Multicore produkter

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Multicore produkter

Indlæg af stralner »

Som alle ved har de fleste produkter multicore support (vst), men de færreste ved nok at stort set ingen yder support over 6 kerner....

Er der nogle der har et bud på hvorfor grænsen er 6 cores, de fleste har typisk 8 eller som jeg væsentligt flere, hvorfor ikke tage dem i brug?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Svjh (eller har læst omkring) så er multicore support ikke en del af VST og AU standarden. Det er hostens (DAW) opgave at fordele ressourcerne.

Hvorfor der så alligevel er en del vst's der har multicoresupport (Kontakt, Lush fra D16 mfl.) ved jeg så ikke. Måske de omgår det uden at bryde standarden på en eller anden fix måde?

Jeg kan ikke huske nogen, der specifikt skriver, at de kun supporterer et begrænset aftale kerner? Er der eksempler på det?

Og gælder det både kerner og hyperthreading?

Jeg har "kun" en 6-core/12 thread-maskine, så kan ikke teste det af.

Hvad sker der på din maskines core-forbrug, når du loader mange plugins i din DAW?

Noget helt andet jeg erindrer at have læst er, at loadspredning på flere kerner/threads også introducerer latency. Måske det bliver "for meget il DAW-brug", hvis man kommer over 6 kerner?

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Det er rigtig, rigtig svært at skrive programmer til mange kerner. Man kan ikke bare skalere op fra 2 kerner.
Problemerne med at programmere til flere kerner stiger ikke lineært, men nok nærmere eksponentielt.
Efter et vist antal kerner, er der ikke fordele ved at gå højere op, da fordelene ikke opvejer anstrengelserne. Måske ligger det antal omkring de 6 generelt anskuet?
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det er jo et spørgsmål om, hvor der ikke er en gevinst længere ved at sprede processer ud længere. Nogle "ting" skal jo være afviklet før det næste kan afvikles.

Dét giver faktisk mening.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

SustainerPlayer skrev:Svjh (eller har læst omkring) så er multicore support ikke en del af VST og AU standarden. Det er hostens (DAW) opgave at fordele ressourcerne.

Hvorfor der så alligevel er en del vst's der har multicoresupport (Kontakt, Lush fra D16 mfl.) ved jeg så ikke. Måske de omgår det uden at bryde standarden på en eller anden fix måde?

Jeg kan ikke huske nogen, der specifikt skriver, at de kun supporterer et begrænset aftale kerner? Er der eksempler på det?

Og gælder det både kerner og hyperthreading?

Jeg har "kun" en 6-core/12 thread-maskine, så kan ikke teste det af.

Hvad sker der på din maskines core-forbrug, når du loader mange plugins i din DAW?

Noget helt andet jeg erindrer at have læst er, at loadspredning på flere kerner/threads også introducerer latency. Måske det bliver "for meget il DAW-brug", hvis man kommer over 6 kerner?
Jeg kan ikke huske nogen, der specifikt skriver, at de kun supporterer et begrænset aftale kerner? Er der eksempler på det?
Uhe Diva og Dune 3 ved jeg med sikkerhed kun bruger 6 kerner. Det står i manualen! Men intet om hyperthreading desværre.
Hvad sker der på din maskines core-forbrug, når du loader mange plugins i din DAW?
Ikke det vilde faktisk, det er altid det første der virker som storforbruger :-D

Noget helt andet jeg erindrer at have læst er, at loadspredning på flere kerner/threads også introducerer latency. Måske det bliver "for meget il DAW-brug", hvis man kommer over 6 kerner?
Se det havde jeg ikke tænkt på, du kan godt have fat i noget der, for det giver mening..det skal ihverfald undersøges, men Halion 6 understøtter alle kerner du har, 16 for mit vedkommende.. så måske ikke alligevel? Lidt spøjst :?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Bare lidt observationer. D16 Lush kan i hvert fald benytte alle 12 tråde på en 6 kerner processor:
Skærmbillede 2019-05-25 kl. 16.45.01.png
Skærmbillede 2019-05-25 kl. 16.45.01.png (1.36 MiB) Vist 450 gange
NI Kontakt 5 kommer med denne advarsel i forhold til at benytte multicore i vst'en i en multicore host:
Skærmbillede 2019-05-25 kl. 16.47.50.png
Skærmbillede 2019-05-25 kl. 16.47.50.png (55.34 KiB) Vist 450 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Man må gå ud fra at der er arbejdet på Multi core support i Kontakt 6.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Man må gå ud fra at der er arbejdet på Multi core support i Kontakt 6.
Tja - ellers er det fordi, at det er host, der skal fordele goderne pr. vst standarden.

F.eks er Studio One 4.5 blevet optimeret, så f.eks multiinstumenter i Kontakt bruger 50% mindre CPU. Så det tyder jo på, at det er en DAW-opgave.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gammel artikel, men sikkert nogle fundamentals:

https://www.soundonsound.com/sound-advi ... -musicians

Der må være mere opdaterede skriv, vær velkommende til at poste noget bedre ;-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det blev afsløret, under den kaotiske lanchering af Sampletang 4, at den kun kan bruge EN core pr instance :-(

Det var hvad der skulle forestille at være romplernes bedste multitimbrale monster-workhorse anno 2019

Læg dertil at den er en uoptimeret cpu-hog, at dens ram-allokering stinker, osv, osv

Flere beretter om at kun 2 af de tunge instrumenter reelt kan lanchers samtidig, derefter må der freezes tracks eller åbnes paralelle instances hvilket i nogle tilfælde kan hjælpe hvis der altså bliver allokeret til en anden core

IK skulle have prygl med en stok
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

IK skulle have prygl med en stok
Wouv, - du burde være skolelærer :) ...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev:
IK skulle have prygl med en stok
Wouv, - du burde være skolelærer :) ...
Yep, old-school, det er deres egen skyld jeg hader dem :dollargrin:


-har iøvrigt tit spekuleret på hvem der programmere deres ting, tit er det jo ofte tordenskjods soldater, der bag kulissen arbejder for diverse firmaer
, der er relativt få der mestre den helt tunge kode, måske er problemet at det altsammen er lavet internt, de kaotiske lancheringer er jo ikke noget nyt


Back on topic, er der virkelig ikke nogen af de store magasiner/sider der har skrevet en dybdeborende artikkel om emnet siden den 10 år gamle SOS artikkel jeg linkede til ???


Det virker underligt at en så grundlæggende problemstilling i praksis er et så ubeskrevet blad
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 25. maj 2019 18:33, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:
IK skulle have prygl med en stok
Wouv, - du burde være skolelærer :) ...
Eller dominatrix ...

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
bluefonia skrev:
IK skulle have prygl med en stok
Wouv, - du burde være skolelærer :) ...
Eller dominatrix ...
Haha, sure, det bedste ville nu være hvis de selv tog lidt mere tyring over tingene, ingen forventer de er perfekte

Så jeg lader pisken gå videre :wink:
/Dub

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

SustainerPlayer skrev:
bluefonia skrev:
IK skulle have prygl med en stok
Wouv, - du burde være skolelærer :) ...
Eller dominatrix ...
...den der dominatrix - er det en ny synth ? :-D
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Presonus lavede en vis forbedring i ver 4.5 ,.. fint nok ,.. men tilsyneladende "minor" i det store billede

Kan så se de lige har lukket en tråd ned på emnet:

https://answers.presonus.com/10836/mult ... nstruments

Lidt mere klædeligt hvis man smed svesken på disken med en klar statement i stedet

Tror egentligt der ville være en vis forståelse fo problematikkerne, og hvis vi ikke kan forvente det store, så hellere få det på det rene

Jeg adressere ikke kun Presonus, men tænker i almindelighed
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

bluefonia skrev:
SustainerPlayer skrev:
bluefonia skrev:
Wouv, - du burde være skolelærer :) ...
Eller dominatrix ...
...den der dominatrix - er det en ny synth ? :-D
Ja - den er mere hardcore end multicore ...

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

apropos IK Multimedia: Jeg har en SampleTank 3, som jeg gerne vil have solgt, men det har vist sig at være totalt umuligt at komme af med den.... hvilket jeg i grunden godt kan forstå...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Ja - den er mere hardcore end multicore ...
fedt, - og hvis den så er polyfonisk med både stok og pisk, så bliver det jo ikke meget bedre....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

DUBTEMPLE skrev:Gammel artikel, men sikkert nogle fundamentals:

https://www.soundonsound.com/sound-advi ... -musicians

Der må være mere opdaterede skriv, vær velkommende til at poste noget bedre ;-)
So, even though your sequencer's 'CPU meter' may indicate 100 percent loading in this situation, and it's possible for your audio application to glitch and stop playback because one of the four cores has run out of steam, you still have 75 percent of your CPU resources available to run other synths and plug-ins, which should automatically get allocated to the remaining cores. Confusing, isn't it? So if you find yourself 'maxing out' a single core by, for instance, running lots of instruments on different tracks, all linked to a single multitimbral software sampler, launch another instance of it and run some of your instruments from that one instead.
skal da lige prøves af :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Iøvrigt ser jeg igen og igen at Reaper og Cubase skulle være foran når det handler om at håndtere Multi-core ,... laver lige en ny tråd

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1 ... 33#p683433
/Dub

Nyt svar