Hvad er jeres standard plugin kæde?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Re: Hvad er jeres standard plugin kæde?

Indlæg af AvS »

Jeg har ikke en fast standart kæde, men jeg har nogle goto plugins. Af comps er det enten PSP FETpressor eller Pro-C2 jeg bruger. PSP FETpressor er fantastisk. Af EQ er det oftest Pro-Q3, men jeg er på jagt efter en mere farvet og simpel eq til at supplere. Kan godt finde på at bruge NI Passive EQ og VariComp, men kun på masteren - de lyder skønt, men synes ikke rigtigt de egner sig til enkelte kanaler.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Meget apropos

Why Do We Need More Than One EQ or Compressor Plugin????

https://blog.groove3.com/articles/why-do-we-need

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Det vil jeg da gerne svare på.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Har vi det ikke allesammen sådan, at vi først lytter, derefter tænker: "det kan løses med plugin X", og så løser det med plugin X - I de få tilfælde, hvor plugin X ikke giver det ønskede resultat, så prøver vi plugin Y, men ellers forestiller jeg mig, at de fleste af os næsten altid vælger det vi kender først.
Jo det er faktisk rigtigt, der er dog lige en kringle på det - hvis man mixer top/down med tunge busser, eller brauerizer så konstruerer man dem næsten på forhånd - og giver sig så til at "pifte" lidt med ventilerne, indtil den rigtigt parallel komprimerings balance opstår.

I det tilfælde gør man meget lidt på den enkelte kanal ud over "pifteriet" ... det skulle da lige være lowcut.

--sd

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Laver mest VO's.
Min standart kæde, som virker på det meste.

Sonnox eq, til at fjerne det mest ubehagelige, Softube Trident EQ til farvelade, Softube CL-1B comp, eller Softube FET, alt efter humør.

Rimeligt simpelt, men virker osse på de fleste instrumenter.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev:...Af EQ er det oftest Pro-Q3, men jeg er på jagt efter en mere farvet og simpel eq til at supplere. Kan godt finde på at bruge NI Passive EQ og VariComp, men kun på masteren - de lyder skønt, men synes ikke rigtigt de egner sig til enkelte kanaler.
PSP E27. Tjek den ud, nu du allerede er i PSP land :-D

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Jeg har ikke en fast kæde på mine spor.
Hvis jeg arbejder i kompositions fasen, så kan jeg godt finde på at redde et que spor vha en channel setting som jeg så tweaker.
oftest bruger jeg kun lidt eq til at fjerne irritations momenter på spor, og derefter kan jeg evt EQ videre på en pult for at finde sporets rette plads i mixet. Jeg bestræber mig på at bruge så få virkemidler som muligt, og særligt fra min DAW, da min erfaring med en masse plugins pr kanal, oftest ender i en flad og ligegyldig lyd. Så i min DAW er det oftest kun en smal eq.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Morten B skrev:
AvS skrev:...Af EQ er det oftest Pro-Q3, men jeg er på jagt efter en mere farvet og simpel eq til at supplere. Kan godt finde på at bruge NI Passive EQ og VariComp, men kun på masteren - de lyder skønt, men synes ikke rigtigt de egner sig til enkelte kanaler.
PSP E27. Tjek den ud, nu du allerede er i PSP land :-D
Jeg prøvede den faktisk i går. Sjovt for det var ikke instant love, men nu sidder jeg med den igen og kan ikke få armene ned! 28k båndet lyder vanvittigt godt i forhold til andre eq når man vil booste. NI Passive EQ har et 27k bånd som lyder decideret defekt i sammenligning med E27. E27 er dog pænt CPU tung, men det er så også det eneste negative.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Morten B skrev: Ja, har udelukkende kørt Reaper i et års tid eller sådan noget. Det kom sig af at Ableton fungerer utrolig dårligt med store filer, og jeg er overgået til multitrack indspilning, så jeg tænkte jeg ville give Reaper et skud. Og jeg er rigtig glad for den beslutning.
Spændende, jeg har ihvertfald tænkt mig at prøve det af nu her.

Jeg havde lidt håbet på jeg kunne prøve det af i en ren linux kæde nu de havde native support, men plugin support på linux er godt nok begrænset nu når jeg undersøger det... Jeg er stor forbruger af toontrack, kontakt, stillwell og valhalladsp plugins.

Så det bliver umiddelbart i OSX igen...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev:
Morten B skrev:
AvS skrev:...Af EQ er det oftest Pro-Q3, men jeg er på jagt efter en mere farvet og simpel eq til at supplere. Kan godt finde på at bruge NI Passive EQ og VariComp, men kun på masteren - de lyder skønt, men synes ikke rigtigt de egner sig til enkelte kanaler.
PSP E27. Tjek den ud, nu du allerede er i PSP land :-D
Jeg prøvede den faktisk i går. Sjovt for det var ikke instant love, men nu sidder jeg med den igen og kan ikke få armene ned! 28k båndet lyder vanvittigt godt i forhold til andre eq når man vil booste. NI Passive EQ har et 27k bånd som lyder decideret defekt i sammenligning med E27. E27 er dog pænt CPU tung, men det er så også det eneste negative.
Ja, 28K båndet er meget overbevisende. Også drive lyder godt, dog meget subtilt. Jeg benytter ofte 28K båndet parallelt, da det kan være lige hidsigt nok.
Jeg synes også resten af båndende fungerer rigtig godt, lige bortset fra highpass båndet som jeg ikke er alt for gode venner med, men det er nu en generel ting for mig med de fleste eq's.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev:
Morten B skrev: Ja, har udelukkende kørt Reaper i et års tid eller sådan noget. Det kom sig af at Ableton fungerer utrolig dårligt med store filer, og jeg er overgået til multitrack indspilning, så jeg tænkte jeg ville give Reaper et skud. Og jeg er rigtig glad for den beslutning.
Spændende, jeg har ihvertfald tænkt mig at prøve det af nu her.

Jeg havde lidt håbet på jeg kunne prøve det af i en ren linux kæde nu de havde native support, men plugin support på linux er godt nok begrænset nu når jeg undersøger det... Jeg er stor forbruger af toontrack, kontakt, stillwell og valhalladsp plugins.

Så det bliver umiddelbart i OSX igen...
Held og lykke :) Giv det lige en ærlig chance, jeg skulle igennem et par forsøg før vi "fandt rytmen" :-P

Linux ved jeg intet om, men kunne da snildt forestille mig at det er et mareridt at få VST'er til at funge ordentligt.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Det kommer jeg også til, alternativet er jeg opgraderer min logic så den er kompatibel med OSX opgraderingen...

Men jeg har for 7 år siden købt en reaper licens der stadig er valid med seneste opdatering, så jeg bør give det en chance. Dengang skulle jeg bare bruge det for at optage i øvelokalet på en mindre kraftig maskine...

Og når jeg lige undersøger det virker det til at være ret stærkt efterhånden, hvordan er de indbyggede effekter? (Det er måske til en anden tråd for reaper folket).
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AnotherDan skrev:Og når jeg lige undersøger det virker det til at være ret stærkt efterhånden, hvordan er de indbyggede effekter? (Det er måske til en anden tråd for reaper folket).
Let's go: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=79178

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Først kommer typisk "Studio EQ" fra Cubase 6.
Derefter, hvis jeg synes der er brug for kompressor, så bruger jeg tit enten Waves "API-2500" eller Waves "CLA-2A".
Derefter, hvis jeg ønsker delay, så bruger jeg normalt "StereoDelay" fra Cubase 6.
Derefter, hvis jeg ønsker rumklang, så plejer jeg at bruge Lexicons "LexChamber".

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Smittefar skrev:Meget apropos

Why Do We Need More Than One EQ or Compressor Plugin????

https://blog.groove3.com/articles/why-do-we-need

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Fordi de ikke er eller lyder ens :idea:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

I Ableont Live :
EQ8 med bånd 1. aktiveret som low-cut, dernæst TDR Nova, så TDR Kotelnikov, nogle gange en L1 istedet. Jeg bruger gerne Eq8 til at zoome ind med, men foretager cuttet i Nova.
Hvis jeg vil booste noget, bruger jeg tit Waves Vitamin istedet for en EQ.
Jeg bruger ikke saturation og "farveladeplugins" som udgangspunkt på noget spor, og generelt er jeg sgu ret godt tilfreds med det resultat jeg får ud af det. Hvis jeg bruger farvelade er det på trommer, bas og rumklang/delay som oftest.
Hør selv hvis du har lyst (Alex Ball remix)
https://www.dropbox.com/s/4xhuqup2mpii2 ... 9.mp3?dl=0
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Standardkæde? Jeg kunne aldrig drømme om at sætte et plugin ind uden at have en specifik grund.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar