Tips til minimering af lag o.a. i Windows til gaming

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Tips til minimering af lag o.a. i Windows til gaming

Indlæg af Holger »

Jeg har købt en Shark Gaming PC til min ældste søn på 12.

Tror det er noget der hedder Windows Home de har installeret på, men jeg kan overhovedet ikke finde rundt i det eller finde ud af indstille noget. Måske fordi man skal opgradere til Pro.

Jeg er 100% Mac mand selv.

Anyway, hvis der er nogle indstillinger i selve Windows (Home - EDIT: PRO i følge Windows selv) som jeg selv kan kigge på, så let me know :-) Går ud fra Shark Gaming ellers har sammensat og indstillet PC'en specifikt til gaming, men det virker ikke som om man kan pille særlig meget i Windows Home.

Internet er 100/100 Fiber med 1 ms ping via Ethernet på en Asus gaming router.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Tvivler på du har behov for de features der er med i PRO udgaven af Win10 til en gaming PC i hjemmet. Pro features er typisk ting der tilknyttet ved en arbejdsplads bla. domæne logon, remote desktop logon, og en række sikkerheds-features.

Jeg har kun win10 home på min uden problemmer, jeg kan fint game uden lag (endda over wireless).

Hvilken slags lag oplever I ?
A fancy tagline goes here...

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Windows versionen er underordnet for gaming. Pro versionen giver avanceret Lan features osv, men intet der har relevans for gaming.

Du skal identificere hvilken type lag der opleves

Framerate (fps) eller ping.
Fraps er en gratis, simpelt program der viser fps mens du spiller. Hvis du ligger stabilt på omkring 60 så er problemet nok dit net. Hvis du derimod ligger ustabilt eller stabilt under 40 så er det pc’en der er for svag / videosettings der er for høje i spillet.

Som standard bør du ikke skulle pille ved Windows eller overclocke en ny pc for at kunne spille.

Hvad er specs på maskinen?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev:Tvivler på du har behov for de features der er med i PRO udgaven af Win10 til en gaming PC i hjemmet. Pro features er typisk ting der tilknyttet ved en arbejdsplads bla. domæne logon, remote desktop logon, og en række sikkerheds-features.

Jeg har kun win10 home på min uden problemmer, jeg kan fint game uden lag (endda over wireless).
Tak.

Jeg kan ikke ændre en del banale ting i Windows, så det må være en anden fejl, der gør at jeg ikke kan ændre settings. Nogle gange/steder skriver den noget med at Windows skal aktiveres/opgraderes til PRO. Jeg kontakter Shark Gaming.

EDIT: Nu checkede jeg Windows egen rapportering og der står faktisk PRO. Men ikke aktiveret.
Hvilken slags lag oplever I ?
At player input fryser i fx 1 sekund.

Action og lyd fortsætter, men manden vil ikke dreje eller fortsætter med sidste udførte handling, fx at skyde uden at stoppe indtil input returneres. Som om kommunikationen mellem PC'en og serveren er afbrudt midlertidigt, men computeren kører fint lokalt. Eller at keyboard/mus mister kontakten til PC'en (hvilket jeg ikke tror, da der er lys i begge under hændelsen).

Det sker sjældent, men sker i forskellige spil, fx Roblox eller Team Fortress 2.
bredal187 skrev:Windows versionen er underordnet for gaming. Pro versionen giver avanceret Lan features osv, men intet der har relevans for gaming.
Tak.

Se svar til Dan på samme.
Du skal identificere hvilken type lag der opleves

Framerate (fps) eller ping.
Fraps er en gratis, simpelt program der viser fps mens du spiller. Hvis du ligger stabilt på omkring 60 så er problemet nok dit net. Hvis du derimod ligger ustabilt eller stabilt under 40 så er det pc’en der er for svag / videosettings der er for høje i spillet.
Umiddelbart ingen af de to ting, da det mere minder om et fuldt "dropout" af kommunikation.

Måler jeg Internethastigheden siger den 110/110 med ping på 1 ms. Stabilt, ingen afvigelser også ved længere tests.

Mht. framerate oplever vi ingen hak i grafikken, ingen slowdown eller flimmer. Alt kører 100% smooth. Bruger standardsettings i fx Team Fortress 2 og Roblox. Begge er relativt ukrævende spil grafisk tror jeg.

Den "lag" vi oplever er en slags op til 1-2 sekunders "frys" af enten input til eller respons fra server eller PC, hvor handlingen og lyden fortsætter på skærmen, men der er manglende feedback/input til spillet.

Det sker relativt sjældent, men det sker.
Hvad er specs på maskinen?
PC'en er ca. 1 uge gammel og er købt hos Shark Gaming.

Det er deres mest populære, Max Bite Brutality V2 med tilkøbt opgradering af RAM + SSD. Pris 6.958 kr. ekskl. skærm, tastatur og mus. Den har været igennem en "stresstest".

INTEL CORE I5-9400F 6 x 2.9
INTEL STOCK KØLER
ASUS PRIME H310M-K
GEFORCE® PH GTX 1060 3GB
CRUCIAL BALLISTIX SPORT LT 2X8GB 2666 MHZ
2 X USB 3.1 GEN 1
2 X USB 2.0
2 X DISPLAYPORT
2 X HDMI
1 X DVI-D
SHARK GAMING BLOODPUMP 500W BRONZE CERTIFIED (85+)
1 x Cooler Master Elite 342
1 x Gigabyte 480GB 2.5" SSD
REALTEK® ALC887, 8-CHANNEL HD CODEC
REALTEK® 8111H GIGABIT LAN CONTROLLER

SteelSeries Rival 310 gamer mus
SteelSeries Apex 150 Nordic Gamer tastatur

Asus RT-AC88U Gaming Router via Ethernet

Windows Home 64 bit (EDIT: PRO i følge Windows selv). Har slået diverse baggrundsting og programmer fra, fx ingen beskeder, Spotify skal åbnes manuelt, Bullguard demo er slået fra (kom præinstalleret og lavede popups hele tiden) o.a.

Har opdateret Windows via den indbyggede opdateringsmulighed efter PC'en ankom hos os. Har ikke pillet ved noget essentielt i systemet.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Der har været en del issues med de senest par opdateringer af Windows, mener det startede med version 1809 som slettede ens dokumenter mm.
Senest denne her. https://www.forbes.com/sites/gordonkell ... x5k3EzD7u4

Er i5 kraftig nok til gaming?
Ved godt at Teamfortress olign ikke kræver det vilde.
Båndbredde har du nok af.
Hvad med indbygget firewall, virus scanner. Afinstaller all bloatware og skrammel.
Opdater eller downgrade videodriver
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Shark Gaming leverer jo netop en PC sammensat og opsat til gaming, så det regner jeg med er i orden.

I øvrigt: de skriver Windows Home 10 på hjemmesiden, men nu gik jeg ind og checkede specs i Windows og der står der faktisk PRO.

Den beder mig tit om at "aktivere", men aner ikke hvad de mener.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Check at C: drevet ikke er mere end 90% fuldt. Ellers opfører windows så mystisk.

Prøv midlertidigt at slå antivirus helt fra. Mange af dem æder ekstremt meget performance. (Microsoft's egen synes dog at være ok)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en helt ny PC :-) 1 uge gammel, med ekstra stor SSD. Bullguard er slået fra.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev:Shark Gaming leverer jo netop en PC sammensat og opsat til gaming, så det regner jeg med er i orden.

I øvrigt: de skriver Windows Home 10 på hjemmesiden, men nu gik jeg ind og checkede specs i Windows og der står der faktisk PRO.

Den beder mig tit om at "aktivere", men aner ikke hvad de mener.
Der er noget, der tyder på, at Shark har installeret Windows Pro uden at aktivere den. Det er altså en fejl. De skal installere windows home. Det der lag er altså heller ikke normalt. Der må være noget galt i opsætningen. Jeg ville pænt bede Shark om at fixe deres maskine. Den kører ikke som den skal.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg har talt med Shark nu. De sagde at jeg skulle indtaste en Pro aktiveringskode fra et klistermærke. Det har jeg gjort nu og Windows Pro er nu aktiveret.

Jeg er vant til Mac hvor styresystemet er præinstalleret og automatisk aktiveret, så det er en ny verden.

Vi holder øje med “lagget” og vender tilbage.

I øvrigt overrasket over hvor hurtigt den starter op, hurtigere end min helt nye iMac.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

danstanley skrev: Er i5 kraftig nok til gaming?
Ja i den grad.

Denne specifikke processor er noget af det bedste performance i entry level processorer til gaming.

Den har 6 kerner og sparker generelt ret godt røv til en ikke så vanvittig pris.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Windows 10 virker på mig som klart det bedste og mest velfungerende MS har lavet. Kønt er det ikke dog.

Men jeg roder helt vildt rundt i tingene. Jeg kan ikke finde ud af de mest basale ting mht. vinduer, åbne/lukke programmer og bare at vise skrivebordet er stadig ikke lykkedes mig endnu, haha. Hvordan faen ser man skrivebordet i Windows?

Jeg må finde en Windows noob video, der kan guide en Mac-bruger. De fleste ikoner er helt uforståelige/ulogiske for mig og gør aldrig det jeg forventer.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Windows + d (viser desktop, hvis man trykker genvejen igen kommer programmerne frem igen)
Windows + m (minimerer alle ting)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak, jeg prøver. Findes der intet ikon/menugenvej til skrivebordet og hvorfor viser Windows ikke altid skrivebordet som default?

Et andet spørgsmål: hvordan ser man alle aktive programmer og skifter mellem dem (Cmd+Tab på Mac)? Og hvad er shortcut til at quitte programmet (Cmd+Q på Mac)?

Det er ikke fordi jeg er doven, men det virker ikke helt som jeg forventer/kan læse mig til på nettet med F-knapper osv.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

alt + tab skifter mellem programmer
alt + F4 lukker programmer

Muligvis kører jeres windows i tablet mode? (tror jeg det hedder, jeg er heller ikke ligefrem fan af windows)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Den viser da altid skrivebord som default kan du tage et screenshot?

Alt-TAB til spørgsmål to, hold alt taben nede for at se hvad der er åbent, Windows-TAB for et anderledes overblik.

Der er en menu tilgang til show desktop, højreclick på task view, der er show desktop, sikkert også et andet sted - men det er win-d hotkey jeg altid bruger.
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak Søren, jeg kigger på det.

Krydset i et vindue... lukker det vinduet eller programmet? Det er ikke helt klart for mig, da man på Mac aldrig lukker et program med at bare lukke vinduet, men det vist (nogle gange?) sker på Windows.

Føler mig som en idiot... :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev:Den viser da altid skrivebord som default kan du tage et screenshot?

Alt-TAB til spørgsmål to, hold alt taben nede for at se hvad der er åbent, Windows-TAB for et anderledes overblik.

Der er en menu tilgang til show desktop, højreclick på task view, der er show desktop, sikkert også et andet sted - men det er win-d hotkey jeg altid bruger.
Ikke her, dvs. jeg kan ikke umiddelbart komme til at se desktop overhovedet.

I stedet vises nogle kasser o.a. Hvis jeg forsøger at skifte views, så kommer der diverse menuer frem, men intet desktop. Nogle gange peeper der noget frem bagved, men det skjules hurtigt igen.

Jeg ville bare gerne have det til at være som på Mac med fuldt overblik over filer, ikoner og manuel kontrol over tingene.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: Føler mig som en idiot... :-D
Det behøves skam ikke, du rykker os andre rundt i mange lyd relaterede ting når du hjælper os uden at vi føler os dumme bagefter. 8-)

Men ja, krydset lukker programmet helt ned, dog kan nogle have en service kørende nede ved siden af uret alligevel. f.eks. Skype.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev:højreclick på task view, der er show desktop, sikkert også et andet sted - men det er win-d hotkey jeg altid bruger.
Ok, jeg kan dog ikke se et punkt der hedder task view. I stedet er der nogle ikoner uden navne. Der nogle andre "views" øverst, men ingen viser desktop.

Kan man ikke sætte den op til pr. default at vise desktop et sted?

Task view = Windows ikonet?

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Ehm har du sådan nogle store firkantede bokse? Lugter af den er i den der helt f*cked "tablet" mode...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De der hotkeys I nævner virker ikke her.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Kan du ikke lige være så lavpraktisk og tage et billede af skærmen, virker helt forkert det der... Tror den er i tablet mode...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tror jeg du har ret i. Hvordan slår man det fra?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

698692B2-8D3C-47B4-AD53-348D77BE1BFF.jpeg
698692B2-8D3C-47B4-AD53-348D77BE1BFF.jpeg (2.73 MiB) Vist 547 gange
Pic

Nyt svar