eller andet steds? Der findes et Python-script ‘Prepare DDP’ som giver mulighed for at indskrive ISRC og UPC koder til render, måske det kan have interesse for dig:)

Nyt svar