Hjælp til Strygerkvartet

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hjælp til Strygerkvartet

Indlæg af mediumaevum »

[soundcloud][/soundcloud]

Jeg har fået noget kritik på de andre numre jeg har lagt op på VI-control-forummet, og blandt andet har jeg fået at vide at mine kontramelodier modarbejder mere end de samarbejder med melodien.

Det har jeg forsøgt at råde bod på men jeg kan ikke vide om det er lykkedes for mig. Selv synes jeg, at jeg er kommet godt afsted med det.

Melodien er en gammel kending, men re-arrangeret for strygerkvartet, hvor jeg også har arbejdet på dynamik og udtryk for strygerne, for at komme MIDI-lyd til livs, så meget som det kan lade sig gøre. Vil I mene jeg er lykkedes nogenlunde med det?

Hvis såfremt i fald det skal spilles af et strygerensemble (ægte), vil jeg gerne holde stykket så kort som muligt for at det:

A) Ikke bliver langtrukken
B) Bliver overskueligt at konvertere til nodeark.
C) Giver plads til at andres værker kan spilles, f.eks. i en eventuel kirkekoncert, da det ikke er så langt.

Vil hellere fokusere på kvalitet fremfor kvantitet, men hvad tænker I andre om det?

Vil iøvrigt i den forbindelse (midi-nodeark) forsøge at undgå for mange fortegn. Det er allerede skrevet på en måde, så jeg forhåbentlig kan minimere fortegnene. Men der kommer nok en # eller 2. Kan det gå an for ægte strygere?

Jeg tænker ikke på at det skal være yderst professionelle med mange år bag sig som violinister som skal stå for at spille det, i første omgang.
Det er også derfor jeg bla. har valgt en så simpel melodi og kortet den af. De skal bare være rutinerede nok til at kunne spille i en lokal kirkekoncert eller anden lokal koncert for 20-30 gæster - et sted skal man jo starte.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I min optik: Det har svært ved at stå for sig selv. Det lyder som en indledning til noget musik, der er kendt i forvejen. Der er den samme frase tre gange - og det lyder ikke af strygekvartet men strygerensemble - altså flere strygere end i en kvartet. Man sidder tilbage med en fornemmelse af "var det stykket". Det vil være svært at programsætte som "sig selv". Der skal være noget, der gør det mere interessant end at lyde som noget, det ikke er.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:I min optik: Det har svært ved at stå for sig selv. Det lyder som en indledning til noget musik, der er kendt i forvejen. Der er den samme frase tre gange - og det lyder ikke af strygekvartet men strygerensemble - altså flere strygere end i en kvartet. Man sidder tilbage med en fornemmelse af "var det stykket". Det vil være svært at programsætte som "sig selv". Der skal være noget, der gør det mere interessant end at lyde som noget, det ikke er.
Stykket er forhåbentligt ikke helt færdig endnu. Og jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle idéer til hvorledes jeg kan gøre stykket en smule længere og færddiggøre det.

Melodien har jeg komponeret i 2014, og ja du har derfor hørt den før. Men som jeg skrev har jeg re-arrangeret den.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er jo dig, der er komponist, så det skal du jo finde ud af.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvorfor er det du insisterer sådan på at springe det trin over, der er nævnt så mange gange, som hedder: sæt dig sammen med en musiker og lad dem spille din musik og komme med feedback.

Før har du sagt du ikke har haft økonomi til det - som er blevet punkteret - men du går du efter en kvartet med det samme?

Anyway bare en undren.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Hvorfor er det du insisterer sådan på at springe det trin over, der er nævnt så mange gange, som hedder: sæt dig sammen med en musiker og lad dem spille din musik og komme med feedback.

Før har du sagt du ikke har haft økonomi til det - som er blevet punkteret - men du går du efter en kvartet med det samme?

Anyway bare en undren.
Jeg kender én musiker, men han er sanger og det eneste han kan spille er guitar - kun akkorder og meget simple melodier.

Han har forbindelser til andre, men som jeg har forstået på det er det meget begrænsede forbindelser, dvs. de andre musikere han kender, har meget travlt med alt muligt andet end at spille mit musik.

Mit musik er én gang spillet af Who Killed Bambi, og det var som i aller nådigst og kun til en kommende musical.

Så nej, jeg kender ingen som kan/vil spille mit musik. Jeg har ikke de forbindelser. Hvis jeg skal have forbindelserne, skal jeg starte ud med noget færdiglavet, færdig med noder og det hele og lade dem spille det. Først da regner jeg med at kunne få de nødvendige forbindelser/networking.

Man skal jo kende nogen i branchen, for at kende nogen i branchen. Det er en ond cirkel. For kender du ingen i forvejen er det svært at trænge igennem.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:Man skal jo kende nogen i branchen, for at kende nogen i branchen. Det er en ond cirkel. For kender du ingen i forvejen er det svært at trænge igennem.
Hvad gør du selv aktivt for at, lære andre musikere at kende ? Tager du ud til koncerter og starter en samtale med folk ? Det er ellers en ganske gid måde at, networke og finde folk der kunne have interesse,

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg ved ikke om du har fået dette råd før, men prøv at tjekke Alex Moukala ud:
https://www.youtube.com/channel/UC_CyR8 ... zFIDeMr-CQ
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

LarsRøv skrev:Jeg ved ikke om du har fået dette råd før, men prøv at tjekke Alex Moukala ud:
https://www.youtube.com/channel/UC_CyR8 ... zFIDeMr-CQ
Helt sikkert, har også brugt hans tutorials.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »


Derudover kan jeg se, du også på VI er blevet anbefalet Mike Verta mange gange.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som lige har annonceret et nyt kursus om et emne du også har spurgt meget ind til https://mikeverta.com/product/chord-voicing/
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Som lige har annonceret et nyt kursus om et emne du også har spurgt meget ind til https://mikeverta.com/product/chord-voicing/
Jeg har set Mike Vertas video omkring det at skrive en melodi. Jeg er ikke enig i det han siger.

På VI har jeg oprettet en tråd omkring dette stykke. De anbefalede mig at tilføje ekstra toner for at gøre min melodi mere "interessant", hvilket jeg gjorde og spurgte om det nu lød bedre. Til det svarede de "ja, meget bedre".

Men det er jeg simpelthen ikke enig i.

Prøv at høre hvordan det lyder nu, som DE synes er en mere interessant melodi:

[soundcloud][/soundcloud]

Problemet er, at den mister sin salme-agtige simpelthed, synes jeg. Det er nok fint nok som variation i et længere nummer, men det er jo ikke meningen at det skal være en "glad lille melodi". Det skal være en eftertænksom, dog simpel melodi. En hymne/salme som kan gå an i f.eks. en kirke.

Dertil synes jeg min nye version er alt for letsindig og glad til at kunne fungere over for et "konservativt" miljø i en alvorsstund.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Prøv lige at læse dit svar igen..... Du efterspørger hjælp og nogen byder ind....men du kasserer det, da du har din egen idé om hvordan det skal lyde og sådan skal det være. Du ved, hvad du vil have - så hold op med at spørge folk til råds. Gå din egen vej - ingen ved bedre end dig. Og du vil igen rode dig ud i en diskussion, der slet ikke handler om musik - jeg orker ikke engang at lytte på det du laver, for det er ligegyldigt hvad man siger.....og heldigvis for det. Stå nu bare fast på dit eget.....at det ikke keder dig at lytte på er jo en kvalitet - at jeg synes, at det er kedeligt, kan du være fuldstændig ligeglad med. Tag den selv - du er komponisten som bestemmer.

Og hvad betyder - "at kunne fungere over for et "konservativt" miljø i en alvorsstund"? Er det en begravelsesmelodi, du har lavet?

"Gå an i en kirke" - hvornår har du sidst været i kirke - for 100 år siden?

Du er ikke enig med Mike Verta - fint med det - men du er helt uimodtagelig for indlæring. Og brug den kvalitet.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

+1

host host... ÉN person synes er meget bedre: https://vi-control.net/community/thread ... st-4399380 Det viser jo tydeligt hvad gs har sagt i lang tid: Hvis du prøver at tilfredstille alle, bliver du selv utilfreds. Tak for at eksemplificere det!

Du vælger selvfølgelig selv, hvilken kritik du lytter efter. Jeg har gennem årene skrevet mange forslag til, hvad du kan gøre for at blive bedre. Håber du prøver nogle af dem en dag.

Og ikke for at forsvare Verta, gs eller mig selv, men hvis du spørger efter kritik, råd og forslag, så prøv at lægge dit ego til side og lyt til, hvad der bliver sagt og prøv at finde ud af, hvorfor Verta fx mener det han mener om melodier i stedet for at smide det til side. Alt andet lige er han en meget mere erfaren komponist end dig. Respekter det hvis du vil lære af ham.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og for nu lige at komme med et eksempel mere. Jeg kender nogle mennesker, som er meget til det spirituelle miljø og de opsøger tit spirituelle messer, hvor de kan blive præsenteret for "alt det nye" og bruge en masse penge på selvhjælps-dvd'er mm. Sådanne mødesteder er også steder, hvor f.eks. håndlæsere og lign. dukker op og de mennesker jeg kender, de elsker at besøge den slags mennesker og fint nok med det - problemet er bare, at de bliver ved med at opsøge forskellige håndlæsere indtil de får det svar, de kan lide.....og gæt hvem der får mest ud af det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ej, hold nu op med at misforstå hvad jeg skriver. Jeg efterlyser bedre idéer til harmoniseringen og orkestreringen, samt bedre idéer til en evt. B-sektion.

Melodien som sådan, synes jeg er fin nok. Men jeg savner konkret idéer til at udvikle på de andre parametre. Jeg forkaster iøvrigt ingen, jeg skriver bare at jeg ikke er enig. Ikke enig er ikke det samme som at forkaste noget somhelst.

Jeg vil gerne lære af Mike Verta, selvom der er nogle småting jeg ikke er enig i.
gs-dk skrev: Og hvad betyder - "at kunne fungere over for et "konservativt" miljø i en alvorsstund"? Er det en begravelsesmelodi, du har lavet?

"Gå an i en kirke" - hvornår har du sidst været i kirke - for 100 år siden?
Jeg går ikke i kirke, medmindre det er til koncert, meget sjældent.

Jeg er ikke troende på biblen heller.

Men jeg synes det er sjovt at komponere mine egne salmemelodier... fordi... jeg synes gamle salmer lyder godt.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jenkins skrev:
mediumaevum skrev:Man skal jo kende nogen i branchen, for at kende nogen i branchen. Det er en ond cirkel. For kender du ingen i forvejen er det svært at trænge igennem.
Hvad gør du selv aktivt for at, lære andre musikere at kende ? Tager du ud til koncerter og starter en samtale med folk ? Det er ellers en ganske gid måde at, networke og finde folk der kunne have interesse,
Og hvad er svaret? Du har jo sagt det før - så jeg svarer igen - det er det samme for alle. Det er helt op til dig selv at komme derud. Det er det alle gør - det kommer ikke af sig selv. Ind i mellem ser man en person i et talent-show, som overskrider egne grænser for det mulige - det er muligt at gøre det. Med den risiko der er for alle, at man bliver vurderet og falder igennem - eller det omvendte.

Du springer over - du kan ikke regne med at få hjælp til idéer...det er jo det, der gør komponisten. Jeg er ret sikker på, at mange i dette Forum gerne vil have et "hit" - men jeg har aldrig hørt nogen stille et spørgsmål, der lyder: "Er der nogen, der har en idé til en melodi og et godt B-stykke, jeg kan bruge som min egen sang". Det er jo tæt på det, du spørger om.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
Jenkins skrev: Hvad gør du selv aktivt for at, lære andre musikere at kende ? Tager du ud til koncerter og starter en samtale med folk ? Det er ellers en ganske gid måde at, networke og finde folk der kunne have interesse,
Og hvad er svaret? Du har jo sagt det før - så jeg svarer igen - det er det samme for alle. Det er helt op til dig selv at komme derud. Det er det alle gør - det kommer ikke af sig selv. Ind i mellem ser man en person i et talent-show, som overskrider egne grænser for det mulige - det er muligt at gøre det. Med den risiko der er for alle, at man bliver vurderet og falder igennem - eller det omvendte.

Du springer over - du kan ikke regne med at få hjælp til idéer...det er jo det, der gør komponisten. Jeg er ret sikker på, at mange i dette Forum gerne vil have et "hit" - men jeg har aldrig hørt nogen stille et spørgsmål, der lyder: "Er der nogen, der har en idé til en melodi og et godt B-stykke, jeg kan bruge som min egen sang". Det er jo tæt på det, du spørger om.
Ja, jeg kan godt se det virker lidt akavet at spørge på den måde...

Ang. den med at finde musikere, så er jeg pt. på udkig, men skal lige have taget mig sammen og samle mod til at skrive til dem.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Ang. den med at finde musikere, så er jeg pt. på udkig, men skal lige have taget mig sammen og samle mod til at skrive til dem.
Held og lykke :-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: Ang. den med at finde musikere, så er jeg pt. på udkig, men skal lige have taget mig sammen og samle mod til at skrive til dem.
Sikkert den vigtigste og bedste sætning jeg har hørt fra dig :thumbup:

Du ønskes al mulig held med det
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
Ang. den med at finde musikere, så er jeg pt. på udkig, men skal lige have taget mig sammen og samle mod til at skrive til dem.
Super - og overvej også personlig kontakt. Det kan være lidt sværere at sige nej, hvis der er en venlig stemme i telefonen:). Held og lykke.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
mediumaevum skrev:
Ang. den med at finde musikere, så er jeg pt. på udkig, men skal lige have taget mig sammen og samle mod til at skrive til dem.
Super - og overvej også personlig kontakt. Det kan være lidt sværere at sige nej, hvis der er en venlig stemme i telefonen:). Held og lykke.
Tak for det råd!

Kan man ikke prøve at skrive først? Jeg skal alligevel sende links til mit musik.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Så er der skrevet... afventer svar.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:Så er der skrevet... afventer svar.
Sådan!

Husk at give dem tid til at læse, overveje m.m... :)
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=78586

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:
mediumaevum skrev:Så er der skrevet... afventer svar.
Sådan!

Husk at give dem tid til at læse, overveje m.m... :)
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=78586
Udover mangel på tålmodighed (som der kan arbejdes med), har jeg også kommunikationsvanskeligheder.

Som tråden her tydeligt demonstrerer, formår jeg ikke at svare på andres kommentarer uden at jeg misforstås, fordi jeg ikke kan finde ud af at formulere mine svar til evt. kritik eller andet feedback.

Jeg frygter at det sætter min hobby-"karriere" over styr, fordi jeg er så klodset. :(

Nyt svar