Hvad var dit første musikprogram?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Hvad var dit første musikprogram?

Indlæg af Joachip »

Okay, jeg starter...

Mit første var Aegis Sonix til Amiga i 1987. Det var bestemt ikke særligt fantastisk, men det havde en softsynth hvor man kunne tegne waveformen med musen, hvilket egentlig var okay cool for et program fra den tidsalder. Men alt i alt var det ret ueffektivt at bruge, og alting blev lettere og bedre da jeg opdagede trackere.
aegis_sonix.png
aegis_sonix.png (6.58 KiB) Vist 1271 gange
sonix_softsynth.jpg
sonix_softsynth.jpg (27.55 KiB) Vist 1271 gange
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Steinberg Pro-16 på Commodore 64. 1986.

Billede

EDIT: Årstal
Senest rettet af SustainerPlayer lør 4. maj 2019 21:48, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dance eJay 2 omkring år 2000/2001.

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

SoundMonitor på Commodore 64, 1986-87.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fantastisk!

Keep'em coming. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

ProTracker, Amiga.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Fasttracker 2 til dos:
ft2.png
ft2.png (176.11 KiB) Vist 1212 gange

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Noise Tracker
19900a.png
19900a.png (6.64 KiB) Vist 1208 gange

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg sad hele 1985 med in C64, og spillede på Electrosound
https://csdb.dk/release/?id=137185

Jeg fik aldrig lavet noget i den, for jeg kunne ikke finde ud af tonerne :) men jeg spillede bare løs på tasterne.

Så i november 1986 fik jeg soundmonitor, som jeg selv tastede ind fra bladet "64'er", og fik herefter et 10 siders brev fra min ven Banana/TEK, hvor han forklarede hvordan jeg laver musik i den. og lavede så min første tune... det tog ikke mere end 1 time.

https://csdb.dk/release/?id=59929

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Det var ligeledes Amiga som satte mig i gang med at lave musik. Jeg var DJ op igennem 80'erne, og på det tidspunkt, tænkte jeg ikke så meget på at skulle lave musik på en computer.. for det kunne man da ikke :-) Jeg havde lavet basic / fortran programmer og programmeret i Comal 80, og tænkte ikke i at lave musik, men mere at spille musik for et publikum. Jeg havde købt mig en C128, hvor jeg primært spillede spil på den.

En dag så jeg en reklame for Amiga 1000 computeren i Bilka / Hundige. Prisen på 16000 kr. var lidt vild. Med mine konfirmations penge og hjælpe fra forældrene, så lykkedes det mig at afleverer C128'eren tilbage, og i stedet købe A1000'neren i bilka.

Det var desværre en skuffelse i de første 1-2 år, eftersom der ikke var nogen ordentlige musik programmer eller spil til den. Jeg jeg legede m. workbenck m.m. i lang tid, indtil jeg kom i kontakt med en gut, som kunne skaffe et musik program til den der hed Karsten Obarski Soundtracker. Og fra den dag var jeg hooked på music making :-)

Må indrømme, at jeg ikke helt husker om jeg startede på Aegis Sonix, eller det var soundtracker v1.0 der kom først :-)

SLL

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

MrBacon skrev:ProTracker, Amiga.
Det track var virkelig et godt salgs argument, for at købe en Amiga :)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Lavede det første i C64 et eller andet tracker program:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Muntert at se de her screenshots. Det bringer minder tilbage.

Samt et par overraskelser. F.eks. at Steinberg har lavet ting til Commodore 64? Mind blown.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Joachip skrev:Muntert at se de her screenshots. Det bringer minder tilbage.

Samt et par overraskelser. F.eks. at Steinberg har lavet ting til Commodore 64? Mind blown.
Ahh yes havde også pro 16/24 samt Dr'ts seq.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Samt et par overraskelser. F.eks. at Steinberg har lavet ting til Commodore 64? Mind blown.
Jep - som alle andre raske drenge dengang havde jeg siddet hjemme på værelset og programmeret på Sinclairs og Commodore Vic-16/20 og så selvfølgelig Commodore 64. Jeg havde også rodet med dj'ing, dj-udstyr og hjemmebyggede lysshows.

I mere end en "festlig" anledning :drunk: havde vi i kliken talt om at starte et band. Men det blev min kammerat Lars, der en søndag ringede og sagde, at nu havde han købt en synthesizer. Det var en Casio CZ-1000 fordi ... Vince Clarke ...

Så sad vi et stykke tid og klikkede rundt på den og blev enige om, at vi hellere måtte lære at spille :-P
Så en tur på aftenskole for at lære klaver og undervejs begyndte vores udstyrspark at vokse. Først havde jeg lånt en Korg Poly 800 og så købte jeg en Roland Juno-2, da de ramte forretningerne i DK.

Steinberg Pro-16 læste jeg om i et dansk Commodore 64 magasin. Og kort tid efter var der et stort set tilsvarende sæt til salg i Den Blå Avis. Det var en eller anden gammel gubbe (sådan virkede han på mig den gang -han havde nok bare været over 30 :dollargrin: ), der også havde læst samme artikel - havde købt hele molevitten - og gået kold i det.

Lidt senere lavede Steinberg så Pro-24, der var forløberen til den første Cubase - til den navnkundige Atari 1040st. Som vi så også skiftede til da de begyndte at dukke op på brugtmarkedet.

Inden vi fik Pro-16 sequencede vi dog med en eller anden hardware boks, der lige nu er røget ud af min hukommelse. Det var ikke et kendt mærke.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ha ha, kult.

Åååårrhh... Dr. T kan jeg godt huske. Det program kom man bare ingen vejne med. Først da Bars'n'pipes og specielt Music-X kom, synes jeg det begyndte at blive seriøst.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Legede på c64 med musikprogrammer. Senere på a500 med trackere. Men det var først senere som 15–16 årig at jeg fik en cracked kopi af cubasis (før vst), i... 97 eller noget lign. Og derfra var jeg helt og aldeles hooked. Jeg kunne optage op til 8 spor før min computer kastede op! Jeg var helt blæst bagover. Det krævede 2 lydkort. Et til at optage med og et til at afspille(hvis man altså ville kunne høre det man allerede havde optaget når man skulle indspille noget). Der var en mixer med fader og pan. Det var alt. Jeg kan huske at jeg fortalte hvor fantastisk det var til alle mulige. Bla. Mine medarbejdere i Roskilde plantemiljø hvor jeg fejede og flyttede planter etc. Det fattede selvfølglig ikke min begejstring. Jeg kan huske senere da cubase vst for første gang. Realtime effekter???!?!?) og synths?!?! Det var simpelthen for vildt! Verdenen lå for mine fødder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mit første eget musikprogram var Cubase. Jeg mener det var version 3.6, og jeg mener det var i år 1999.

Det første musikprogram jeg prøvede, mener jeg hed Musicator eller noget i den stil, hvis jeg husker rigtigt. Det var i gymnasiet i sidst 90'erne.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Pro Tools (kan ikke huske hvilken version, men fra dengang hvor det var gråt i gråt)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Christoffer I. N. skrev:Dance eJay 2 omkring år 2000/2001.
+1

Tror også det var noget Dance eJay 2 for mig, og da jeg så hørte Hampenberg omkring nullerne, mener jeg at han arbejdede i FruityLoops som jeg derefter kiggede på men aldrig fandt ud af at bruge.

Havde tidligere gang i noget i DOS som kunne spille MOD filer, tror jeg de hed, men der lavede jeg ikke selv musikken, men var fascineret af at kunne lytte individuelle spor.

Det første rigtige lydstudieprogram var Cubase, som jeg aldrig rigtig blev glad for, så prøvede jeg en Mac som kunne kører Logic, og så var jeg solgt!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Jørgen de Mylius med "Efter skoletid" på Danmarks Radio.....did I mention my age, btw?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:
Christoffer I. N. skrev:Dance eJay 2 omkring år 2000/2001.
+1

Tror også det var noget Dance eJay 2 for mig, og da jeg så hørte Hampenberg omkring nullerne, mener jeg at han arbejdede i FruityLoops som jeg derefter kiggede på men aldrig fandt ud af at bruge.

Havde tidligere gang i noget i DOS som kunne spille MOD filer, tror jeg de hed, men der lavede jeg ikke selv musikken, men var fascineret af at kunne lytte individuelle spor.

Det første rigtige lydstudieprogram var Cubase, som jeg aldrig rigtig blev glad for, så prøvede jeg en Mac som kunne kører Logic, og så var jeg solgt!
Jeg rykkede også fra Dance eJay 2, Rave eJay (Superpack!), Techno eJay 2 og Ibiza eJay, over til en crack af Fruity, omkring version 2-3 stykker, som jeg aldrig fandt ud af at bruge.
Derefter videre til Reason 2.0, 2.5, 3.0 og så til Cubase SX 3. Cubase SX 3 var omkring 2005.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Kan ikke huske hvad programmet hed, men begyndte at klippe noget bastard-agtigt sammen i et program der fulgte med vores Compaq computer i 94-95.

Næste step var Dance Ejay, som jeg "lånte" fra central skole biblioteket hvor jeg var i praktik i 97, men røg ret hurtigt derefter på Jeskola Buzz som var det første rigtige musik program jeg brugte:

Billede

Good times :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mercury? Det er jo én af mine plugins. :-D
Buzz ser iøvrigt typisk sådan her ud i dag:

Billede
kplinc skrev:Jørgen de Mylius med "Efter skoletid" på Danmarks Radio.....did I mention my age, btw?
Fair nok. Jeg skrev jo ikke at det havde med EDB at gøre, for nu at blive i samme tidsalder. :) Og ja, jeg kan skam godt huske Jørgen de Mylius.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Mr. Soundman skrev:Det første musikprogram jeg prøvede, mener jeg hed Musicator eller noget i den stil, hvis jeg husker rigtigt. Det var i gymnasiet i sidst 90'erne.
+1 - Musicator havde jeg også stor fornøjelse af både hjemme og på Gymnasiet tilbage i midt 90'erne. - Jeg tænker stadig tilbage på det workflow der var med stor glæde.

Notationsdelen blev efterfølgende foretaget i først Score omkring 1996-1997 - derefter, på Universitet, blev den skiftet ud (opgraderet) med Finale - og sidenhen på Sibelius og her inden for de sidste år Dorico til.

Nyt svar