Biblen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Biblen

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har lige modtaget et propagandaskrift, dvs. det lokale sogneblad.

Der er en masse hyggelige arrangementer for den kristelige menighed.

Så lad os da lige tage et kig på hvad denne kristelige menighed lærer i søndagsskolen:

4 Mosebog 15,32-36: Mens israelitterne var i ørkenen, opdagede de en mand, der samlede brænde på sabbatsdagen.
De, der traf ham i færd med at samle brænde, førte ham til Moses og Aron og hele menigheden.
De holdt ham i forvaring, for der var ingen afgørelse om, hvad der skulle gøres ved ham.
Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden! Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.«
Så førte de ham uden for lejren og stenede ham til døde, sådan som Herren havde befalet Moses.


"Hyggelig" godnathistorie :)

P.S.: Det er meget, MEGET mere hvor det kommer fra. Læs selv Biblen.

*slettet hentydning om Kristendemokraterne* - Den udtalelse undskylder jeg.
Senest rettet af mediumaevum lør 25. maj 2019 00:00, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg troede ikke du havde lyst til at poste om den slags "kontroversielle" ting..

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Jeg har lige modtaget et propagandaskrift, dvs. det lokale sogneblad.

Der er en masse hyggelige arrangementer for den kristelige menighed.

Så lad os da lige tage et kig på hvad denne kristelige menighed lærer i søndagsskolen:

4 Mosebog 15,32-36: Mens israelitterne var i ørkenen, opdagede de en mand, der samlede brænde på sabbatsdagen.
De, der traf ham i færd med at samle brænde, førte ham til Moses og Aron og hele menigheden.
De holdt ham i forvaring, for der var ingen afgørelse om, hvad der skulle gøres ved ham.
Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden! Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.«
Så førte de ham uden for lejren og stenede ham til døde, sådan som Herren havde befalet Moses.


"Hyggelig" godnathistorie :)

P.S.: Det er meget, MEGET mere hvor det kommer fra. Læs selv Biblen.

Og ka' I så glæde jer til vi får Kristendemokraterne i folketinget.
Han kunne jo også bare lade være at samle brænde på den dag :dollargrin: :dollargrin:
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 24. maj 2019 23:17, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Jeg troede ikke du havde lyst til at poste om den slags "kontroversielle" ting..
Det havde jeg oprindeligt heller ikke... Men nu har jeg før dummet mig tilstrækkeligt ved at bekende kulør, så at sige.
Så jeg kan lige så godt gå all-in.

Jeg tager afstand fra både Biblen, Koranen og Paludanen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Jeg har lige modtaget et propagandaskrift, dvs. det lokale sogneblad.

Der er en masse hyggelige arrangementer for den kristelige menighed.

Så lad os da lige tage et kig på hvad denne kristelige menighed lærer i søndagsskolen:

4 Mosebog 15,32-36: Mens israelitterne var i ørkenen, opdagede de en mand, der samlede brænde på sabbatsdagen.
De, der traf ham i færd med at samle brænde, førte ham til Moses og Aron og hele menigheden.
De holdt ham i forvaring, for der var ingen afgørelse om, hvad der skulle gøres ved ham.
Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden! Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.«
Så førte de ham uden for lejren og stenede ham til døde, sådan som Herren havde befalet Moses.


"Hyggelig" godnathistorie :)

P.S.: Det er meget, MEGET mere hvor det kommer fra. Læs selv Biblen.

Og ka' I så glæde jer til vi får Kristendemokraterne i folketinget.

Det mest triste i den her tråd er vel egentligt IKKE hvad kristdemokraterne tror, men dit underlige behov for at miskreditere dem,..

(nej, jeg stemmer ikke på dem)
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det Gamle Testamente er fuld af den slags. Det er jo så i øvrigt også den del, kristendommen har til fælles med jødedommen og islam. Der hvor biblen (og dermed kristendommen) adskiller sig fra de to andre religioners hellige skrifter, er i Det Ny Testamente, der i det store og hele er fortællinge om Jesus. Det er der, du finder næstekærlighedsbudet, den barmhjertige samaritaner, benådningen af syndere, lad den der er skyldfri kaste den første sten, helbredelse af syge og handicappede, jesu død på korset for vore synder, hvordan han kom til live igen efter han var blevet slået ihjel, osv. Ikke at jeg selv regner mig til de troende, men ret skal være ret. Religionskritik er en langt mere kompleks sag end blot at finde det værste eksempel på sharialov i mosebøgerne.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Det mest triste i den her tråd er vel egentligt IKKE hvad kristdemokraterne tror, men dit underlige behov for at miskreditere dem,..
HVIS jeg skulle stemme på et borgerligt/blåt parti, ville det have været Kristendemokraterne.
...havde det ikke været fordi:

Lige indtil det gik op for mig, at deres menneskesyn faktisk slet ikke er så godhjertet som de foregiver at være, når de støtter op om et bibelsk menneskesyn. For når først man har læst en passage som den jeg har citeret, så kan man ikke andet end foragte alt hvad der bygger på den bog.

Det virker ihvertfald på mig som om, at kristne taler med to tunger i debatten om et humanistisk menneskesyn, når de på den ene side siger at vi skal passe på de svageste og være barmhjertige/tilgivende, men samtidig også tror fuldt og fast på Biblen som rettesnor.

Men jeg kan da tage fejl i den henseende hvad angår Kristendemokraterne. Jeg håber virkelig, at de også tager afstand fra deres egen "guds" befalinger om stening.
david mondrup skrev: Det Gamle Testamente er fuld af den slags. Det er jo så i øvrigt også den del, kristendommen har til fælles med jødedommen og islam. Der hvor biblen (og dermed kristendommen) adskiller sig fra de to andre religioners hellige skrifter, er i Det Ny Testamente, der i det store og hele er fortællinge om Jesus. Det er der, du finder næstekærlighedsbudet, den barmhjertige samaritaner, benådningen af syndere, lad den der er skyldfri kaste den første sten, helbredelse af syge og handicappede, jesu død på korset for vore synder, hvordan han kom til live igen efter han var blevet slået ihjel, osv. Ikke at jeg selv regner mig til de troende, men ret skal være ret. Religionskritik er en langt mere kompleks sag end blot at finde det værste eksempel på sharialov i mosebøgerne.
Betyder det, at Nye Testamente annullerer Det Gamle Testamente?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Betyder det, at Nye Testamente annullerer Det Gamle Testamente?
Nej, det tror jeg ikke du vil kunne få nogle religionskyndige til at skrive under på. Det betyder bare det jeg skrev før, nemlig at sagen er mere kompliceret og har flere facetter end som så.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Betyder det, at Nye Testamente annullerer Det Gamle Testamente?
Nej, det tror jeg ikke du vil kunne få nogle religionskyndige til at skrive under på. Det betyder bare det jeg skrev før, nemlig at sagen er mere kompliceret og har flere facetter end som så.
Nu bliver jeg nysgerrig. I Jobs Bog tester Gud Job ved at påføre ham alskens lidelser og uretfærdigheder.

Det virker på min uvidende tilgang til Biblen ihvertfald som om Biblens' version af Gud er en psykopat som er ude på at chikanere folk - og som vi skal takke og være evigt underdanige overfor.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:
david mondrup skrev: Det Gamle Testamente er fuld af den slags. Det er jo så i øvrigt også den del, kristendommen har til fælles med jødedommen og islam. Der hvor biblen (og dermed kristendommen) adskiller sig fra de to andre religioners hellige skrifter, er i Det Ny Testamente, der i det store og hele er fortællinge om Jesus. Det er der, du finder næstekærlighedsbudet, den barmhjertige samaritaner, benådningen af syndere, lad den der er skyldfri kaste den første sten, helbredelse af syge og handicappede, jesu død på korset for vore synder, hvordan han kom til live igen efter han var blevet slået ihjel, osv. Ikke at jeg selv regner mig til de troende, men ret skal være ret. Religionskritik er en langt mere kompleks sag end blot at finde det værste eksempel på sharialov i mosebøgerne.
Betyder det, at Nye Testamente annullerer Det Gamle Testamente?

I princippet, ja, for de kristne,.. men NT har stadig basis i GT,.. så du "spørger forkert" når du burger ordet "annullere"

Er det ikke bl.a. Paulus der direkte siger: "I er fri af loven"

Har det aldrig slået dig at kristne pludeslig godt må spise svinekød, godt må gifte sig med en hedning, ikke skal overholde sabbaten, osv, osv,.. ????
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:Gud er en psykopat som er ude på at chikanere folk - og som vi skal takke og være evigt underdanige overfor.
Sådan noget kan du mene og sige frit i et kristent samfund, havde der været sharia så var du sikkert allerede blevet stenet
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:
mediumaevum skrev:
david mondrup skrev: Det Gamle Testamente er fuld af den slags. Det er jo så i øvrigt også den del, kristendommen har til fælles med jødedommen og islam. Der hvor biblen (og dermed kristendommen) adskiller sig fra de to andre religioners hellige skrifter, er i Det Ny Testamente, der i det store og hele er fortællinge om Jesus. Det er der, du finder næstekærlighedsbudet, den barmhjertige samaritaner, benådningen af syndere, lad den der er skyldfri kaste den første sten, helbredelse af syge og handicappede, jesu død på korset for vore synder, hvordan han kom til live igen efter han var blevet slået ihjel, osv. Ikke at jeg selv regner mig til de troende, men ret skal være ret. Religionskritik er en langt mere kompleks sag end blot at finde det værste eksempel på sharialov i mosebøgerne.
Betyder det, at Nye Testamente annullerer Det Gamle Testamente?

I princippet, ja, for de kristne,.. men NT har stadig basis i GT,.. så du "spørger forkert" når du burger ordet "annullere"

Er det ikke bl.a. Paulus der direkte siger: "I er fri af loven"

Har det aldrig slået dig at kristne pludeslig godt må spise svinekød, godt må gifte sig med en hedning, ikke skal overholde sabbaten, osv, osv,.. ????
Det er ikke det, Jesus siger:

Matthæusevangeliet, Kapitel 5 vers 17:
Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ordet "loven" i vores bible kan godt have forskellige oprindelse eller kontekst på original-sproget ,.. eller der kan hentydes til to forskellige love

Skal ikke gøre mig klog på det, men man skal passe på ikke at myrekneppe det alt for meget

Alm consensus er at Jesus indstiftede en ny æra, og ny dagsorden, ved netop at opfylde den gamle lov, og de gamle profetier

Han satte sig netop op mod jøderne og deres lov, og det var af den grund dem der fik ham korsfæstet, romerne syntes nærmest han var en fin fyr :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 24. maj 2019 23:52, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev:Ordet "loven" i vores bible kan godt have forskellige oprindelse eller kontekst på original-sproget ,.. eller der kan hentydes til to forskellige love

Skal ikke gøre mig klog på det, men man skal passe på ikke at myrekneppe det alt for meget

Alm consensus er at Jesus indstiftede en ny æra, og ny dagsorden, ved netop at opfylde den gamle lov, og de gamle profetier

Han satte sig netop op mod jøderne og deres lov, og det var af den grund dem der fik ham korsfæstet, romerne syntes nærmest han var en fin fyr :-)
Nej, snart sagt samtlige teologiprofessorer med special i kildekritik omkring Biblen (især Nye Testamente) siger at Pilatus ikke var nogen engel. Tværtimod var Pilatus en psykopat som ønskede Jesus henrettet. Folket (jøderne) kunne godt lide ham, men ypperstepræsterne som jo sad på magten (som marionetregering under Romerriget) kunne jo godt se at Jesus skabte problemer for dem. For hvis Jesus var jødernes konge, hvad skulle der så blive af Herodes?

Jesus blev korsfæstet fordi han var en uromager, og det sidste romerne ønskede var uro, derfor statuerede de et eksempel. De eneste jøder som støttede op om det, var de jødiske magthavere.

Du skal se 1. århundredes Palæstina som Danmark eller Norge under besættelsestiden. Nok nærmest Norge, med Herodes som datidens Quisling. En puppet-state, med en vis autonomi.

Egentlig tror jeg slet ikke Jesus selv så sig selv som Gud. Det er senere udlægninger. Jesus var en almindelig jøde, som blot ville "revolutionere" tilgangen til de svageste, som dengang var ringeagtet af alle. Alt det andet er senere tilføjelser for at gøre en storartet historie ud af det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, sådan er der så meget, treenighedslæren er også en mærkelig kirkelig konstruktion, osv,...

Hvad teologi "professorer" med speciale i kildekritik angår, så ved jeg ikke om de skal have en særlig ophøjet rolle, de går jo ind i området med en vis negative bias netop ved at kaste tvivl

Men for lige at holde fast i det med loven, så var sabbaten nu heller ikke noget han gav så meget for:

Markusevangeliet kapitel 2 vers 27f: "Sabbaten er blevet til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbatens skyld. Så er da Menneskesønnen også herre over sabbaten".

Så derfor kan vi nu samle brænde både lørdag og søndag :)

Det med svinekød kom langt senere, noget med at Paulus fik et syn, så vi kan takke ham for bacon :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Jeg har lige modtaget et propagandaskrift, dvs. det lokale sogneblad.

Der er en masse hyggelige arrangementer for den kristelige menighed.

Så lad os da lige tage et kig på hvad denne kristelige menighed lærer i søndagsskolen:

4 Mosebog 15,32-36: Mens israelitterne var i ørkenen, opdagede de en mand, der samlede brænde på sabbatsdagen.
De, der traf ham i færd med at samle brænde, førte ham til Moses og Aron og hele menigheden.
De holdt ham i forvaring, for der var ingen afgørelse om, hvad der skulle gøres ved ham.
Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden! Lad hele menigheden stene ham uden for lejren.«
Så førte de ham uden for lejren og stenede ham til døde, sådan som Herren havde befalet Moses.


"Hyggelig" godnathistorie :)

P.S.: Det er meget, MEGET mere hvor det kommer fra. Læs selv Biblen.
Jeg havde sjovt nok set den komme... Paludan skal nemlig tænke sig om to gange, før han laver et stort nummer ud af at ville forbyde islam med hensivning til udvalgte passager fra Koranen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: HVIS jeg skulle stemme på et borgerligt/blåt parti, ville det have været Kristendemokraterne.
...havde det ikke været fordi:

Lige indtil det gik op for mig, at deres menneskesyn faktisk slet ikke er så godhjertet som de foregiver at være, når de støtter op om et bibelsk menneskesyn. For når først man har læst en passage som den jeg har citeret, så kan man ikke andet end foragte alt hvad der bygger på den bog.

Det virker ihvertfald på mig som om, at kristne taler med to tunger i debatten om et humanistisk menneskesyn, når de på den ene side siger at vi skal passe på de svageste og være barmhjertige/tilgivende, men samtidig også tror fuldt og fast på Biblen som rettesnor.

Men jeg kan da tage fejl i den henseende hvad angår Kristendemokraterne. Jeg håber virkelig, at de også tager afstand fra deres egen "guds" befalinger om stening.
david mondrup skrev: Det Gamle Testamente er fuld af den slags. Det er jo så i øvrigt også den del, kristendommen har til fælles med jødedommen og islam. Der hvor biblen (og dermed kristendommen) adskiller sig fra de to andre religioners hellige skrifter, er i Det Ny Testamente, der i det store og hele er fortællinge om Jesus. Det er der, du finder næstekærlighedsbudet, den barmhjertige samaritaner, benådningen af syndere, lad den der er skyldfri kaste den første sten, helbredelse af syge og handicappede, jesu død på korset for vore synder, hvordan han kom til live igen efter han var blevet slået ihjel, osv. Ikke at jeg selv regner mig til de troende, men ret skal være ret. Religionskritik er en langt mere kompleks sag end blot at finde det værste eksempel på sharialov i mosebøgerne.
Betyder det, at Nye Testamente annullerer Det Gamle Testamente?

Den gængse tolkning af teksten
Nu skal jeg ikke agere talerør for partiet Kristendemokraterne... Men generelt har mange kristne idag følgende tolkning af Bibelen, efter at have sat sig ind i den som helhed:

1.
I eksemplet, som du fremførte, hvor Bibelens Gud befaler stening af en mand for at have overtrådt reglen om arbejde på en søndag, der har det grundlæggende været moralsk/etisk rigtigt at stene manden, eftersom al form for synd - (dvs. brud på Guds love) - indebærer, at man fortjener døden - såvel legemligt som åndeligt.

(Nogle vil udlægge det sådan, at selv Gud i princippet er underlagt en slags "lov" her i sin meget konsekvente og barske måde at forholde sig til menneskets synder - Gud er synds-allergiker og kan simpelthen ikke gøre for det - men lad nu dette aspekt ligge...).

2.
Da Jesus - Gud selv - lod sig korsfæste som soneoffer for menneskets synder, så lod han sig i princippet selv henrette som stedfortræder for alle menneskers synder. Prisen for enhver synd er dermed betalt en gang for alle, og derfor er der ikke længere nogen der behøver at få deres straffe for synd i form af steninger mm. eksekveret. Det svarer til, at du har fået en bøde du skal betale, og så er der en anden, der betaler den for dig - så slipper du for det. Lidt ligesom ham dér, der rejser rundt og betaler bøderne for kvinder, der overtræder burka-forbudene rundt omkring i Europa. (Dette er også en af grundene til hans store popularitet blandt sine tilhængere idag).

Punkt 2 er grundlæggende nøglen til svaret på dit spørgsmål.

3.
MEN - ingen teologi uden at det skal være lidt indviklet, så der er dog lige et MEN.

Man får ikke automatisk tilgang til "fribiletten", om man så må kalde det, som beskrevet i punkt 2. For at Jesu soneoffer kommer en til gavn, så er de fleste kristne enige om, at man som individ er nødt til at tro på Jesus som soneoffer og frelser.

Derudover kan de kristne så have lidt forskellige tolkninger af, i hvilken grad dåb, bøn, mundtlig trosbekendelse, en retskaffen livsførelse, missionsaktivitet, et aktivt forsøg på ikke at synde for meget osv. er påkrævet udover selve troen som sådan. Mange kristne vil dog være enige om, at det alene er Gud og ikke Kristendemokraterne, som i sidste ende skal afgøre, hvem der får del i frelsen, og hvem der desværre må afstå og alligevel bære syndens straf.

Så kan der igen være forskellige tolkninger af præcis hvorledes og hvornår, de ufrelste mennesker vil blive straffet for deres synder... nogle tror på et helvede af ild og svovl "i det hinsides efterliv", nogle taler om "evig adskillelse fra Gud" uden nødvendigvis en nærmere uddybning, nogle - Adventister og Jehovas Vidner - som ikke mener, at mennesket har en immateriel bestanddel - ("sjæl") - mener, at syndens straf for de ufrelste vil bestå i, aldrig at blive vagt legemligt til live igen, efter legemets død...

Under alle omstændigheder er det ikke almindeligt, at kristne i vores del af verden idag udlægger teksten sådan, at man skal til at stene folk for brud på f.eks. sabbatsloven el. lign. De fleste kristne tolker teksten således, at "regnskabets time" er noget der tidligst indtræffer i det øjeblik legemet dør, og hvor dommeren er God himself - ikke Kristendemokraterne med en strømpistol i hånden.


Opsummering/konklusion
Det ovenfor beskrevne - punkt 2-3 - kan du betragte som den nytestamentlige overbygning, om man så må sige, som kristne teologisk set har til Det Gamle Testamente, i modsætning til jøder og muslimer.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg ikke lade frygten for stening og lign. være det, der afholdt mig fra at stemme på Kristendemokraterne. Hvis de siger, at de har et humanistisk menneskesyn, så er det formentlig det du skal regne med - (mere eller mindre :wink: ). Som David har været inde på, så er næstekærlighed, barmhjertighed, tilgivelse, overbærenhed, hjælp til syge og svage osv., meget centralt i Jesu forkyndelse og dermed også i kristendommen, uanset hvad der står i GT om steninger - sådan plejer de kristne idag at tolke teksten i dens helhed.

Jeg fornemmer, at du måske har ladet dig drive lidt rundt i manegen af folk, som slynger om sig med citater løsrevet af sammenhæng og helhed :wink:
Senest rettet af Mr. Soundman lør 25. maj 2019 08:36, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tolkningen er meget mere interessant end teksten

En anden pointe som jeg tror du - mediumaevum - (og mange andre for den sags skyld) - vil have gavn af at forstå er, at når det kommer til religion, så er det altså, modsat hvad man kunne tro, i praksis sjældent de hellige skrifters bogstavelige tekst, der vejer tungest for definitionen af troens indhold.

Forvirringen opstår naturligvis i og med, at troende mennesker ofte hævder, at det er tilfældet. Erfaringsmæssigt så er det dog for det meste snarere undtagelsen end reglen. I reglen skal du regne med, at det der definerer et religiøst menneskes tro først og fremmest er de uskrevne mundtlige overleveringer og tolkninger, som leveres sideløbende med de hellige skrifter. Det er først og fremmest præstens, imamens, søndagskolelærerens, koranskolelærerens, TV-prædikantens og alle mulige nulevende underviseres personlige opfattelser, der i praksis former tilhængernes opfattelser og synspunkter - ikke de hellige skrifters bogstavelige ordlyd.

Derfor er det i praksis meget mere interessant, hvad Kristendemokraterne selv siger, at de mener om tingene, end hvad der måtte stå i en bog, som deres medlemmer bekender sig til.

Paulus gør det f.eks. helt tydeligt og klart, at kvinder skal bære slør, tie i en forsamling osv... Prøv lige at spørg Pia, om hun er enig i det... :wink:

Uanset hvad man selv synes man får ud af at læse et for nogle ”helligt skrift”, så må man i praksis bedømme grupper af religiøse mennesker på deres tolkning af teksten, hvor absurd man end måtte mene en sådan tolkning er, da det i praksis er det, der sætter normen for deres ageren.

Jesus sagde helt klart og tydeligt, at man skal sælge alt hvad man ejer og give pengene til de fattige. Hvor mange kristendemokrater tror du, har gjort det? :)

Når du engang er blevet bortført af et par IS-krigere, som har været udsat for en flere-årig påvirkning af en ensidig, yderliggående og rabiat tolkning af Islam, og de skal til at skære halsen over på dig, så prøv at indled en teologisk diskussion med dem og forklar dem, at du mener, de forbryder sig imod Koranens budskab. Du kan henvise alt det du orker til deres hellige skrift... Ved du hvad - det vil de da desværre skide på, for når det kommer til stykket, så er det bare ikke det, det handler om.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: Under alle omstændigheder er det ikke almindeligt, at kristne i vores del af verden idag udlægger teksten sådan, at man skal til at stene folk for brud på f.eks. sabbatsloven el. lign. De fleste kristne tolker teksten således, at "regnskabets time" er noget der tidligst indtræffer i det øjeblik legemet dør, og hvor dommeren er God himself - ikke Kristendemokraterne med en strømpistol i hånden. :wink:

Det ville ellers være kinky, ikke sandt, rød kjole og strømpistol :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

https://jyllands-posten.dk/politik/ECE1 ... med-storm/

(tak for morgen-grin)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: ... nogle - Adventister og Jehovas Vidner - som ikke mener, at mennesket har en immateriel bestanddel - ("sjæl") - mener, at syndens straf for de ufrelste vil bestå i, aldrig at blive vagt legemligt til live igen, efter legemets død...
Hov, nu bliver jeg lige lidt i tvivl her... Er det noget med, at alle mennesker genopstår på "den yderste dag", hvor de ufrelste så udslettes og derefter er gone forever - husker ikke sikkert... Men jeg skal selvfølgelig ikke sprede nogen fakta-fejl her... Nå men det ændrer så ikke meget ved pointen i forhold til det med stening af syndere i dagens Danmark, hvis det skulle stå til Kristendemokraterne.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: Hvad teologi "professorer" med speciale i kildekritik angår, så ved jeg ikke om de skal have en særlig ophøjet rolle, de går jo ind i området med en vis negative bias netop ved at kaste tvivl
Kildekritik er vigtigt for alle, også for tilhængere. Man skal jo lære at kende sin fjende, så at sige, så man bedre kan modargumentere kritikere ved at man selv har lært den kildekritiske tilgang. Man bruger det i al forskning. Når en historiker skal give sit bud på hvorfor dit og dat, må han også være kritisk over for sit eget bud.

DUBTEMPLE skrev: Men for lige at holde fast i det med loven, så var sabbaten nu heller ikke noget han gav så meget for:

Markusevangeliet kapitel 2 vers 27f: "Sabbaten er blevet til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbatens skyld. Så er da Menneskesønnen også herre over sabbaten".

Så derfor kan vi nu samle brænde både lørdag og søndag :)
Se, dét giver mening.
DUBTEMPLE skrev: Det med svinekød kom langt senere, noget med at Paulus fik et syn, så vi kan takke ham for bacon :-)
Nej. Paulus debatterede med Peter i den nu tyrkiske by Antiokia om hvordan deres nye jesusbevægelse (som på det tidspunkt ikke var en selvstændig religion, men en jødisk bevægelse) kunne få flere konvertitter. Peter mente at at man skulle overholde Loven/Sabbat, mens Paul mente at man kunne få flere til at støtte deres bevægelse ved at tillade ikke-jøder at følge bevægelsen uden at overholde jødiske regler.

Men mødet slog fejl, og Paulus blev banlyst. Derfor er det et paradoks at den romersk-katolske kirke ser Skt. Peter som en større helgen end Skt. Paul, og bygger i virkeligheden på uvidenhed fra gammel tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Incident_at_Antioch

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev:Tolkningen er meget mere interessant end teksten
En anden pointe som jeg tror du - mediumaevum - (og mange andre for den sags skyld) - vil have gavn af at forstå er, at når det kommer til religion, så er det altså, modsat hvad man kunne tro, i praksis sjældent de hellige skrifters bogstavelige tekst, der vejer tungest for definitionen af troens indhold.

Derfor er det i praksis meget mere interessant, hvad Kristendemokraterne selv siger, at de mener om tingene, end hvad der måtte stå i en bog, som deres medlemmer bekender sig til.
Det har du helt ret i.

Derfor har jeg også slettet bemærkningen om Kristendemokraterne og undskyldt for det kort tid efter jeg skrev det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev:
DUBTEMPLE skrev: Det med svinekød kom langt senere, noget med at Paulus fik et syn, så vi kan takke ham for bacon :-)
Nej. Paulus debatterede med Peter i den nu tyrkiske by Antiokia om hvordan deres nye jesusbevægelse (som på det tidspunkt ikke var en selvstændig religion, men en jødisk bevægelse) kunne få flere konvertitter. Peter mente at at man skulle overholde Loven/Sabbat, mens Paul mente at man kunne få flere til at støtte deres bevægelse ved at tillade ikke-jøder at følge bevægelsen uden at overholde jødiske regler.

Men mødet slog fejl, og Paulus blev banlyst. Derfor er det et paradoks at den romersk-katolske kirke ser Skt. Peter som en større helgen end Skt. Paul, og bygger i virkeligheden på uvidenhed fra gammel tid.


https://en.wikipedia.org/wiki/Incident_at_Antioch
Muligvis, jeg går ikke så højt op i det, men har lige en korrektion:

Ser ud til at jeg husker galt og det faktisk var Peter der havde dette syn,..

https://en.wikipedia.org/wiki/Peter%27s ... th_animals

Anyway, også et skridt væk fra de gamle love, (kosher),..
Vedhæftede filer
Capture.JPG
Capture.JPG (125.72 KiB) Vist 887 gange
/Dub

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DUBTEMPLE skrev:Har det aldrig slået dig at kristne pludeslig godt må spise svinekød, godt må gifte sig med en hedning, ikke skal overholde sabbaten, osv, osv,.. ????
Jo, men det har også slået mig at de samme kristne holder fast på at homoseksualitet er en synd. Pick and choose religion :wink:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Er det aldrig faldet de troende ind, at Biblen og lignende bøger slet ikke er Guds ord, men menneskers ord?

Nyt svar