Shelving EQ "Q-værdi"

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Shelving EQ "Q-værdi"

Indlæg af Joachip »

Jeg blev ligt spurgt om det her med Q-værdien på en shelving EQ, og opdagede at der er ret meget kaos i hvordan det bliver angivet. Først lidt grafik som viser tre indstillinger i praksis for ligesom at vise hvad jeg prøver at forklare:

Billede
En stejl indstilling hvor der sker en form for "overshoot" (i mangel af et bedre ord), d.v.s. selvom man har boostet de høje frekvenser, så er der faktisk også et område hvor visse frekvenser bliver dæmpet. Den her indstilling ændrer ret meget på lydens karakter.

Billede
Den mest stejle indstilling hvor der ikke er noget "overshoot". For mig at se er det her en form for midterposition som bør være genkendelig.

Billede
En meget lidt stejl indstilling som giver meget lidt farvning af lydens karakter, men til gengæld rammer man ikke særligt præcist.

Sony Oxford EQ'en opererer med en værdi fra 0 til 40%, hvor 0% er den mindst stejle indstilling og 40% er den mest stejle indstilling, og 0% er den eneste værdi hvor der ikke sker sådan et "overshoot", d.v.s det svarer til billede nummer to, og de 40% svarer til det første billede.
Samplitude: Store tal betyder stejlere og små tal betyder mindre skarpt. Overshoot punktet er lidt over 0.7.
Electri-Q er omvendt, og opererer med værdier fra under 0.1 (stejlt) til over 9.0 (blødt), og hvor det punkt hvor det her overshoot begynder er omkring cirka 1.8.

Hvad hulen er normalt? :puke: Og hvis alle nu kunne blive enige om en standard, hvad burde den standard så være? Skal vi overhovedet vise det som en "Q-værdi" eller bør det være et procenttal eller måske noget med dB/okt stejlhed? Nogen holdninger her? Oplevelser? Kommentarer?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den kurve jeg får vist i Flux Epure minder mest om den 3., måske en mellemting mellem 2 og 3, dog har jeg ikke tjekket hvor korrekt den kurve de viser i GUI reelt er. Jeg har ingen mulighed for indstilling af stejlhed.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg glæder mig også til en defination af Q

Måske Holger kan sige noget

Mener f.eks. Q på et båndpas-filter, blev defineret som center-frekvens, delt med frekvens-området mellem de to -3dB punkter på teknisk skole

Men ja , det flyder :-)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er vist kun for shelving, at der virkeligt er kaos. For lowpass/highpass filtre angiver man den frekvens hvor der dykkes præcis 3 dB, og for en almindelig EQ kan man angive bredden af boost/dyk i oktaver (vistnok også ud fra hvor effekten er nede på -3 dB).

For mig at se er der to ting der primært sejler:
1) Betyder større tal at det er stejlere eller mindre stejlt?
2) Hvilket tal skal man ramme for at få billede nummer to (d.v.s. den stejleste kurve uden at der opstår overshoot)?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er ikke nigen 100% standard for Q-angivelsen - i praksis.

Fx er min hardware MEA-2 siort set Q x 10, dvs. 10 gange højere end hvad man ofte ser. Så mens der findes alment accepterede formler for konstant Q, så følges det ikke nødvendigvis i praksis.

Derudover er mange equalizere jo ikke med konstant Q, men med variabel Q. Dvs. den pålydende værdi på fx Q=1 kan være fx halvdelen eller måske det dobbelte afhængig af hvor meget man ændrer gain.

Og i mange equalizere er det endda asymmetrisk, dvs. den variable Q er ikke lige variabel i begge retning. Eller den er variabel i cut men ikke i boost, hvor den er konstant.

Ad 1: Ja, højere Q i shelving = altid mere resonant/stejlere.

Ad 2: Forskelligt, men typisk 0.707 - 1, ligesom med et lpf/hpf. FabFilter mener jeg ikke følger normen helt.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Lydbranchen har bare så utroligt mange kaotiske ting over sig, og det her er åbenbart endnu én af dem. :-D

Ad 1: Jeg er glad for at vi er enige om, at højere tal bør give en stejlere kurve. Det synes jeg også er mest logisk. ElectriQ er lidt irriterende på det punkt, fordi den angiver det omvendt.

Ad 2: Jeg har skam også en mistanke om at netop 0.707 (kvadratroden af 0.5) er midterværdien for Samplitude's EQ. Men hvis jeg skal tage usability-brillerne på, så er "kvadratroden af en halv" måske ikke et særligt genkendeligt tal for almindelige musikere. Burde man ikke i det mindste lave en eller anden streg på UI'et lige ud for det punkt, så man kan se hvor min "midterposition" (billede nr. 2) er? Det er noget jeg ihvertifald vil holde i baghovedet hvis jeg kaster mig over at lave en shelving EQ en dag.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Worall kommer ind på det efter ca. 9 minutter her
skriver noder

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det du efterlyser med midterstregen er oftest den værdi equalizeren defaulter til hvis man option+clicker på parametret.

I Logics Channel EQ mener jeg dog at factory preset er Q=1.1 for high shelven, men den defaulter til 0.707 hvis man option+clicker.

:-D

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis nogen laver en ny digital EQ så kunne jeg utroligt godt tænker mig en efterligning af Q’en i min Summit Rupert Neve EQ-200’s shelves.

Har intet digitalt med den form.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

At lave en ordentlig efterligning af sådan en hardware EQ ville være ganske spændende, men jeg vil ikke påstå jeg ville kunne ramme.
Det ville ihvertifald minimum kræve at jeg havde hardware udgaven mens jeg prøvede. Og selv da ville det nok være uhyre vanskeligt at komme frem til noget der virkeligt kunne erstatte originalen.

Bryla: God test han har gang i der. Jeg morede mig, da han sagde at alle digitale EQs tydeligvis ikke er helt ens, og det kan folk godt begynde at indrømme nu. "Det kan i gøre i kommentarerne nedenunder." :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja den kommentarer fik mig også til at grine :)
skriver noder

Nyt svar