Jeg vil gerne tage patent på tonen d

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Jeg vil gerne tage patent på tonen d

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kan se, at MAERSK lige har taget patent på farven lyseblå - de har nu eneret til denne farve i hele EU :shock:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/anden-g ... -til-farve

Hvad gør de store drenge i musikbranchen? Tager de patent på de frekvenser, som de har brugt meget i deres musik...? :roll:

Nu er det således, at tonen d går igen i mange af de musikstykker, som jeg har skrevet. Jeg synes faktisk, at tonen d er kendetegnende for min musik. Jeg må vel kunne tage patent på tonen d :!: Jeg skal gerne indsende 30 sider, ligesom MAERSK har gjort det, og dokumentere udover enhver rimelig tvivl, at tonen d altså går igen rigtig mange gange i mange af mine numre.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg har trukket vejret store dele af mit liv og jeg syntes at det kendetegner min evne til at tælle til ti, så jeg tager patent på at trække vejret.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Altså, der skal jo ikke meget mere end to tre toner til, før musikere mener de har copyright på en melodi.

Mærsk har taget patent på én farve blandt mange millioner farver.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man kan sgudda ikke tage patent på en farve, latterligt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er heller ikke taget patent på en farve.

Den er varemærkebeskyttet. Og det er ikke bare alt lyseblåt - men den særlige nuance af lyseblåt.

Hurra for clickbait-nyheder! :-P

https://www.pv.dk/services/varemaerker/ ... aremaerke/


Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der er et super Klovn afsnit om den "rigtige" Mærsk blå......

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Carlsberg og andre har også deres egen foliefarve, som andre ikke må bruge

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:Mærsk har taget patent på én farve blandt mange millioner farver.
SustainerPlayer skrev:... det er ikke bare alt lyseblåt - men den særlige nuance af lyseblåt.
Det er da muligt, at der rent teknisk ”kun” er tale om én farve ud af mange millioner. Men forestil jer nu en havn, hvor 3 MAERSK-skibe ligger side om side. Det første skib blev malet i forgårs. Det andet skib blev malet for over et år siden, og er siden blevet afbleget noget af solen, sammenlignet med det første. Det tredje skib blev malet for 14 dage siden men har lige været ude og sejle og har pga. skumsprøjt fra søen et fint lag salt-aflejring udenpå skroget, som giver MAERSK-lyseblå en tredje nuance…

Ved den næste kaj ligger et skib fra et konkurrerende rederi. Da de malede deres skib, købte de maling i den originale MAERSK-lyseblå farve, men før det blev smurt på skibet, tonede de malingen en liiiiiille smule, så det teknisk set ikke længere er præcis den samme lyseblå.

Altså hvis eneretten til farven skal kunne bruges til noget som helst i praksis, så må den specifikke farve jo nødvendigvis tolkes med en vis ”bredde” i farvespektret, om man så må sige. Og så er det jo alligevel ikke ”bare” en ud af flere millioner farver. Det bliver måske en ud af nogle hundrede farver eller sådan noget.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev: Altså hvis eneretten til farven skal kunne bruges til noget som helst i praksis, så må den specifikke farve jo nødvendigvis tolkes med en vis ”bredde” i farvespektret, om man så må sige. Og så er det jo alligevel ikke ”bare” en ud af flere millioner farver. Det bliver måske en ud af nogle hundrede farver eller sådan noget.
Det er jo sådan noget som domstole og den tilhørende retspraksis, så afgør.

I dit OP-link kan man jo netop læse, at bl.a. Grundfos' røde pumper, UPS' brune farve, Victorinox schweizerknives røde farve og 3M's gule post-it også er varemærkebeskyttede. Så der er nok etableret en retspraksis på området.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Altså, der skal jo ikke meget mere end to tre toner til, før musikere mener de har copyright på en melodi.
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Den d-tone, som jeg ønsker eneret til at benytte, det er den der nærmere betegnet hedder "d4" og som ligger på 2.349,32Hz

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hvis man kun har et halmstrå, så skal man bare klamre sig fast i det.
Spørgsmålet er så, om skal tærske langhalm på det - eller om man bare har trukket det korteste strå? :wink:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Mr. Soundman skrev:Den d-tone, som jeg ønsker eneret til at benytte, det er den der nærmere betegnet hedder "d4" og som ligger på 2.349,32Hz
Bare lige - så ligger D4 altså på 293.7 Hz:) - du havde valgt D7.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

gs-dk skrev:
Mr. Soundman skrev:Den d-tone, som jeg ønsker eneret til at benytte, det er den der nærmere betegnet hedder "d4" og som ligger på 2.349,32Hz
Bare lige - så ligger D4 altså på 293.7 Hz:) - du havde valgt D7.
Hvis vi sætter A3 til 440 hz, så ligger D4 på 587,33 hz.
Skærmbillede 2019-05-18 kl. 12.18.46.png


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Yep. Men hvis vi kalder varemærkebeskyttelse for patent og sammenligner farvenuancer med copyright på tonefrekvenser, så kan vi også sagtens arbitrært sætte kammetonen til det vi vil :wink:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Lad os droppe kammertonen - frit valg på alle hylder.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sæt frekvenserne fri!

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

SustainerPlayer skrev:
Smittefar skrev:Altså, der skal jo ikke meget mere end to tre toner til, før musikere mener de har copyright på en melodi.
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.
Hedder det egentligt ikke D-D#-og A# ?
Nu der er taget hul på det tekniske.
Ikke at det betyder så meget for mig :)
Og kan man overhovedet sige As ? :oops:

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Smittefar skrev:Altså, der skal jo ikke meget mere end to tre toner til, før musikere mener de har copyright på en melodi.
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.
Hedder det egentligt ikke D-D#-og A# ?
Nu der er taget hul på det tekniske.
Ikke at det betyder så meget for mig :)


Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Smittefar skrev:Altså, der skal jo ikke meget mere end to tre toner til, før musikere mener de har copyright på en melodi.
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.
Hedder det egentligt ikke D-D#-og A# ?
Nu der er taget hul på det tekniske.
Ikke at det betyder så meget for mig :)
Og kan man overhovedet sige As ? :oops:
Nej, det hedder D, Es og Bb. Eller, hvis det skal staves med de rigtige symboler, D, Eb og Bb. Går du en halv tone op fra en C-durs toner, markeres det med et # efter tonenavnet, og den for endelsen -is. Når du går en halv tone ned fra en af C-durs toner, markeres det med et b efter tonenavnet, og den får endelsen -es. Undtagelserne i forhold til b-er er tonerne Bb, der kaldes B eller B-B i stedet for Bes, tonen Eb der kaldes Es og ikke E-es, og tonen Ab der kaldes As (så ja, det kan man godt sige ;-) ).

Det resulterer i, at de sorte tangenter på klaviaturet har 2 forskellige navne hver. Hvilket man bruger, afhænger af sammenhængen.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kimex skrev:
Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.
Hedder det egentligt ikke D-D#-og A# ?
Nu der er taget hul på det tekniske.
Ikke at det betyder så meget for mig :)
Nu er idéen jo ligesom, at tonerne hedder D -S - B = D Eb Bb

Ellers ville det hedde D Dis Ais - og så er fidusen ligesom forsvundet:)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SustainerPlayer skrev:
gs-dk skrev:
Mr. Soundman skrev:Den d-tone, som jeg ønsker eneret til at benytte, det er den der nærmere betegnet hedder "d4" og som ligger på 2.349,32Hz
Bare lige - så ligger D4 altså på 293.7 Hz:) - du havde valgt D7.
Hvis vi sætter A3 til 440 hz, så ligger D4 på 587,33 hz.
Skærmbillede 2019-05-18 kl. 12.18.46.png
Der kan man bare se :)

Her er linket til der, hvor jeg slog frekvensen op:
https://www.musikipedia.dk/frekvens

Nyt svar