Sikker mail - anbefalinger

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Sikker mail - anbefalinger

Indlæg af stig »

Vi er i den situation at vi pga vores dejlige 4-årige datters handicap er i konstant mail kommunikation med kommune, region, bandagister, virksomheder og speciallæger m.fl. Det kræver at vi ofte skal sende personfølsomme oplysninger om alle i familien frem og tilbage.
Hidtil har vi brugt gmail med udstregning af cpr osv og/eller e-boks, men ingen af delen fungerer optimalt og ift kommune og region må vi ikke sende fra usikker mail mere - her skal vi enten bruge sikker mail eller e-boks og sidstnævnte er umulig at tracke sendt post og svar i, synes vi.

Sorry, lang forklaring for et simpelt spørgsmål: kender I til en god løsning ift en sikker mail for private? Den må gerne koste lidt (maks ca 4-500 om året) men selvf helst gratis.

Tak!!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu arbejder jeg som ITadministrator til daglig, og sikker mail er noget skrammel at arbejde med når det ikke virker, der findes mig bekendt ikke nogle nemme billige ligetil løsninger, og slet ikke til private. Min første tanke var også at det må være sådan noget man bruger e-boks til.

Der er måske nogle stykker derude, googlede selv lige på det i forbindelse med dit spørgsmål, og dem jeg fandt var langt over budgettet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg tænker også eboks

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Sikkermail kræver ikke kun noget af afsender, men også at modtager har sit setup i orden - så selvom I fandt en løsning, skal modtager også kunne håndtere sikre mails. (Offentlige institutioner har som regel styr på det, men det kan altså være lidt en anden sag med private virksomheder.) Selvom eBoks ikke er perfekt, er det den eneste løsning til private jeg kender, som fungerer nogenlunde.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvad med ProtonMail? Den må i ikke bruge?

Er selv skiftet fra G til P og proton er bare så meget sikrer .

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

hvis i absolut ikke vil bruge eboks så kan i bruge outlook på windows og thunderbird på mac. værd dog opmærksom på at der skal bruges nemid app/nøglekort ved afsendelse og vist også modtagelse.

Jeg har forgæves forsøgt at sætte det op med nøglefil i stedet, men har hørt at det skulle kunne lade sig gøre...


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer gjorde mig lige opmærksom på https://tutanota.com/da/ i en anden tråd, er det mon den løsning i søger? Det er da til at betale.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Beklager jeg har været inkognito indtil nu, men der var lige en vandretur med gutterne, der stjal billedet.

Vi har prøvet bl.a. tutanova, men der er det minus, at vi er nødt til at fremsende et kodeord til hver enkelt modtager via SMS eller tlf. Så vidt jeg kan se, er det det samme med Proton mail.
Konklusionen bliver vist, at vi må prøve fortsat at få det til at fungere med gmail og e-boks.

Ikke desto mindre mange tak for jeres råd og input! God weekend!

Nyt svar