Tips til minimering af lag o.a. i Windows til gaming

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Re: Tips til minimering af lag o.a. i Windows til gaming

Indlæg af jakobole »

Du er en driver fra 10/4 her på ASUS' hjemmeside - det vil ikke skade at prøve at opdatere hvis du gider


https://www.asus.com/dk/Graphics-Cards/ ... _Download/
Microsoft Certified MCSA


Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

jakobole skrev:Sker det nogensinde på desktoppen at den fryser?
Mit gæt er nej.
Højest sandsyndling en dårlig grafikkort-driver. Men installeret korrekt, så burde den selv komme med forslag til opdatering når der er nye drivere. Det gør mit ATI/AMD-kort.
Nogen gange kan det hjælpe at nedgradere til tidligere version driver.

Er der sat strømstyring/slumretilstand til?
Er USB porte sat op til ikke at gå i dvale?
Er CPU/grafik sat til ikke at gå i dvale ?

Nogen af de spil der er nævnt er jo ældre spil, måske kan man prøve at køre som windows 7 eller 8 i kompabilitetstilstand.?
Er der prøvet at sætte virtuel hukommelse til 0MB?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Det kører out of the box, meeeeen:

#1 slå alle former for strømstyring fra, også i bios.
#2 gennemgå avancerede indstillinger i netkort, og slå de fornuftige ting fra/til
#3 opdater med nyeste bundkort + chipset drivere
#4 opdater med nyeste grafikkort driver
#5 installer den driver der er til selve skærmen, hvis en sådan findes
#6 kør på kabel, istedet for wifi (falder ofte af)

så er der ikke så meget i det

lag i spil, kan være lang ping tid til server, det kan man ikke gøre noget ved (vælg en anden spilserver)
netkort driver (strømstyring der konstant tænder/slukker)
for lidt ram/forkert ram

Hvis pc'en består en Latencymonitor test, som siger den er fuldt ud ok til DAW, så er den også ok til spil :)

Du kan pille i alt i Windows, og der er en masse "Services".
En standard installation behøves ikke at rodes i, bortset fra mine 6 punkter. Den bruger kun 0.02% cpu - så bare lad lortet køre

Diverse spil kræver nogle port forwards, websiden https://portforward.com har dem til alle spil.
Bare google "port forward spilnavn"
Når du portforwarder et spil, skal de også åbnes i Windows firewall, det er dog kun dårligt arbejde, hvis spillet ikke selv ordner dette ved installation.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Gode råd - men de burde producenten ha' gjort. Det skulle ikke undre mig at de software-stress-tester dem uden mus+keyboard, og således testes USB ikke under 3D + CPU load.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Holger skrev:
AnotherDan skrev:Tvivler på du har behov for de features der er med i PRO udgaven af Win10 til en gaming PC i hjemmet. Pro features er typisk ting der tilknyttet ved en arbejdsplads bla. domæne logon, remote desktop logon, og en række sikkerheds-features.

Jeg har kun win10 home på min uden problemmer, jeg kan fint game uden lag (endda over wireless).
Tak.

Jeg kan ikke ændre en del banale ting i Windows, så det må være en anden fejl, der gør at jeg ikke kan ændre settings. Nogle gange/steder skriver den noget med at Windows skal aktiveres/opgraderes til PRO. Jeg kontakter Shark Gaming.

EDIT: Nu checkede jeg Windows egen rapportering og der står faktisk PRO. Men ikke aktiveret.
Hvilken slags lag oplever I ?
At player input fryser i fx 1 sekund.

Action og lyd fortsætter, men manden vil ikke dreje eller fortsætter med sidste udførte handling, fx at skyde uden at stoppe indtil input returneres. Som om kommunikationen mellem PC'en og serveren er afbrudt midlertidigt, men computeren kører fint lokalt. Eller at keyboard/mus mister kontakten til PC'en (hvilket jeg ikke tror, da der er lys i begge under hændelsen).

Det sker sjældent, men sker i forskellige spil, fx Roblox eller Team Fortress 2.
bredal187 skrev:Windows versionen er underordnet for gaming. Pro versionen giver avanceret Lan features osv, men intet der har relevans for gaming.
Tak.

Se svar til Dan på samme.
Du skal identificere hvilken type lag der opleves

Framerate (fps) eller ping.
Fraps er en gratis, simpelt program der viser fps mens du spiller. Hvis du ligger stabilt på omkring 60 så er problemet nok dit net. Hvis du derimod ligger ustabilt eller stabilt under 40 så er det pc’en der er for svag / videosettings der er for høje i spillet.
Umiddelbart ingen af de to ting, da det mere minder om et fuldt "dropout" af kommunikation.

Måler jeg Internethastigheden siger den 110/110 med ping på 1 ms. Stabilt, ingen afvigelser også ved længere tests.

Mht. framerate oplever vi ingen hak i grafikken, ingen slowdown eller flimmer. Alt kører 100% smooth. Bruger standardsettings i fx Team Fortress 2 og Roblox. Begge er relativt ukrævende spil grafisk tror jeg.

Den "lag" vi oplever er en slags op til 1-2 sekunders "frys" af enten input til eller respons fra server eller PC, hvor handlingen og lyden fortsætter på skærmen, men der er manglende feedback/input til spillet.

Det sker relativt sjældent, men det sker.
Hvad er specs på maskinen?
PC'en er ca. 1 uge gammel og er købt hos Shark Gaming.

Det er deres mest populære, Max Bite Brutality V2 med tilkøbt opgradering af RAM + SSD. Pris 6.958 kr. ekskl. skærm, tastatur og mus. Den har været igennem en "stresstest".

INTEL CORE I5-9400F 6 x 2.9
INTEL STOCK KØLER
ASUS PRIME H310M-K
GEFORCE® PH GTX 1060 3GB
CRUCIAL BALLISTIX SPORT LT 2X8GB 2666 MHZ
2 X USB 3.1 GEN 1
2 X USB 2.0
2 X DISPLAYPORT
2 X HDMI
1 X DVI-D
SHARK GAMING BLOODPUMP 500W BRONZE CERTIFIED (85+)
1 x Cooler Master Elite 342
1 x Gigabyte 480GB 2.5" SSD
REALTEK® ALC887, 8-CHANNEL HD CODEC
REALTEK® 8111H GIGABIT LAN CONTROLLER

SteelSeries Rival 310 gamer mus
SteelSeries Apex 150 Nordic Gamer tastatur

Asus RT-AC88U Gaming Router via Ethernet

Windows Home 64 bit (EDIT: PRO i følge Windows selv). Har slået diverse baggrundsting og programmer fra, fx ingen beskeder, Spotify skal åbnes manuelt, Bullguard demo er slået fra (kom præinstalleret og lavede popups hele tiden) o.a.

Har opdateret Windows via den indbyggede opdateringsmulighed efter PC'en ankom hos os. Har ikke pillet ved noget essentielt i systemet.
3 ting her hvad gaming angår:

Mindre end i7 4790k ,det vil jeg ikke anbefale
minimum 2070 nvidia grafik kort.
Vandkøling

Og for at gøre mit svar kort, alle disse windows tweaks:



Yderligere skal du nok kontakte internetudbyderen for at få open nat. Og jeres egen ip. De fleste deler med andre, uden at vide det, hvilket giver lag.

Ps. Jeg gamer selv hardcore black ops 4 :)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

jakobole skrev:Gode råd - men de burde producenten ha' gjort. Det skulle ikke undre mig at de software-stress-tester dem uden mus+keyboard, og således testes USB ikke under 3D + CPU load.
De fleste stress tester, men ikke på software som sådan. Det er baseret på hardware config. Bios settings m.m
Cubase 11 pro

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

stralner skrev:
3 ting her hvad gaming angår:

Mindre end i7 4790k ,det vil jeg ikke anbefale
minimum 2070 nvidia grafik kort.
Vandkøling

Og for at gøre mit svar kort, alle disse windows tweaks:



Yderligere skal du nok kontakte internetudbyderen for at få open nat. Og jeres egen ip. De fleste deler med andre, uden at vide det, hvilket giver lag.

Ps. Jeg gamer selv hardcore black ops 4 :)
Det var da nogle helt åndssvage syge minimum specs.... hvordan har du (no offense) fået ind i hovedet at det er nødvendigt?

Kører du med 4k 140 fps skærm?

...og vandkøling er kun nødvendigt hvis du overclocker, men det er også minimum (i din optik) ?

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

bredal187 skrev:
stralner skrev:
3 ting her hvad gaming angår:

Mindre end i7 4790k ,det vil jeg ikke anbefale
minimum 2070 nvidia grafik kort.
Vandkøling

Og for at gøre mit svar kort, alle disse windows tweaks:



Yderligere skal du nok kontakte internetudbyderen for at få open nat. Og jeres egen ip. De fleste deler med andre, uden at vide det, hvilket giver lag.

Ps. Jeg gamer selv hardcore black ops 4 :)
Det var da nogle helt åndssvage syge minimum specs.... hvordan har du (no offense) fået ind i hovedet at det er nødvendigt?

Kører du med 4k 140 fps skærm?

...og vandkøling er kun nødvendigt hvis du overclocker, men det er også minimum (i din optik) ?
nej, vandkøling giver lavere temp. Dermed bedre ydelse og bedre stabilitet, men også godt til OC.

BF4 anbefalet cpu, intel 4790k og andre gør ligeså...du kan da godt kører minum spec. hvis du vil have jordens dårligste grafik og dø pga. framedrops m.m i diverse spil.

Og da jeg gamer multiplayer, så ved jeg de spec. er minimum, hvis altså du ikke gider tabe hver gang. En framerate på 75 og en skærm på 75 hz er også et minste krav til skærm og framerate efterhånden. De fleste kører væsentligt højere end det.

Og lad nu være med at komme med en gang pis om at det ikke er nødvendigt, i first person shooters kan jeg love dig for det gør hele forskellen.
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem
Indlæg: 603

Indlæg af EmilZ »

stralner skrev: nej, vandkøling giver lavere temp. Dermed bedre ydelse og bedre stabilitet, men også godt til OC.

BF4 anbefalet cpu, intel 4790k og andre gør ligeså...du kan da godt kører minum spec. hvis du vil have jordens dårligste grafik og dø pga. framedrops m.m i diverse spil.

Og da jeg gamer multiplayer, så ved jeg de spec. er minimum, hvis altså du ikke gider tabe hver gang. En framerate på 75 og en skærm på 75 hz er også et minste krav til skærm og framerate efterhånden. De fleste kører væsentligt højere end det.

Og lad nu være med at komme med en gang pis om at det ikke er nødvendigt, i first person shooters kan jeg love dig for det gør hele forskellen.
Men hvad har det med Holgers problem at gøre? PC'en er fin til casual gaming, og han beskriver jo at det kører smooth med god grafik.
Det at den fryser et par sekunder med jævne mellemrum som beskrevet, er jo tydeligvis et tegn på hardware/software fejl. Hvis PC'en eller internettet var langsomt, ville han konstant have lav fps, høj latency og/eller lag.

Nu kræver Roblox og TF2 jo ikke det store, så det er da fuldstændig overdrevet at sige at han skal have en i7, 2070 GFX og vandkøling for at køre spillene ordenligt.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

EmilZ skrev:
stralner skrev: nej, vandkøling giver lavere temp. Dermed bedre ydelse og bedre stabilitet, men også godt til OC.

BF4 anbefalet cpu, intel 4790k og andre gør ligeså...du kan da godt kører minum spec. hvis du vil have jordens dårligste grafik og dø pga. framedrops m.m i diverse spil.

Og da jeg gamer multiplayer, så ved jeg de spec. er minimum, hvis altså du ikke gider tabe hver gang. En framerate på 75 og en skærm på 75 hz er også et minste krav til skærm og framerate efterhånden. De fleste kører væsentligt højere end det.

Og lad nu være med at komme med en gang pis om at det ikke er nødvendigt, i first person shooters kan jeg love dig for det gør hele forskellen.
Men hvad har det med Holgers problem at gøre? PC'en er fin til casual gaming, og han beskriver jo at det kører smooth med god grafik.
Det at den fryser et par sekunder med jævne mellemrum som beskrevet, er jo tydeligvis et tegn på hardware/software fejl. Hvis PC'en eller internettet var langsomt, ville han konstant have lav fps, høj latency og/eller lag.

Nu kræver Roblox og TF2 jo ikke det store, så det er da fuldstændig overdrevet at sige at han skal have en i7, 2070 GFX og vandkøling for at køre spillene ordenligt.
Enig, men nu står der gaming computer, alle nye spil vil i max. grafik settings kværke det meste af den computer. Det er min pointe. blot som et eksempel så napper Black ops 4, 9 gb ram fra mit grafikkort i ultra settings, jeg kører på en I9 9900k trods alt. i std. opløsning. jo mindre ram på grafikkortet, jo mere stress på din cpu, derfor vandkøling.

Ja den fryser, og det kan skyldes 3 ting:

1. At de tweaks jeg henviste til tidligere ikke er gjort
2. At noget hardware bliver presset for hård
3. At programmet er skrevet i en elendig kode

Men i taskmanager Ctrl + del vil kunne fortælle hvor de peaks opstår. Ellers kan du hente process lasso Holger, der kan du se alt, men undgå at pille i noget ellers i det program, det kan mange ting, inkl. lave ged i den pc hvis du ikke lige ved hvad du laver :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Alle PC Masterrace stiller sig lige op i en kø og går ud af denne tråd.. Hehe..
Det er bare en PC, hvis det skal være besværlig og kompliceret giver det jo ikke mening.
Vandkøling, bedre specs osv er jo ikke relevant lige nu, vi snakker om et hardware eller driver issue, og det må producenten stå inde for.

Hvis alt fejler, så returner maskinen, stik ham en gammel Mac, smid gigabit netværk på den til dit fiberinternet, og installer Nvidia Geforce Now på den, så har han en gaming maskine som ikke blive outdated.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Faktum er at hvis man bare smed win10 på en pc uden alt lir så burde den spille. Gjorde det så sent som for en måned siden for min nevø. En mellemklasse pc til 6k fra Føniks der trækker hvad den skal i sin klasse udan lag m.m.

Jeg har aldrig oplevet hvad Holger beskriver og tænker at A. Producenten af "gamer" maskinen har været lidt for smart i en fart (Aner ikke engang hvad der skulle gøre en pc til en gamermaskine?) eller B. Netværk, men B. er relativt udelukket når det sker m,ed en times mellemrum. Det ville i hvetr fald undre mig gevaldigt.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

bredal187 skrev:Faktum er at hvis man bare smed win10 på en pc uden alt lir så burde den spille. Gjorde det så sent som for en måned siden for min nevø. En mellemklasse pc til 6k fra Føniks der trækker hvad den skal i sin klasse udan lag m.m.
Hvis man bare smider windows 10 på en hvilken som helst maskine om det er gaming eller musik produktion, så er man dømt til alverdens problemer!

Hvis du ikke tror på mig så hent core parking mannager og se hvor mange f*ck up strømsparefunktioner der er i spil, alt sammen noget der kræver at din pc bliver udsat for lag og svartider.

Der er en røvfuld lort der kører som standard på windows som dræner din pc til døde, alt sammen noget du skal bruge til at drive vores tunge programmer med..fildeling til windows update, diverse kort, baggrundsprogrammer er ikke første prioritet osv...alt efter om du prioriter musik eller spil.

Jo pokker mig om ikke windows skal tweakes...
Cubase 11 pro

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Okay, vi er nok bare på to forskellige planeter og jeg kan fornemme at det er en fanatisme jeg ikke orker at diskutere.

Jeg er uenig. Alene at du siger "professional gamer" og "ultra settings" i samme sætning gør at jeg trækker mig.

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Holger, oplever I stadig lag?
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

bredal187 skrev:Okay, vi er nok bare på to forskellige planeter og jeg kan fornemme at det er en fanatisme jeg ikke orker at diskutere.

Jeg er uenig. Alene at du siger "professional gamer" og "ultra settings" i samme sætning gør at jeg trækker mig.
Alene det at du ikke kan læse mester... hvor skriver jeg prof & ultra settings :lol:

Nej vi lukker den der, det niveau synker jeg ikke ned på :lol:
Cubase 11 pro

Nyt svar