Folketingsvalg 5. Juni 2019

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Hvem stemmer du på?

Blankt
1
2%
Socialdemokratiet
4
9%
Radikale Venstre
6
13%
Det Konservative Folkeparti
3
6%
Nye Borgerlige
1
2%
Partiet Klaus Riskær Pedersen
4
9%
SF
5
11%
Liberal Alliance
1
2%
Kristendemokraterne
1
2%
Dansk Folkeparti
0
Ingen stemmer
Stram Kurs
1
2%
Venstre
2
4%
Enhedslisten
8
17%
Alternativet
4
9%
Jeg stemmer ikke
6
13%
 
Afgivne stemmer: 47
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Re: Folketingsvalg 5. Juni 2019

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev:...Ved øget skatteinddrivelse havner pengene i fælleskassen, til glæde for os alle sammen.
Denne glæde forudsætter, at der er nogle penge at inddrive. Dette forudsætter, at dem der er dygtige/heldige til at generere mange penge, fortsat vælger at være bosat i Danmark samt at lægge deres virksomheder i Danmark. Her tænker jeg, at der måske nok er nogle mennesker, der forregner sig lidt... Man skal bare passe på ikke at save den gren over, som man sidder på.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:
david mondrup skrev:...Ved øget skatteinddrivelse havner pengene i fælleskassen, til glæde for os alle sammen.
Denne glæde forudsætter, at der er nogle penge at inddrive. Dette forudsætter, at dem der er dygtige/heldige til at generere mange penge, fortsat vælger at være bosat i Danmark samt at lægge deres virksomheder i Danmark. Her tænker jeg, at der måske nok er nogle mennesker, der forregner sig lidt... Man skal bare passe på ikke at save den gren over, som man sidder på.
"Dem der er dygtige/heldige til at generere mange penge" - det er dem vi normalt kalder for de rige.
Hvorfor skal de rige bestemme over vores velfærd?

Javist, er det da en mulighed at flytte fra landet. Men der skal immervæk meget mere til at rykke pløkkerne op og forlade familie, venner og anden vant omgangskreds og bosætte sig i et fremmed land, end at man skal aflevere lidt mere til skattevæsnet. De rige er så rige idag, at 10 eller 20 millioner ekstra i skatter ikke ville berøre deres levevis. De vil stadig have råd til den nyeste Porsche eller Ferrari eller hvad de nu vælger. De vil stadig have råd til at bo i deres luksusvillaer og generelt leve det liv de ønsker.

Måske kan de ikke have råd til BÅDE en Porsche OG Ferrari til dem selv + alle børn (dvs. 2 biler til hver af deres slægtninge), men det overlever de nok, og jeg tror næppe det får dem til at flytte udenlands. Så havde de allerede gjort det for længst.

Man skal også huske at stille de kritiske spørgsmål til de riges velstand. F.eks.:

Hvem har i virkeligheden arbejdet sig til de penge? Er det de rige? Har de rige stået som fabriksarbejdere og tjent den ene milliard efter den anden? Næppe. Så høje er lønningerne i Danmark ikke på det område. Men det er renterne og kapital/afkast mm. hvis man i forvejen har penge nok.

Dvs. det er ARBEJDERNE som knokler sig selv halvt ihjel til en sen pensionsalder og forringede velfærdsydelser for at DE RIGE kan tjene deres milliarder og kun røre en finger når det passer dem!

Ja, jeg er fuldt ud klar over, at de rige ofte arbejder 50+ timer om ugen. Men de vælger det selv. De kunne vælge at trække sig tilbage i en alder af 18 år hvis de ville, og leve af deres renter. Men de synes de har et "spændende udfordrende job" og derfor bliver de ved. Deres valg. Men ARBEJDERNE har ikke andet valg, end at knokle i et dødssygt job som de kan blive decideret syge eller skadede af - eller blive kontanthjælpsmodtagere med de forringede rettigheder de påføres og de sanktioner osv. som de rammes af, hvis de siger nej til at arbejde for de rige!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kan jeg lige afspore debatten?

Mht. Effektivisering af den offentlige sektor (de her 10%?): inden man affejer denne ide som usmagelig.

Hvad med de muligheder som AI giver? For eksempel er det overhovedet ikke vanskeligt at opnå en reduktion i throughput time på 10% indenfor eks. Radiologi. ‘Algoritmisk’ analyse af et xray eller f-mri tar under 1 sekund og kan idag gøres med bedre precision end et panel af fagfolk. Der er flere studier på dette.

I denne jobrolle kan stillinger nedlægges, og pengene kan da i stedet omprioriteres på det der ikke kan automatiseres som eks. Patientkontakt: Flere penge til sygeplejersker så de ikke vælger at flytte til Norge for at arbejde i stedet for DK.

Så dette var reduktion i antal stillinger, inklusiv en forøgelse i produktiviteten. Den anden version er der hvor softwaren hjælper eksisterende stillinger til at blive mere produktive: Et simpelt eksempel er talegenkendelses software som kan hjælpe sygeplejersker med at dokumentere/logge sager hurtigere, og dermed bruge mere tid på face to face kontakt.

Full versus partial automation - versus status quo.

Siden dette er politik så handler det vel mere om hvad man gør med de ressourcer som bliver frigivet. Det er vel der det bliver usmageligt hvis de bliver omprioriteret til lettelser i toppen, og sygeplejersken fortsat skal knokle røven ud af bukserne til en lorteløn.

Jeg forsker til hverdag i dette område, og der er altså ritti ritti meget potentiale for velfærdsstaten hvis bare man gider omfavne mulighederne og tænker over hvordan det gøres.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev:Kan jeg lige afspore debatten?

Mht. Effektivisering af den offentlige sektor (de her 10%?): inden man affejer denne ide som usmagelig.

Hvad med de muligheder som AI giver? For eksempel er det overhovedet ikke vanskeligt at opnå en reduktion i throughput time på 10% indenfor eks. Radiologi. ‘Algoritmisk’ analyse af et xray eller f-mri tar under 1 sekund og kan idag gøres med bedre precision end et panel af fagfolk. Der er flere studier på dette.

I denne jobrolle kan stillinger nedlægges, og pengene kan da i stedet omprioriteres på det der ikke kan automatiseres som eks. Patientkontakt: Flere penge til sygeplejersker så de ikke vælger at flytte til Norge for at arbejde i stedet for DK.

Så dette var reduktion i antal stillinger, inklusiv en forøgelse i produktiviteten. Den anden version er der hvor softwaren hjælper eksisterende stillinger til at blive mere produktive: Et simpelt eksempel er talegenkendelses software som kan hjælpe sygeplejersker med at dokumentere/logge sager hurtigere, og dermed bruge mere tid på face to face kontakt.

Full versus partial automation - versus status quo.

Siden dette er politik så handler det vel mere om hvad man gør med de ressourcer som bliver frigivet. Det er vel der det bliver usmageligt hvis de bliver omprioriteret til lettelser i toppen, og sygeplejersken fortsat skal knokle røven ud af bukserne til en lorteløn.

Jeg forsker til hverdag i dette område, og der er altså ritti ritti meget potentiale for velfærdsstaten hvis bare man gider omfavne mulighederne og tænker over hvordan det gøres.
Helt klart. AI er fremtiden, men overskudet bør beskattes og prioriteres DIREKTE til velfærdsydelser - i de områder som AI'en anvendes til. Anvendes AI f.eks. i sundhedsvæsnet og sparer penge, skal de sparede penge gå direkte til sundhedsvæsnet i form af ekstra bevillinger, stillinger eller andet.

Hvis AI anvendes i industrien bør der lægges ekstra skatter på de skønnede besparelser og forøgede profit (staten skal lave skønnet, ligesom ejendomsskatterne er skruet sammen).

Eksempelvis med robotter som denne:



- de penge som bliver sparet og/eller øger profit som følge af AI/Robotteknologi, skal beskattes meget kraftigt (men stadig med tilskyndelse til at bruge robotter) og skatteindtægterne skal ubeskåret gå til arbejdsløshedsunderstøttelser eller lignende ordninger på området - i alt lige fra kontanthjælp til pensioner.

Man kalder det også demokratisk kontrol af produktionsmidlerne. Det er det, Enhedslisten bla. går ind for.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bredal187 skrev: Nej, kun på højrefløjen. Det kan man ikke kalde en generel enighed.
Nu skrev jeg også hæve skatten, og det er jo netop venstrefløjens mantra. Så jo, der er generel enighed om enten den ene eller anden ting - begge ting. der fører til mindre frihed, mindre fritid og mere arbejde.

For at skære det ud i pap: jeg mener ikke at nogen skal arbejde mere for samme løn, ligeså vel som jeg ikke mener nogen skal betale mere i skat for samme service.
Holger skrev: Min pointe er, at der ikke er så stor forskel på slutresultatet for befolkningen uanset hvordan de pakker det ind.
bredal187 skrev:Jo. for dem på gulvet er der. Nu har du aldrig haft et rigtigt arbejde*
* Et rigtig arbejde er ikke en hobby med indbygget job-i der giver kassen
Hvis jeg i første omgang ignorerer den med at mit job ikke er et rigtigt arbejde, så ved jeg udmærket hvad det vil sige at have et trist job fra egen erfaring som helt ung. Desuden var mine to forældre skolelærere - ikke et trist job på nogen måde, men det var et meget lavt betalt job.

Jeg synes det er en glidebane hvis man skal håne folk i lavtbetalte job eller en selvstændig med en høj løn der i nogle tilfælde matcher risikoen, indsatsen og evnerne. Ingen grund til at håne nogen for deres arbejde eller dygtighed - eller mangel på samme.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev: For at skære det ud i pap: jeg mener ikke at nogen skal arbejde mere for samme løn, ligeså vel som jeg ikke mener nogen skal betale mere i skat for samme service.
Jeg forstår faktisk ikke hvad du siger, sådan helt lavpraktisk? Hvem skal ikke arbejde mere for samme løn og hvem skal ikke betale mere i skat for samme service?

Jeg tænker ikke, at du mener at dit job fortjener et så markant højere lønniveau end en sygeplejeske og da i begge yder en service skal i beskattes ligeligt?
Holger skrev:
bredal187 skrev:Jo. for dem på gulvet er der. Nu har du aldrig haft et rigtigt arbejde*
* Et rigtig arbejde er ikke en hobby med indbygget job-i der giver kassen
så ved jeg udmærket hvad det vil sige at have et trist job fra egen erfaring som helt ung.
Et lav betalte, hårde job for en ung med fremtiden foran sig er ikke det samme som det lav betalte, hårde job mange danskere har foran sig resten af deres liv, så den sammenligning køber jeg ikke.
Holger skrev: Jeg synes det er en glidebane hvis man skal håne folk i lavt betalte job eller en selvstændig med en høj løn der i nogle tilfælde matcher risikoen, indsatsen og evnerne. Ingen grund til at håne nogen for deres arbejde eller dygtighed - eller mangel på samme.
Jeg synes det er en glidebane hvis man skal håne folk i lavt betalte job ved at forringe deres tilværelse fordi en selvstændig med en høj løn der i nogle tilfælde matcher risikoen, indsatsen og evnerne, stadig føler at personen fortjener mere. Ingen grund til at håne nogen for deres arbejde eller dygtighed - eller mangel på samme, men der er bestemt grund til at håne deres politiske standpunkt, hvis det er så langt ude i hampen som Paludan og LA.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bredal187 skrev: Jeg forstår faktisk ikke hvad du siger, sådan helt lavpraktisk? Hvem skal ikke arbejde mere for samme løn og hvem skal ikke betale mere i skat for samme service?
Ingen.
Jeg tænker ikke, at du mener at dit job fortjener et så markant højere lønniveau end en sygeplejeske og da i begge yder en service skal i beskattes ligeligt?
Jeg mener ethvert job - inklusiv mit eget - fortjener præcis den løn man kan tage for det. Det er et af kapitalismens grundvilkår.

Som selvstændig erhvervsdrivende tager jeg præcis den pris som markedet for min serviceydelse kan bære.

Jeg og den lavtlønnede bliver dog ikke beskattet ligeligt, men uproportionalt. Dvs. jeg beskattes ikke bare langt højere absolut set, men uproportionalt mere, da vi har et såkaldt progressivt skattesystem.
Et lav betalte, hårde job for en ung med fremtiden foran sig er ikke det samme som det lav betalte, hårde job mange danskere har foran sig resten af deres liv, så den sammenligning køber jeg ikke.
Nu var det dig der påstod noget om mit liv og min joberfaring. Jeg lavede egentlig ikke nogen sammenligning i den dur, men svarede blot på det forkerte postulat rent faktuelt.
Holger skrev: Jeg synes det er en glidebane hvis man skal håne folk i lavt betalte job eller en selvstændig med en høj løn der i nogle tilfælde matcher risikoen, indsatsen og evnerne. Ingen grund til at håne nogen for deres arbejde eller dygtighed - eller mangel på samme.
bredal187 skrev: Jeg synes det er en glidebane hvis man skal håne folk i lavt betalte job ved at forringe deres tilværelse fordi en selvstændig med en høj løn der i nogle tilfælde matcher risikoen, indsatsen og evnerne, stadig føler at personen fortjener mere. Ingen grund til at håne nogen for deres arbejde eller dygtighed - eller mangel på samme, men der er bestemt grund til at håne deres politiske standpunkt, hvis det er så langt ude i hampen som Paludan og LA.
Men nu var dét du hånede jo specifikt mit job ved ikke at kalde det et rigtigt arbejde.

Det er ikke sådan man fører en konstruktiv diskussion, ved at gå efter manden og ikke efter bolden.

Jeg er i øvrigt slet ikke enig med LA i særlig meget, ca. ligeså lidt som de fleste andre partier. Typisk under 40% af deres politik uanset hvilket parti jeg undersøger, dog typisk lavest enighed med Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev: Jeg mener ethvert job - inklusiv mit eget - fortjener præcis den løn man kan tage for det. Det er et af kapitalismens grundvilkår.

Som selvstændig erhvervsdrivende tager jeg præcis den pris som markedet for min serviceydelse kan bære.
Sygeplejersker og andre offentlige ansatte har ikke samme muligheder og derfor er argumentet at "sådan er verden" ikke holdbar i en politisk diskussion. Politik er til for at ændre verden og hvis ens syn på sine medmennesker er at de kan rend een så længe jeg kan få mere (LA) så er det sgu grimt.
Holger skrev: Jeg og den lavtlønnede bliver dog ikke beskattet ligeligt, men uproportionalt. Dvs. jeg beskattes ikke bare langt højere absolut set, men uproportionalt mere, da vi har et såkaldt progressivt skattesystem.
Jeg er sikker på at alle de lavt lønnede offentlige ansatte med glæde ville betale topskat hvis de fik en løn der krævede dette.
Holger skrev: Nu var det dig der påstod noget om mit liv og min joberfaring. Jeg lavede egentlig ikke nogen sammenligning i den dur, men svarede blot på det forkerte postulat rent faktuelt.
Ikke i forhold til diskussionens emne.
Holger skrev: Men nu var dét du hånede jo specifikt mit job ved ikke at kalde det et rigtigt arbejde.

Det er ikke sådan man fører en konstruktiv diskussion, ved at gå efter manden og ikke efter bolden.
Jeg hånede ikke dit job, men brugte det som sammenligning i forhold til mennesker der skal knokle til lav løn for at holde samfundet kørende. Jeg er sikker på at Rolling Stones ikke vil kalde deres karriere for et job, som deres far havde.

Hvis du følte det som en hån, så var pointen åbenbart ikke så klar og det beklager jeg.
Holger skrev: Jeg er i øvrigt slet ikke enig med LA i særlig meget, ca. ligeså lidt som de fleste andre partier. Typisk under 40% af deres politik uanset hvilket parti jeg undersøger, dog typisk lavest enighed med Enhedslisten og Dansk Folkeparti.
Men du har før sagt at det er der din stemme ligger.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:
Mr. Soundman skrev:
david mondrup skrev:...Ved øget skatteinddrivelse havner pengene i fælleskassen, til glæde for os alle sammen.
Denne glæde forudsætter, at der er nogle penge at inddrive. Dette forudsætter, at dem der er dygtige/heldige til at generere mange penge, fortsat vælger at være bosat i Danmark samt at lægge deres virksomheder i Danmark. Her tænker jeg, at der måske nok er nogle mennesker, der forregner sig lidt... Man skal bare passe på ikke at save den gren over, som man sidder på.
"Dem der er dygtige/heldige til at generere mange penge" - det er dem vi normalt kalder for de rige.
Og jeg har så valgt at kalde det "Dem der er dygtige/heldige til at generere mange penge".

mediumaevum skrev:Hvorfor skal de rige bestemme over vores velfærd?
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål.

I det daglige er det vel politikerne der træffer afgørelser omkring velfærd og i den forstand "bestemmer" over velfærden. De øvrige borgere har medbestemmelse i form af 1 stemme hver, hver gang man går til valg - såvel rig som fattig. Jeg mindes ikke at have set nogen her i tråden foreslå, at dette burde være anderledes - f.eks. at rige skulle have lov at afgive 2 stemmer til valg eller sådan noget. Men som sagt kan det være, jeg ikke har forstået, hvor du ville hen med spørgsmålet.

mediumaevum skrev: Javist, er det da en mulighed at flytte fra landet. Men der skal immervæk meget mere til at rykke pløkkerne op og forlade familie, venner og anden vant omgangskreds og bosætte sig i et fremmed land, end at man skal aflevere lidt mere til skattevæsnet.
...
Måske kan de ikke have råd til BÅDE en Porsche OG Ferrari til dem selv + alle børn (dvs. 2 biler til hver af deres slægtninge), men det overlever de nok, og jeg tror næppe det får dem til at flytte udenlands. Så havde de allerede gjort det for længst.
Der har du så din tro, hvor jeg har min - jeg tror ikke vi kommer det nærmere lige nu og her.

Men uden at jeg føler, at jeg hører med I den kategori som du kalder "De rige", så kan jeg dog oplyse, at jeg har tænkt lidt på, om jeg i fremtiden måske skulle bosætte mig i Sverige, eftersom DUBTEMPLE hat gjort opmærksom på, at det skulle være væsentlig billigere at købe/eje hus i Sverige bl.a. pga. mere lempelige skatteregler. Så for mit personlige vedkommende er skattetryk da en af de faktorer, jeg vil tage med i betragtning, når jeg skal afgøre, hvor jeg vil befinde mig om 5, 10 og 20 år. Hvis jeg f.eks. kan få mere hus for pengene i Sverige, (plus en betydelig mere storslået natur mm.), så kan det da være værd at overveje.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Jeg og den lavtlønnede bliver dog ikke beskattet ligeligt, men uproportionalt. Dvs. jeg beskattes ikke bare langt højere absolut set, men uproportionalt mere, da vi har et såkaldt progressivt skattesystem.
Det med progressiv skat er en fjollet idé efter min mening. Det forekommer mig mere rimeligt at lade alle betale samme procentsats i skat af deres indkomst.

Hvis en person A tjener 10 gange så mange penge som personen B i løbet af et år, og hvis begge betaler samme %-del i skat af indkomsten, så betaler A jo 10 gange så mange penge i skat som B, og det må da være nok. Hvis A er dygtig/heldig til at generere store mængder penge, så får A lagt rigtig mange penge i statskassen til stor glæde for rigtig mange andre mennesker... Her bør vi vel så være glade for en stor bidragsyder i stedet for at pålægge vedkommende ekstra misundelsesgebyrer. Der er ingen grund til nærmest at "straffe" folk, som har bidraget med mere til det offentlige end de fleste andre.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg havde set den før, men den var nærmest bedre 2. gang. En fantastisk dokumentar, som viser hvor utroværdige - på hver deres måde - Khader og Samuelsen er.
https://www.dr.dk/tv/se/dagbog-fra-midt ... fra-midten

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:eftersom DUBTEMPLE hat gjort opmærksom på, at det skulle være væsentlig billigere at købe/eje hus i Sverige bl.a. pga. mere lempelige skatteregler. Så for mit personlige vedkommende er skattetryk da en af de faktorer, jeg vil tage med i betragtning, når jeg skal afgøre, hvor jeg vil befinde mig om 5, 10 og 20 år. Hvis jeg f.eks. kan få mere hus for pengene i Sverige, (plus en betydelig mere storslået natur mm.), så kan det da være værd at overveje.
Yep, vores umidelbart brugbare hus købte vi for 200K vil runde 500K når vi har bygget om, og til, samt renoveret, første klasses beliggenhed, kunne vel i DK sammenlignes med med en historisk gammel idyl beliggende ved Silkeborgsøerne ell.lign. Efter min overbevisning noget til over 1.5 mill,...

Derudover er strømmen billigere

Jeg glemte vist at nævne biler,.. en Duster f.eks.


I sverige starter den ved starter ved 99.900 SVK ved dagsaktuel kurs 0.691 svarende til 69.030 DKR


https://www.dacia.se/duster/

I Danmark hvor den også er dyrer at forsikre og ca dobbelt så dyr i servivice, osv starter den ved 148.980

https://www.dacia.dk/duster/


Så det er bestemt ikke kun overklassen der kan finde på "at rykke sig", vi tjener begge kun en typisk "3F-løn", (trods vi begge har OK uddannelser)

Vi er så priviligerede at kunne have en bolig begge steder nu, da vi tidligt i livet arbejdede os 100 pct ud af den gælds-skrue som de fleste falder i, når de ønsker at få "det hele på en gang" ,... for rigtig mange er deres livs-økonomi en lang skubben af en gælds-pukkel foran sig ,...

Det kostede selvfølgelig "afsavn" i en periode, men noget der er muligt for de fleste,...

Man kan skylde samfundet for en masse dårlige forhold, men tit ligger en stor del i ens egne dispositioner, samt en fejlagtig holdning til at man har "krav" på det hele, hus, bil, rejse-aktivitet, osv,. og helst før man fylder 30,..... det har man ikke, heller ikke selv om man har valgt at få børn :-)

Låne-kuturen er klam og selvforstærkende, det at alle skal have, NU, og bare låner, er jo reelt hvad der presser priserne op, banditter i habitter står så parat til at suge dit blod, og man bliver låst både geografisk, samt i forhold til sit job, man kan ikke længere stikke fingeren til sin chef

Jeg syntes det kunne være spændende at arbejde med dette, altså eget ansvar, gældfri livsstil, og forvaltning af egen liv, samt ansvar

Men måske hører det mere hjemme i "en bevægelse", end I et politisk parti ????
dustar2.jpg
dustar2.jpg (342.63 KiB) Vist 381 gange
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så er der kun to partier uden stemmer i afstemningen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

SustainerPlayer skrev:Så er der kun to partier uden stemmer i afstemningen.
Spændende om det afspejler DK generelt, om DF's satsninger de sidste 8-10 år giver så meget bagslag, de ikke når spærregrænsen.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bryla skrev:
SustainerPlayer skrev:Så er der kun to partier uden stemmer i afstemningen.
Spændende om det afspejler DK generelt, om DF's satsninger de sidste 8-10 år giver så meget bagslag, de ikke når spærregrænsen.
Kan ikke tro andet. Så ifølge afstemningen skal vi have en helt ny statsminister fra EL. :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:Vi er så priviligerede at kunne have en bolig begge steder nu, da vi tidligt i livet arbejdede os 100 pct ud af den gælds-skrue som de fleste falder i, når de ønsker at få "det hele på en gang" ,... for rigtig mange er deres livs-økonomi en lang skubben af en gælds-pukkel foran sig ,...

Det kostede selvfølgelig "afsavn" i en periode, men noget der er muligt for de fleste,...

Man kan skylde samfundet for en masse dårlige forhold, men tit ligger en stor del i ens egne dispositioner, samt en fejlagtig holdning til at man har "krav" på det hele, hus, bil, rejse-aktivitet, osv,. og helst før man fylder 30,..... det har man ikke, heller ikke selv om man har valgt at få børn :-)

Låne-kuturen er klam og selvforstærkende, det at alle skal have, NU, og bare låner, er jo reelt hvad der presser priserne op, banditter i habitter står så parat til at suge dit blod, og man bliver låst både geografisk, samt i forhold til sit job, man kan ikke længere stikke fingeren til sin chef

Jeg syntes det kunne være spændende at arbejde med dette, altså eget ansvar, gældfri livsstil, og forvaltning af egen liv, samt ansvar

Men måske hører det mere hjemme i "en bevægelse", end I et politisk parti ????
Jeg synes det er en meget relevant problemstilling, du tager op her. Måske i virkeligheden mere interessant og mere vigtig end hvilket parti man stemmer på og hvorvidt man ønsker skatterne skruet lidt op eller ned.

Jeg har et indtryk af, at mange mennesker i dag ser det som en slevfølge, at de skal bo i slot samt have 2 biler per husstand plus det løse... Folk stiller jo efterhånden kæmpe forbrugskrav til såvel sig selv som til hinanden.

Nu ikke for at starte en verdenskrig her :wink: - men nogle gange, hvor der i TV har været indslag med mennesker - (ofte enlige mødre) - der angiveligt er fattige og har svært ved at få pengene til at slå til, så har jeg bidt mærke i, at de nogle gange bor i en væsentlig større og finere bolig end jeg selv. Og så kan jeg altså ikke lade være med at tænke hmmmmm... Dette er ikke for at fornægte, at der kan findes mennesker derude, som reelt har det svært, men den slags TV-indslag giver mig altså ikke desto mindre samtidig et indtryk af, at folk vidst stiller meget høje krav til levestandarden i dag.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Mr. Soundman skrev:
Holger skrev:Jeg og den lavtlønnede bliver dog ikke beskattet ligeligt, men uproportionalt. Dvs. jeg beskattes ikke bare langt højere absolut set, men uproportionalt mere, da vi har et såkaldt progressivt skattesystem.
Det med progressiv skat er en fjollet idé efter min mening. Det forekommer mig mere rimeligt at lade alle betale samme procentsats i skat af deres indkomst.

Hvis en person A tjener 10 gange så mange penge som personen B i løbet af et år, og hvis begge betaler samme %-del i skat af indkomsten, så betaler A jo 10 gange så mange penge i skat som B, og det må da være nok. Hvis A er dygtig/heldig til at generere store mængder penge, så får A lagt rigtig mange penge i statskassen til stor glæde for rigtig mange andre mennesker... Her bør vi vel så være glade for en stor bidragsyder i stedet for at pålægge vedkommende ekstra misundelsesgebyrer. Der er ingen grund til nærmest at "straffe" folk, som har bidraget med mere til det offentlige end de fleste andre.
Jeg er 100% enig. Men så skal alle fradrag også fjernest. Der er ingen tvivl om at selvstændige og erhvervsdrivende tjener kassen på diverse fradrag, ting som f.eks en sygeplejeske aldrig får mulighed for. Hvis vi fjerner ALLE former for fradrag, så kan vi kigge på en mere lige skat. Vi ved jo godt at de fleste selvstændige lige trækker al elektronik fra selvom det er en bærbar til konen, ipad til den lille og så videre. Så er der kunstner fradrag hvor du kan fjerner moms på musikudstyr og lignende. Hvis alle selvstændige betaler ved kasse 1, så er vi i hvert fald tættere på at være lige. Det gør de bare ikke.

Den del "glemmer" en del selvstændige bare lige når de piver over topskat :-D

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Slut med at trække opførsel af ny studiebygning, udstyr, elektronik, software. strøm, el, vand, forbrug, fotograf, webudvikler til hjemmeside, mobiltelefoner, bærbar, abonnementer, lamper, træsko og hvad der ellers trækkes fra.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

… I forlængelse af mit sidste indlæg - for at komme til det jeg mener, er sagens kerne:

For ca. 1-2 år siden havde jeg en oplevelse, hvor en kvinde, som jeg ikke kendte, men kortvarigt var kommet lidt i snak med, nærmest tilsvinede mig, for at gå med et par briller, som efter hendes mening ikke var moderne. Hun syntes til gengæld det brillestel hun havde på, var mere tidssvarende. Bagefter fik min T-shirt en tilsvarende tur... :lol: Jeg var nærmest i chock :shock:

Og så tænker jeg, at det må være rigtig svært at være på f.eks. kontanthjælp, hvis folk i dag føler, at hele deres identitet og selvværd falder til jorden, hvis ikke der er penge til løbende at skifte ellers velfungerende briller og tøj ud med nyt.

Jeg synes det er meget relevant, som DUBTEMPEL kommer ind på, at gå ind og kigge på vores indstilling til forbrugsgoder idag.

Skal man ikke kunne føle andres accept og respekt uden hus, bil, sidste nye modetøj osv.? Er det i virkeligheden der, at problemet ligger? Hvad baserer vi vores selvværd på i dag?

Jeg tror måske det er mere relevant at tage en diskussion om dette snarere end at diskutere hvem, der i givet fald skal betale regningen.
Senest rettet af Mr. Soundman lør 11. maj 2019 11:15, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Ide:

Vi sænker skatten til 30% for ALLE inklusiv firmaer og fjerner alle fradrag.

Firmaskat, 30%. Ingen fradrag, ingen hurlumhej.

Så er det lige for alle. Det er vel så liberalt som det kan blive. Lad os se om "de rige" og selvstændige er med på den.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

bredal187 skrev: Jeg er 100% enig. Men så skal alle fradrag også fjernest. Der er ingen tvivl om at selvstændige og erhvervsdrivende tjener kassen på diverse fradrag, ting som f.eks en sygeplejeske aldrig får mulighed for. Hvis vi fjerner ALLE former for fradrag, så kan vi kigge på en mere lige skat. Vi ved jo godt at de fleste selvstændige lige trækker al elektronik fra selvom det er en bærbar til konen, ipad til den lille og så videre. Så er der kunstner fradrag hvor du kan fjerner moms på musikudstyr og lignende. Hvis alle selvstændige betaler ved kasse 1, så er vi i hvert fald tættere på at være lige. Det gør de bare ikke.

Den del "glemmer" en del selvstændige bare lige når de piver over topskat :-D
Skal fradrag fjernes for alle så? Dvs også befordringsfradraget for personer bosat i perifere kommuner, som har langt til job? Og rentefradrag for dem som har gæld (fx i bolig)? Tror ikke at det vil gå hårdest udover “de selvstændige”. I øvrigt så tror jeg på ingen måde på at de fleste selvstændige snyder i skat. Den påstand tror jeg faktisk de fleste selvstændige erhvervsdrivende ville blive lidt indignerede over at høre. Det er jo lidt det samme som at sige at vi ved jo godt at alle håndværkere alligevel arbejder sort...

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

For min skyld må man godt give fimaer skattelettelser. Man kunne finansiere det ved at lægge gebyrer på aktie transaktioner. Og via EU kunne man sætte ind modskattely . 20% af det store selskaber skulle betale skat i EU havner i skattely. Flere af dem betaler faktisk kun det de selv vil. Man kunne også få lukket skattehuller og skattesnyd, som jo har kostet statskassen mange milliarder.
Jeg har stor respekt for folk som Lars larsen. Som har bygget et firma op fra bunden og skabt noget godt, ud fra de betingelser han havde. Jeg kunne sagtens unde Jysk en skattelettelse. og for den sags skyld også Mærsk og andre lignende firmaer. Men de ultra liberale får det til at lyde som om at alle skattelettelser kun går til firmaer som, ved hårdt arbejde og dygtighed, har skabt noget som kommer os alle til gode. Men moralen er desværre ikke altid så god i finansverdenen . Der er selskabstømmere , boligspekulanter folk som tjener styrtende med penge ud fra en eller anden stemning i finansverdenen, som er uden forbindelse til de firmaer de investerer i. De ansatte er bare bønder i et økonomisk spil, som kan ofres ,hvis det er en økonomisk fordel. For ikke at nævne banker som vi jo har set er fuldstændigt skrupelløse. Så giv endelig skattelettelser til mindre og store firmaer som loyalt støtter og skaber noget for vores samfund.
Men det er mit klare indtryk at partier som LA og NB udelukkende er til for døgenigte som f.eks. Seier brødrene og Asgar Åmund.
Hvis livssyn kan sammenlignes med egerns, hvis eneste formål er at gemme i depoter og hidsigt angribe alle som kommer depoterne nær. Og går ud fra at alle dyr i skoven eftertragter deres depoter.
Senest rettet af Kimex lør 11. maj 2019 14:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg troede ellers ikke der var forskel på en parti-soldat og en circus-klovn :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
arena.JPG
arena.JPG (33.58 KiB) Vist 305 gange
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

DUBTEMPLE skrev:Jeg troede ellers ikke der var forskel på en parti-soldat og en circus-klovn :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
arena.JPG
Jeg stemmer på cirkusklovene :-D

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

De øvrige borgere har medbestemmelse i form af 1 stemme hver, hver gang man går til valg - såvel rig som fattig. Jeg mindes ikke at have set nogen her i tråden foreslå, at dette burde være anderledes
Neej, men der er jo lobbyisme. Både fra arbejdsgiverforeninger og fagbevægelsen og private donorer.
Måske derfor at de som står udenfor bliver svigtet. At vi har en til en demokrati i danmark. Det mener jeg bestemt ikke.

Nyt svar