Uskrevne regler vedr live musik booking

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Uskrevne regler vedr live musik booking

Indlæg af MichaelHausted »

Hej

Er der nogen der kan forklare lidt om uskrevne regler i booking verdenen indenfor mindre spillesteder/barer/caféer/værtshuse (som solo musiker
med covermusik)

Som fx

Hvornår bør man takke nej til andre spillesteder i samme mindre by? Hvis man kun har 2-3 jobs årligt på et sted i en mindre by fast. Er det så dårlig stil at sige ja til andre spillesteder i samme by?

Hvornår er en by stor nok til at man kan takke ja til alle de spillesteder der henvender sig?

Hvornår forpligtet man sig “uskrevent” til kun at spille hos ét sted?

Har i nogle oplevelser hvor i har været ude for spillesteder der er blevet direkte utilfredse med noget af ovenstående?

Kunne være lækkert med noget knowhow :D

Dbh Michael

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er aldrig noget, der har bekymret mig.

Hvis det var, hvis jeg tænkte, at det problem kunne opstå, så tror jeg, jeg ville være upfront omkring det. Sige til spillestedet:"Hey, jeg synes vi har en god ting kørende. Det virker for os begge to. Jeg tænte, om jeg skulle være jeres exclusive navn? Hvor meget ekstra vil I give for det?

Exclusivitet er bestemt ikke gratis, og jeg har altså heller aldrig oplevet, det var forventet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

MichaelHausted skrev:
Hvornår forpligtet man sig “uskrevent” til kun at spille hos ét sted?
Aldrig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Netto giver mig ikke tingene billigere hvis jeg kun handler der..
Lad os slå det lidt større op.. Hvis du bliver booket til en festival, må du så ikke sige ja til de andre festivaller?
Det eneste de kan tillade sig at rynke på næsen over, er hvis du spiller hos dem kl 19:30-21, hvorefter du går over til konkurrencen på den anden side og spiller kl 21:30-22 men tager fuld betaling for transport hjemmefra begge steder. De skal bare blande sig helt udenom, så må de betale for dig fra kl 19:30-22 hvis de ikke vil have dig ovre hos de andre den aften.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har oplevet det en enkelt gang, men det var i Holstebro hvor der er 4-5 barer & endnu færre spillesteder. Barejeren var ikke interesseret i, at du spillede ovre på den anden side inden for de samme 30 dage.

Omvendt, så kan det være et forhandlingsoplæg til at være husband, dvs. spille minimum en gang om måneden over en lang periode.

Iøvrigt, så kom jeg i tanke om denne her reminder til, hvordan det er bedst at opføre sig når det gælder om at passe på sit ry i bl.a. de forhandlingssituationer:

https://www.digitalmusicnews.com/2017/0 ... acklisted/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har oplevet det være skrevet ind i mange kontrakter - et "nærhedsprincip".

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

det der du nævner, det er ikke "uskrevne regler". Det er det modsatte, det er noget som skal skrives ind i en kontrakt.
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:Lad os slå det lidt større op.. Hvis du bliver booket til en festival, må du så ikke sige ja til de andre festivaller?
Ja, det er jo sådan set kotume. Men, som andre også skriver, så skal det anføres i kontrakten.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Jeg har også set det i et par kontrakter, og ved at det har været en overvejelse for min booker.
Du behøver ikke nødvendigvis at bekymre dig om at træde spillestedet over tærene - men overvej selv hvor meget publikum i har i den pågældende by og om det overhovedet giver mening at spille flere gange samme i samme by i en kort periode. I langt de fleste tilfælde vil svaret være nej :).

Nyt svar