Den mærkværdige skandinaviske kultur

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Den mærkværdige skandinaviske kultur

Indlæg af Mr. Soundman »

Stof til eftertanke – fra en oplevelse på toget i går


Forløb:

Jeg stiger på toget og finder et sted, hvor jeg kan sidde og fylde for to. Jeg sætter rygsækken på sædet til højre for mig.

Skråt overfor mig sidder en herre, som jeg vil skyde til at være ca. 60 år. Han ser temmelig harmløs ud. Han ligner ikke typen, der går og gør andre mennesker fortræd – og da slet ikke i et tog. Ildelugtende er han heller ikke. Heller ikke jeg selv for den sags skyld. Han ligner faktisk en, som jeg kunne bede passe min tegnebog, medens jeg går på toilet. På sædet til højre for ham – dvs. og over for mig – har han en pose liggende. Vi sidder nu 2 der og fylder for 4 i toget 8-)

Ved den næste station stiger der mange folk på toget. Jeg tænker, at det nok kommer til at knibe med siddepladser til alle. Omkring de sæder hvor jeg sidder, kommer der nu til at stå adskillige halvstore teenagere – nok i ca. 16-årsalderen. Nogenlunde velopdraget som jeg er, tager jeg min rygsæk fra sædet ved siden af mig og tager den i skødet for ligesom at signalere, at der er en ledig siddeplads ved siden af mig, som man naturligvis er velkommen til at benytte. Manden skråt over for mig fjerner ligeledes sin pose fra sædet ved siden af ham.

Men der er sjovt nok ingen, der sætter sig på de to sæder, som vi lige har frigjort. Jeg hører en af de unge fyre sige noget til en af de andre unge fyre om, at han nok vil stå op under rejsen… :?

Manden skråt overfor mig, som er endnu mere old-school velopdraget end jeg, og måske i det hele taget bare lidt mindre reserveret end jeg selv, siger nu til de unge mennesker, der står på gulvet ved siden af os, at der er to ledige pladser her… Ingen reaktion. Jeg ser mig omkring. Toget er ellers overfyldt af mennesker :?

Lidt efter siger manden det igen – der er et par ledige pladser ved siden af vores, og der er man velkommen til at sætte sig. Ingen reaktion. Jeg ser mig igen omkring. Toget er overfyldt, og mange står op. To meter fra mig, har nogle valgt at sætte sig på gulvet… :shock:

For tredje gang siger manden til folk omkring os, at der er ledige sæder her, og at folk er velkommen til at sætte sig. Langt om længe er der en ung madam, hvis behov for at sidde ned omsider overgår angsten for berøring med fremmede mennesker og hun tager sig sammen og sætter sig ved siden af herren – lige overfor mig – (for øvrigt en mega flot ung dame i helt kort nederdel… hun ligner sådan en type, der ser ud som en på 18, selvom hun kun er 16… Jeg som plejer at sidde og slumre i tog og fly, fik ikke lukket et øje… haha :-P ...nå men nok om det nu – det er en helt anden historie :wink: ).

Som en kædereaktion sejrer fornuften nu straks også for hendes venindes vedkommende - (også meget køn men det er en anden historie) – som nu også får taget mod til sig og sætter sig på den frie plads ved siden af mig. Sådan sidder vi så de næste 3 kvarter.

På intet tidspunkt under togrejsen blev nogen af os forulempet på nogen måde... vi sad alle stille og opførte os pænt og eksemplarisk :wink:


Eftertanke:

På den ene side, så er jeg slet ikke overrasket over de unge menneskers tøven med at overskride den store indre barriere og sætte sig på de ledige pladser ved siden af mig og den anden herre. Jeg er heller ikke forarget. Faktisk kan jeg ligefrem godt sætte mig lidt ind i deres tøven… For som skandinaver/nordeuropæer plus med min grundlæggende reserverede personlighed, ja så giver det jo faktisk en slags mening… Det er jo bare sådan vi er her hos os. Det er jo vores kultur - ”Uuuuuuuha – skal jeg sætte mig ved siden af et fremmed menneske? Er det ikke lidt farligt? Er det så ikke bedre, bare at stå op eller sidde på gulvet de næste tre kvarter…?:lol:

Men hvis man prøver at se på det med logiske rationelle øjne, så er vores adfærd da egentlig ret besynderlig. Hvad er pointen i at blive stående op i et tog, hvis man skal køre med toget i 3 kvarter, og der er en ledig plads lige foran næsen, som der ingen fare er forbundet med at sidde på? :? Det virker især lidt paradoksalt, når man tænker på, at Danmark efter sigende er et af de lande i verden, hvor man generelt har den højeste grad af tillid til andre mennesker, som man ikke kender.

Jeg tror ærlig talt ikke, at de unge mennesker kan have været i tvivl om, hvorvidt det ville være forbundet med fare – eller i det hele taget nogen chikanerier – at sætte sig ved siden af mig og den anden mand i toget. Jeg synes ikke selv jeg ser sååå farlig ud. Men ikke desto mindre den der åbenlyse langstrakte tøven… :?

Man plejer at sige, at hvis man i vores del af verden stiger på en bus, hvor der kun sidder én passager i forvejen, så søger man hen i den modsatte ende af bussen og sætter sig der helt alene. Omvendt siger man f.eks. om lande som Afrika, at der ville man gå hen og sætte sig på pladsen lige ved siden af den ene, der sidder i forvejen. Min oplevelse i går var, som jeg ser det, et rigtigt skoleeksempel på det første – lige til lærebøgerne! :-D

Nå, men jeg ved egentlig ikke, hvor jeg vil hen med denne oplevelse… Jeg synes bare, det er stof til eftertanke :) Måske kan vi lære et eller andet? Er det ved at gå liiiige lidt over gevind for os her i Skandinavien en gang imellem, eller er det bare godt nok? Hvad mener I andre...?
Senest rettet af Mr. Soundman lør 25. maj 2019 08:08, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...jeg er måske også lidt interesseret i forældre-aspektet: Dem af jer, der har børn - hvad lærer I dem? At andre mennesker er meget farlige, eller hvad...? :lol: Tankesættet må jo komme et eller andet sted fra... :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Norge er værre :-D da jeg stadig tog toget til arbejde var det sådan at der altid var et tomt sæde mellem folk (i en række med 3 sæder, mellemrum og 2 sæder).

Samme gælder offentlige bænke etc. ALTID et sæde mellem folk. Og hvis der ikke er det, er det fordi det ikke er nordmænd, eller at det er to der kender hinanden :-D

En anden fjollet ting er at man er så høflig at man aldrig tar det sidste stykke kage. Den er helt uundgåelig- er man den sidste der går, og nogen har haft kage med, står der altid et ensomt stykke kage.

Men så undskylder man sig jo selvfølgelig med at man er dansker, og imod madspild ;-)

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Jeg er ham der ikke gider tale eller sidde ved siden fremmede ved bussen og i toget. Jeg sætter enormt meget pris på den skandinaviske lukkethed og får stress hvis jeg skal opholde mig for lang tid i mere udadvendte kulturer. Jeg sætter også meget pris på det skandinaviske klima. Jeg tror bare jeg hører til her.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

oVHSen skrev:Jeg er ham der ikke gider tale eller sidde ved siden fremmede ved bussen og i toget. Jeg sætter enormt meget pris på den skandinaviske lukkethed og får stress hvis jeg skal opholde mig for lang tid i mere udadvendte kulturer.
Men hvis du er på et overfyldt tog, og du skal rejse mere end bare nogle få stationer - vil du så foretrække at stå op / sidde på gulvet, fremfor at sidde ved siden af en, du ikke kender?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev:Norge er værre :-D da jeg stadig tog toget til arbejde var det sådan at der altid var et tomt sæde mellem folk (i en række med 3 sæder, mellemrum og 2 sæder).

Samme gælder offentlige bænke etc. ALTID et sæde mellem folk. Og hvis der ikke er det, er det fordi det ikke er nordmænd, eller at det er to der kender hinanden :-D
Logisk set synes jeg det giver god mening, at sidde med tomme pladser imellem hinanden... det har med bekvemmelighed at gøre. Der hvor jeg synes, at det måske bliver lidt mærkeligt er, når der er så mange mennesker på toget/bussen, at alternativet til at sidde ved siden af en man ikke kender bliver en ståplads/gulvsiddeplads, og man så tøver med at tage sædet.
Senest rettet af Mr. Soundman lør 25. maj 2019 12:58, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:...jeg er måske også lidt interesseret i forældre-aspektet: Dem af jer, der har børn - hvad lærer I dem? At andre mennesker er meget farlige, eller hvad...? :lol: Tankesættet må jo komme et eller andet sted fra... :)
Jeg lærer ikke mine børn at andre mennesker er meget farlige. Men en ting er hvad man lærer sine børn igennem de ting man siger - en anden, og i praksis meget meget mere kraftfuld ting er, hvad man lærer dem gennem sit eget eksempel. Uanset hvor meget jeg siger til dem at man skal være åben og imødekommende og social overfor alle, så er det sådan, at når de ser at jeg vælger det sæde i bussen hvor jeg ikke skal sidde ved siden af en fremmed, så gør de det samme i tilsvarende situationer. Børn gør det man gør, ikke det man siger.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Mike-air skrev:Norge er værre :-D da jeg stadig tog toget til arbejde var det sådan at der altid var et tomt sæde mellem folk (i en række med 3 sæder, mellemrum og 2 sæder).

Samme gælder offentlige bænke etc. ALTID et sæde mellem folk. Og hvis der ikke er det, er det fordi det ikke er nordmænd, eller at det er to der kender hinanden :-D

En anden fjollet ting er at man er så høflig at man aldrig tar det sidste stykke kage. Den er helt uundgåelig- er man den sidste der går, og nogen har haft kage med, står der altid et ensomt stykke kage.

Men så undskylder man sig jo selvfølgelig med at man er dansker, og imod madspild ;-)
Sjovt nok bliver det værre jo længere nord på man kommer. I Finland er det meget udtalt. Der er f.eks ofte 2 meter eller mere mellem folk der venter på bussen.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ift. ordet "skandinavisk", så har jeg kørt en del i bus og tog i England de seneste måneder, og kan berette at der gælder nøjagtig det samme. Så det er nok et kulturfænomen der har sin udbredelse i Nordeauropa. Mindst.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Samme i Sverige, de er generelt mere tilknappede, troede først de undgik MIG, min de undgår også hinanden :-) ,.... (passer mig iøvrigt fint pt)

Jeg oplever nordmænd som mere åbne end svenskere, for svenskere betyder facaden typisk ALT, i svenskeres øjne er danskere mere bramfri og ligetil, (ikke kun når det gælder ytringer om invandring), vi er sådan en form for varmblodige sydlændinge :-) De har derfor langt tilbage i historien kaldt os for "nordens latinoer" :-)


Bemærk at mange svenskere ikke bare ser ned på os grundet disse forskelle, men faktisk også beundre os lidt, men det indrømmer de kun på under 4 øjne :-)


Tog-kulturen er den samme, har rejst hundredevis af gange både med Øresundstoget, SJ, og DSB


En sjov iagtagelse, når en vogn eller kupe er tom, så sætter den første sig i et hjørne, den næste diagonalt modsat, dernæst træder halverings-præncippet i funktion, og man placer sig lige midt imellem,... altså hele tiden den længst mulige afstand, vi kan simpelthen ikke UDSTÅ hindanden :-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mr. Soundman skrev:Stof til eftertanke – fra en oplevelse på toget i går
...
...
Jeg synes du kigger for ensidigt på det.

Lad os sige der var 5 ledige sæder fordelt over jeres kupé. Der stiger blandt andet en gruppe af 4 unge på toget. De vil gerne kunne snakke sammen, og det bliver besværligt hvis de ikke kan sidde sammen.
Du kan da være glad for at de ikke bare satte sig og råbte til hinanden. Det er ikke uset på Kystbanen (Helsingør til Kbh H/Lufthavnen/Sverige)..

Derudover kunne det tænkes, at de unge er "ordentligt" opdraget, og undlader at sætte sig på de to ledige pladser ved jer, fordi de tror nogle har mere brug for pladsen. Igen, hvis de to piger gerne ville snakke sammen under turen, så er det nok sjovere for dem at sidde alene eller stå alene, istedet for at sidde sammen med jer.

Du siger 45 minutters togkørsel, uden stop eller hvordan? Hvis ikke kunne det være at flere af de stående ikke skulle så langt.

Selvom folk ikke kender mig i det offentlige rum, så er jeg ikke ligefrem begejstret for at føre en samtale med 1 eller flere venner eller bekendte i tog eller bus. Og da slet ikke hvis vennerne har drukket 5 øl i forvejen.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

oVHSen skrev:Jeg er ham der ikke gider tale eller sidde ved siden fremmede ved bussen og i toget. Jeg sætter enormt meget pris på den skandinaviske lukkethed og får stress hvis jeg skal opholde mig for lang tid i mere udadvendte kulturer. Jeg sætter også meget pris på det skandinaviske klima. Jeg tror bare jeg hører til her.
+1

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der er efterhånden udelukkende bil og MC for mit vedkommende

Ud over at have behov for det introverte enerum samt individual transport-behov, og destination, blev toget for ustabilt og ufedt mange andre måder

Før jeg droppede toget var der en eller anden for for urelmæssigheder mindst hver anden gang, og hver tredie eller fjerde gang var det rigtig slemt, såsom nedbrud og særtransport i busser, og typisk var man fremme i københavn mellem 01.00 og 01.30 ,... når man skulle være landet kl 23.00

Jeg hader offentlig transport af hele mit hjerte, både i concept, og i praksis,..

Har fået tusindvis af kroner refunderet, men ville egentligt bare have det jeg havde betalt for, og kunne stole på systemet 100 pct, planlægge min tid

Især utilgiveligt når fælles-transport nu er røvsygt i forvejen.

De sked på mig og min tid, stjal dybest set af mit liv, sådan kan man vel udtrykke det,..

Den slags får ikke lov at fortsætte :)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:kunne stole på systemet 100 pct, planlægge min tid
I Japan er toget vist "forsinket", hvis det er mere end 4 sekunder bagud, eller noget i den stil.. :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev:
DUBTEMPLE skrev:kunne stole på systemet 100 pct, planlægge min tid
I Japan er toget vist "forsinket", hvis det er mere end 4 sekunder bagud, eller noget i den stil.. :-D

Jeg har altid haft den dybeste respekt for japansk omhu og seriøsitet :thumbup:

De er iøvrigt langt fremme med lynhurtige tog, tænk hvilken fryd, at kunne få sin togtur overstået lyn-hurtigt :)

https://finans.dk/tech/ECE11373866/japa ... ctxref=ext
/Dub

Medlemsavatar
oVHSen
Medlem
Indlæg: 213
Sted: Midtfyn

Indlæg af oVHSen »

Mr. Soundman skrev: Men hvis du er på et overfyldt tog, og du skal rejse mere end bare nogle få stationer - vil du så foretrække at stå op / sidde på gulvet, fremfor at sidde ved siden af en, du ikke kender?
Nej, dog ikke. Jeg lider ikke af socialangst og er også magelig jo, så i den situation ville jeg sætte mig. Jeg stiller heller ikke min taske på sædet ved siden af mig, for at forhindre andre i, at sætte sig, hvis der er mange med toget.
"The boat can leave now, tell the crew"

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Reminds me:

Hvordan ved du, at du taler med en extrovert finne?

Han kigger på DINE sko!

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Nu beskrev Mr. Soundman jo ikke sig selv - det kunne jo være det var HAM der sad med hår mellem tænderne, stinkende af ost (med kommensmag) og skræmte alle væk
:)
Carry on....
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

jakobole skrev:Nu beskrev Mr. Soundman jo ikke sig selv - det kunne jo være det var HAM der sad med hår mellem tænderne, stinkende af ost (med kommensmag) og skræmte alle væk
Haaha :dollargrin:

Det er faktisk ikke helt korrekt, at jeg ikke beskrev mig selv...:
Mr. Soundman skrev: ...
Skråt overfor mig sidder en herre, ... Ildelugtende er han heller ikke. Heller ikke jeg selv for den sags skyld. ...
(Mine fremhævninger)

Så joo, jeg har skam oplyst, at jeg ikke stank :)

Jeg havde været i bad, og kort før togrejsen havde jeg parfumeret mig med "Calvin Klein euphoria men" - såvel stick som spray, så hvis min lugt holdt folk på afstand, så har det altså været dem, der var noget galt med :-D

Og nope :nono: ingen hår mellem tænderne her... :lol: Mht. udseende, så er det nok generelt mere rigtigt at lade andre end én selv bedømme... Nu er jeg desværre en af dem med et privatliv-princip der gør, at jeg ikke lægger en masse selfies her på LM, men jeg har dog engang lagt en tegning af mig selv her, som jeg mener er ret vellignende, og jeg synes altså ikke jeg ser skræmmende ud - men bedøm selv:
Tegning 2016.PNG
Tegning 2016.PNG (59.83 KiB) Vist 579 gange
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=604968#p604968

...det var så godt nok 3 år siden, men jeg har efterhånden nået den alder, hvor man ikke forandrer sig så hurtigt.
Senest rettet af Mr. Soundman tors 30. maj 2019 09:10, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:
Tegning 2016.PNG
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=604968#p604968

...det var så godt nok 3 år siden, men jeg har efterhånden nået den alder, hvor man ikke forandrer sig så hurtigt.
Gud - den tegning overså jeg helt og aldeles da den i sin tid blev postet. Jeg synes nu mit skæg er ret underrepræsenteret i din streg (med mindre der selvfølgelig er tale om en anden David), så jeg ved ikke lige hvor meget kredibilitet vi skal lægge i dit selvportræt ..
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev:, og kort før togrejsen havde jeg parfumeret mig med "Calvin Klein euphoria men" - såvel stick som spray
Ahhhh, så er det jo derfor,.... :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev:
Mr. Soundman skrev:, og kort før togrejsen havde jeg parfumeret mig med "Calvin Klein euphoria men" - såvel stick som spray
Ahhhh, så er det jo derfor,.... :dollargrin:
Jeg gik til toget til fods, og meget af duften damper altså lynhurtigt af ude i den friske luft... :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev:
Mr. Soundman skrev:
Tegning 2016.PNG
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=604968#p604968

...det var så godt nok 3 år siden, men jeg har efterhånden nået den alder, hvor man ikke forandrer sig så hurtigt.
Gud - den tegning overså jeg helt og aldeles da den i sin tid blev postet. Jeg synes nu mit skæg er ret underrepræsenteret i din streg (med mindre der selvfølgelig er tale om en anden David), så jeg ved ikke lige hvor meget kredibilitet vi skal lægge i dit selvportræt ..
Altså hvis jeg nu siger, at jeg i hvert fald tegnede efter mine allerbedste evner, så har jeg hverken sagt eller tegnet noget forkert :wink:

Så hvis vi nu indregner evne-faktoren, så synes jeg nu nok mit selvportræt er vellignende :-D

Nyt svar