EP-Valg: hvad stemmer du?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Hvad stemmer du Søndag den 26.?

Socialdemokratiet
2
7%
Radikale
6
21%
Konservative
2
7%
SF
6
21%
Liberal alliance
0
Ingen stemmer
Folkebevægelsen mod EU
0
Ingen stemmer
Dansk folkeparti
0
Ingen stemmer
Venstre
0
Ingen stemmer
Enhedslisten
3
11%
Alternativet
4
14%
Jeg vil ikke stemme
2
7%
Jeg kan ikke stemme
3
11%
 
Afgivne stemmer: 28
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

EP-Valg: hvad stemmer du?

Indlæg af Mike-air »

Tænkte det kunne være interessant at se folks holdning op til det kommende valg.

Her fra sidelinjen vil jeg bare opfordre til at stemme, så I kan være med til at forme Danmarks forhold til EU, og EU’s politik i den retning I mener er bedst.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Interessant nok, alligevel, at der ingen debat er her, og heller ikke så mange deltagere ... lad mig bare pudse glorien, og sige at jeg har stemt, både her og ved det rigtige EUparlamentsvalg. God valgdag til alle!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Interessant nok, alligevel, at der ingen debat er her, og heller ikke så mange deltagere ... lad mig bare pudse glorien, og sige at jeg har stemt, både her og ved det rigtige EUparlamentsvalg. God valgdag til alle!
Det er virkeligt svært med parlamentsvalget.

Jeg hælder mod Nikolaj Villumsen fra Enhedslisten eller Morten Klessen eller Jeppe Kofod fra Socialdemokratiet. Sidstnævnte havde en lidt uheldig personlig sag i medierne for nogle år siden, men det skal ikke diskvalificere ham i politisk sammenhæng i min verden.

Søren Gade fra V er også en mulighed på papiret, men har ikke så meget fidus til V eller ham.

Det ser i øvrigt ud til at Danmark helt mister indflydelse i den konservative EU-blok, med mindre C får et overraskende valg.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

david mondrup skrev:Interessant nok, alligevel, at der ingen debat er her, og heller ikke så mange deltagere ... lad mig bare pudse glorien, og sige at jeg har stemt, både her og ved det rigtige EUparlamentsvalg. God valgdag til alle!
Måske ønsker nogle ikke at skilte med politiske overbevisninger i diverse fora ? Er netop vej til valgboksen, så må vi se hvad det bliver :-)

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Arnold skrev:
david mondrup skrev:Interessant nok, alligevel, at der ingen debat er her, og heller ikke så mange deltagere ... lad mig bare pudse glorien, og sige at jeg har stemt, både her og ved det rigtige EUparlamentsvalg. God valgdag til alle!
Måske ønsker nogle ikke at skilte med politiske overbevisninger i diverse fora ? Er netop vej til valgboksen, så må vi se hvad det bliver :-)
- og det er fuldstændig fair. Min konstatering var blot en reflektion over aktivitetsniveauet i denne tråd, sammenlignet med her: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=17&t=79024
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er nok fordi det der EU ikke rigtig har nogen betydning for nogen af os.




:wink:






Jeg vil så bare - i den sædvanlige taget ud af sammenhængs-lydmaskineånd - glæde mig over at to har stemt, at de ikke kan stemme. :-P

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Det er nok fordi det der EU ikke rigtig har nogen betydning for nogen af os.




:wink:






Jeg vil så bare - i den sædvanlige taget ud af sammenhængs-lydmaskineånd - glæde mig over at to har stemt, at de ikke kan stemme. :-P
Meh, jeg er sku egentlig ret så ærgerlig over jeg ikke kan stemme :-( Jeg ser faktisk dette som det vigtigste valg (jeg er kæmpe EU-fan).

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Til dem der tøver over om de skal deltage:
Tænk over hvor privilligeret du er - forestil dig at du slet ikke havde muligheden for indflydelse.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:
SustainerPlayer skrev:Det er nok fordi det der EU ikke rigtig har nogen betydning for nogen af os.




:wink:






Jeg vil så bare - i den sædvanlige taget ud af sammenhængs-lydmaskineånd - glæde mig over at to har stemt, at de ikke kan stemme. :-P
Meh, jeg er sku egentlig ret så ærgerlig over jeg ikke kan stemme :-( Jeg ser faktisk dette som det vigtigste valg (jeg er kæmpe EU-fan).
... "taget ud af sammenhæng" ... :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Læs det med småt :-D lol

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Til dem der tøver over om de skal deltage:
Tænk over hvor privilligeret du er - forestil dig at du slet ikke havde muligheden for indflydelse.
Nogle vil sige, at indflydelse for den alm. borger i EU er en illusion.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:
Mike-air skrev:Til dem der tøver over om de skal deltage:
Tænk over hvor privilligeret du er - forestil dig at du slet ikke havde muligheden for indflydelse.
Nogle vil sige, at indflydelse for den alm. borger i EU er en illusion.
EU-valget er vel vigtigere end vore egne folketingsvalg ,... fordi EU har reduceret vores eget Folketing til et Mickey Mouse Parlament ?

Det er vel den triste kendsgerning, det tredie rige har rejst sig igen, "Nordregion Dänemark" som de kaldte det,..

Ja, indflydelse er relativt illosorisk, hvis vi "stemmer forkert" så rettes vi bare ind på den lange bane, man skal forså at magteliten på ethvert tidspunkt i historien har arbejdet med lange træk, almindelige mennesker ser det tit i et mere kortsigtet perspektiv, samme som når der lånes penge livet igennem, eller man glemmer diverse skandaler før næste valg, samt affinder sig med den generelle mangel på konsekvens for elitens gøren og laden,.. det er vel en form for apati,... ligesom man holdt slaverne need ved at låse dem fast i en apatisk tilstand

I verdens største såkaldte "demokrati", dem der preacher demokratiet worldwide, gider end ikke deres egen befolkning i særlig høj grad at stemme længere

Men stadig hører man mantraet om bare "at angagerer sig" ,... kunne det tænkes at en masse fladpissere, folk på gulvet, i virkeligheden bare havde luret at de befandt sig i et hamsterhjul ? hvorfor så bebrejde dem det ?
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har stemt til mit første EU parlamentsvalg. Men jeg forstår godt hvorfor mange vælger at blive hjemme.
Jeg har indset at EU kan være en god platform til at behandle de store spørgsmål, som f.eks. klima, de hastigt svindende ressourcer på jorden. Bliver vi nødt til at rationere på et tidspunkt og hvorfor fungerer globalisering ikke.
Er globalisering bare, at firmaer investerer i afrika med billig arbejdskraft og lav skat. Mennesker i fattige lande får mange børn, fordi det er det eneste, som måske, kan sikre deres alderdom. De har ikke råd til at tage hensyn til deres miljø og dyreliv. Jeg har en kammerat som flygtede fra Vietnam som bådflygtning. Jeg spurgte ham. Er det rigtigt at i spiser hunde i Vietnam. Han svarede. Vi spiste alt som kunne spises inklusiv alle dyr vi kunne få fat på.
Hvis store erhvervs investeringer alene automatisk bringer velstand og menneskerettigheder. Hvorfor endte det så med folkemord i Rwanda. og hvorfor har Rwanda oplevet så stor fremgang nu hvor de istedet har baseret deres økonomi på Kinesiske, Vietnamesiske investeringer. Vi kan selvfølgelig ikke ændre fortiden. og politikkere kan jo kun få det gennemført som der er folkelig opbakning til. Ellers bliver de hurtigt væltet af pinden.
Det er måske også derfor at det vejer tungere for flere politikere at en vognmand betaler filippinske chauffører 8000 kr om måneden, end at et svensk tøjfirma betaler en løn, til etiopiske syersker, på 173 kr. om måneden.
Havde det ikke været for en svensk pige på 16 år , som har tvunget politikerne til at tage den store klimaudfordring til debat. Havde de nok været totalt navlebeskuende. Og det er måske fordi at klimaet har fået så meget plads at jeg for første gang har valgt at stemme til et EU parlamentsvalg.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev:
Holger skrev:
Mike-air skrev:Til dem der tøver over om de skal deltage:
Tænk over hvor privilligeret du er - forestil dig at du slet ikke havde muligheden for indflydelse.
Nogle vil sige, at indflydelse for den alm. borger i EU er en illusion.
EU-valget er vel vigtigere end vore egne folketingsvalg ,... fordi EU har reduceret vores eget Folketing til et Mickey Mouse Parlament ?

Det er vel den triste kendsgerning, det tredie rige har rejst sig igen, "Nordregion Dänemark" som de kaldte det,..

Ja, indflydelse er relativt illosorisk, hvis vi "stemmer forkert" så rettes vi bare ind på den lange bane, man skal forså at magteliten på ethvert tidspunkt i historien har arbejdet med lange træk, almindelige mennesker ser det tit i et mere kortsigtet perspektiv, samme som når der lånes penge livet igennem, eller man glemmer diverse skandaler før næste valg, samt affinder sig med den generelle mangel på konsekvens for elitens gøren og laden,.. det er vel en form for apati,... ligesom man holdt slaverne need ved at låse dem fast i en apatisk tilstand

I verdens største såkaldte "demokrati", dem der preacher demokratiet worldwide, gider end ikke deres egen befolkning i særlig høj grad at stemme længere

Men stadig hører man mantraet om bare "at angagerer sig" ,... kunne det tænkes at en masse fladpissere, folk på gulvet, i virkeligheden bare havde luret at de befandt sig i et hamsterhjul ? hvorfor så bebrejde dem det ?
Altså, det som virkeligt er godt ved Das Reich (herefter forkortet EU) er for eksempel på tech-området.

Her har vi jo set en del love som betyder at tech-giganterne først og fremmest får bøder når de skider på konkurrenceregler, men også mht. Privatliv med GDPR. GDPR er noget vi virkeligt kan være stolte af- med 1,5 år i en tech virksomhed kan jeg sige at det har en effekt, og det bliver taget MEGET seriøst.

Mht. Selvkørende biler sker der også en sindssygt hurtig udvikling, og her har man fra EU’s side formået at få lovgivning på plads allerede, som øger sikkerheden på tværs af bilfabrikanter. Dette er bare én side af den kæmpe udvikling der sker indenfor AI lige nu.

EU virker i mine øjne som et organ der er vitalt for at tech-branchen ikke udnytter de eksisterende systemer i medlemslandende, hvor ikke alle er lige hurtige til at følge med. Uden EU laver branchen bare sine egne regler.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Enig. Og vi har stemt nu.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg har svært ved at finde en plads både i EP valget og det kommende landsby valg.

Dels mener jeg at demokratiet har nået breaking point, der er ikke mere at hente i et land som Danmark.

Næste led kunne f.eks være sociokrati eller en anden, mere moderne styreform.

Nå, det var en afstikker, men det umiddelbare problem er at jeg nok er grøn-liberal, så lige meget hvad må jeg gå på kompromis med en stor del af mine holdninger.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Samme her, men jeg valgte klima og mindre multinational skattefusk.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Når man har stemt, må man spise kage. Jeg har lige spist kage ...

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ostemad og en flødebolle.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pandekager og æggesalat. Altså ikke på samme tid.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:Samme her, men jeg valgte klima og mindre multinational skattefusk.
Der lander jeg også.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Morten B skrev:
Holger skrev:Samme her, men jeg valgte klima og mindre multinational skattefusk.
Der lander jeg også.
Også her. Interessant, om det så tolkes ens hos os alle tre. Der er selvfølgelig afstemningshemmelighed, men jeg kan da afsløre, at det bogstav jeg skrev på min brevstemme rimer på "Mø". Eller "Gø". Eller "Dø".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Så, Nå, Gå.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Opdaterede resultater:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/resultater/ep-valg

Ligner at ‘Folkebevægelsen mod EU’ ikke længere er en ‘Folkebevægelse’ :wink:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Enten kan jeg ikke længere finde ud af procent-regning, eller også er der noget galt i deres grafer.

13 mandater skal give 100%, altså kræver det 7,69% af stemmerne for at få 1 mandat.
Radikale Venstre står til 9,7%, og får 2 mandater. DF står til 11,8%, og får 1 mandat.


:?

Nyt svar